رپرتاژ

صرافی های غیر متمرکز کدام اند؟ ۵ مورد از معروف ترین ها

لیمو HR

صرافی‌های غیرمتمرکز، بازارهای همتا‌به‌همتایی هستند که معامله‌ها را بدون واسطه پردازش می‌کنند. به‌زبانی ساده‌تر، معامله‌گران خرید و فروش ارزهای دیجیتال را مستقیما و بدون دخالت شخص سوم، انجام می‌دهند. این تراکنش‌ها با استفاده از توافق‌نامه‌های خوداجرایی یا قراردادهای هوشمند پردازش می‌شوند و همین ویژگی باعث شده تا تراکنش‌ها سریع‌تر پردازش شوند. صرافی‌های غیر‌متمرکز طراحی شده‌اند تا بدون نیاز به مجوز‌ها نسبت به معاملات انجام‌شده در یک صرافی، معاملات انجام شوند. در این مدل از صرافی‌ها، کاربران کنترل کلیدهای خصوصی خود را نیز در دست دارند و معاملات بسیار ساده‌تر است!

برای انجام معاملات در ۵ مورد از بهترین صرافی‌های غیر متمرکز، فقط کافی است ۵ دقیقه از وقت خود را به خواندن این مقاله اختصاص دهید.

۱. صرافی Uni Swap؛ یکی از بزرگ‌ترین صرافی‌های غیرمتمرکز

یونی سواپ یکی از بهترین صرافی‌های غیر متمرکز است که روی اتریوم توسعه یافته است و یک پروتکل نقدینگی محسوب می‌شود. در صرافی یونی سواپ، برای ترید کردن نیازی به Order Bookها نیست و بدون هیچ‌گونه واسطه، معاملات پردازش می‌شوند. یونی سواپ و سایر صرافی‌های غیر متمرکز، امکانی را فراهم کرده‌اند تا کاربران بدون نیاز به واسطه، معاملات خود را اجرا کنند.

کاربران یونی سواپ که در لیست صرافی‌های غیر متمرکز رتبه خوبی دارد، قادر به اجرای معاملات مستقیم روی اتریوم هستند. به‌زبانی ساده‌تر، می‌توان خرید و فروش‌ها را مستقیم روی اتریوم انجام داد. معاملات در این صرافی همتا‌به‌همتا یا نظیر‌به‌نظیر هستند و در یک بستر متمرکز ذخیره نخواهند شد. این صرافی از مدل تبادل توکن‌های ERC-20 نیز برخوردار است.

۲. صرافی Sushi Swap؛ با پشتیبانی از قابلیت ادغام

صرافی سوشی سواپ نیز یک صرافی غیر متمرکز بر بستر اتریوم بوده، با این تفاوت که با الهام از صرافی یونی سواپ ساخته شده است. پروتکل سوشی سواپ به‌عنوان یک فورک از اولین صرافی غیر متمرکز یا همان یونی سواپ خلق شد. سوشی سواپ نیز مانند سایر صرافی‌های غیر متمرکز یا دکس، امکان مبادله همتا‌به‌همتا کوین‌ها و توکن‌ها را فراهم کرده است. این صرافی یک رمز ارز بومی با نام SUSHI نیز دارد؛ عرضه ارز سوشی برابر با ۲۵۰ میلیون بوده و با استاندارد اتریوم ساخته شده است.

در صرافی‌های متمرکز، معاملات برای اجرا شدن نیاز به واسطه دارند، اما در سوشی سواپ و یونی سواپ اینطور نیست و بدون نیاز به نفر سوم، معاملات پردازش خواهند شد. معاملات در دکس‌ها به‌صورت غیر‌حضانتی هستند، یعنی برای ترید باید کیف پول شخصی خود را به پلتفرم مورد‌نظر متصل کنید. به‌این‌ترتیب معامله با کلید‌های خصوصی اجرا خواهد شد. این صرافی ویژگی‌های خاصی مانند ادغام yield farming و استخراج مایع liquidity mining را فراهم کرده است.

۳. Balancer که امکان مبادله چندین توکن را فراهم کرده است!

سازندگان صرافی بالانسر می‌گویند این صرافی طراحی شده است تا با حذف واسطه‌های متمرکز، امکان انجام معاملات ساده‌تر را فراهم کند. این صرافی یک پروتکل سازنده بازار است و همین ویژگی باعث شده تا هزینه‌های تراکنش‌ها کاهش یابد. مهم‌ترین ویژگی بالانسر که باعث شده این صرافی در فهرست بهترین صرافی‌های غیر متمرکز قرار گیرد، استفاده از الگوریتم‌های خاص برای ایجاد ارتباط بین نقدینگی‌ها و تریدرها است.

این الگوریتم‌ها در زمان خرید کاربر به او کمک می‌کنند تا پایین‌ترین قیمت را پیدا کند و خریدی به‌صرفه داشته باشد. علاوه‌بر این، در صرافی بالانسر کاربران می‌توانند توکن‌های خود را در استخرهای متفاوت قرار دهند و نسبت به دارایی‌ها حاکمیت نسبی داشته باشند.

۴. با صرافی هوشمند Pancake Swap آشنا شوید

صرافی پنکیک سواپ یکی از مهم‌ترین صرافی‌‌های غیر متمرکز است که برخلاف سواپ و سوشی، روی بلاکچین بایننس فعالیت می‌کند. این صرافی ارزش ۹.۸ میلیون دلاری دارد و ویژگی‌های خاصی به کاربران خود ارائه می‌دهد. این صرافی یکی از شناخته‌شده‌ترین صرافی‌ها بین صرافی‌های دکس است و محبوبیت بسیاری بین کاربران دارد. ارز بومی صرافی پنکیک سواپ، کیک نام دارد که در ابتدای عرضه ۱.۳۷ دلار قیمت داشت، اما یک سقوط وحشتناک را تجربه کرد و به ۰.۲۵ دلار رسید!

البته این رمز ارز توانست با سودآوری‌های مداوم، رکورد ۴۴ میلیون دلار فروش را ثبت کند و یکی از سودآورترین ارزهای سال ۲۰۲۱ بود. این صرافی اوپن سورس است، یعنی کلیه افراد به کدها دسترسی دارند و برای توسعه این صرافی، برنامه نویس‌های بسیاری همکاری کرده‌اند که هویت آن‌ها و سازنده این صرافی ناشناس است. دومین رکورد این صرافی، قرار گرفتن در رتبه سوم کوین مارکت کپ بود.

۵. صرافی Curve Finance؛ بهترین بستر برای انجام معاملات استیبل کوین‌ها

کرو فایننس، یکی دیگر از صرافی‌های غیرمتمرکزی است که روی اتریوم بنا شده است. این صرافی ارز بومی خود با نام CRV را دارد که برای سواپ و مبادله استیبل کوین‌ها طراحی شده است. توجه داشته باشید که برای انجام معاملات در صرافی کرو دکس،‌ نیاز به یک والت اتریومی مانند متامسک دارید.

از ویژگی‌های این صرافی می‌توان به کارمزد و اسلیپیج کم برای تبدیل ارزهای فیات هستید. صرافی کرو شباهت بسیاری به یونی سواپ دارد و بین صرافی‌های دکس، این دو رقبای جدی یکدیگر هستند.

صرافی‌های غیرمتمرکز؛ بستری امن برای انجام معاملات ارز دیجیتال

در این مقاله ۵ مورد از بهترین صرافی‌های غیر متمرکز را به معرفی کردیم که بهترین دکس‌ها در دنیای فعلی کریپتو هستند. برای انجام معاملات در این صرافی‌ها، حتما بررسی کنید که از IP ایران پشتیبانی کنند، در غیر این صورت حساب شما بلاک خواهد شد. البته شما می‌توانید از صرافی‌های داخلی نیز برای انجام معاملات خود استفاده کنید. یکی از این صرافی‌های مطرح و معتبر داخلی، نوبیتکس است. انجام معاملات در صرافی‌های ایرانی به‌‌جای صرافی‌های غیر متمرکز خارجی، پیشنهاد جذابی است؛ زیرا مشکلات تغییر IP را تجربه نخواهید کرد. علاوه‌بر این، به‌دلیل داخلی بودن، با قوانین ایران سازگار هستند و مشکلی برای شما پیش نخواهد آمد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *