مقالات بازاریابی و تبلیغات

مراقب تقلب در تبلیغات دیجیتال باشید!

بررسی کاربرد و انواع آن

تبلیغات دیجیتال که پس از توسعه دسترسی به اینترنت، به شکلی مرسوم برای تبلیغات میان کسب‌ و کارها تبدیل شد، فرصتی جدید برای افزایش فروش برندها محسوب می‌شود. اما در این میان بعضی از شرکت‌های تبلیغ‌کننده، با تقلب در تبلیغات دیجیتال باعث هدررفت بخش عظیمی از هزینه صرف شده برای تبلیغ می‌شوند. اما تقلب در تبلیغات دیجیتال چیست؟ برای آشنایی با انواع تقلب در تبلیغات دیجیتال و بررسی انواع آن با ما تا انتهای این محتوا در اکوموتیو همراه باشید.

 

تعریف تقلب در تبلیغات دیجیتال به زبان ساده

درست پس از سال‌های گسترش دسترسی به اینترنت، تبلیغات شکل جدیدی به خود گرفت. از همان سال‌ها شکل دیجیتال تبلیغات، خود را به کسب و کارها نشان داد و به راهی برای دیده شدن در ازای پرداخت هزینه‌های مقرون به صرفه تبدیل شد.

اما مانند هر پدیده دیگری که طرح آن به دست انسان شکل گرفته باشد، تبلیغات دیجیتال هم درگیر مشکلاتی مانند تقلب و حقه شده است. این روزها تقلب در تبلیغات دیجیتال دغدغه‌ای جدی برای هر کسب و کار محسوب می‌شود و همه کسب‌وکارها در پی آن هستند که راهی برای فرار از آن پیدا کنند.

طبق داده‌هایی که توسط آژانس‌های تبلیغات تعاملی به دست آمده است، حدود ۳۶درصد از ترافیک وب تقلبی است و توسط‌ ربات‌ها تولید می‌شود. کارشناسان به این ترافیک، ترافیک زامبی می‌گویند که با هدر دادن بودجه شرکت‌ها برای تبلیغات، باعث کاهش بهره‌وری فرایند بازاریابی آن‌ها می‌شوند.

تقلب در تبلیغات دیجیتال به معنای هر نوع دستکاری در میزان بازدید، کلیک یا هر اقدام به عمل دیگری است که می‌تواند تبلیغ دهنده را فریب دهد و به هزینه‌های تبلیغات اضافه کند.

این دستکاری‌ها توسط ربات یا بدافزارها انجام می‌شوند و شکل‌های مختلفی دارند که در ادامه هر کدام را به دقت بررسی خواهیم کرد.

تقلب در تبلیغات دیجیتال

چطور در تبلیغات دیجیتال تقلب انجام می‌شود؟

برای فهم کارکرد تقلب در تبلیغات دیجیتال، باید روش پرداخت در این شکل از تبلیغات را بشناسید. معمولا از سه روش معمول برای پرداخت در تبلیغات دیجیتال استفاده می‌شود:

  • پرداخت به ازای کلیک
  • پرداخت به ازای بازدید
  • پرداخت به ازای نصب

کلاهبرداران با طراحی ربات یا بدافزارها، می‌توانند هر کدام از معیارهای پرداخت را جعل کنند. به این ترتیب ممکن است درصد قابل توجهی از بازدید، نرخ کلیک یا نصب تبلیغات شما جعلی باشد، اما شما به ازای آن به پلتفرم نمایش تبلیغ، پول پرداخت کنید.

متاسفانه با توسعه تکنولوژی، تشخیص تقلب در تبلیغات دیجیتال سخت‌تر می‌شود، زیرا رفتار ربات‌ها به رفتار کاربران واقعی نزدیک‌تر می‌شود و کارهایی مشابه کاربران انجام می‌دهند. تنها آنالیز اطلاعات می‌تواند کارشناسان بازاریابی را نسبت به اخلال در روند تبلیغات هوشیار کند.

تشخیص تقلب

براساس گزارش گوگل، در آوریل ۲۰۲۰، ۲۹ اپلیکیشن تقلبی از گوگل پلی حذف شدند، اما این ۲۹ برنامه در مجموع بیش از ۳.۵ میلیون بار دانلود شده بودند! همین مسئله نشان‌دهنده قدرت هکرها در توسعه ربات‌ها است و می‌تواند زنگ خطری برای شرکت‌ها باشد.

برای درک وسعت تقلب در تبلیغات دیجیتال، کافیست به آمار زیر که در سال‌های اخیر از ANA/White Ops منتشر شده است، دقت کنید:

  • حدود ۲۰درصد فضای وب از سایت‌هایی تشکیل شده است که صرفا ترافیک ربات دارند.
  • تقریبا ۲۵درصد از همه نمایش تبلیغات ویدئویی تقلبی است و توسط ربات‌ها و نه انسان‌ها مشاهده می‌شود.
  • ۷۶درصد از ترافیک‌های SIVT از دستگاه‌هایی است که توسط یک ربات و یک انسان روی یک دستگاه دیده می‌شود و تشخیص آن‌ از ترافیک واقعی بسیار سخت است.
  • نزدیک به ۷۰ درصد تقلب در تبلیغات دیجیتال از ۳ درصد تبلیغ‌گیرندگان ایجاد می‌شود.

 

انواع تقلب در تبلیغات دیجیتال را بشناسید

 

  1. Pixel Stuffing

پیسکل استافینگ یکی از انواع تقلب در تبلیغات دیجیتال محسوب می‌شود. این روش برای تبلیغاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد که از روش پرداخت به ازای نمایش (CPM) محاسبه می‌شوند.

در این روش، تبلیغ دهنده در یک منطقه پیکسلی ۱*۱، چندین تبلیغات را نمایش می‌دهد، در این وضعیت مخاطب توان تشخیص نوع تبلیغات را ندارد و صرفا تعداد تبلیغات نمایش، بدون هیچ اثر خاصی افزایش می‌یابد.

 

  1. Funmobility

در این شکل از تقلب، چندین تبلیغات بدون نمایش، روی هم قرار می‌گیرند و کاربر فقط تبلیغات بالایی را مشاهده می‌کند. هدف این شکل از تقلب در تبلیغات دیجیتال، افزایش تعداد بازدیدهای تبلیغاتی است و درست مانند مورد اول، بدون هیچ اثر خاصی تعداد بازدید آن را افزایش می‌دهد.

ADs

  1. Domain Spoofing

در دامین اسپوفینگ یا جعل دامنه، کلاهبرداران URL واقعی خود را روی یک وبسایت دیگر پنهان می‌کنند. این یعنی آن‌ها کاربران، تبلیغ‌دهندگان و صاحبین اصلی دامنه دیگر را فریب می‌دهند.

این روش از حمله و تقلب با روش‌های مختلفی مانند جعل IP، ارسال ایمیل‌های جعلی و… انجام می‌شود.

 

  1. Ad Injection

اد اینجکشن به نمایش آگهی در یک سایت، بدون اجازه از صاحب آدرس گفته می‌شود. این نوع کلاهبرداری تبلیغات دیجیتال با قرار دادن تبلیغات تقلبی به جای تبلیغات واقعی در فضای تبلیغاتی موجود انجام می‌شود. این نوع تبلیغات تقلبی معمولا با افزونه‌های بدافزاری مرورگر و به صورت غیرواقعی به نمایش درمی‌آید.

 

  1. Click Injection

کلیک اینجکشن یکی از متداول‌ترین روش‌های تقلب در تبلیغات دیجیتال موبایلی محسوب می‌شود. در این سناریو، کلاهبرداران بدافزاری را روی دستگاه‌های کاربر ارسال می‌کنند تا با کلیک‌های جعلی روی تبلیغات، آمار آن را افزایش دهند.

این بدافزارها از طریق برنامه‌های مخرب و ناامنی که از بسترهای ناامن دانلود می‌شوند، روی گوشی قرار می‌گیرند و در پس‌زمینه گوشی همراه اجرا می‌شوند و به طور نامرئی اقدام به عمل انجام می‌دهند.

در واقع در این شکل از تبلیغات، بیننده هرگز تبلیغ را نمی‌بیند، اما کلیک توسط دستگاه او انجام می‌شود.

Click Injection

  1. Geo Masking

ژئو مسکینگ تکنیکی است که کلاهبرداران تبلیغات دیجیتال از آن استفاده می‌کنند تا ترافیک با کیفیت پایین را با کیفیت بالا نشان دهند؛ به این ترتیب آن را با قیمت بیشتری به تبلیغ‌دهنده می‌فروشند. این کار با جعل IP کاربران انجام می‌شود.

 

  1. Bot Fraud

بات فراد نوع دیگری از کلاهبرداری تبلیغاتی است که به ترافیکی که توسط ربات‌ها ایجاد می‌شود ارتباط دارد. در واقع در تبلیغاتی که معیار پرداخت بر اساس ترافیک ایجادشده خواهد بود، از ربات استفاده می‌شود تا با ایجاد ترافیک غیر واقعی، رقم پرداختی افزایش پیدا کند.

 

تاثیر تقلب در تبلیغات دیجیتال روی کسب‌وکارها

 

  • هدررفت هزینه‌های تبلیغ اولین تاثیر مخرب تبلیغات دیجیتال تقلبی روی کسب‌وکارها محسوب می‌شود. کلاهبرداران تبلیغاتی، هزینه تبلیغات شرکت‌ها را هدر می‌دهند و باعث بار شدن هزینه‌های اضافی و کاهش بازگشت سرمایه خواهند شد.
  • همچنین آن‌ها باعث ایجاد خطا در محاسبات بازاریابی می‌شوند. حتما می‌دانید که محاسبه و مقایسه کمپین‌های بازاریابی دیجیتال از مهم‌ترین بخش‌های هر استراتژی دیجیتال مارکتینگ است و به کارشناسان این بخش کمک می‌کند تا اثربخشی کمپین‌ها را بهبود دهند. تقلب در تبلیغات دیجیتال با اضافه کردن هزینه، اشتباه نشان دادن آمار و منطبق نبودن بازخورد و خروجی هر کمپین با آمار مشاهده آن، ارزیابی دقیق را بسیار دشوار خواهد کرد.
  • ضربه به اعتبار برند از دیگر مسائلی است که تقلب در تبلیغات دیجیتال به دنبال خواهد داشت. تعداد نمایش‌های تقلبی که با بازخوردها و واکنش‌ها همخوانی ندارند، بینندگان و مخاطبین برند را متوجه این نکته خواهد کرد که برند به عمد از تعداد نمایش‌های فیک استفاده کرده است؛ این مسئله می‌تواند حیثیت برند را خدشه‌دار کند و باعث کاهش اعتماد مخاطب به آن شود.

تاثیرات تقلب دیجیتال

راهکارهای مقابله با تقلب در تبلیغات دیجیتال

 

با تبلیغ‌دهندگان قابل اعتماد کار کنید

یکی از مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از تقلب در تبلیغات دیجیتال این است که با شرکت‌های تبلیغاتی قابل اعتماد همکاری کنید. همچنین استفاده از پردازنده DSP تضمینی برای به کار نرفتن تقلب در تبلیغات و مسدود کردن منابع ترافیک تقلبی محسوب می‌شود.

 

کمپین‌هایتان را از نزدیک رصد کنید

اکثر موارد تقلب در تبلیغات دیجیتال از طریق دستکاری در اسناد و آمار قابل انجام است. در این موارد می‌توانید با نظارت بر کمپین‌های تبلیغاتی، متوجه هرگونه فعالیت مشکوک توسط ربات شوید و بفهمید که آیا نشردهنده تبلیغ دست به تقلب زده است یا نه.

رصد کمپین های تبلیغاتی

کمیت را کاهش و کیفیت را افزایش دهید

هر کمپین تبلیغات دیجیتال قابل اعتماد این طور شروع می‌شود: تعداد شرکت‌هایی را که با سازمانتان ارتباط دارند کاهش دهید، کمپین‌هایتان را از طریق کمترین تعداد پلتفرم ممکن اجرا کنید و هزینه را به رسانه‌های باکیفیت و مطمئن اختصاص دهید. به این ترتیب می‌توانید مطمئن شوید که ریسک تقلب در تبلیغات دیجیتال شما کاهش محسوسی یافته است.

 

از فناوری بلاکچین کمک بگیرید

گسترش استفاده از بلاکچین یکی از بهترین و مطمئن‌ترین راه‌های جلوگیری از تقلب در تبلیغات دیجیتال محسوب می‌شود. مهم‌ترین خصوصیت بلاکچین این است که نمی‌توان در آن تقلب کرد یا آن را فریب داد (حداقل فعلا) و تمام توان توسعه‌دهندگان این فناوری این است که با کلاهبرداری مبارزه کنند.

فناوری بلاکچین

از ads.txt استفاده کنید

Ads.txt افزونه‌ای برای به کاهش رساندن تقلب در تبلیغات دیجیتال است. این برنامه به برندها کمک می‌کند تا میزان امنیت در تبلیغات را افزایش دهند و بسیاری از ناشران تبلیغ از این برنامه کمک می‌گیرند.

 

با اندازه‌های حدودی معیارهای سنجش تبلیغات دیجیتال آشنا باشید

یکی از ساده‌ترین و قابل تشخیص‌ترین روش‌های آگاهی از تقلب در تبلیغات دیجیتال این است که با نرخ‌های معمول معیارهای سنجش تبلیغاتتان آشنا باشید. مثلا باید بدانید که نرخ طبیعی CTR، بانس‌ریت، نرخ تبدیل و… شما چیست.

به این ترتیب می‌توانید هر نوع ناهنجاری یا مقدار نامعمول را تشخیص دهید و به تقلب در تبلیغات دیجیتال مشکوک شوید. مثلا اگر حجم PPC شما هزار درصد افزایش پیدا کند و CPRتان سه برابر شود، اما حجم درخواست و تماستان ثابت باشد، مشخص می‌شود که مشکلی وجود دارد.

 

برای پرداخت، به جای کلیک از معیار عملکرد کمک بگیرید

در آینده بازاریابی دیجیتال، پرداخت هزینه به ازای کلیک جایگاهی نخواهد داشت و جای خود را به پرداخت به ازای عملکرد می‌دهد. شما باید برای به صفر رساندن احتمال تقلب در تبلیغات دیجیتال، این معیار را مدنظر خود قرار دهید.

 

نتیجه‌گیری

در این مقاله تلاش کردیم تا اطلاعاتی را درباره تقلب در تبلیغات دیجیتال با شما به اشتراک بگذاریم. با آگاهی از انواع تقلب در تبلیغات دیجیتال و همچنین تسلط بر معیارهای سنجش هر تبلیغ، می‌توانید به سرعت از شیطنت شرکت‌های تبلیغاتی آگاه شوید و از ضرر واردشده بر برندتان جلوگیری کنید.

فراموش نکنید که رجوع به شرکت‌های تبلیغاتی معتبر و استفاده از کمک کارشناسان خبره و ماهر، مهم‌ترین و مطمئن راه جلوگیری از تقلب در تبلیغات دیجیتال است. برای آشنایی با سایر مفاهیم بازاریابی دیجیتال، از مقالات ما در اکوموتیو کمک بگیرید.

برای استفاده از خدمات تبلیغاتی باکیفیت نیز می‌توانید با اکو دی ام همراه شوید و از خدمات و مشاوره‌های مخصوص بازاریابی و تبلیغات بهره‌مند شوید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *