رپرتاژ

استارتاپ تفکیکان، تغییری مدرن در بازار سنتی ضایعات

لیمو HR

بارها و بارها برای همه‌ی ما پیش آمده که در مواقعی که نیاز به استراحت داریم، صدای وانتی‌های خریدار ضایعات (اصطلاح بازار دوره گردها) آرامش ما را بر هم زدند. از سوی دیگر زمانی که ضایعاتی مانند ضایعات پلاستیک، چوب و فلزات را در دسترس ما بود، این دوره گرد‌ها غیب می‌شدند و باید مدت‌ها منتظر می‌ماندیم. تفکیکان استارتاپی است با ایجاد تغییرات در بازار سنتی ضایعات، توانسته گام بزرگی در راستای بهبود خرید و فروش ضایعات برداشته و به حفظ محیط زیست نیز کمک کند. در ادامه با این استارتاپ و ارزش آفرینی‌های آن آشنا خواهیم شد.

استارتاپ تفکیکان چگونه فعالیت می‌کند؟

پیش از هر چیزی باید به نحوه‌ی فعالیت تفکیکان بپردازیم. این استارتاپ در واقع یک پلتفرم جامع و قابل اعتماد است که زمینه‌ی خرید و فروش ضایعات را به صورت آنلاین فراهم کرده است. در این پلتفرم فروشندگان ضایعات می‌توانند بدون پرداخت هیچ هزینه‌ای آگهی خود را در تفکیکان ثبت کنند تا در سریع‌ترین زمان، خریداران با آن‌ها تماس گرفته و ضایعات را در محل از آن‌ها خریداری کنند. از سوی دیگر خریداران ضایعات نیز پس از ثبت نام و طی کردن مراحل احراز هویت به آگهی‌ها دسترسی خواهند داشت. این احراز هویت برای آن است که حریم شخصی کاربران محترم حفظ شده و از هر گونه اسپم جلوگیری شود. آگهی‌های تائید شده قبل از انتشار در سایت، از سوی کارشناسان تفکیکان ارزش‌گذاری شده و قیمت حدودی روز بازار به فروشندگان اعلام میگردد.

تفکیکان چه شهرهایی را پوشش می‌دهد؟

این سرویس فقط در شهر تهران فعال است و ساکنین پایتخت می‌توانند ضایعات خود را از طریق این بستر آنلاین به فروش برسانند. منظور ما از ضایعات تمامی دسته‌ها شامل ضایعات کارتن و کاغذ، لوازم خانگی، چوب، انواع فلزات شامل تیرآهن، مس، آلومینیوم، نبشی و… می‌شود.

چرا باید از تفکیکان استفاده کنیم؟

تفکیکان ارزش‌های زیادی را به همراه خود دارد و این ارزش‌ها طیف گسترده‌ای از مزیت‌ها را به همراه دارد. در ادامه به بررسی مزایای استفاده از این پلتفرم می‌پردازیم.

کمک به کاهش تدریجی آلودگی صوتی

یکی از مهم‌ترین مزیت‌های تفکیکان، این است که با وجود پلتفرمی جامع، به تدریج شاهد کاهش صداهای آزاردهنده تولیدی توسط دوره گردهای خیابانی خواهیم بود؛ زیرا برای خریداران نیز بسیار منطقی و مقرون به صرفه است که به جای مصرف سوخت بالا و تلف کردن زمان زیاد و همچنین آلودگی صوتی، تنها با یک کلیک به تمامی مشتریان دسترسی داشته باشند. این کار به صورت غیر مستقیم بر کاهش آلودگی هوا نیز موثر است؛ زیرا نحوه عملکرد وانتی‌های دوره گرد به تدریج بهینه خوهد شد.

کسب درآمد از ضایعات منزل و یا ضایعات پس از بازسازی

همه‌ی ما در اطرافمان وسایل دور ریختنی را می‌بینیم که فکر می‌کنیم هیچ گونه ارزشی ندارند. اما بسیاری از موادی که در اطرافمان می‌بینیم مانند وسایل چوبی، فلزی و کارتن حتی اگر دیگر قابل استفاده نباشند، ارزشمند هستند. این مواد می‌توانند دوباره بازیافت شده و تبدیل به محصولات جدیدی شوند. بسیاری از افراد به علت سخت بودن فرآیند فروش ضایعات، ترجیح می‌دهند وسایل را دور بریزند. با ساده‌تر شدن فرآیند خرید و فروش شما می‌توانید از وسایل دور ریختنی خود نیز کسب درآمد کنید.

قیمت‌گذاری منصفانه و بی‌طرفانه

مشکل بعدی که در بازار سنتی خرید و فروش ضایعات وجود دارد، نبود مرجع قیمت‌گذاری منصفانه و یکپارچه است. تفکیکان برای این موضوع نیز راهکاری را در نظر گرفته است. فروشندگان ضایعات می‌توانند بعد از ثبت آگهی خود از کارشناسان تفکیکان استفاده کنند تا بهترین و منصفانه‌ترین قیمت را برای ضایعات خود تعیین کنید. این قیمت بر اساس نرخ روز بازار تعیین می‌شود و برای هر دو طرف مناسب و منطقی است.

کمک به حفظ محیط زیست

همه‌ی ما می‌دانیم که محیط زیست امانتی است که باید در نگهداری از آن برای آیندگان تمام تلاش خود را به کار بگیریم. با استفاده از تفکیکان تمامی موادی که قابل بازیافت هستند در مسیر صحیح بازیافت قرار می‌گیرند و دیگر در دامان طبیعت رها نمی‌شوند. با این کار کمک بزرگی به کاهش آلودگی محیط زیست خواهید کرد و این یعنی عمل به وظایف انسانی در راستای کمک به حال کره‌ی زمین!

کاهش مصرف انرژی‌های تجدید ناپذیر

همانطور که می‌دانید برای تولید محصولات نیاز به مصرف انرژی‌های مختلفی داریم. نمی‌توانیم تولید این محصولات را متوقف کنیم؛ زیرا برای زندگی روزمره وجود آن‌ها لازم و ضروری است. بهترین گزینه برای این کار بازیافت محصولاتی است که امکان بازیافت برای آن‌ها وجود دارد. در این صورت برای تولید محصول جدید انرژی کمتری مصرف خواهد شد. برای درک بهتر این موضوع بیاید فرآیند تولید کاغذ را در نظر بگیریم.

برای تولید کاغذ نیاز به قطع درختان و مصرف آب بسیار زیادی داریم. در صورتی که بتوانیم کارتن و کاغذ را بازیافت کنیم، نه تنها تعداد درختانی که قطع می‌شوند را کاهش می‌دهیم؛ بلکه در مصرف منابع آبی کشور نیز به شدت صرفه جویی خواهد شد.

نبود پلتفرمی قابل اعتماد و جامع برای خرید و فروش ضایعات

همانطور که می‌دانید در همه‌ی زمینه‌ها می‌توانید مرجعی معتمد را به سادگی پیدا کنید اما در این زمینه هیچ گونه پلتفرمی وجود ندارد که شما بتوانید به آن مراجعه کنید. از سوی دیگر با دیجیتالی شدن زندگی‌های امروزی، خلا پلتفرمی که به صورت آنلاین عمل کند، به خوبی حس می‌شد. استارتاپ تفکیکان فضایی را برای شما به وجود آورده است که می‌توانید حتی بدون خارج شدن از منزل خود، به صورت آنلاین و در کوتاهترین زمان، ضایعات خود را به فروش برسانید.

البته لازم به ذکر است که این پلتفرم تنها برای ضایعات خانگی نیست و افرادی که پس از تخریب و بازسازی بنا و یا تحت شرایط متفاوت دیگری، با حجم عظیمی از ضایعات روبرو هستند نیز می‌توانند از این پلتفرم استفاده کنند. از سوی دیگر خریداران ضایعات را در محلی که شما مشخص می‌کنید، تحویل می‌گیرند و نیازی به حمل و نقل نیز ندارید.

در تفکیکان تمامی خریداران احراز هویت می‌شوند و هیچ گونه مشکلی برای شما به وجود نخواهد آمد و به سادگی می‌توانید اطلاعات تماس خود را در آگهی درج کنید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۲ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *