مقالات کارآفرینی

۹ پیش بینی درباره نیروگاه خورشیدی پشت بامی و ذخیره سازی انرژی

پیش بینی های یک کهنه کار حوزه انرژی خورشیدی در مورد انرژی خورشیدی خانگی و باتری ها در دهه آینده

لیمو HR

پیش بینی آینده آسان است اما اعلام یک زمان دقیق برای آینده ای که پیش بینی می کنیم دشوار است. وقتی بخواهیم در خصوص انرژی خورشیدی پیش بینی کنیم، تعدد تکنولوژی های نوظهور و همچنین نیازمندی هایی که با آن مواجه است، پیش بینی دشوارتر هم خواهد بود. به همین دلیل است بری سینامون که سابقه ای طولانی در حوزه انرژی خورشیدی دارد، یک بازه ده ساله را برای تحقق پیش بینی هایش در نظر گرفته است. او چنین آینده ای برای انرژی خورشیدی متصور است:

۱ . ذخیره سازی به یک سرویس استاندارد تبدیل خواهد شد  

در آینده تعداد تاسیساتی که تنها به تولید انرژی خورشیدی می پردازند کم خواهد شد و در عوض تاسیساتی ارائه می شود که در کنار تولید انرژی، امکان ذخیره سازی آن را هم دارد. کاهش هزینه های مربوط به باطری، امکان اتصال تاسیسات ذخیره سازی به شبکه توزیع برق و افزایش کاربرد سیستم های مدیریت انرژی سبب خواهد شد که استفاده از پنل های تولید انرژی خورشیدی در کنار باتری هایی که امکان تبادل با شبکه را فراهم می کنند، رایج شود. این شرایط که اکنون در آمریکای شمالی در حال رخ دادن است، در پنج سال آینده با سرعت بیشتری رشد خواهد کرد و همراه با خود فرصت هایی برای راه اندازی کسب و کار به همراه دارد. طبیعی است که این روند در سال های بعد به دیگر نقاط جهان گسترش یابد.

۲ . شیوه محاسبه ارزش خدمات تولید و ذخیره سازی انرژی خورشیدی تغییر خواهد کرد

بیشتر از ۲۰ سال است که هزینه های مربوط به صنعت انرژی خورشیدی بر مبنای کیلووات ساعت برای تاسیسات تولید و بر مبنای وات برای تاسیسات ذخیره سازی محاسبه می شود. اکنون که سیستم های تولید و ذخیره سازی در حال ادغام هستند،  بایستی فرمول های جدیدی برای محسابه ارزشی که هر یک از تاسیسات برای شبکه ایجاد می‌کنند، تعریف و به کار گرفته شود.

۳ . اپلیکیشن های مانیتورینگ توسط کاربران، رایج خواهند شد

اپلیکیشن هایی که در اختیار کاربران قرار می گیرد یک روش استاندارد برای مانیتورینگ سیستم انرژی خورشیدی است. کارکرد خوب این اپلیکیشن ها نیازمند ارتباط قابل اطمینان میان مبدل و سروری است که روی فضای ابری قرار داد و اطلاعات را پردازش و سپس برای کاربر ارسال می کند.

اگرچه پروتکل های وای فای، زیگ بی و بلوتوث مناسب و نسبتاً ارزان هستند اما به روتر یا اینترنت کاربر وابسته هستند و لذا خیلی قابل اعتماد نیستند. پروتکل هایی که مستقیماً از طریق سیم به شبکه متصل می شوند و یا از شبکه موبایل برای انتقال اطلاعات استفاده می کنند، ارتباطات قابل اعتمادی را برای اپلیکیشن های مورد استفاده کاربران فراهم می کنند.

۴ . نرم افزارها در خرید سخت افزار هم تاثیرگذار خواهند بود

کسانی که قصد ایجاد تاسیسات تولید و ذخیره سازی انرژی را داشته باشند، قابلیت های نرم افزاری سیستم مانند: اپلیکیشن های کاربر، سهولت نصب و راه اندازی و رابط مدیریت را هم مد نظر قرار خواهند داد. صرف نظر از کالیبر و ظرفیت های سیستم سخت افزاری، ویژگی های نرم افزاری بر پذیرش و انتخاب کاربر تاثیرگذار خواهد بود.

۵ . اینورتر و باتری در قالب یک محصول ارائه خواهند شد

برخلاف ماژول های تولید انرژی خورشیدی که با تمام اینورترها قابل اسفاده هستند، باتری ها توسط شرکت ها و با همان برندی تولید خواهند شد که در حال تولید مبدل هستند. ممکن است که سلول های خورشیدی یک کالای مستقل باشند اما  یکپارچه سازی مورد نیاز بین باتری و مبدل و اثر متقابلی که این دو بر یکدیگر می گذارند، باعث وابستگی در مواردی مانند گارانتی، عملکرد سیستم ها و سهولت نصب می شود لذا این دو محصول در قالب یک محصول به بازار عرضه خواهند شد.

۶ . یک رابط استاندارد برای تمام محصولات در دسترس نخواهد بود

بین سیستم های مختلف انرژی خانگی (تولید انرژی خورشیدی و ذخیره سازی آن، شارژرهای خودروهای الکتریکی، روشنایی و …) و ارائه دهندگان اصلی اپلیکیشن های مدیریت خانه عدم هماهمگی وجود دارد. الزامات امنیتی و نبود استانداردهای مربوط به صنعت به این معنی است که حداقل پنج سال از ادغام این دستگاه ها فاصله داریم و در این مدت برنامه های اختصاصی برای هر دستگاه باعث پراکنده بودن دسترسی ها در صفحات موبایل کاربران خواهد بود.

۷ . پیش بینی عملکرد باتری همچنان چالش برانگیز خواهد بود

قابلیت اطمینان و عملکرد پیش بینی شده از سیستم هایی که فقط با انرژی خورشیدی کار می کنند به خوبی مستندسازی شده است. با این حال، عملکرد سیستم های ذخیره سازی به متغیرهای خیلی بیشتری مثل: درجه حرارت، میزان مصرف ساختمان ، قابلیت اطمینان باتری و ویژگی های عملیاتی آن، بستگی دارد، این باعث می شود که امکان بزرگتر جلوه دادن مزایای این سیستم ها وجود داشته باشد و پیش بینی مقدار واقعی پس انداز به دست آمده از بکارگیری این سیستم ها تقریباً غیرممکن باشد. متاسفانه هنوز به قدی تجربه در این زمینه اندوخته نشده است که حتی بتوان به عمری که برای باتری ها اعلام می شود، اعتماد کرد.

۸ . هنوز منتظر اتصال خودروهای الکتریکی به شبکه توزیع برق خواهیم بود

بهره برداری از ظرفیت های موجود در اتصال خودروهای الکتریکی به شبکه توزیع برق به تاخیر خواهد افتاد چرا که سطح ارائه خدمات خودروسازان به مشتریان دیگر تنها بر اساس کیلومترهای پیموده شده توسط خودرو مشخص نخواهد شد و بخش قابل توجهی از فعالیت خودرو در تعامل با شبکه برق و شارژ شدن از آن و یا حتی تامین برق ساختمان ها، اتفاق خواهد افتاد. این فناوری در حال حاضر موجود است، اما ۵ تا ۱۰ سال دیگر طول می کشد تا خودروسازان بتوانند باتری های خود را برای چنین تعاملاتی با شبکه آماده کنند.

۹ . ذخیره سازی تجاری و صنعتی ظهور خواهند کرد

حدود دو سال پیش، وقتی شرکت های پیشروی تولید مبدل و باتری در حال دستیابی به راه حل های جدی در مسیر توسعه کسب و کارشان بودند، ذخیره سازی باتری مسکونی هم شروع به کسب موفقیت کرد. مزایای این سیستم های ذخیره سازی در ابتدا شامل استفاده از انرژی ذخیره شده در ساعات اوج مصرف انرژی بود  اما پس از مدتی استفاده از آن ها در زمان قطعی برق هم مورد توجه قرار گرفت. هنگامی که تولیدکننده های فعلی مبدل، سیستم های ذخیره سازی انرژی خودشان را به بازار عرضه کنند، همین رشد برای مشتریان حوزه های تجاری و صنعتی نیز اتفاق خواهد افتاد. ما حداکثر ۲ سال با وقوع این رشد در بازارهای پیشرو انرژی خورشیدی فاصله داریم.

وقتی از انتشار دی اکسید کربن که موجب گرمایش زمین می شود، صحبت می کنیم، انرژی خورشیدی، انرژی بادی و سیستم های ذخیره سازی انرژی از اولین گزینه هایی هستند که در پیش رو می بینیم. بری سینامون مطمئن است که حوزه تولید و ذخیره سازی انرژی خورشیدی، عملیاتی ترین و تاثیرگذارترین و مقرون به صرفه ترین راهکارها را برای حل این مشکل حیاتی ارائه می دهد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۴]
منبع
منبع
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *