اکوسیستم

نمایندگان در بررسی بودجه ۱۴۰۲ تصویب کردند ; همه شرکت‌‌ها و سازمان‌های دولتی موظف به ثبت اطلاعات خود در سامانه الکترونیکی شدند

نمایندگان مجلس در ادامه بررسی بودجه ۱۴۰۲، شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی را موظف به ثبت و به‌روزرسانی اطلاعات خود در سامانه یکپارچه اطلاعات ‌شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی کردند.

به گزارش راه‌پرداخت؛ نمایندگان مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ در بخش هزینه‌ای تبصره ۲ لایحه را تصویب کردند.

براساس بندها و ردیف‌های این تبصره، کلیه ‌شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و مؤسسه‌های انتفاعی شامل ‌شرکت‌ها و مؤسسات دولتی که شمول قوانین و مقررات عمومی بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است نظیر شرکت‌های تابعه وزارت نفت، بانک مرکزی، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت‌های تابعه، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و شرکت‌های تابعه و مؤسسات و نهادهای عمومی غیردولتی و دانشگاه آزاد اسلامی مکلف هستند، پس از ابلاغ این قانون، هر سه‌ماه یک‌بار نسبت به ثبت و به‌روزرسانی اطلاعات خود و ‌شرکت‌ها و مؤسسات تابعه و وابسته، در سامانه یکپارچه اطلاعات ‌شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی مستقر در وزارت امور اقتصادی و دارایی اقدام ‌کنند.

وزارت امور اقتصادی و دارایی همچنین مکلف شد امکان دسترسی به اطلاعات سامانه را با رعایت قانون مدیریت داده‌ها و اطلاعات ملی و از طریق مرکز ملی تبادل اطلاعات ‌به‌صورت برخط برای سازمان‌های ‌برنامه ‌و ‌بودجه کشور، اداری و استخدامی کشور و دیوان محاسبات کشور فراهم کند.

نمایندگان مجلس همچنین وزارت اقتصاد، سازمان ‌برنامه‌ و ‌بودجه کشور، سازمان اداری و استخدامی کشور، بانک مرکزی، سازمان ثبت اسناد و املاک و سازمان بورس و اوراق بهادار را مکلف کردند، اقدامات لازم را برای برقراری ارتباط سامانه‌های الکترونیکی مرتبط (اعم از سامانه جامع بودجه، پایگاه اطلاعات کارکنان نظام اداری (پاکنا)، سامانه ملی ساختار، سامانه حقوق و مزایا و سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور) با سامانه یکپارچه اطلاعات ‌شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی و تبادل اطلاعات را فراهم کنند.

شرکت‌های تابعه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و سازمان انرژی اتمی هم براساس لایحه بودجه ۱۴۰۲ مکلف هستند آمار نیروی انسانی خود را در پایگاه اطلاعات کارکنان نظام اداری (پاکنا) ثبت کنند تا مبنای محاسبه هزینه‌های نیروی انسانی (پرسنلی) در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور قرار گیرد. سازمان اداری و استخدامی کشور مکلف است دسترسی لازم را ‌به‌صورت برخط برای اخذ گزارش‌های لازم به سازمان ‌برنامه ‌و ‌بودجه کشور و دیوان محاسبات کشور دهد.


راه‌اندازی پایگاه جامع مالی و گردآوری اطلاعات مالی بودجه‌ای


نمایندگان در ادامه جلسه صحن علنی، دیوان محاسبات کشور را به راه‌اندازی پایگاه جامع مالی و گردآوری اطلاعات مالی و بودجه‌ای دستگاه‌های اجرایی بخش عمومی مکلف کردند.

براساس بندهای الحاقی ۳ و ۴ تبصره ۲ بودجه، راه‌اندازی این پایگاه با مشارکت وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی و ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان برنامه و بودجه کشور است.

همچنین براساس این بندهای الحاقی، سازمان برنامه و بودجه موظف است تا وبگاه (کدینگ) استاندارد نظام آمارهای مالی دولت به منظور گزارشگری مالی و تفریغ بودجه دستگاه‌های اجرائی برای ارزیابی مسئولیت پاسخگویی عمومی و همچنین برای اعمال نظارت عملیاتی(دستگاه‌های اجرایی فرعی) متناسب با سیستم بهای تمام شده و بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد به منظور ارزیابی مسئولیت پاسخگویی عملیاتی  ارائه دهد.

ارائه کدینگ براساس دستورالعمل مشترکی است که توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی، دیوان محاسبات کشور و سازمان برنامه و بودجه کشور، ظرف مدت دوماه از تاریخ ابلاغ این قانون تهیه و توسط دیوان محاسبات کشور ابلاغ می‌شود.


یکپارچه‌سازی نرم‌افزار حسابداری در سطح کشور


نمایندگان مجلس همچنین در تبصره ۲ لایحه بودجه ۱۴۰۲، وزارت امور اقتصادی و دارایی را مکلف کردند تا با همکاری دیوان محاسبات کشور و سازمان برنامه و بودجه، نرم‌افزار حسابداری واحد و یکپارچه در سطح کشور برای چهارچوب‌های ارائه گزارش‌های مالی به واحدهای گزارشگر راه‌اندازی کند.

وزارت اقتصاد همچنین با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور، سازمان اداری و استخدامی کشور و دیوان محاسبات کشور باید نسبت به تهیه و ابلاغ نظام نظارت مالی و عملیاتی متناسب با بودجه‌ریزی مبتنی بر عملکرد اصلاح ساختار نظام مدیریت مالی و گزارشگری مالی اقدام کند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *