مقالات رباتیک

پروژه‌های حرفه‌ای‌تر با لیمیت سوئیچ و میکروسوئیچ

کلید حد یا لیمیت سوئیچ (به انگلیسی: Limit Switch) ، یک وسیله الکترومکانیکی حیاتی و هوشمند است که در سیستم‌های اتوماسیون و دستگاه‌های الکترومکانیک، به منظور تشخیص و محدود کردن حرکت قطعات مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اکثر فعالیت‌های صنعتی و خطوط تولید از این قطعه استفاده می‌شود و کاربردهای مهم و گسترده‌ای دارد. باتوجه‌به اهمیت این قطعه، لازم است که حتما برای خرید آن به سراغ برندهای باکیفیت بروید. ما در این مطلب، ابتدا درمورد کاربردهای limit switch و Microswitch با شما صحبت کرده و سپس بهترین برندهای این دو قطعه را معرفی خواهیم کرد.

آشنایی با لیمیت سوئیچ

limit switch که با نام کلید حد هم شناخته می‌شود، قطعه‌ای است که می‌تواند نزدیک شدن و حضور یک شی یا حرکت قطعات دیگر سیستم را شناسایی کند. بعد از شناسایی و تشخیص هر نوع حرکت و تغییری در سیستم، جریان را قطع و وصل کرده یا عملیات خاصی را در سیستم انجام می‌دهد. برای اینکه بهتر با این قطعه و عملکرد آن آشنا شوید، توجه شما را به این مثال که به کاربرد سوئیچ‌های لیمیت در خط تولید اشاره دارد، جلب می‌کنیم:

فرض کنید قرار است در خط تولید یک محصول، هر ۵ نمونه از آن محصول باید داخل یک جعبه باشد. در سیستم‌های سنتی، یک اپراتور در خط می‌ایستاد و هر ۵ محصول را بعد از شمارش، داخل جعبه قرار می‌داد؛ اما در سیستم‌های حرفه‌ای، لیمیت سوئیچ محصولات روی کانوایر را شمارش کرده و بعدازاینکه ۵ مورد را تشخیص داد، کانوایر دوم را حرکت می‌دهد. وظیفه کانوایر دوم هم قرار دادن جعبه خالی و جمع‌آوری محصولات است.

استفاده از این قطعه، مزایای زیادی به همراه دارد که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نصب و استفاده راحتی دارد.

  • دقت آن بسیار بالاست.

  • تکرارپذیری آن بالاست.

  • بدنه سوئیچ در برابر فشار، ضربه یا هر آسیب دیگری مقاوم است.

  • تحمل جریان بالایی دارد.

  • در مقابل نویز الکتریکی مقاوم است.

  • جریان نشتی ندارد.

با این اوصاف می‌توان این قطعه را بخش مهمی در صنایع گوناگون به‌شمار آورد که می‌توان پروژه‌های حرفه‌ای را با آن راه‌اندازی و مدیریت کرد.

کاربردهای لیمیت سوئیچ

این وسیله در صنایع مختلفی مثل تولید مواد غذایی و نوشیدنی، تولید فلزات، تولید تجهیزات مکانیکی و… کاربرد دارد. به‌طورکلی هرجا که نیاز به تشخیص حرکت یک قطعه یا وسیله و حرکت قطعات دیگر باشد، از این سوئیچ استفاده می‌شود. در اینجا، برخی از کاربردهای رایج limit switch را به‌صورت خلاصه بیان می‌کنیم:

  • تجهیزات مربوط به جابجایی مثل آسانسور، کانوایر، بالابر و جرثقیل

  • تشخیص موقعیت محصولات مختلف در خط تولید

  • تشخیص موقعیت واحدهای متحرک

  • ساخت ماشین‌آلات صنعتی مثل دستگاه پرس، دستگاه‌های نساجی و…

در بسیاری از موارد، لیمیت سوئیچ را به‌عنوان یک دستگاه اضطراری در سیستم اتوماسیون نصب می‌کنند تا عملکرد دستگاه‌های دیگر، تحت کنترل باشد و خطایی رخ ندهد.

انواع limit switch

لیمیت سوئیچ‌ها انواع مختلفی دارند که هرکدام از آن‌ها برای کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در اینجا، برخی از معروف‌ترین انواع آن را به شما معرفی می‌کنیم.

  • ویسکر یا آنتنی: این نوع سوئیچ لیمیت، از یک بازوی فنری بسیار منعطف برخوردار است و درصورتی‌که نیروی محرکه به آن وارد شود، خم خواهد شد؛ البته به‌محض اینکه نیرو و فشار از روی آن برداشته شود، مجددا به حالت اولیه خود برمی‌گردد. این نوع سوئیچ در قفل ورودی‌های امنیتی و حساس استفاده می‌شود.
  • غلتکی یا رولر: این سوئیچ همان‌طور که از نامش می‌توان حدس زد، یک محرک غلتکی دارد و به همین دلیل، معمولا برای شناسایی جسم در حال حرکت مورد استفاده قرار می‌گیرد. ازجمله رایج‌ترین کاربردهای این قطعه می‌توان به تسمه نوار نقاله، تنظیم وضعیت درب خودرو، تشخیص عملکرد نادرست ماشین‌آلات و… اشاره کرد.
  • اهرمی: این سوئیچ تا حدودی به نوع قبلی شباهت دارد، با این تفاوت که یک اهرم به ساختار آن اضافه شده‌است.
  • میله‌ای: لیمیت سوئیچ میله‌ای، به‌صورت خطی یا چرخشی به حرکت درآمده و در موقعیت‌هایی که مدار در حال خاموش شدن باشد، سیگنال‌های لازم را ارسال خواهد کرد.
  • فشاری: این قطعه که با نام پلانجری هم شناخته می‌شود، نوعی سوئیچ مجهز به پیستون است و حساسیت آن نسبت‌به تمام انواع قبلی بیشتر است؛ یعنی با کمترین میزان فشار این سوئیچ فعال خواهد شد. پیستون این قطعه به فنر و کنتاکت الکتریکی متصل شده‌است و به‌محض اینکه فشاری را تشخیص دهد، مدار را باز یا بسته می‌کند.

لیمیت سوئیچ چه فرقی با میکروسوئیچ دارد؟

تفاوت کلیدی و چندان مهمی بین این دو نوع سوئیچ وجود ندارد و مهم‌ترین چیزی که باعث تمایز آن‌ها می‌شود، اندازه و حوزه کاربردشان است. به بیان دقیق‌تر، میکروسوئیچ از سوئیچ لیمیت اندازه کوچک‌تری داشته و به همین دلیل، معمولا در لوازم الکترونیکی مصرفی از آن استفاده می‌شود. برای مثال در ساخت یخچال، مایکروویو، قفل درب‌ها و… از یک سوئیچ میکرو استفاده کرده‌اند. در برخی از آسانسورها هم برای ساخت کلید ایمنی درب از این قطعه استفاده خواهد شد.

بهترین برندهای تولیدکننده لیمیت سوئیچ و میکرو سوئیچ

درصورتی‌که این دو قطعه از کیفیت و کارایی لازم برخوردار نباشند، عملکرد کل سیستم دچار اختلال شده و مشکلات زیادی به وجود می‌آید. برای جلوگیری از این مشکلات، باید برای خرید این محصولات به سراغ برندهای خوب و شناخته‌شده بازار بروید. درحال‌حاضر، بهترین برندهای بازار در این زمینه شمرسال (schmersal) و محصولات کیپه ( kiepe) هستند. هر دو برند اصالت آلمانی داشته و سال‌های زیادی است که در زمینه تولید تجهیزات الکتریکی و مکانیکی فعالیت می‌کنند. با خرید از این دو برند، دیگر خیالتان از بابت کیفیت قطعات خریداری‌شده راحت بوده و نگران عملکرد آن‌ها در طولانی‌مدت نخواهید بود.

خرید limit switch و Microswitch از مرکز فروش معتبر

در این مطلب، سعی کردیم شما را با دو قطعه مهم در صنایع، یعنی limit switch و Microswitch آشنا کنیم. این قطعات کاربردهای فراوانی دارند و می‌توانند نقش حیاتی در یک پروژه صنعتی داشته باشند؛ از‌همین‌رو، حتما باید برای خرید آن‌ها به سراغ برندهای قابل اعتمادی مثل شمرسال یا کیپه بروید. فروشگاه سوئیچ سنتر، یکی از بهترین واردکنندگان و عرضه‌کنندگان این دو برند در ایران است. شما می‌توانید با مراجعه به این فروشگاه، یک میکروسوئیچ یا لیمیت سوئیچ اورجینال با قیمت مناسب خریداری کرده و نگران کاهش کیفیت پروژه‌های خود نباشید. این فروشگاه محصولات خود را با گارانتی و خدمات پس از فروش عرضه می‌کند و حتی به‌صورت آنلاین هم می‌توانید محصول موردنظرتان را سفارش دهید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *