اخبار هوش مصنوعی

مسدودسازی چت‌بات‌ «چت‌ جی‌پی‌تی» در چین

چت جی‌‌پی‌تی یا چت‌بات‌ هوش مصنوعی که توسط آزمایشگاه تحقیقاتی آمریکایی «اوپن ای‌آی» توسعه داده شده است، به‌ طور رسمی در چین در دسترس نیست.

لیمو HR

به گزارش سیتنا، در شرایطی که رقابت شدیدی برای توسعه و تسلط بر فناوری هوش مصنوعی در عرصه جهانی شکل گرفته است، چند برنامه محبوب چینی دسترسی به «چت جی‌پی‌تی» را حذف کرده‌اند.

چت جی‌‌پی‌تی یا چت‌بات‌ هوش مصنوعی که توسط آزمایشگاه تحقیقاتی آمریکایی «اوپن ای‌آی» توسعه داده شده است، به‌ طور رسمی در چین در دسترس نیست، اما چندین برنامه در پلتفرم رسانه اجتماعی چینی «وی‌چت» پیشتر اجازه دسترسی به «چت‌بات‌» را بدون استفاده از وی‌پی‌ان یا گوشی همراه خارجی می‌داد.

به نظر می‌رسد که این گزینه‌ها دیگر در دسترس نیستند. ‌چت‌بات‌ برخی از این برنامه‌ها اوایل هفته به دلیل «نقض قوانین و مقررات مربوطه» در چین به حالت تعلیق درآمد ولی مشخص نیست که چه قوانینی نقض شده است.

تعدادی دیگری نیز به دلیل «تغییرات تجاری مرتبط» و تغییر مسیر شرکت ارائه دهنده از دسترس کاربران خارج شد. یک برنامه نیز فقط به اینکه چت‌بات‌ «به دلایلی» حذف شده است، اشاره کرد. هر چند که مشخص نیست چه دلایلی باعث حذف این برنامه‌ها شده است، ولی نشانه‌هایی وجود دارد که شاید چین در چت جی‌پی‌تی ضعیف باشد.

رسانه‌های دولتی با انتشار ویدئویی، مدعی شدند که مقامات آمریکایی می‌توانند از چت‌بات‌ برای «گسترش اطلاعات نادرست و انحراف افکار عمومی» استفاده کنند. آنها برای توجیه این ادعا به پاسخ‌های ارائه شده درمورد سین‌کیانگ اشاره کردند.

رسانه‌های حکومتی چین نیز اخیراً انتقاداتی را متوجه چت جی‌‌پی‌تی کرده‌اند و بر ضرورت اعمال «قوانین سختگیرانه» در صورت گسترش استفاده از آن تأکید می‌کنند.

حذف سرویس‌های چت جی‌‌پی‌تی از برنامه‌های وی‌چت، باعث کاهش ارزش سهام چند شرکت فناوری چینی شد که محصولات داده‌های هوش مصنوعی را توسعه و تولید می‌کنند.

چت جی‌پی‌تی، چت پردازش زبان طبیعی است که توسط فناوری هوش مصنوعی هدایت می‌شود و به کاربر این امکان را می‌دهد که با یک ربات صحبت کند و از او سوال بپرسد.

چت جی‌پی‌تی در ماه دسامبر گذشته وارد صحنه شد و به دلیل توانایی در ارائه پاسخ‌های طولانی و کامل به پرسش‌ها و درخواست‌ها، البته در برخی موارد نادرست، به سرعت محبوب یا «ویروسی» شد.

از هنگام عرضه، چت جی‌پی‌تی به ابزاری برای نوشتن مقاله حداقل برای یک نشریه خبری، تهیه چکیده مقاله‌های پژوهشی که حتی برخی دانشمندان را فریب داده است، ‌و حتی در آزمون‌های حقوق و بازرگانی در سطح فارغ‌ التحصیلان، البته با نمرات پایین، مورد استفاده قرار گرفته است.

این در حالی است که هشدارهایی در مورد پیامدهای بلندمدت ناشناخته مانند تأثیر آن بر آموزش و توانایی دانش‌آموزان برای تقلب در تکالیف مدرسه مطرح شده است. علی‌رغم این هشدارها، موفقیت چت جی‌پی‌تی باعث ایجاد یک رقابت جهانی برای توسعه هوش مصنوعی شده است.

شرکت «مایکروسافت» قصد دارد تا میلیاردها دلار در «اوپن ای‌آی» مستقر در شهر سانفرانسیسکو سرمایه‌گذاری کند ‌و هفته گذشته از چت ربات «بینگ» مبتنی بر هوش مصنوعی خود رونمایی کرد. اوایل ماه میلادی نیز «گوگل» اعلام کرد که به زودی در پاسخ به چت جی‌تی‌بی، «بِرَد» را عرضه خواهد کرد.

چین پیشتر به دنبال محدود کردن وبسایت‌ها، و برنامه‌های اصلی غربی مانند گوگل، فیسبوک، و آمازون بوده است که اعتراض برخی از حامیان دنیای دیجیتال را به دنبال داشت.

در غیاب رقبای خارجی در بازار داخلی، شرکت‌های فناوری چینی به بازیگران بزرگ جهانی تبدیل شده‌اند که بسیاری از آنها با چشم‌اندازی به سمت هوش مصنوعی، ابزارهای خود را به کار گرفته‌اند. این شرکت‌ها در حال توسعه و تولید برنامه‌های مختلفی در این عرصه هستند که به عقیده کارشناسان نقطه ورودی جدیدی برای اینترنت نسل بعدی ایجاد خواهد کرد.

با این حال به‌نظر می‌رسد که حداقل تا این لحظه این شرکت‌ها از رقبای جهانی خود عقب هستند و چت‌بات‌ها چالش تازه‌ای برای پکن محسوب می‌شوند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *