اینترنت اشیامقالات اینترنت اشیا

تاثیر اینترنت اشیا بر بسته‌بندی کالاهای مصرفی (CPG)

از زنجیره‌‌های تامین هوشمند گرفته تا خنک‌کننده‌های متصل؛ در این مقاله چگونگی تشکیل اینترنت اشیا CPG را بررسی خواهیم کرد.

لیمو HR

خنک کننده‌های داده محور، برای مدیریت موثرتر بطری‌های نوشیدنی، بطری‌های آب با قابلیت اندازه‌گیری هیدراتاسیون، بسته‌بندی مجهز به حسگر و ردیابی موجودی و همچنین منبع زنجیره‌های تامین ناکارآمد، همه قابل استفاده و کاربردی‌ هستند.

برنامه‌‌های کاربردی (اپلیکشن‌هایی) که مستقیما برای مصرف‌کنندگان عرضه می‌شوند یا در پشت صحنه برای تولید موثر هستند، برای بسته‌بندی کالاهای مصرفی در IoT مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر اینترنت اشیا بتواند ماشین ها، شهرها و حتی درب گاراژهای ما را هوشمندتر کند، پس تاثیر آن بر روی تنقلاتی که می‌خوریم، قهوه‌‌ای که می‌نوشیم و نوشیدنی که با آن استراحت می‌کنیم، چه خواهد بود؟

دورنمای CPG هنوز قابل رشد است اما براساس میزان مشارکت شرکت‌های این مربوط به این صنعت، اینترنت اشیا نه تنها بر خرید یا مکان خریدمان موثر است، بلکه بر نحوه رسیدن محصولات به فروشگاه ها نیز تاثیر خواهد گذاشت. طبق گزارش Markets and Markets برای اعلام ارزش بازارها، ارزش بازار بسته‌بندی هوشمند، به ۳۹.۷ میلیارد دلار خواهد رسید. با این حال برخی افراد تصور می‌کنند که ظهور اینترنت ۵G فقط منجر به رشد و تسریع فضای مجاور اینترنت اشیا می‌شود.

همان‌طور که مقامات صنعتی بیان کرده‌اند، از مزایای اصلی اینترنت اشیا می‌توان به این موضوع اشاره کرد که شرکت‌‌ها می‌توانند با سرعت بیشتری وظایف مهم مربوط به سایت که معمولا دشوار و پردردسر هستند را مدیریت کنند. هرچند هنوز تمامی وسایل و دستگاه‌های خانه‌ها قابلیت اتصال به اینترنت اشیا را ندارند اما IoT با قدرت پیش می‌رود تا زنجیره‌های عرضه و ارزشی را که صنعت را پشتیبانی می‌کنند، تامین ‌کند.

ارزیابی دسترسی به IOT

تابستان گذشته،Gartner  اظهار کرد که «تعداد نقاط پایانی (endpoints) اینترنت اشیا سازمانی و خودرویی» در سال ۲۰۲۰ به ۵.۸ میلیارد خواهد رسید.

هم‌چنین تحقیقات Juniper نشان می‌دهد تا سال ۲۰۲۴، ممکن است ۸۳ میلیارد دستگاه با قابلیت اتصال به اینترنت اشیا وجود داشته باشد و تا سال ۲۰۲۵، موسسه جهانی McKinsey’s تخمین زد که تاثیر اقتصادی بازار رو به رشد اینترنت اشیا، می‌تواند تا ۱۱ تریلیون دلار کاهش یابد.

تحویل سود هوشمند

نحوه عملکرد اینترنت اشیا: در سال ۲۰۱۸، AB InBev شراکتی را با TrackX، برای نظارت بر انبارهای شرکت Anheuser Busch، (با استفاده از پلتفرم برچسب‌ شناسایی فرکانس رادیویی مدیریت اموال) اعلام کرد.

اخیرا، شرکت تولیدکننده نوشیدنی طبیعی The South African Breweries، فناوری جدیدی را برای نظارت بر موجودی نوشیدنی‌ها در سراسر مناطق آفریقای جنوبی آزمایش کرد؛ خنک‌کننده دیجیتالی متصل به یخچال از شرکت CIRT، با حسگرهای متصل به اینترنت اشیا، داده‌ها را به پلتفرمAzure IoT Central  مایکروسافت منتقل می‌کند، همچنین قابلیت به‌روزرسانی موجودی انبار و سایر موارد مهم بیش از ۱۰۰ یخچال را بطور همزمان، ارائه می‌کند.

تحویل سود هوشمند

برای مثال، می‌توان پیمایش تغییرات دما را بیان کرد؛ پیمایش دما، نه تنها اطلاعاتی در مورد چگونگی استفاده را ارائه می‌دهد، بلکه هنگامی که قطعی‌هایی رخ دهد، یک پرچم هشدار قرمز رنگ را برای نیاز به تعمیر نشان خواهد داد.

دیدگاه یک متخصص : آجی لالو، بنیانگذار و مدیر CIRT، در مصاحبه با  IT Webبیان کرد: ما قصد داشتیم یک راه‌حل فنی برای مدیریت فروش نوشیدنی‌هایمان ایجاد کنیم تا به‌طور دقیق بگوییم در یک زمان مشخص چه تعداد از نوشیدنی‌ها، با چه کیفیتی فروخته شده است.

او ادامه داد: ما شروع به تحقیق کردیم و متوجه شدیم که استفاده از یک ردیاب معمولی امکان‌پذیر نیست، زیرا اغلب خنک‌کننده‌هایی که در خانه‌ها موجود هستند، در سازه‌های آهنی یا بتنی قرار گرفته‌اند که همین امر باعث مسدود شدن GPS خواهند شد.

چرایی اهمیت:

انبار کردن و نگهداری از خنک‌کننده‌ها کار سختی‌ست، بنابراین شرکت‌ها با سعی بر ساده‌سازی این فرآیند، به سوددهی خواهند رسید. به علاوه، اطمینان از پر بودن یخچال‌ها به اندازه کافی، احساس مثبتی را برای مصرف‌کنندگان در طول مسیر ایجاد خواهد کرد.

اتصال شیرینی‌ها

نحوه عملکرد اینترنت اشیا: پاییز گذشته، Mars، با اتصال به پلتفرم ردیابی Footmarks، بیش از ۷۰۰۰ نمایشگر شیرینی هالووین را به چراغ‌های بلوتوث مجهز کرد. سنسورهای تعبیه شده، داده‌های نمایشگر را به دروازه‌ای از مایکروسافت Azure IoT Central منتقل می‌کنند.

این دستگاه‌ها، آنالوگ ثابت را به یک نقطه خرید هوشمندتر تبدیل کردند که شرکت می‌توانست عملکرد آن‌ها را از راه دور ارزیابی کند.

اتصال شیرینی‌ها

در نتیجه این امر، برای ارائه‌ی حالتی بدون وقفه به نمایشگر، اطلاعات مربوط به طرز استفاده، موقعیت مکانی و موارد دیگر مورد استفاده قرار می‌گرفت.

دیدگاه یک متخصص: جیسون وود، رئیس توسعه جهانی نمایشگر در آن زمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: اطلاعات مربوط به نمایشگرها خارج از زمین، شگفت‌انگیز بود. دیدگاه‌ عمده‌ای که بدون راه‌حل نمی‌توانستیم به آن‌ دست یابیم.

چرایی اهمیت:

نمایشگرهای هوشمند نه تنها عملیات را برای نمایندگان CPG ساده می‌کنند، بلکه می‌توانند به جایگاه نمایشگر در زنجیره نیز توجه کنند. با نگاهی اجمالی به عملکرد نمایشگرها می‌توان به این موضوع پی برد که، شرکت‌ها در مقایسه با فروشگاه‌هایی که از نمایشگر ثابت استفاده می‌کنند، می‌توانند انتخاب‌های مرتبط‌تر و کاربردی‌تری را به مصرف‌کنندگان ارائه دهند.

نوشیدنی‌های هوشمند

نحوه عملکرد اینترنت اشیا: Keurig Dr Pepper اینترنت اشیا را روی آب به روش‌های مختلف آزمایش کرده است؛ از کارکردن با ماشین‌های جاوا با وای‌فای تقویت ‌شده تا پشتیبان بطری‌های هوشمند آب.

در سال ۲۰۱۸ پس از اتحاد Keurig Green Mountain و Dr Pepper Snapple برای تشکیل Keurig Dr Pepper، ZDNET گزارش داد که Gamgort، مدیرعامل شرکت، به راه‌اندازی ۱۵۰۰۰ نوشیدنی دارای Wi-Fi اشاره کرده است.

Keurig Dr Pepper

در حالی که این مورد فقط برای شرکای شرکت توصیف می‌شدند، Gamgort گفت که این پیشنهاد، راه را برای پیشنهادات آینده اینترنت اشیا به مشتریان هموار خواهد ساخت. با این حال، شرکت بزرگ نوشیدنی در LifeFuels بر «بطری تغذیه هوشمند»، مصرف هیدراتاسیون و موارد دیگر مصرف‌کننده نظارت می‌کند و در عین حال اطلاعات و اهداف مربوط به مواد غذایی را از طریق یک برنامه آیفون ارائه می‌دهد.

دیدگاه یک متخصص: جاناتون پرلی، مدیرعامل و بنیان‌گذار LifeFuels، سپتامبر گذشته هنگامی که نام تجاری برای مصرف‌کنندگان عرضه شد، به خبرنگار واشنگتن پست، توماس هیث گفت: «مردم اطلاعات و جزییات را دوست دارند و آن‌ها را به ‌صورت سفارشی‌ و قابل‌ انتقال می‌خواهند و دوست دارند در درک چرایی و دانستن دلیل احساسشان، توانا بوده و بتوانند همه این مسائل را ردیابی کنند.»

چرایی اهمیت:

هرچند قهوه سازهای هوشمند هنوز خیلی متداول نیست، اما حمایت Keurig Dr Pepper از LifeFuels منجر به ایجاد سروصدایی در فضای اینترنت اشیا شد که این قطعه لازم نیست به عنوان یک قطعه ماشینی شبیه Jetsons ظاهر شود!

این بطری می‌تواند شبیه نمونه‌ای از اقلام اینترنت اشیا متحرک باشد: دستگاهی سریع با طراحی عالی که قابلیت کاهش مصرف را دارد و بر اساس اطلاعات و داده‌های دریافت شده از کاربر تنظیم میزان مصرف را آسان‌تر خواهد کرد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۳ Average: ۳.۷]
منبع
IoT Could Transform the Entire CPG Industry
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *