بازاریابی و تبلیغات

ui و ux چیست و چه تفاوتی با هم دارند؟

لیمو HR

شاید برای شما هم سوال پیش آمده باشد که «ui و ux چیست» و چه تفاوتی با یکدیگر دارند. در سال‌های اخیر طراحان و برنامه‌نویسان واژه‌هایی در رابطه با UI و UX را بارها تکرار کرده‌اند. هر محصول دیجیتال به‌نوعی درگیر تجربه کاربری و طراحی رابط کاربری است. در این مقاله در ارتباط با UX و UI صحبت می‌کنیم و تفاوت‌های این دو موضوع را با هم بررسی خواهیم کرد. بعد از خواندن این مقاله با مفهوم کلی تجربه کاربری و طراحی کاربری به‌خوبی آشنا خواهید شد.

ui و ux چیست و چه کاربردی دارد؟

هر محصول دیجیتال یک قسمت ارتباطی بین مصرف‌کننده و محصول دارد. به‌طورکلی کاربر از طریق آن قسمت با سایت یا برنامه ارتباط برقرار می‌کند. زمانی که برنامه موبایل یا صفحه سایتی را باز می‌کنید منوها، دکمه‌ها، رنگ‌بندی و مواردی از این دست را مشاهده خواهید کرد که نتیجه طراحی UI و UX بوده است.
به‌زبان ساده‌تر احساسات و تجربه کاربر از طراحی سایت و چیدمان منوهای مختلف را یو آی و یو اکس می‌نامند. Ui و UX در سایت‌های فروشگاهی تاثیر فراوانی دارند و ممکن است منجر به فروش بیشتر محصول شوند؛ بنابراین برای طراحی سایت از خدمات  بهترین فروشگاه ساز استفاده کنید.

طراحی تجربه کاربری یا UX؛ میزان تعامل کاربر با بخش‌های مختلف سایت

زمانی که یک کاربر به سایتی وارد می‌شود و از محتوای آن استفاده می‌کند یا خریدی از سایت انجام می‌دهد، در حال گذراندن یک تجربه با آن کسب‌و‌کار است. طراحان به‌نتیجه رسیده‌اند با طراحی مناسب سایت امکان بازدید افزایش پیدا می‌کند. با بالا رفتن بازدید سایت ممکن است احتمال فروش بیشتر شود؛ بنابراین تجربه کاربری با میزان فروش سایت رابطه مستقیم دارد.

به‌عنوان مثال کاربر برای خرید اینترنتی لباس به یک سایت مراجعه می‌کند و وارد دسته‎‌بندی لباس‌ها می‌شود. اما سایت هدف دسته‌بندی جزیی‌تر مانند جنسیت یا مدل لباس را طراحی نکرده است و کاربر با سردرگمی از سایت خارج خواهد شد؛ در نتیجه برای طراحی سایت فروشگاهی به تجربه کاربری یا UX سایت دقت ویژه‌ای باید کرد.

طراحی رابط کاربری یا UI؛ تعامل کاربر با طراحی سایت

فرض کنید در هنگام ورود به یک سایت به‌دلیل رنگ نامناسب پس زمینه یا فونت کوچک، قادر به خواندن متن یا مقاله نباشید. طراحان UI تلاش می‌کنند تا تعامل دیداری کاربر با سایت را بیشتر کنند. طراحان از قسمت بصری سایت به عنوان رابط کاربری یا UI یاد می‌کنند. رنگ پس زمینه، اندازه فونت، رنگ متن‌ها نمونه‌هایی از طراحی رابط کاربری هستند.

هدف اصلی یک طراح کاربری، ارتباط ساده و سریع کاربر با محصول دیجیتال است. طراحان UI تلاش می‌کنند هیچ قسمتی از سایت یا اپلیکیشن برای کاربر نامفهوم باقی نماند و کاربران با بالاترین سرعت به منوهای مد نظر دسترسی داشته باشند؛ بنابراین ساخت سایت فروشگاهی با طراحی UI مناسب بسیار اهمیت دارد.

تفاوت ui و ux در چه مواردی است؟

طراحی تجربه کاربری برای کلیه محصولات فیزیکی یا دیجیتالی کاربرد دارد. طراحی UX در همه ارتباطات بین یک کسب‌و‌کار با کاربر نقش مهمی دارد. به‌عنوان مثال طراحی UX در فروشگاه اینترنتی لباس، طراحی لباس، ارسال محصولات و خدمات پس از فروش اهمیت دارد. طراحان یو ایکس تلاش می‌کنند تا میزان دسترسی، رضایت‌مندی و کاربردی بودن محصول را بالا ببرند.
در مقابل طراحان UI در رابطه با محیط نرم‌افزاری یا محصولات دیجیتال نقش فراوانی دارند. اندازه و ترکیب فونت‌ها، رنگ‌بندی سایت یا نرم‌افزار، تصاویر و صفحه‌بندی برخی از وظایف طراحان UI است. به‌طور‌کلی طراحی UI برای ارتباط بهتر کاربر با نمای اصلی سایت یا اپلیکیشن در نظر گرفته می‌شود.

 کاربر پسند بودن رابط کاربری در کنار تجربه کاربری

در رابطه با پرسش «ui و ux چیست» باید مطرح کنیم، طراحان یو آی و یو ایکس تلاش می‌کنند تا طراحی کاربر پسندی را نمایش دهند. طراحی کاربر پسند به معنای ارتباط کلیه اجزا و المان‌های سایت با کاربر است. نحوه قرار گرفتن منوهای مختلف، به‌همراه محتوای باکیفیت، سرعت بارگذاری و شلوغ نبودن سایت، همگی باعث می‌شوند تا سایت کاربر پسند باشد.

طراحی بی‌نظیر UI و UX سایت با مشاوره متخصصان فروشگاه ساز شاپفا

در این مقاله به سوال «ui و ux چیست» پاسخ دادیم و در رابطه با تفاوت‌های آن‌ها صحبت کردیم. به‌طورکلی طراحان یو آی و یو ایکس تلاش می‌کنند تا ارتباط بهتری بین کاربر و سایت انجام شود. طراحی مناسب سایت باعث بازدید بیشتر و بعد از آن موجب افزایش فروش خواهد شد. پیشنهاد می‌کنیم برای طراحی ایده‌آل سایت از متخصصان باتجربه فروشگاه ساز شاپفا کمک بگیرید.

فروشگاه ساز شاپفا صفر تا صد راه‌اندازی سایت را برایتان انجام می‌دهد. برخی از خدمات شاپفا شامل راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی، سئو سایت فروشگاهی و رشد کسب‌و‌کارهای اینترنتی است. برای مشاهده کلیه محصولات فروشگاه ساز شاپفا فقط کافی است وارد سایت شوید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *