اخبار استارتاپیاخبار سرمایه گذاری خطرپذیر

سرمایه‌ گذاری سالانه ۲۰ میلیارد تومان روی ۱۰۰ استارت آپ

رویداد سلسله گردهمایی موج سوم زیست‌بوم کارآفرینی با هدف بررسی چالش‌های راهبردی و سرمایه‌گذاری بذری برگزار شد.

در این رویداد فعالان اکوسیستم استارت آپی چون سرمایه گذاران و شتاب دهنده ها با تمرکز بر معرفی مجموعه «۱۰۰ استارت آپ» موانع و مشکلات سرمایه گذاری این حوزه را بررسی کردند. در این رویداد اعلام شد که هدف از راه اندازی مجموعه ۱۰۰ استارت آپ سرمایه گذاری سالانه ۲۰ میلیارد تومان روی ۱۰۰ استارت آ‌پ است.

مجموعه «۱۰۰ استارت آپ» با همکاری موسسه دانش بنیان برکت، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی جهت سرمایه گذاری روی ۱۰۰ استارت آپ در مرحله بذری و پیش بذری راه‌اندازی شده است.

علی زواشکانی، راهبر ارشد و طراح مدل ۱۰۰ استارت آپ در مورد نحوه فعالیت این مجموعه گفت‌: «در این مجموعه قرار است با تجمیع منابع مالی شرکت‌هایی که در این شرایط کشور وضعیت مالی خوبی دارند مانند موسسه دانش بنیان برکت، شناسا و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همکاری منتور ها و مشاوران فعال در فضای کارآفرینی روی تعداد قابل توجهی از استارت آپ ها سرمایه گذاری کنیم.» به گفته زواشکانی هدف «۱۰۰ استارت آپ» سرمایه‌گذاری سالانه به مبلغ ۲۰ میلیارد تومان روی ۱۰۰ استارت آپ است.

او ادامه داد: «تمرکز این مجموعه روی کسب و کارهای محصول محور و سرمایه گذاری روی کسب و کارهایی است که در مرحله پیش بذری و بذری قرار دارند. در طول سرمایه گذاری نیز تیم ها از حمایت و راهنمایی‌های منتورها بهره می‌برند. البته درکنار سرمایه‌گذاران با شتاب دهنده ها نیز همکاری داریم تا فضاهایی نیز در اختیار استارت آپ ها قرار دهند. در مرحله آخر نیز یا استارتاپ ها به مرحله بعدی سرمایه‌گذاری می‌روند یا شکست می‌خورند که امیدواریم اتفاق اول رخ دهد.»

همچنین زواشکانی در سخنرانی که در این رویداد داشت بیان کرد: «منابع ما در حال‌حاضر و در شرایط تحریم هم از لحاظ انسانی و هم مالی محدود است. به نظر من نباید در این حوزه به صورت موازی حرکت کنیم و تمام اکوسیستم باید روی یک هدف تمرکز کنیم تا به آن دست یابیم.»

او ادامه داد: «اولویت‌های سرمایه‌گذاری ما روی کسب و کارهایی با موضوعات هوش مصنوعی، فین تک، سلامت الکترونیکی، معدن، نفت و انرژی و محیط‌ زیست و فناوری‌های کشاورزی، تولیدات شیمیایی و پلیمری، اینترنت اشیا و هوشمندسازی، مدیریت و خدمات شهری و حمل و نقل، محتوا و سرگرمی است.

مدیر ارشد طرح ۱۰۰استارت آپ با اشاره به اینکه این طرح در حال‌حاضر در تهران و استان‌های بزرگ مانند مشهد و اصفهان فعال است، بیان کرد: «مهرماه فراخوان دادیم و هنوز افرادی که ایده دارند می‌توانند در این سایت ثبت‌نام کنند. فرآیند پذیرش تیم و انعقاد قرارداد وغربالگری اولیه و انتخاب منتورها ۳۰ روز به طول می‌انجامد. به احتمال زیاد در هفته‌های آتی مراحل بررسی و پذیرش تیم ها آغاز ‌شود.»

چالش‌ها و موانع سرمایه گذاری

در این رویداد همچنین پنلی با عنوان «سرمایه‌گذاران و بازار» با حضور شهاب جوانمردی، مدیرعامل فناپ، حامد قنادپور، مدیرعامل شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا، محمد مهدی عباسخانی، مدیرعامل شرکت حرکت اول و حمزه قطبی‌نژاد، مدیرعامل توسعه کارآفرینی بهمن برگزار شد.

در این پنل قطبی‌نژاد با اظهار امیدواری از فعالیت ۱۰۰ استارت آپ و ایجاد تحول در اکوسیستم توسط این مجموعه گفت: «در دوره‌ای شاهد هیجان در میان دانشجویان و فارغ‌التحصیلان بودیم و آن‌‌ها به دنبال کارآفرینی بودند و شتاب دهنده ها خدمات خوبی عرضه می‌کردند؛ اما وقتی شرایط اقتصادی کشور تغییر کرد، فارغ التحصیلان یا کشور را ترک کردند یا کارآفرینی را کنار گذاشتند. شاید به خاطر کمبود منابع مالی بود و سرمایه‌ گذاران در ابتدا روی کسب و کارها خیلی خوب سرمایه‌گذاری می‌کردند؛ اما کم کم این سرمایه گذاری ها کمرنگ شد. من امیدوارم ۱۰۰ استارت آپ این هیجان اولیه را دوباره به اکوسیستم استارت آپی بازگرداند.»

عباس‌خانی نیز در مورد سرمایه گذاری اپراتور اول روی استارت آپ ها بیان کرد: «به این خاطر وارد این حوزه شدیم که مسیر شکل‌گرفته مسیر درستی است و پتانسیل‌های بالایی در این حوزه وجود دارد. اما در این زمینه باید برنامه‌ریزی درستی انجام شود. ما نیز در حرکت اول پذیرای تیم‌هایی هستیم که ظرفیت بزرگ شدن و نگاه نو و خلاقانه داشته باشند. حرکت اول نیز با شرکت در رویدادهای مختلف و حضور در پارک‌های فناوری با استارت آپ ها و ایده ها نو برای سرمایه گذاری و حمایت آشنا می‌شود.» او تاکید کرد اکوسیستم باید بومی‌سازی شود و برای این کار باید آموزش و فرهنگسازی را از دانشگاه شروع کرد.

قنادپور نیز در مورد همکاری دانشگاه و اکوسیستم استارت آپی در کنار هم معتقد بود: «سرمایه گذاران یا شتاب دهنده ها نباید تنها اسم دانشگاه‌ها را یدک بکشند. بلکه این اکوسیستم در دل دانشگاه باید شکل بگیرد تا هم دانشگاهیان و هم فعالان حوزه اکوسیستم استارت آپی با فعالیت یکدیگر آشنا شوند و جریان‌سازی شکل بگیرد.»

او همچنین در مورد اینکه چگونه مجموعه ۱۰۰ استارت آپ می‌تواند به شکل‌گیری استارت آپ ها موفق کمک کند، گفت: «استارت آپ ها بیشتر از سرمایه گذاری به امکانات نیاز دارند. این کسب و کارها باید با استفاده از امکانات به درستی جریان‌سازی کنند. ما هم باید ابزارهایی در اختیار آنها قرار دهیم تا نوآوری شکل بگیرد.»

شهاب جوانمردی همچنین در بخشی از این پنل به ایجاد زبان مشترک میان سرمایه گذاران و استارت آپ ها اشاره کرد و گفت: «در اکثر اوقات ما اهداف و روش‌های خاص خود را داریم و کسب و کارها هم روش و هدف خود را دارند. با اینکه ایده آنها بسیار خوب است اما چون زبان و مسیر ما مشترک نیست به نتیجه نمی‌رسیم.»

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
پیوست
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *