اکوسیستم

استارتاپ ویکند بازی در دانشگاه آزاد اسلامی

استارتاپ ویکندای که هیچکدام از برگزیدگان آن در انتها استارتاپ نبودند.

دومین استارت آپ ویکند باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، یک برنامه سه روزه در آخرین هفته آذر ماه سال جاری بود، که هدف آن گردهمایی گروهی از دانشجویان، توسعه دهندگان استارت آپ ها و صاحبان ایده با هدف تشکیل تیم‌ و راه اندازی یک کسب و کار نوپا بود تا در آخرین روز این رویداد، ماحصل کار خود را به داوران مسابقه ارائه دهند و تیم های برتر، از جوایز نقدی شش، پنج و چهار میلیون تومانی بهره مند شوند. مقرر بود به هفت تیم بعدی نیز هدایایی نفیس شامل کمک هزینه سفرهای زیارتی پرداخت شود.

ثبت نام متقاضیان حضور در رویداد، منتورهای رویداد و ارزیابان از طریق سایت ایوند انجام گردید. اطلاع رسانی به متقاضیان، منتورها و ارزیابان از طریق گروه های واتس آپی انجام شد و مقرر بود رویداد در ساعت هشت روز چهارشنبه ۲۷ آذرماه در محل سالن غدیر دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی، استارت بخورد.

با مراجعه به ساختمان شماره یک دانشگاه آزاد تهران مرکزی و حضور در سالن غدیر در ساعت مقرر مطلع شدیم که برنامه با دو ساعت تاخیر آغاز می‌گردد. ساعت ۱۰ برنامه با قرائت کلام الله مجید و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز گردید و ابتدا خانم دکتر طاهره فهیمی نجم، رئیس باشگاه پژوهشگران جوان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و سپس آقای دکتر حیدر امیران، دبیر علمی رویداد و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی به ایراد سخنرانی پرداختند.

پس از نهار و نماز، افراد به طبقه منفی دو ساختمان راهنمایی شدند. مقرر بود به هم معرفی گردند و شبکه‌سازی صورت گیرد که این اقدام به صورت غیر سازمان یافته و خودجوش صورت پذیرفت، تیم‌ها شکل گرفت و در مکان‌های تصادفی مستقر ‌شدند. خبری از ارائه ایده‌ها، تعیین موضوع موردعلاقه، کمک به یافتن اعضای تیم و بارش فکری نبود. امکانات کمکی از قبیل اینترنت پرسرعت وجود نداشت و با توجه به موقعیت استقرار در طبقه منهای دو ساختمان، امکان بهره گیری از اینترنت اپراتورها نیز نبود و حتی با توجه به فواصل میان میزها رفت آمد بسیار مشکل بود.

به نظر می‌رسید هیچ گونه هماهنگی میان منتورهای رویداد که از طریق ثبت نام در سایت ایوند داوطلب شده بودند صورت نگرفته و به صورت موردی از طرف تیم ها به ایشان مراجعه می شد و گاهی اعضای تیم ها راهنمایی های ضد و نقیض از ایشان دریافت می‌کردند.

خبری از بوم کسب و کار و راهنمایی برای تهیه طرح تجاری نبود و در طول فعالیت تیم ها هیچگونه برنامه آموزشی برای ایشان در نظر گرفته نشده بود. با توجه به دشواری دسترسی به اینترنت، تهیه بوم کسب و کار و راهنمایی های مورد نیاز تیم ها از طریق جستجو در گوگل هم بسیار دشوار بود.

اگر این تعریف را بپذیریم که “استارت آپ ویکند، یک رویداد تجربی-آموزشی است که در آخر هفته برگزار می‌شود” آیا این که هر رویدادی این اجازه را داشته باشد که اسم استارتاپ ویکند بر روی خود بگذارد بدون اینکه هیچ گونه آموزشی را برای افراد حاضر در رویداد در نظر بگیرد اجحاف در حق اکوسیستم استارتاپی نیست؟

دومین استارت آپ ویکند باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز

در روز سوم و پایانی رویداد، ارائه ها برای ارزیابان در پشت درب‌های بسته و در محیط خصوصی با اجازه حضور تنها ۲ نفر از اعضای تیم در مقابل ارزیابان انجام گردید و پس از صرف ناهار، شرکت کنندگان به سالن غدیر راهنمایی شدند. در سالن غدیر اعضای تیم نهایی داوری بر روی سن قرار گرفتند و اسامی تیم های برگزیده برای ارائه نهایی توسط آقای دکتر حیدر امیران به ترتیب تیم ارائه دهنده و تیم آماده برای ارائه بعدی قرائت می‌گردید.

با قرائت اسامی تیمهای برگزیده برای ارائه نهایی، کم کم بهت و حیرت شرکت کنندگان این رویداد افزوده می‌شود چرا که شاهد بودند در میان تیم های ارائه دهنده افرادی از منتورهای رویداد و یا افراد دارای کسب و کارهایی که از فرآیند شتابدهی نیز گذر کرده بودند، به ارائه مطلب می‌پرداختند.

در میان داوران نهایی به وضوح می‌شد آشنایی با اعضای تیم ها و سابقه فعالیت کسب و کارهای ارائه دهنده را مشاهده کرد که از اواسط ارائه باعث اعتراض بسیاری از حاضرین و شرکت کنندگان در این رویداد گردید تا جایی که زمانی که یکی از ارزیابان به تیمی که در حال ارائه بود بیان کرد شما که یک بیزینس کامل هستید، با چه هدفی در این رویداد شرکت نموده اید حضار به نشانه تایید حرف ایشان پیوسته به مدت ۲ دقیقه کف زدند. نارضایتی زمانی در میان حاضرین تبدیل به پچ پچ های اعتراض گونه شد که یکی از ارزیابان اولیه طرح‌های استارتاپی، از ردیف اول صندلی‌های همایش اقدام به راهنمایی و کوچینگ یکی از تیم های ارائه دهنده در رقابت نهایی نمود. این اعتراض‌ها زمانی علنی شد که تعدادی از تیم‌های ارائه دهنده در مرحله نهایی، برای اولین بار بر روی سن حضور می‌یافتند و اعضای آنها در طول رویداد سه روزه در جمع تیم های شکل گرفته در رویداد حضور نداشتند.

استارتاپ ویکندای که هیچکدام از برگزیدگان آن در انتها استارتاپ نبودند.

اوج حیرت حضار زمانی قابل مشاهده بود که اسپانسر این رویداد که تولیدکننده‌ نوشیدنی های ورزشی بود نیز به عنوان یک استارت آپ در تیم‌های برگزیده برای ارائه نهایی اقدام به ارائه کسب و کار خود نمود و ما را با این سوال درگیر کرد که آیا اگر شرکت ایران خودرو، سایپا و فولاد مبارکه نیز اسپانسر این رویداد می‌شدند، برگزارکنندگان به ایشان اجازه می‌دادند به عنوان یک استارتاپ نوپا به رقابت با تیم‌های تشکیل شده و شرکت در پرزنت نهایی داوری بپردازند؟!

تاکنون بارها شاهد نمایش‌هایی با بهره گیری از اسامی پرطرفدار در حوزه مدیریت و کارآفرینی بوده‌ام اما به راستی می‌توان مفاهیم و شیوه برگزاری استارتاپ ویکند را به قبل و بعد از این رویداد در دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی تفکیک نمود. استارتاپ ویکندی به شیوه باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی!

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۴ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

۷ دیدگاه

  1. بنده یکی ازاعضا برگزاری این رویداد بودم ،وبدون هیچگونه غرض ورزی دلم میخواد نظراتم رو اینجابگم‌.اولا اینکه خیلی ازمطالبی که دراین گزارش نوشته شده است کاملا درسته،ازجمله تاخیر دوساعته دربرگزاری افتتاحیه،قطعی دایم اینترنت،واینکه دربین برگزیدگان منتور وجودداشته،ولی باید به این نکته توجه داشت که بعد از مشخص شدن منتور دربین برگزیدگان آن تیم از گردونه حذف شد وتیم دیگه ای جایگزین شد.دراین بین افراد مغرضی وجودداشتند که سعی دربرهم زدن مراسم داشتند واین موضوع رو اکثردوستان منتور وشرکت کننده هم تایید کردند ومتاسفانه بدلیل ایجاد هرج ومرج که توسط این دوست ایجاد شد سالن خالی شد وامکان ادامه برنامه داده نشد.درآخربنده به عنوان یکی ازدانشجویان داننشگاه برای استارت اپ آینده خیلی پیشنهادات دارم وازهمه مشتاقان این رویداد میخوام اونها هم نظراتشون رو بدن تاکاستی ها برطرف بشه وحقی ازکسی تضییع نشه🙏

  2. سلام به همه دوستان
    و خانم رستمی بابت نقد و بررسی این استارت اپ
    از جمله کسانی که سه روز افتخار خدمت به برگزاری استارت اپ ویکند رو داشت بنده بودم…
    تشکر میکنم از شما که نقاط ضعف این رویداد رو برامون گفتین و این قطعا باعث میشه در استارت اپ بعدی ما در جهت رفع این نقاط ضعف بهتر عمل کنیم…
    و البته خوشحال تر میشدم که وقتی مسائل پیش آمده رو میگین راه حل یا پیشنهادتون رو هم بگین…
    البته مسائلی که گفتین قسمت عمده ایش قبل از اختتامیه بررسی و حل شده بود از جمله ایده هایی که منتورهای عزیز ارائه داده بودن…
    اون ارزیابی که به نظر شما داشته اون پایین کوچ‌میکرده گروه برگزیده رو هم تو این چند روز دوستانتون به ما انتقال داده بودن و ما وقتی پیگیری کردیم متوجه شدیم اون گروه توسط یکی دونفر تیریک شده بودن که برید اعتراض کنید و … و اون ارزیاب داشته اعضای اون گروه رو به آرامش دعوت میکرده این‌رو چون شخصا پیگیری کرده بودم باید میگفتم که شفاف بشه…
    در نهایت به قول قدیمی ها سفره ای که باز نشه یک ایراد داره و سفره ای که باز بشه هزار ایراد ممکنه گرفته بشه…
    استاد عزیزمون جناب آقای دکتر امیران بهمون یاد دادن که ممکنه کسی که هوش خوبی داشته باشه موفق نشه ولی قطعا کارآفرینی که گوش خوبی داشته موفق میشه…
    ما هم گوش خوب داشتن رو تمرین کردیم و پذیرای همه پیشنهادات شما عزیزان هستیم…
    در نهایت از همه دوستانم که زحمت بسیار زیاد شبانه روزی کشیدن بی‌منت همدلی و همراهی کردن تا این رویداد برگزار بشه تشکر میکنم…
    علی الخصوص خانم دکتر فهیمی که همیشه پشتیبان و حامی ما جوانان هستن و خودشون دوشادوش ما در اجرای استارت اپ حضور داشتن و مثل بقیه رئیسها نبودن که فقط بنشینن یا فقط یکساعت برای نظارت بیان…
    از زحمات استاد عزیز و ارجمندم دکتر امیران که دست همه مارو گرفتن و مارو وارد میدان کردن تا هم تجربه کسب کنیم هم به توانمندیهامون واقف بشیم و بفهمیم میتونیم کارتیمی رو انجام بدیم…چیزی که لازمه کارآفرینی هست…
    با آرزوی توفیق برای شما و‌موفقیت همه دوستان

  3. باشگاه پژوهشگران به دلیل نشر اکاذیب و بر هم زدن نظم برمامه با مستندات مدجود و فیلم ها از دو دانشجوی اغتشاشگر ادعای خسارت مادی و معنوی نموده است

  4. مدیر محترم سایت
    توجه داشته باشید
    نشر اکاذیب برایتان دردسر ساز خواهد شد
    نماینده شرکتی که معرفی شده برای اعطای جایزه گروه اول روی سن آمده و خودش اسپانسر جایزه گروه اول است
    نشر اکاذیب و تخریب دانشگاه خسارتی سنگین برایتان در پی خواهد داشت از شما و دانشجوی خاطی و اغتشاشگری که مراسم ما را به هم ریخت امروز شکایت خواهد شد و متحمل کل هزینه رویداد ما خواهید بود.

    دبیر اجرایی رویداد

    1. اکوموتیو آمادگی دارد فرصتی کاملا برابر را در اختیار شما قرار دهد تا اگر کذبی منتشر شده است، صحیح آن به اطلاع مخاطبان برسد.

    2. با سلام و درود
      سپاس از نقد و بررسی این استارت اپ
      به عنوان شخصی از عوامل اجرایی این مهم ،وظیفه خود دانستم مطالبی خدمت شما عرض کنم:
      در ابتدا بابت ارزیابی اولیه به تمام شرکت کنندگان بدون اعلام نمره ارزیابی ، اعلام گردید در صورت نارضایتی از ارزیابی به هر دلیلی میتوانند مجددا توسط دیگر ارزیابان عزیز ، ارزیابی شوند و امتیاز ارزیابی مجدد ملاک محاسبه خواهد بود(این فضای ارزیابی مجدد برای تمام شرکت کنندگان یکسان و به تمامی شرکت کنندگان اعلام شد. مجددا تاکید میگردد بدون اعلام امتیاز ارزیابی اولیه )
      بابت اعتراض بر اینکه منتورها اجازه شرکت ندارند صحیح میباشد و پس از مطرح شدن توسط چند نفر از معترضین بلافاصله بررسی گردید و یکی از گروه ها که منتور شرکت کننده بود حذف گردید و بر اساس امتیاز ارزیابی ، گروه دیگری جایگزین شد.
      ضمنا معترضین ، گروه دیگری را که دارای شرکت کننده منتور نبود به عنوان گروه منتوری میدانستند که با بررسی به کذب این مورد برخوردیم.
      لازم به ذکر است چند نفر از معترضین با توجه به مشاهده از بررسی موارد و حذف گروه منتوری ، (همان معترضین ذکر شده) فضا را متشنج و در تحریک دیگران نقش داشتند.
      پسندیده نیست با توجه به حضور اساتید برجسته و بزرگوارانی همچون جناب آقای دکتر امیران و سرکار خانم دکتر فهیمی ،یک طرفه خبر منتشر شده است . بهتر بود اولا روزمه بزرگواران را در نظر می گرفتید و خبر را منتشر میکردید و دوما بهتر نبود از دو طرف (هم معترضین و هم عوامل جرایی) مصاحبه انجام می پذیرفت که اخبار کذب منتشر نمیشد؟
      در آخر ممنون از بازخورد مثبت و منفی شما
      به امید جبران زحمات بزرگواران و اساتید دلسوزی همچون جناب آقای دکتر امیران و سرکار خانم دکتر فهیمی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *