ابزارهای مدیریتی

ابزار تجربیات استرس

ابزار تجربیات استرس به شما این امکان را می دهد دقیقاً هنگامی که احساس استرس می کنید، عواملی که باعث آن می شود و این که چه تأثیری در کار شما دارد را شناسایی کنید. هنگامی که محرک ها و علائم خود را شناسایی کردید، می توانید برای مدیریت و حتی از بین بردن استرس در زندگی خود قدم بردارید.

یک دفتر تجربیات استرس همچنین می‌تواند بینشی در مورد نحوه واکنش شما در برابر استرس به شما نشان دهد و به شما در تشخیص سطح فشارهایی که در آن کار می‌کنید کمک کند. (گر چه فشار کم می‌تواند چیز خوبی باشد!) در این نوشته توضیح داده می‌شود که یک دفتر تجربیات استرس چیست و چگونه می‌توان از مزایای نوشتن آن استفاده کرد.

ابزار تجربیات استرس چیست؟

ایده پشت تجربیات استرس این است که شما به طور مرتب اطلاعاتی در مورد استرس‌هایی که تجربه می‌کنید ثبت کنید تا بتوانید آن‌ها را تجزیه و تحلیل کرده و سپس مدیریت کنید. همچنین این تجربیات استرس به شما کمک می‌کند تا موارد زیر را درک کنید:

  • دلایل استرس با جزئیات بیش‌تر را می‌توانید شناسایی کنید.
  • سطوحی از فشار که در آن شما موثرتر کار می‌کنید.
  • این که چگونه می‌توانید روش مدیریت استرس را بهبود ببخشید.

نحوه استفاده از ابزار تجربیات استرس

برای شروع، کاربرگ مربوط به این ابزار را بارگیری کنید. در طول روز یا بعد از هرگونه اتفاق استرس زا، مرتباً موارد را در دفتر تجربیات استرس خود یادداشت کنید و اطلاعات زیر را ثبت کنید:

  • تاریخ و زمان.
  • جدیدترین اتفاق استرس زا که تجربه کرده اید.
  • چقدر احساس خوشبختی می‌کنید، با استفاده از یک ارزیابی ذهنی در مقیاس 0 (ناراضی‌ترین حالتی که شما تا به حال بوده اید) تا 10 (خوشبخت‌ترین حالتی که شما تا به حال بوده اید). همچنین، روحیات و حالات فعلی را که احساس می‌کنید بنویسید.
  • در حال حاضر چقدر کارآمد هستید (ارزیابی ذهنی، در مقیاس 0 تا 10). صفر در اینجا ناکارآمدی کامل را نشان می‌دهد، در حالی که 10 بیشترین اثربخشی را که تاکنون به دست آورده اید را نشان می‌دهد.
  • علت اصلی استرس (تا حد ممکن صادقانه و عینی باشد).

همچنین ممکن است بخواهید به موارد زیر نیز توجه داشته باشید:

  • علائمی که احساس کردید (مانند عصبانیت، سر درد، افزایش نبض، عرق کف دست و …).
  • چقدر خوب این رویداد را اداره کردید: آیا واکنش شما به حل مسئله کمک کرده است یا این کار شما اوضاع را بدتر کرده است؟

ابزار تجربیات استرس چیست؟

تجزیه و تحلیل تجربیات

هنگامی که چندین روز تجربیات استرس را ثبت کردید، می‌توانید آن را تجزیه و تحلیل کرده و اقدامات زیر را پس از تحلیل انجام دهید:

  • ابتدا به استرس‌های مختلفی که در زمان ثبت دفتر تجربیات خود تجربه کرده اید، نگاه کنید. بیش‌ترین فشارها و مواردی را که ناخوشایندترین آن‌ها بوده است را برجسته کنید.
  • به ارزیابی‌های خود در مورد دلایل اصلی آن‌ها و ارزیابی خود از نحوه برخورد خوب با رویدادهای استرس زا نگاه کنید. آیا آن‌ها مشکلاتی را که باید برطرف شود را برجسته می‌کنند؟ اگر چنین است، این موارد را ذکر کنید.
  • در مرحله بعد، تجربیات خود را در موقعیت‌هایی که باعث استرس می‌شود، جستجو کنید. روش‌هایی را که می‌توانید برای بهتر کردن این شرایط تغییر دهید لیست کنید.
  • سرانجام، نگاه کنید به این که وقتی تحت فشار قرار گرفتید، چه حسی داشتید و بررسی کنید که چگونه این امر بر خوشبختی و اثر بخشی شما تأثیر گذاشته است. آیا فشار متوسطی وجود داشت که شما در آن شادترین باشید و بهترین عملکرد را داشتید؟

هنگامی که تجربیات خود را تجزیه و تحلیل کرده اید، باید درک بهتری از منابع استرس در زندگی خود داشته باشید و باید بتوانید میزان فشارهایی را که در آن خوشحال هستید، شناسایی کنید.

همچنین باید مشخص باشد که کدام نوع از شرایط باعث بیشترین استرس در شما می‌شود. اکنون می‌توانید آماده سازی و مدیریت آن‌ها را شروع کنید.

قدم بعدی این است که استرس خود را کنترل کنید. با دیدن افراد و اتفاقاتی که بیشترین استرس را برای شما ایجاد می‌کنند، شروع کنید.

هشدار

استرس می‌تواند باعث مشکلات شدید برای سلامتی و در موارد شدید مرگ شود. در عین حالی که نشان داده شده است که این تکنیک‌های مدیریت استرس تأثیر مثبتی در کاهش استرس دارد، آن‌ها فقط برای راهنمایی هستند و خوانندگان باید در صورت نگرانی در مورد بیماری‌های ناشی از استرس از مشاوره متخصصان بهداشتی مناسب استفاده کنند. همچنین باید قبل از هرگونه تغییر عمده در رژیم غذایی یا میزان ورزش، با متخصصان بهداشت مشورت شود.

کاربرگ مربوط به این ابزار از اینجا قابل دریافت می‌باشد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: 0 Average: 0]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا