رپرتاژ

تفاوت html و css به زبان ساده

لیمو HR

در دنیای امروز شاهد توسعه و رشد سریع وب در بین افراد مختلف هستیم زیرا روز به روز به تعداد کسب و کارها و سازمان‌هایی که به سمت آنلاین شدن حرکت می‌کنند افزوده می‌شود. با توجه به اینکه استفاده از تلفن‌های هوشمند باعث شده که دسترسی به وب و محتوای آن راحت‌تر از گذشته باشد، طراحی یک وب‌سایت به صورت پویا برای موفقیت کسب و کار در دنیای امروز از اهمیت زیادی برخوردار است. در دوره‌ های آموزش طراحی وب‌ سایت بر این موضوع تأکید می‌شود که برای طراحی یک سایت باید از زبان‌های برنامه‌نویسی استفاده کرد. زبان‌های HTML و CSS دو زبان پایه در حوزه طراحی وب هستند که معمولا در کنار هم مورد استفاده قرار می‌گیرند اما تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند. در این مقاله قصد داریم با این دو زبان آشنا شده و تفاوت‌های آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم.

HTML‌ چیست؟

اولین موضوعی که در آموزش HTML CSS مورد تأکید قرار می‌گیرد این است که فراگیر بتوان درک و تعریف دقیق و صحیح از این دو زبان داشته باشد. در مورد زبان HTML باید گفت که مخفف عبارت Hypertext Markup Language است؛ در صورتی که بخواهیم تعریف ساده و دقیقی از این زبان ارائه دهیم باید گفت که HTML زبان نشانه‌گذاریی استاندارد است که به منظور طراحی و ساخت صفحات وب و اپلیکیشن‌ها به کار گرفته می‌شود.

در زبان HTML برچسب‌های مختلفی وجود دارد که از آن‌ها به منظور ساختار محتوا و تعریف طرح کلی صفحات وب استفاده می‌شود. این زبان توسط مرورگرهای اینترنتی درک شده و آن‌ها می‌توانند برچسب‌های مورد استفاده را برای نمایش متن،‌ تصویر، پیوند و سایر عناصر تفسیر کنند. از مهم‌ترین کاربردهای زبان HTML که در دوره‌های آموزش طراحی وب‌سایت مورد اشاره قرار می‌گیرد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • طراحی و توسعه صفحات وب
  • جستجو در اینترنت
  • طراحی وب‌سایت ریسپانسیو (واکنش‌گرا)
  • پشتیبانی از ورود اطلاعات
  • طراحی و ایجاد اسناد وب
  • توسعه برنامه و بازی‌های وب به صورت آفلاین

زبان HTML چه مزایای و معایبی دارد؟

یکی از مسائل مهمی که در آموزش HTML CSS مورد اشاره قرار می‌گیرد مزایا و معایب هر یک از این زبان‌ها است. هر کدام از زبان‌های برنامه‌نویسی که در دنیای علوم کامپیوتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، ویژگی‌ها و مزایا و معایبی دارند که در هنگام استفاده از آن‌ها باید مورد توجه قرار بگیرند. مهم‌ترین مزایا و معایب زبان HTML شامل موارد جدول زیر است:

مزایا معایب
یادگیری آسان ویژگی‌های امنیتی محدود
قابلیت استفاده به صورت رایگان و بدون نیاز به لایسنس پیشرفت فنی کند و تدریجی
قابلیت تفسیر صحیح توسط مرورگره زبان استاتیک بدون خروجی پویا
امکان پشتیبانی از چندین زبان
امکان پشتیبانی از چندین پلتفرم

CSS چیست؟

یکی دیگر از زبان‌هایی که در دوره آموزشی طراحی سایت مورد توجه قرار دارد، زبان CSS است که مخفف Cascading Style Sheets است. این زبان برای توصیف ارائه و سبک یک سند که توسط زبان نشانه‌گذاری مانند HTML نگارش شده، به کار گرفته می‌شود. در واقع به بیان ساده‌تر می‌توان گفت که توسعه‌دهندگان و طراحان وب‌سایت از زبان CSS برای ظاهر بخشیدن به عناصر HTML در صفحات وب مانند طرح، رنگ، فونت و غیره استفاده می‌کنند. در واقع با استفاده از زبان CSS می‌توان ظاهر یک وب‌سایت را جذاب‌تر و کاربرپسندتر کرده و شرایطی را فراهم کرد که کاربران بتوانند آن را در دستگاه‌های مختلف به خوبی مشاهده کنند. از مهم‌ترین کاربردهای این زبان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • امکان کنترل انیمیشن‌ها و افکت‌های فلش در صفحه وب
  • مدیریت پویای قالب‌های وب‌سایت
  • مدیریت فایل‌های تصویری در صفحات وب
  • افزایش قابل توجه سرعت بارگذاری صفحات سایت
  • تعمیر و نگهداری صفحات وب
  • بهبود UI یا تجربه کاربری
  • سازگار کردن صفحات سایت به منظور نمایش در دستگاه‌های مختلف

لوگو html css

زبان CSS چه مزایا و معایبی دارد؟

همانطور که در بحث آموزش HTML CSS در مورد زبان HTML مورد اشاره قرار گرفت، زبان‌های مورد استفاده برای طراحی وب‌سایت دارای ویژگی‌ها و مزایا و معایب متعددی هستند که در زمان استفاده باید مورد توجه قرار بگیرند. زبان CSS نیز از این قاعده مستثنی نبوده و دارای برخی مزایا و معایب است که در جدول زیر به اختصار به آن‌ها اشاره شده است:

مزایا معایب
برخورداری از طیف گسترده‌ای از Attribute ها وجود بی‌نظمی و پیچیدگی در کدهای نوشته شده
بهبود سرعت صفحات سایت و کاهش زمان بارگذاری آن‌ها سیستم مبتنی بر متن
سازگار کردن صفحات وب با دستگاه‌های مختلف عدم وجود امنیت درونی
نگهداری آسان اختلاف عملکرد بین دو مرورگر مختلف
امکان ارائه فرمت و استایل بهتر در مقایسه با HTML  

html و css چه تفاوت هایی دارند؟

همانطور که اشاره شد، زبان‌های HTML و CSS دو زبان پایه برای طراحی وب‌سایت هستند که معمولا در کنار هم برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما با این حال این دو زبان دارای تفاوت‌هایی زیادی با یکدیگر هستند که در طراحی سایت به منظور کسب نتیجه مطلوب‌تر باید مورد توجه قرار بگیرد. تفاوت‌های این دو زبان به شکل ساده در جدول زیر آمده است:

زبان HTML زبان CSS
زبان نشانه‌گذاری بوده و برای تعریف ساختار صفحات سایت استفاده می‌شود زبان استایل است و به منظور تنظیم ظاهر و استایل بخشیدن به صفحات سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد
از تگ‌های تشکیل شده که متن در داخل آن‌ها وجود دارد از بلوک‌های اعلامیه و انتخاب‌گرها تشکیل شده است.
تنها یک نوع بوده و انواع دیگری ندارد بسته به نیاز در دو نوع داخلی و خارجی وجود دارد
امکان استفاده از HTML در یک صفحه CSS وجود ندارد امکان استفاده از CSS در یک سند HTML وجود دارد
برای ظاهر و استایل مورد استفاده قرار نمی‌گیرد برای ظاهر و استایل صفحه وب استفاده می‌شود
پشتیبان‌گیری و پشتیبانی نسبتا کمتری دارد پشتیبان‌گیری و پشتیبانی نسبتا بالاتری دارد
اجازه انیمیشن و انتقال را در داخل صفحه وب نمی‌دهد به انیمیشن و انتقال اجازه داده و باعث بهبود رابط کاربری می‌شود

HTML یا HTML و CSS

کلام آخر

زبان‌های HTML و CSS هر دو از ابزارهای ضروری برای ساخت و طراحی صفحات وب سایت هستند اما هر کدام کاربرد و اهداف متفاوتی دارند. زبان HTML مسئول طراحی و ایجاد ساختار و محتوای یک صفحه وب است در حالی که تمرکز زبان CSS بر روی ظاهر و طراحی رابط کاربری صفحات سایت است. این دو زبان در اکثر موارد در کنار یکدیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند اما تفاوت‌هایی دارند که درک این تفاوت‌ها برای ایجاد یک وب‌سایت مؤثر و جذاب از نظر بصری از اهمیت بالایی برخوردار است. طراحان وب‌سایت با درک قوی نسبت به ویژگی‌های زبان‌های HTML و CSS و همچنین تفاوت‌های میان این دو زبان می‌توانند سایت‌هایی را طراحی کنند که هم کاربردی بوده و هم از نظری بصری جذابیت لازم را داشته باشد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *