مقالات هوش مصنوعی

ساخت آهنگ با ChatGPT

موسیقی صدای زندگی و جریان ثابت روزمرگی انسان‌هاست که به واسطه آن بتوانند زندگی را کمی متفاوت‌تر تجربه کنند. دنیای موسیقی برای همه افراد جذاب است؛ به همین دلیل زیر دوش حمام، پشت فرمان ماشین، در خلوت و تنهایی، در مراسم‌های شاد و تحت هر شرایطی صدای ساز و آواز ما را همراهی می‌کند.

علاقه زیاد بشر به ساخت موسیقی، انسان‌ها را بر آن داشت که سیستم‌های جدیدی برای ساخت آهنگ راه‌اندازی کنند. این کار نیاز ما را به دانش سطح بالا، تخصص و تجهیزات کامل از بین برد و تولید موسیقی در انواع سبک‌ها را به یک سرگرمی مفرح تبدیل کرد.

این روزها که خبر فعالیت ربات چت هوش منصوعی ChatGPT سراسر اینترنت را احاطه کرده است، زمزمه‌هایی از فعالیت این بات جدید در دنیای موسیقی نیز به گوش می‌رسد. چت‌بات ChatGPT توسط شرکت OpenAi در نوامبر امسال طراحی و رونمایی شد.

سازندگان این ربات چت مبتنی بر هوش مصنوعی اعلام کرده‌اند که این چت‌بات قادر است طبق الگوهای زبانی ساده انسانی، با آ‌ن‌ها حرف بزند و نیازهای محتوایی افراد را برطرف کند. از قابلیت‌های چشمگیر و منحصر به فرد ChatGPT ساخت موزیک و نوشتن ترانه است که توانست در مدت‌ زمان کوتاهی به محبوبیت بالا برسد.

به عبارت ساده یک ربات هوش مصنوعی که فعالیت اصلی‌ آن چت‌کردن با انسان است، می‌تواند در کمترین زمان ممکن با موضوع مورد نظر شما، برای موسیقی مدنظرتان ترانه‌سرایی کند، نُت بنویسید و یک خروجی باکیفیت و مرتبط تحویل دهد.

برای این که مطمئن شویم این چت‌بات هوشمند در ساخت موزیک و ترانه نیز هم‌طراز قابلیت‌های دیگرش حرکت می‌کند یا هنوز در این زمینه ضعف‌هایی داشته و قادر به پاسخگویی نیست، به سراغ ChatGPT رفتیم تا با کمک خودش به این سوال پاسخ دهیم.

chatgpt

ChatGPT چگونه در ساخت موزیک به ما کمک می‌کند؟

همان طور که گفته شد ChatGPT ربات چتی برای تولید انواع متن است. عمق و دقت تولید متن این چت‌بات هوش مصنوعی حتی برای کسانی که آخرین پیشرفت‌های هوش مصنوعی را دنبال می‌کنند، شوکه‌کننده بود و تقریباً همه را به حیرت وا داشت.

حال این سوال به‌وجود می‌آید که فناوری‌ای که برای تولید متن ساخته شده است، چگونه می‌تواند از پس تولید آهنگ برآید؟ یا وجود چنین ربات‌چت گفت‌وگو محوری که تنها چند روز پس از رونمایی به‌عنوان تهدیدی جدی سر راه تولیدکنندگان محتوا مطرح شد؛ برای نوازندگان چه معنایی دارد؟

در پاسخ به چگونگی عملکرد ChatGPT و تاثیر آن بر عرصه موسیقی و ساخت آهنگ باید گفت، الگوریتم‌های یادگیری ماشین که در قالب هوش مصنوعی این چت‌بات به کار رفته‌اند، می‌توانند هر نوع متنی را در پاسخ به یک درخواست تولید کنند.

سرعت و دقت هوش مصنوعی این فناوری به‌قدری بالاست که در فرایند پاسخگویی به نیاز شما و تولید جواب، زمان زیادی نمی‌گذرد تا شبکه‌های ارتباطی این چت‌بات شروع به تولید قطعات موسیقی کنند. نکته خارق‌العاده اینجاست که به نظر می‌رسد تمام آکوردها و متن موسیقی خارج شده از این بات توسط یک انسان ساخته شده است.

chatgpt

آیا ChatGPT قادر به تولید موسیقی‌های معنادار و باکیفیت است؟

OpenAI شرکت سازنده ربات‌چت هوش مصنوعی ChatGPT در گذشته نیز سابقه انتشار ابزارهای تولید موسیقی مانند MuseNet و JukeBox را دارد. البته این برنامه‌ها تا به امروز بیشتر شبیه یک کنجکاوی و سرگرمی در عرصه ساخت آهنگ بوده‌اند تا یک تهدید واقعی؛ چرا که خروجی هیچکدام از آن‌ها به موسیقی واقع‌گرایانه و محبوب در بین مخاطبان نرسید.

MuseNet به کاربران اجازه می‌دهد تا فایل‌های MIDI را بر اساس پارامترهای گسترده‌ای مانند سبک هنری و هنرمند شبیه‌سازی و تولید کند؛ اما JukeBox  این کار را یک قدم فراتر برد و شروع به تولید فایل‌های صوتی کامل با آواز، اشعار و تنظیم‌های کامل و اختصاصی کرد.

در دسامبر ۲۰۲۲، تعدادی از اینفلوئنسرهای تولیدکننده موسیقی با استفاده از ChatGPT و ابزار رایگان دیگری به نام UberDuck، شروع به انتشار ویدیوهای میم از رپرهای معروف کردند. این تکنیک بازیگوشانه در درجه اول برای سرگرمی و تقلید از آثار این هنرمندان در نظر گرفته شده است؛ اما نتایج با کیفیت و اصیل آن باعث شد برخی از افراد به طور جدی به فکر ساخت آهنگ با این چت‌بات هوش مصنوعی باشند.

chatgpt

مراحل ساخت موزیک با ChatGPT

برای ساخت آهنگ با ChatGPT باید مراحل زیر را پشت سر بگذارید؛ البته نیازی به انجام تمام مراحل توسط این چت‌بات نیست و می‌توانید هر مرحله‌ای که مورد نیاز شماست را با استفاده از این فناوری انجام دهید.

 

  • سرودن شعر و ترانه

فناوری هوش مصنوعی ChatGPT برای تولید هر نوع محتوای متنی آماده به کار است. برای استفاده از این چت‌بات برای تولید آهنگ و ترانه مورد نظرتان کافی است موضوعی که قصد ساخت آهنگ درباره آن را دارید به هوش مصنوعی ChatGPT اعلام کنید و منتظر بمانید تا شعر و ترانه مخصوص به شما را سروده و در اختیارتان بگذارد.

حتی می‌توانید از این ربات چت بخواهید به سبک غزل یا ترانه هنرمندی خاص برای شما شعری جدید و غیرتکراری بنویسد. حتی می‌توانید سرودن ترانه را برای آن کمی چالش‌برانگیز کنید و از او بخواهید در سبک و موضوع منحصر به فردی ترانه‌سرایی کند.

 

  • تقلید از آثار موسیقی‌دانان بزرگ

محققان و موسیقی‌دانان قبلاً آزمایش ChatGPT را برای ایجاد پیشنهادهای مبتنی بر متن در مورد چگونگی بهبود پیشرفت‌های آکورد موجود آغاز کرده‌اند. یکی از کاربران توییتر از اعلان «تغییر پیشرفت زیر برای شبیه‌تر شدن باخ» استفاده کرد و یک نمودار آکورد مبتنی بر متن ارائه کرد. این نتایج ممکن است سرگرم‌کننده باشند، اما حقیقت این است که پردازش زبان طبیعی ChatGPT چندوجهی نیست. این بدان معنی است که آموزش موسیقی ندیده است؛ در نتیجه نمی‌تواند نظرات صادقانه‌ای در مورد پیشرفت‌های زیبایی‌شناسی ایجاد کند.

این قابلیت به شما نشان می‌دهد که هر چند ChatGPT قادر به تولید و تکمیل نمونه‌ اولیه موسیقی‌های فاخر از هنرمندان جهانی نیست؛ اما تا حد بسیار بالایی می‌توانید از روی آهنگ این افراد تقلید کرده و خروجی بسیار شبیهی منتشر کند.

chatgpt

  • آهنگ‌سازی موسیقی

می‌توانید از ChatGPT برای تولید ملودی‌ها و پیشرفت‌های آکورد برای یک آهنگ یا حتی تولید کل آهنگ‌ها استفاده کنید. فقط به یاد داشته باشید که ChatGPT یک مدل مبتنی بر متن است، به این معنی که برای کار کردن ربات، باید اطلاعات کاملاً خاصی را در مورد مواردی مانند سبک، ابزار تولید موسیقی و سرعت آن وارد کنید.

 

  • تجزیه و تحلیل موسیقی

می‌توانید از ChatGPT برای تجزیه و تحلیل موسیقی و ایجاد خلاصه، بررسی یا مقایسه چند موسیقی با یکدیگر استفاده کنید. گرچه ممکن است هنوز این ربات‌چت نتواند به خوبی یک انسان نقدهای سازنده و فنی در رابطه با موسیقی‌های مختلف نوشته و منتشر کند؛ اما با پیشرفتی که در آینده خواهد داشت چنین درخواستی از آن دور از انتظار نیست.

 

  • رونویسی موسیقی یا تبدیل موزیک به نُت

اگرچه این خواسته از هوش مصنوعی تازه‌وارد در دنیای موسیقی زیاده‌روی است؛ اما نباید قابلیت‌های ChatGPT را نادیده گرفت. در حالی که این ربات چت مکالمه‌محور می‌تواند به درخواست‌های مختلف شما پاسخ دهد، هنوز نتوانسته به‌خوبی تولید متن، فایل‌های صوتی را به فایل‌های متنی یا همان دفاتر نت موسیقی تبدیل کند.

ChatGPT در این زمینه ضعف‌هایی داشته است؛ اما در مقایسه با مزایای منحصر به فردی که از خود نشان داده چندان قابل توجه نیست و مطمئناً در آینده بهبود پیدا خواهد کرد.

chatgpt

آیا آینده موسیقی در دستان هوش مصنوعی است؟

بررسی‌های متخصصان نشان می‌دهد تا چند سال آینده هوش مصنوعی به جزیی‌ترین و کوچک‌ترین نقاط زندگی بشری نفوذ خواهد کرد و همه چیز را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد. این مقوله ممکن است در نگاه اول کمی ترسناک به نظر برسد، اما پیشرفت تکنولوژی به ناچار انسان‌ها را وادار به سازگاری با نسل جدید ربات‌ها خواهد کرد.

در ارتباط با حوزه موسیقی نیز باید گفت در حالی که ChatGPT می‌تواند موسیقی تولید کند، به ما می‌گوید که یک نرم‌افزار آهنگ‌سازی حرفه‌ای نیست و به هیچ عنوان نمی‌تواند جایگزینی برای خلاقیت انسان و دانش موسیقایی هنرمندان باشد.

با این حال اگر به ‌دنبال کشف استعدادهای این ربات در زمینه تولید موسیقی هستید، باید گفت می‌توان از آن به‌عنوان یک ابزار الهام‌بخش یا ابزاری برای تولید ایده‌های جدید استفاده کرد.

برای پاسخ به این نگرانی که اگر ChatGPT واقعا موسیقی را درک نمی‌کند یا قادر به تولید محتوای معنادار نیست، آیا می‌توانیم انتظار داشته باشیم که پیشرفت‌های معناداری در حوزه موسیقی توسط هوش مصنوعی ببینیم، باید گفت:

پاسخ به این سوال با توجه به عملکردهایی که هوش مصنوعی از گذشته تا به امروز داشته است، کوتاه و در حد یک کلمه است؛ بله. در فضایی که پلتفرم‌های پخش موسیقی مانند Spotify با کمک هوش مصنوعی سلیقه موسیقایی شما را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و متناسب با آن موزیک‌های پیشنهادی ارائه می‌کنند، دور از تصور نیست که در آینده عهده‌دار تولید آهنگ نیز باشند.

نظر شما در این باره چیست؟ آیا ChatGPT می‌تواند از پس این ماموریت بربیاید؟

chatgpt

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *