بازاریابی و تبلیغات

جدیدترین روش‌های بازاریابی و تبلیغات در دنیا

لیمو HR

بازاریابی و تبلیغات یکی از جذاب‌ترین و به‌روزترین شاخه‌های علم مدیریت کسب‌وکار است. روش‌های بازاریابی و تبلیغات در سال‌های اخیر به‌صورت اساسی دچار تغییر و تحول شده است و هر روز متد جدیدی از آن فراگیر می‌شود. در این مقاله اکوموتیو با جدیدترین روش‌های بازاریابی و تبلیغات در دنیا آشنا خواهید شد.

جدیدترین روش‌های بازاریابی و تبلیغات 2022

جدیدترین روش‌های بازاریابی و تبلیغات ۲۰۲۲

داستان سرایی

هدف اصلی: گرفتن توجه از مخاطب

محققان علوم اعصاب ثابت کرده‌اند که داستان و قصه، بهترین راه جلب توجه مخاطب است؛ به همین دلیل بهترین راه برای ارائه اطلاعات به شنونده این است که آن را در قالب داستان و برقراری ارتباط عاطفی با او در نظر گرفت.

در واقع مغز انسان به صورتی طراحی و برنامه‌ریزی شده است که به شنیدن روایت‌های خوش‌ساخت واکنش نشان می‌دهد.

برقراری ارتباط با مخاطب در قالب داستان‌سرایی یکی از جدیدترین روش‌های بازاریابی و تبلیغات در دنیا است. اگر وبسایتتان صفحه درباره ما دارد، حتماً روی تولید روایتی خوش ساخت و متقاعدکننده از هویت کسب‌وکارتان فکر کنید. این کار می‌تواند ارتباطی عمیق میان شما و مخاطب برقرار کند.

البته درنظر داشته باشید که داستان‌سرایی صرفا نباید به صفحه درباره ما محدود شود. شما می‌توانید تمام محتوای صفحات اجتماعی خود را در قالب داستان تولید و توزیع کنید. این روش تاثیر بی نظیری روی مخاطب خواهد گذاشت. فراموش نکنید که در انتهای هر محتوا، با مطرح کردن سوالی جذاب، مخاطب را سر ذوق بیاورید و او را وادار به مشارکت کنید.

روابط عمومی دیجیتال

روابط عمومی دیجیتال

هدف: دستیابی به مخاطبان جدید

میزان استفاده از شبکه‌های اجتماعی در سال‌های اخیر به‌صورت محسوسی افزایش داشته است. براساس آمار کاربران شبکه‌های اجتماعی در سال ۲۰۲۰ حداقل ۱۴۵ دقیقه در روز را به گشت‌وگذار در این شبکه‌ها اختصاص داده‌اند که این آمار برای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ افزایش داشته است.

متخصصان روابط عمومی دیجیتال، استراتژی خود به جای تمرکز بر ارائه داستان کسب‌وکار، به افزایش ترافیک به وبسایت‌ها متمرکز کرده‌اند.

واقعیت این است که امروزه برای شنیده شدن داستان‌هایتان به مخاطبانی نیاز دارید که شما را دنبال کنند. متخصصان روابط عمومی در فضای دیجیتال، ابتدا کانال‌های مرتبط با کسب‌وکار را پیدا و سپس محتوای متناسب با مخاطبین این کانال را منتشر می‌کنند. این استراتژی هوشمند، علاوه بر افزایش ترافیک ورودی وبسایت، منجر به افزایش مخاطب و افزایش آگاهی از برند هم خواهد شد.

استراتژی صدای فراگیر

استراتژی صدای فراگیر

هدف: افزایش اثربخشی تبلیغات

همه می‌‌دانیم که هرچقدر آگهی بیشتر دیده شود، اثربخشی آن هم افزایش پیدا می‌کند. استراتژی صدای فراگیر هم که یکی از جدیدترین روش‌های تبلیغات است روی این مسئله تاکید دارد که کانال‌های هر برند برای ایجاد آگهی و اثربخشی برند کافی نیستند.

مسئله این است که هرچقدر بیشتر دیده شوید، شانستان برای نفوذ میان مخاطب هم بیشتر خواهد شد. اما چه کانال‌هایی غیر از کانال‌های خود برند برای دیده شدن مناسب هستند؟ پادکست‌ها، مقالات، ویدئوها و صفحات بررسی محصول وبسایت از بهترین نقاطی هستند که می‌توانید اثربخشی برند خود را در آن افزایش دهید.

تولید پادکست

تولید پادکست

هدف: استفاده از محتوای صوتی و دستیابی به مخاطبان جدید

شاید تولید پادکست بیشتر از آن که نوعی استراتژی باشد، کانالی برای جذب مخاطب به حساب بیاید، اما طبق مطالعه‌ای که توسط موسسه‌ای رسانه‌ای انجام شد، مخاطبان بالای ۱۲ سال به محتوای صوتی آنلاین در سال‌های گذشته به سطوح بی‌سابقه‌ای از رشد دست یافته است.

به‌صورت میانگین افراد حدود ۱۷ ساعت در هفته برای گوش دادن به محتوای صوتی موردعلاقه خود، از پادکست تا نمایش صوتی، برنامه‌های رادیویی و آدیوبوک صرف می‌کنند. البته نباید اشتباه کنید! مخاطبان شما صرفا به این دلیل که شما پادکست دارید به آن گوش نخواهند داد. درواقع علاقه‌مندان به محتوای صوتی تنها به محتوایی گوش می‌دهند که برایشان جذاب باشد یا توجهشان را جلب کند.

اما چاره شنیده شدن در این بازار مکاره چیست؟ امروزه بسیاری از پادکست‌ها به‌صورت سیستم میزبان/میهمان اجرا می‌شوند. این مدل توانسته است موفق باشد چون هر میزبان، طیف عظیمی از مخاطب جدید را با خود به همراه می‌آورد. به این ترتیب شما می‌توانید با انتخاب هوشمندانه مهمان و تبلیغ درست هر قسمت، طیف عظیمی از مخاطب جدید را با خود همراه کنید و صدای برندتان را به گوش افراد بیشتری برسانید تا در نهایت تعامل با برند شما افزایش پیدا کند.

بازاریابی ویدئویی

بازاریابی ویدئویی

هدف: دستیابی به مخاطب جدید

در یکی دو سال گذشته، محبوبیت محتوای ویدئویی به سرعت در حال افزایش است و از اینفوگرافیک و محتوای متنی پیشی گرفته است. کارشناسان بازاریابی و تبلیغات چند دلیل اصلی را برای این محبوبیت درنظر می‌گیرند:

  • محتوای ویدئویی قابل انعطاف است. می‌توانید ویدئویی در قالب یوتیوب بسازید و آن را در این پلتفرم انتشار دهید، در وبلاگ آپلود کنید، در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید و بی‌نهایت کار دیگر انجام دهید.
  • ویدئو می‌تواند ترافیک ارگانیک بی‌نظیری را برای برندتان بگیرد. موتور جستجوی گوگل ویدئوها را در سرپ‌ها نشان می‌دهد و علاوه بر آن، یوتیوب هم موتور جستجوی مخصوص به خود را دارد که بسیار هم پربازدید است.
  • ویدئو مشارکت زیادی را به تولیدکنندگان خود عرضه و بازخورد بیشتری نسبت به تبلیغات تلویزیونی دریافت می‌کند.
  • نرخ بازگشت سرمایه در محتوای ویدئویی مناسب است و نسبت به سایر فرم‌های تبلیغات تیزری بسیار مقرون به صرفه هستند.

ساخت کانالی برای پاسخ به پرسش مشتریان

ساخت کانالی برای پاسخ به پرسش مشتریان

هدف: بهبود و پایداری تعامل با مشتریان و ایجاد اقتدار در برند

هیچ‌چیز به اندازه تعامل با مشتری نمی‌تواند به دیده شدن برند و کسب‌وکار شما کمک کند. هیچ‌کس دوست ندارد زمانی که محتوایی را منتشر کرد بازخورد خاصی دریافت نکند. برای آن که بتوانید این تعامل را افزایش دهید تا آگاهی از برند افزایش پیدا کند، باید با مشتریان بالقوه، کاربران و مشتریان قدیمی رابطه بگیرید.

ساخت جوامع دیجیتالی در رسانه‌های اجتماعی یا حتی تلویزیون می‌تواند یکی از بهترین راه‌های رسیدن به این هدف باشد و به‌عنوان یکی از جدیدترین روش‌های بازاریابی و تبلیغات مطرح می‌شود.

در این وضعیت باید خود را به عنوان مرجعی در حوزه مربوط به کسب‌وکارتان مطرح کنید تا مشتریان هر بار برای دریافت جواب به شما مراجعه کنند. کافیست در وبسایت‌های پرسش و پاسخ حاضر شوید و به سوالات مخاطبان جواب دهید یا هشتگی خاص در توییتر، اینستاگرام و لینکدین بسازید. البته برای پیاده کردن این استراتژی راه‌های پیچیده‌تر و حرفه‌ای‌تری مانند ایجاد شبکه پشتیبانی از کاربران و جواب دادن به پرسش مشتریان هم وجود دارد.

هر کدام از این فعالیت‌ها که بتوانند ارتباط با مشتریان را بهبود دهند، جامعه‌ای کوچک از شما و مشتریانتان می‌سازند که تحت برندتان مطرح خواهد شد و علاوه بر ارائه ارزش به مخاطب، به صورت اتوماتیک شما را تبلیغ خواهد کرد.

بازاریابی مفهومی

بازاریابی مفهومی

هدف: بهبود تعامل با استفاده از محتوای متنی شخصی شده

حتما می‌دانید که فرایند ایجاد نیاز در ذهن مشتری تا خرید کالا و یا خدمات موردنیاز به نام سفر مشتری شناخته می‌شود. بازاریابی مفهومی به معنای ارائه محتوای شخصی‌سازی شده در وبسایت به بازدیدکنندگان است تا در هر مرحله از سفر خود به مرحله بعد جذب شوند.

در واقع اگر بتوانید به بازدیدکنندگان محتوایی ارائه دهید که نیاز دارند، برایشان مهم و مطابق با شرایطشان ارائه شده است، می‌توانید در جلب آن‌ها موفق باشید. استفاده از اقدام به عمل‌های موثری که صرفا پیشنهادهای مورد نیاز مشتری را ارائه دهد یکی از مثال‌های مناسب برای بازاریابی مفهوم است. این کار میزان اطلاعات پرتی که در وبسایت وجود دارند را کاهش می‌دهد و تنها محتوایی را در وبسایت برجسته می‌کند که مطابق با نیاز مخاطب باشد.

بهینه‌سازی عنوان محتوای بلاگ

هدف: افزایش ترافیک با بهبود نرخ کلیک (CTR)

عنوان محتوا اولین قدم برای جذب و دریافت کلیک از مخاطب است. زمانی که مخاطب بالقوه بعد از جستجوی کلمه کلیدی در موتورهای جستجو، با خواندن عناوین تصمیم می‌گیرد که روی کدام محتوا کلیک کند.

به همین دلیل بسیار مهم است که عنوان انتخابی‌تان جذاب باشد تا مخاطب به کلیک ترغیب شود و نرخ کلیک را افزایش دهید. اگر تا کنون به بهینه‌سازی عناوین محتوای خود فکر نکرده بودید حتما با ابزارهای تجزیه و تحلیل آن‌ها را آنالیز کنید تا ببینید کدام سرفصل به اندازه کافی جذاب نیست و با تغییر آن، تکانی اساسی به ترافیک ورودی سایت بدهید.

استفاده از محتوای پیلار و مدل پیلار کلاستر

استفاده از محتوای پیلار و مدل پیلار کلاستر

هدف: جذب ترافیک ارگانیک پایدار با ایجاد محتوای مرجع

از آنجایی که امروزه جستجو در گوگل اولین و مهم‌ترین مرجع برای گرفتن جواب سوالات کاربران محسوب می‌شود، این موتور جستجو روش‌های هوشمندانه‌ای را برای ارائه پیشنهاد به کاربران توسعه داده است.

گوگل ارتباط موضوعی میان سوالات کاربران را تشخیص می‌‌دهد و با توجه به کلمات کلیدی که کاربر قبلا جستجو کرده است، بهترین محتوا را به ترتیب به او پیشنهاد می‌دهد. در واقع گوگل محتوایی را به کاربر پیشنهاد می‌کند که از نظر خود کاربر معتبرترین مرجع آن را نوشته باشد.

حالا این وسط تکلیف کسب‌وکارها چیست؟ شما می‌توانید برای آن که کمک کنید تا گوگل وبسایتتان را به‌عنوان مرجعی معتبر معرفی کند، می‌توانید از مدل پیلار کلاستر استفاده کنید.

این مدل نوعی استراتژی محتوایی مبتنی بر موضوع است. این یعنی شما روی موضوعاتی در وبلاگ سایتتان محتوا تولید می‌کنید و در نهایت با تولید چند محتوای پیلار که مرجع هستند، به موضوعات دیگر لینک می‌دهید. شما حتی می‌توانید از طریق ابزارهای گوگل به این موتور جستجو بفهمانید که صفحه مدنظرتان، صفحه پیلار است.

این کار می‌تواند اعتبار دامین سایت را افزایش دهد و رتبه دامین را به صورت متوازن میان صفحاتی که به پیلار لینک شده‌اند پخش کنید.

ریتارگتینگ یا هدف‌گذاری مجدد

ریتارگتینگ یا هدف‌گذاری مجدد

هدف: بازیابی ترافیک از دست رفته

معمولا زمانی که از بازاریابی صحبت می‌شود، هدف جذب مخاطب یا مشتری جدید است و کمتر کسی در این میان به حفظ مشتریان قدیمی و بازگشت آن‌ها توجه می‌کند. به همین دلیل استراتژی‌های ریتارگتینگ یا بازگشت مشتری کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد.

هدف‌گذاری مجدد یکی از تکنیک‌های مهم بازاریابی است که در سال‌اخیر توجه ویژه‌ای به آن شده است. در این مدل از بازاریابی رفتار مشتری تا زمان خرید رصد می‌شود و اگر مشتری در هر قسمت از سفر خرید از تصمیم خود منصرف شد، با استفاده از تبلیغات در صفحات دیگر یا ارسال پیشنهادات ویژه برای خرید یا تخفیف، به ادامه خرید ترغیب خواهد شد. مثلا اگر مشتری محصولاتی را انتخاب کرد و آن‌ها را در سبد خرید هم گذاشت، اما در مرحله پرداخت منصرف شد، تبلیغاتی که برای او به نمایش درمی‌آیند شامل تخفیف روی محصولات منتخب او خواهد بود. به این ترتیب مشتری ترغیب می‌شود تا دوباره به وبسایت شما برگردد و خرید خود را تکمیل کند.

و در آخر

شبکه‌های اجتماعی و گسترش استفاده کاربران از فرم‌های جدید محتوا علم بازاریابی و تبلیغات را متحول کرده است و در این میان کسب‌وکاری موفق خواهد بود که بتواند از تمام ظرفیت‌های ایجاد شده این تحولات کمال استفاده را ببرد. از میان این متدهای جدید تبلیغات، با کدام یک آشنا بوده‌اید و در کسب‌وکارتان استفاده کرده‌اید؟ آیا هیچ‌کدام از این روش‌ها روی افزایش فروش و یا آگاهی از برند تان تاثیر گذاشته‌اند؟ با ما از تجربیاتتان صحبت کنید.

ریتارگتینگ

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *