مقالات بازاریابی و تبلیغات

بازاریابی نسلی چیست؟؛ مروری بر ۷ نسل بازاریابی

توجه به سلیقه و زبان تاثیرگذار در مخاطب، یکی از مهم‌ترین نکاتی است که در بازاریابی مورد توجه قرار می‌گیرد. به همین دلیل بسیاری از کارشناسان تبلیغات و بازاریابی، بازاریابی نسلی را یکی از اثرگذارترین استراتژی‌های مارکتینگ می‌دانند. اما بازاریابی نسلی چیست و چطور اجرا می‌شود؟ برای دریافت اطلاعات بیشتر با ما تا انتهای این مقاله در اکوموتیو همراه باشید.

 

بازاریابی نسلی چیست؟

به طور معمول اگر از کارشناس بازاریابی درباره انواع استراتژی‌های مارکتینگ سوال بپرسید، به شما روش‌های مختلفی مانند بازاریابی محتوا، شبکه‌های اجتماعی، اینفلوئنسر مارکتینگ، تبلیغات محیطی و یا روش‌های تبلیغات سنتی را پیشنهاد خواهد داد.

نظر شما هم همین است؟ اگر جوابتان مثبت است، نیاز دارید که با مفهوم بازاریابی نسلی آشنا شوید. به این ترتیب در جواب به سوال قبل خواهید پرسید: بازاریابی برای کدام نسل؟

تعریف بازاریابی نسلی از آنچه فکرش را می‌کنید، راحت‌تر است. زمانی که مخاطبانتان را براساس گروه‌های نسلی و سالی که در آن متولد شدند، تقسیم می‌کنید و برای هر نسل از شیوه‌ای متفاوت برای بازاریابی بهره‌ بگیرید، از بازاریابی نسلی استفاده کرده‌اید.

در بازاریابی نسلی، هر نسل بازه زمانی بین ۱۴ تا ۲۰ سال را در بر می‌گیرد و معمولا تقسیم نسلی بر اساس تحولات فناوری و تکنولوژی انجام شده است. بر این اساس، در بازاریابی ۷ نسل متفاوت داریم که شامل گروه‌های سنی زیر است:

  • بزرگ‌ترین نسل ۱۹۰۱-۱۹۲۷
  • نسل خاموش ۱۹۲۸-۱۹۴۵
  • بیبی بومرها ۱۹۴۶-۱۹۶۴
  • نسل ایکس ۱۹۶۵-۱۹۸۰
  • نسل وای (نسل هزاره‌ها) ۱۹۸۱-۱۹۹۵
  • نسل زد (ژنرال‌ها) ۱۹۹۵-۲۰۱۰
  • نسل آلفا ۲۰۱۱-۲۰۲۵

بر اساس این تقسیم، هر نسل و هر مخاطب بر اساس عوامل روانشناختی مانند سبک زندگی، شخصیت، طبقه اجتماعی، رفتار، عادات و علایق و همچنین عوامل جمعیت‌شناختی مانند سن، جنسیت، مکان زندگی و… هدف تبلیغات قرار می‌گیرند تا میزان اثرگذاری فرایند بازاریابی افزایش پیدا کند.

 

بازاریابی نسلی چطور کار می‌کند؟

ایده اصلی پشت بازاریابی نسلی، شکاف نسلی بود که متولدین دهه‌های مختلف را از یکدیگر جدا می‌کرد. بازاریاب‌ها با گذشت زمان متوجه شدند که هر گروه سنی به پیام‌های متفاوتی در کانال‌های مختلف جواب خواهد داد.

در واقع هر نسل از رسانه‌های اجتماعی متفاوتی استفاده می‌کند و میزان وفاداری نسل‌ها نسبت به برند، با یکدیگر تفاوت دارد.

تلاش برای هدف قرار دادن همه نسل‌ها در یک زمان خاص و تحت استراتژی واحد می‌تواند منجر به ناکارآمدی استراتژی بازاریابی برندها شود. به همین دلیل کارشناسان بازاریابی، مسئله نسل‌ها و علایق هر کدام را به یکی از موارد محوری در استراتژی‌های خود تبدیل کرده‌اند.

برای درک بهتر بازاریابی نسلی، خوب است که خصوصیات هر نسل را به خوبی بدانیم.

نسل های بازاریابی

بزرگترین نسل ۱۹۰۱-۱۹۲۷

این نسل که در واقع بزرگ‌ترین نسل زنده روی کره زمین محسوب می‌شوند، هنوز تحت تاثیر تجربه جنگ جهانی اول و دوم و رکود بزرگ هستند. آن‌ها والدین نسل بیبی بومر و پدربزرگ و مادربزرگ نسل ایکس و وای محسوب می‌شوند.

این نسل در جمعیت بازنشستگان قرار دارد و در حال حاضر از خدمات تامین اجتماعی برای پیشبرد زندگی خود کمک می‌گیرد. تفاوت‌های این نسل به طور گسترده توسط کارشناسان بازاریابی مورد مطالعه قرار گرفته است و بر این اساس، خصوصیات زیر از مهم‌ترین صفات نسل بزرگ به حساب می‌آید:

  • میهن‌پرستی
  • با انگیزه
  • متواضع
  • مصرف‌کننده مقتصد و پس‌اندازکننده محتاط
  • متعهد و وفادار به برند

به نظر می‌رسد روش‌های بازاریابی سنتی و بازارایابی رادیویی و تلویزیونی بهترین روش برای جذب این طیف از مخاطب باشد و برای افزایش توجه آن‌ها به برند، می‌توان از پروموشن‌های تخفیف کمک گرفت.

 

نسل خاموش ۱۹۲۸-۱۹۴۵

با درنظر نگرفتن بزرگ‌ترین نسل، می‌توان نسل خاموش را قدیمی‌ترین مخاطبین بازار و استراتژی‌های بازاریابی در نظر گرفت.

این نسل به دنبال محصولات و خدماتی است که زندگی را آسان‌تر کند. آن‌ها به مشاغلی که برایشان پول خرج می‌کنند وفادار هستند و ثبات، بزرگترین ارزش آن‌ها محسوب می‌شود. این دسته همچنین از کسانی که با آن‌ها روابط تجاری دارند، احترام و ارزش می‌خواهند.

تلویزیون، تبلیغات چاپی، رادیو و پست مستقیم از بهترین استراتژی‌های بازاریابی برای نسل خاموش است. آن‌ها به محتوا و تصاویر ساده مختص گروه سنی خود، پاسخ خوبی نشان می‌دهند. این نسل برای جامعه و خانواده ارزش زیادی قائل است.

 

بیبی بومرها ۱۹۴۶-۱۹۶۴

بیبی بومرها بیشترین قدرت خرید را میان مخاطبان بازار به خود اختصاص داده‌اند. آن‌ها بیشتر عمرشان را بدون فناوری مدرن گذرانده‌اند، اما با استفاده از رسانه‌ها اجتماعی، دستگاه‌های هوشمند همراه و خرید آنلاین بیگانه نیستند و تا حدودی آن را پذیرفته‌اند.

آن‌ها انگیزه خوبی برای معاملات هستند و می‌توانند مشتریان وفاداری برای برندها باشند. تبلیغات سنتی، تبلیغات رادیو و تلویزیون و برنامه‌های ایجاد شبکه‌های وفاداری مانند باشگاه مشتریان، بهترین استراتژی‌های بازاریابی در برابر این نسل محسوب می‌شود.

این نسل به خدمات مشتریان و محتوای ساده و قابل فهم، پاسخگویی و واکنش بیشتری را خواهد داشت.

 

نسل ایکس ۱۹۶۵-۱۹۷۶

نسل ایکس یکی از کوچک‌ترین گروه‌ها در بازاریابی نسلی محسوب می‌شود. آن‌ها بخش قابل توجهی از زندگی خود را در دوره مدرن گذرانده‌اند و با فناوری آشنا هستند. اما این گروه نسبت به پول و هزینه اقتصادی محتاط عمل می‌کند و نسبت به برندها مشکوک است. آن‌ها نسبت به نوآوری و تغییر مردد هستند و ترجیح می‌دهند به آنچه می‌دانند و از قبل رفتار می‌کردند، پایبند بمانند.

نسل ایکس به نوستالژی و بازاریابی دهان به دهان پاسخ خوبی می‌دهد. تبلیغات سنتی، برنامه‌های ایجاد وفاداری مانند باشگاه مشتریان، بازاریابی دهان به دهان، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و مشوق‌هایی مانند طرح‌های فروش ویژه، فروش رایگان و همچنین کوپن‌ تخفیف بهترین استراتژی بازاریابی و افزایش فروش در برابر نسل ایکس است.

نسل x

نسل وای یا همان هزاره‌ها ۱۹۷۷-۱۹۹۵

نسل هزاره که با عنوان نسل وای هم شناخته می‌شود، اولین نسلی است که با فناوری مدرن رشد کرد. نسل وای، بزرگ‌ترین نسل در تاریخ محسوب می‌شود و به همین دلیل برندها برای بازاریابی روی این نسل و ایجاد پایگاه اجتماعی میان آن‌ها حساب ویژه‌ای باز کرده‌اند.

هزاره‌ها به پیام‌های برند و برندهای معتبر اهمیت زیادی می‌دهند و برای آن اعتبار قائلند. آن‌ها به برندهایی که در راستای مسئولیت اجتماعی عمل می‌کنند و طرفدار محیط زیست هستند، احترام می‌گذارند و حمایت از آن‌ها را وظیفه خود می‌دانند.

این نسل به محتوای تولیدشده توسط کاربر و همچنین ارزش تبلیغات دهان به دهان اهمیت می‌دهد. آن‌ها برندهایی را ترجیح می‌دهند که قیمت پایین‌تری داشته باشند.

بازاریابی چند کاناله، محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC)، اینفلوئنسر مارکتینگ، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی و بازاریابی محتوا، مهم‌ترین استراتژی‌های بازاریابی مناسب برای نسل وای محسوب می‌شود.

آن‌ها به برندهایی که مسئولیت اجتماعی قدرتمندی دارند، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و قیمت بیشترین واکنش را نشان می‌دهند.

 

نسل زد ۱۹۹۵-۲۰۱۰

نسل زد یکی از متنوع‌ترین گروه‌های نسلی و باهوش‌ترین نسل نسبت به فناوری است. این نسل هنوز جوان است، اما قدرت خرید قابل توجهی دارد. نسل زد یا همان ژنرال‌ها به ثبات مالی اهمیت می‌دهند. آن‌ها بیش از سایر نسل‌های دیگر به بررسی‌ها و ویدئوهای شبکه‌های اجتماعی درباره محصولات اعتماد می‌کنند و با برندهایی که از تکنیک‌های فروش در شبکه‌های اجتماعی بهره می‌گیرند، تعامل بیشتری دارند. آن‌ها بیش از سایر نسل‌ها به دنبال صرفه‌جویی هستند و به همین دلیل نمی‌توان چندان از آن‌ها انتظار داشت که در برنامه‌های وفاداری به برند شرکت کنند.

اینفلوئنسر مارکتینگ، نظرات ثبت شده توسط کاربران، ویدئوها، تیک تاک، اینستاگرام، اسنپ چت، یوتیوب، تعاملات موبایلی و فروش و تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی از مهم‌ترین استراتژی‌های کاربردی در بازاریابی نسل زد محسوب می‌شود.

آن‌ها به ویدئوهای کوتاه، دلایل اجتماعی و اقتصادی و اپلیکیشن‌ها بیشترین واکنش و پاسخ را نشان می‌دهند.

 

انواع بازاریابی نسلی

 

انواع بازاریابی نسلی

برای اجرایی کردن بازاریابی نسلی، برای هر نسل از راهکارهای زیر استفاده کنید:

 

نسل خاموش

نباید برنامه‌های بازاریابی روی نسل خاموش را فراموش کنید. این نسل برای اقلام ضروری زندگی خود خرید می‌کند و از هرچیزی که کیفیت زندگی او را افزایش دهد، استقبال خواهد کرد.

در نظر داشته باشید که کمپین‌های پیچیده و چند مرحله‌ای ابدا نسل خاموش را جذب نخواهد کرد. آن‌ها به دنبال پیام‌های روشن و مستقیم هستند و باید هدف خود را از کار به صورت ساده و قابل درک بیان کنید.

این افراد به برندهای جدید علاقه ندارند و ترجیح می‌دهند که به برندهای دوره خود وفادار بمانند. این نسل به دنبال قیمت در ازای کیفیت خود است. اگر می‌خواهید توجه این نسل را جلب کنید، حتما آن‌ها را در کمپین‌های خود بگنجانید.

بسیاری از برندها روی افراد جوان متمرکز شده‌اند و به نظر می‌رسد که آن‌ها فراموش شده‌اند. تاکید روی ارزش‌هایی مانند خانواده هم می‌تواند توجه نسل خاموش را جلب کند.

 

بیبی بومرها

این نسل هم به برنامه‌های وفاداری علاقه خاصی نشان می‌دهد و افراد این نسل دوست دارند مشتریان وفادار برند یا فروشگاه و کسب و کاری خاص باشند. وعده تخفیف یا اختصاص موارد رایگان به آن‌ها هم از دیگر مواردی است که می‌تواند توجهشان را جلب کند.

آن‌ها دوست دارند با کارمندان خرده‌فروشی‌ها گپ بزنند و نظرات صادقانه آن‌ها درباره محصولات مختلف را می‌پذیرند. به کارمندانتان آموزش دهید که با این نسل صادقانه و صمیمی برخورد کنند.

 

نسل ایکس

این نسل به پس‌انداز توجه خاصی نشان می‌دهد. برای تبلیغات مختص این نسل حتما توجه آن‌ها را جلب و آن‌ها را متقاعد کنید که خرید مقرون‌به‌صرفه‌ای انجام داده‌اند.

استفاده از کوپن تخفیفی یکی از بهترین راه‌های جلب توجه این نسل است. آن‌ها به اشانتیون و کاهش قیمت علاقه زیادی دارند. دقت کنید که پیام بازاریابی شما در معرفی محصول باید کاملا واضح باشد و پیچیده حرف نزنید.

 

نسل هزاره‌ها

یکی از نکات قابل توجه درباره هزاره‌ها این است که نسل حاضر توجه خاصی به زندگی سالم نشان می‌دهد و یکی از بزرگ‌ترین گروه مشتریان محصولات ارگانیک محسوب می‌شود.

این نسل به بازاریابی دهان به دهان اعتماد زیادی دارد و برنامه‌های وفاداری به برند روی آن‌ها جواب می‌دهد. عضویت در باشگاه مشتریان به آن‌ها احساس بودن می‌دهد؛ به همین دلیل برای بازاریابی روی این نسل، روی این استراتژی متمرکز شوید.

نسل هزاره به عنصر روایت و قصه‌پردازی در بازاریابی واکنش مناسبی نشان می‌دهد. در کمپین‌های بازاریابی خود روی این نسل از داستان‌سرایی غاقل نشوید، این کار احساسات آن‌ها را تحریک می‌کند.

 

نسل زد

نسل زد بیش از هر نسل دیگری از محصول، انتظارات ویژه دارند. آن‌ها برای تصمیم‌گیری درباره محصول یا قضاوت آن، تجربه‌ای کامل می‌خواهند و به همین دلیل قبل از خرید، هر محصول را به صورت آنلاین به دقت بررسی می‌کنند.

اگر می‌خواهید توجه خریداران این نسل را به خود جلب کنید، باید روی اینفلوئنسر مارکتینگ متمرکز شوید.

به اشتراک گذاشتن تجربیات خود درباره محصول، یکی دیگر از استراتژی‌هایی است که برای این نسل تاثیرگذار خواهد بود. مطمئن شوید که استراتژی‌هایتان حتما در کانال‌های شبکه‌های اجتماعی، علی‌الخصوص اینستاگرام قابل انتشار است.

برای جذاب‌تر کردن محصولاتتان در چشم نسل زد، باید روی جذابیت بصری آن متمرکز شوید.

سن نسل های بازاریابی

 

مزایای بازاریابی نسلی

 

به کسب و کار شما کمک می‌کند تا بهتر دیده شود

بازاریابی نسلی به شما بینشی از رایج‌ترین ترجیحات نسل مخاطبانتان خواهد بخشید. با کمک این استرتژی می‌توانید عادات خاص یا ارزش‌های سبک زندگی مخاطبانتان را بهتر درک کنید.

اگرچه ممکن است استثنائاتی وجود داشته باشد، اما نمی‌توان منکر خصوصیات مشترک میان نسلی خاص شد. می‌توانید از این اطلاعات برای اطلاع‌رسانی پیام‌های کمپین خود استفاده کنید.

 

کمک می‌کند تا هدف‌گذاری مرتبط و بهینه داشته باشید

برای دستیابی به هدف، درک چگونگی تعامل با هر نسل و فناوری ارتباطی دلخواه آن‌ها، مسئله‌ای کلیدی محسوب می‌شود. بازاریابی نسلی کمک می‌کند تا برای دستیابی به کاربران مناسب، در لحظه مناسب تصمیم درست بگیرید.

نسل‌های مختلف تمایل دارند دستگاه‌ها و کانال‌های مختلفی برای برقراری ارتباط داشته باشند و دانستن این مسئله کمک می‌کند تا به شکل بهینه‌تری با مخاطبان ارتباط برقرار کنید.

 

کمک می‌کند تا مشتریان بالقوه و واقعی را تقسیم‌بندی کنید

بازاریابی نسلی به شما این امکان را می‌دهد که مشتریان را بر اساس سن تقسیم‌بندی کنید. این یعنی می‌توانید استراتژی مناسب برای جلب توجه هر گروه از مشتریان طراحی کنید و کارآمدی کمپین‌های خود را به حداکثر برسانید.

 

تجربه کاربری را بهبود ببخشید

وقتی کاربری احساس کند که پیام خطاب به او صادر شده است و به خوبی درک کند که برند چه چیزی برای ارائه به او دارد، تمایل بیشتری برای برقراری ارتباط با برند خواهد داشت.

در واقع بازاریابی نسلی با افزایش تمایل با مخاطب، به بهبود رابطه کاربری منجر خواهد شد.

 

قادر خواهید شد که مشتریان خود را به مشتری وفادار تبدیل کنید

زمانی که مشتری تجربه مثبتی از تعامل با برند شما داشته باشد، احتمال برگشت او به کسب و کار شما افزایش خواهد یافت. باید بدانید که دستیابی به مشتریان جدید، هم گرانتر از حفظ مشتریان فعلی است و هم سود کمتری نسبت به آن دارد. به همین دلیل بازاریابی نسلی با افزایش تعامل مثبت، فرصتی بی‌نظیر برای کسب مشتریان وفادار برایتان ایجاد خواهد کرد.

 

عناصر موفقیت در بازاریابی نسلی

برای ایجاد و تدوین استراتژی بازاریابی نسلی موفق رعایت نکات زیر اهمیت زیادی دارد:

 

تفاوت نسل‌ها را درک کنید

نگاه عمیق به انگیزه‌های هر نسل، بهترین نقطه برای شروع و تدوین استراتژی بازاریابی نسلی محسوب می‌شود. بازاریابی نسلی می‌تواند به ارتباط موفقیت‌آمیز با مصرف‌کنندگان در محدوده‌های سنی مختلف کمک کند، اما عمومیت بخشی و یکسان‌پنداری نسل‌ها و گروه‌ها می‌تواند به فرایند بازاریابی شما آسیب برساند.

در نظر داشته باشید که در مسیر جداسازی نسل‌ها از یکدیگر، به طور جدی از کلیشه‌سازی اجتناب کنید. استراتژی نسلی موفق با تقسیم‌بندی نگرشی درست ترکیب می‌شود تا در نهایت تجربه مثبتی برای مخاطبان هدف فراهم کند.

 

تفاوت درون نسلی را درک کنید

پس از آن که تفاوت هر نسل را درک کردید، به این مسئله فکر کنید که ممکن است در هر نسل تفاوت زیادی در نگرش افراد وجود داشته باشد و همه افراد در یک نسل، عقاید یکسانی ندارند.

سن مصرف‌کنندگان می‌تواند بینشی در مورد ترجیحات آن‌ها ارائه دهد، اما این روند جایگزین ارتباط شخصی با مخاطب نخواهد شد. در صورت تدوین استراتژی بازاریابی نسلی، ارتباط شخصی با مخاطب را فراموش نکنید.

 

از تاکتیک‌های واقعی و آزمایش شده بازاریابی استفاده کنید

استفاده از رسانه‌های اجتماعی در نسل‌ها به رشد خود ادامه می‌دهد، اما تاکتیک‌های بازاریابی سنتی همچنان جایگاه خود را در کمپین‌ها حفظ می‌کنند. به یاد داشته باشید که ارتباطات ایمیلی و استفاده از کانال‌های بازاریابی متداول، ترجیح همه نسل‌ها خواهد بود.

 

نتیجه‌گیری

در این مقاله تلاش کردیم تا با شما از بازاریابی نسلی و اهمیت آن در کمپین‌های بازاریابی صحبت کنیم. نظر شما چیست؟ آیا پیاده‌سازی کمپین‌های بازاریابی نسلی امکان‌پذیر است؟ تجربه‌ای از این مسئله دارید؟ خوشحال خواهیم شد که تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۳ Average: ۳.۷]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

۳ دیدگاه

  1. ممنون خانم معصوم نیا شخصا بعنوان یه نسل ایگرگی، هرکاری میکنم نمیتونم برای زدها بازاریابی موفقی اجام بدم، ناداگاه دور میزنم روی نسل خودم D:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *