اخبار بلاک چین

بازی های بلاکچینی برای کسب درآمد

لیمو HR

بازی های بلاکچین Play-to-Earn یا P2E، نه‌تنها سرگرم‌کننده‌اند، بلکه درآمدزا هم هستند. در بازی‌های ویدیویی سنتی، نهایت دستاورد بازیکنان، تکمیل مراحل و ماموریت‌های بازی و کسب دارایی‌های داخل بازی بود. اما در بازی های بلاکچین می‌توان از سرگرمی در فضای کریپتو، پول واقعی به دست آورد.

در فضای بازی های کریپتو، از بازی‌های نگهداری از حیوانات خانگی گرفته تا بازی‌های سه‌بعدی متاورسی یا حتی بازی‌های ورزشی وجود دارند. با انجام این بازی‌ها می‌توانید کریپتو به دست آورید و این خودتان هستید که تصمیم می‌گیرید با جایزه خود چه کنید. به عبارت دیگر در کنار درآمد ترید می‌توانید روی کسب درآمد از این بازی‌ها نیز حساب کنید.

در این مطلب درباره این نوع بازی‌ها توضیح بیشتری می‌دهیم و چند مورد از بهترین بازی های بلاکچین را به شما معرفی می‌کنیم.

اکسی اینفینیتی

اکسی اینفینیتی (Axie Infinity)، معروف‌ترین بازی کریپتویی P2E محسوب می‌شود. این بازی منبع درآمدی بعضی از افراد و خانوارها در اقتصادهای ضعیف‌تری مانند فیلیپین، ونزوئلا و… است.

برای انجام این بازی به سه اکسی (موجودات داخل بازی) نیاز دارید که می‌توانید آن‌ها را از بازار بازی خریداری کنید. همچنین می‌توانید به جای این کار، از آزمایشگاه‌های اکسی‌ها تخم بخرید و صبر کنید تا تبدیل به اکسی شوند. علاوه بر این، می‌توانید خودتان هم در بازی از اکسی‌ها تخم‌گیری کنید تا اکسی‌های جدیدی ایجاد شوند و آن‌ها را در بازار بفروشید.

این اکسی‌های NFT باید در گروه‌های سه‌نفره با هم مبارزه کنند تا توکن بومی بازی، یعنی Axie Infinity Shards یا AXS به دست آورند. این توکن، توکن حاکمیتی است که می‌توانید آن را در ازای پول نقد معامله کنید. همچنین می‌توانید آن‌ها را استیک کنید تا پاداش مربوط به استیکینگ این کریپتو را به دست آورید.

یک توکن دیگر از نوع ERC-20 هم با نام SLP درون بازی وجود دارد که برای زاد و ولد اکسی‌ها استفاده می‌شود. این توکن را هم می‌توان مانند توکن AXS، در پلتفرم‌های صرافی کریپتو با پول فیات معاوضه کرد.

همچنین قرار است مدل جدیدی از این بازی در آینده معرفی شود که نیاز به هیچ سرمایه‌گذاری اولیه‌ای ندارد و در مقابل، امکان کسب درآمد محدودی دارد.

سندباکس

در سندباکس (The Sandbox)، راه‌های متعددی برای کسب درآمد وجود دارد. برای کسب ارز دیجیتال متاورس این بازی، یعنی SAND، می‌توانید هنرمند، بازی‌ساز یا صاحب زمین باشید.

هنرمند یا آرتیست، می‌تواند دارایی‌های مفیدی را با استفاده از ابزار این پلتفرم با عنوان VoxEdit بسازد. البته سندباکس به همه افراد اجازه نمی‌دهد که به همین راحتی NFTهای خود را در بازار این بازی بارگذاری کنند. باید با پرتفولیوی هنری خود به سازندگان این بازی درخواست بفرستید تا شانس پذیرفته‌شدنتان را بیشتر کنید.

یک راه دیگر کسب درآمد در سندباکس، خرید زمین به منظور اجاره دادن یا ایجاد تجربه است. برای کسب درآمد از طریق بازی‌سازی، نیازی به مهارت کدزنی برای طراحی بازی نخواهید داشت. بعدا می‌توانید کارمزد پرداختی سایر بازیکنان برای کسب تجربه را دریافت کنید.

در واقع می‌توان گفت از آنجا که متاورس‌ها خودشان شبیه بازی هستند، از نظر فنی، شما از افراد پول می‌گیرید که آن‌ها بتوانند یک بازی را درون یک بازی دیگر انجام دهند.

راه پایدار دیگری که برای کسب درآمد در محیط این بازی وجود دارد، خرید زمین و اجاره یا فروش آن در زمان مناسب است. به صورت کلی می‌توان گفت که برای کسب یا از دست دادن پول در این متاورس، نیاز به نوعی نگرش مانند دنیای واقعی دارید.

در نهایت باید به این اشاره کرد که SAND، توکن حاکمیتی این پلتفرم است که از استیکینگ پشتیبانی می‌کند و همچنین می‌توان آن را در پلتفرم‌های بزرگ صرافی ارز دیجیتال خرید و فروش کرد.

دیسنترالند

دیسنترالند (Decentraland)، از دیگر بازی های بلاکچینی محبوب است. دیسنترالند یک متاورس است که پتانسیل کسب درآمد گسترده‌ای را برای کاربران خود فراهم می‌کند. اولین راه کسب درآمد در این بازی، همان روش کلیشه‌ای تمام متاورس‌ها، یعنی خرید زمین است. در ادامه می‌توانید زمین خود را وام بدهید یا اگر ارزش آن افزایش چشمگیری داشت، زمین خود را بفروشید.

راه جذاب‌تر و چالش‌برانگیزتر کسب درآمد در دیسنترالند این است که رویدادها یا بازی‌هایی درست کرده و از مخاطبان هزینه دریافت کنید.

در این بازی هم مانند سندباکس، ابزاری برای ساختن تجربه وجود دارد که می‌توانید به صورت رایگان از آن استفاده کنید. اما مسئله این است که برای انتشار آن، لازم است که با توکن بومی دیسنترالند، یعنی MANA، زمین بخرید.

روش سوم کسب درآمد در این بازی، ارائه خدمات به یک صاحب زمین است، درست مانند کاری که در دنیای واقعی انجام می‌دهیم.

همچنین می‌توانید به طراحی فناوری‌های پوشیدنی (wearables) بپردازید، آن‌ها را برای تایید به کامیونیتی ارسال کنید و در صورت پذیرفته‌شدن، آن‌ها را منتشر کنید. کارمزد ثبت‌نام به ازای هر آیتم ۵۰۰ دلار است. در نهایت می‌توانید پوشیدنی‌های خود را در بازار بازی بفروشید و درآمد کسب کنید.

اسپلینترلندز

اسپلینترلندز (Splinterlands)، از دیگر بازی های بلاکچین است که مورد توجه بسیاری از علاقه‌مندان قرار گرفته است. این بازی، از نوع کارتی و استراتژیک است. بازیکنان این بازی باید با یکدیگر رقابت کنند و برنده بازی پاداش دریافت می‌کند.

بازیکنان می‌توانند این کارت‌ها را که به آن‌ها اسپلینترز گفته می‌شود، بخرند، جمع‌آوری کنند یا معاوضه نمایند. پاداش‌های این بازی با توکن DEC پرداخت می‌شوند. در این بازی دو روش برای کسب درآمد وجود دارد: اول این که در تورنومنت‌ها و نبردهای داخل بازی شرکت کنید و هر چه بیشتر برنده شوید تا DEC جایزه بگیرید. راه دیگر، فروش NFT در بازار اسپلینترلندز است.

مشکل روش اول این است که بسیار کند پیش می‌رود و سود بسیار کمی عاید بازیکنان می‌کند. در مقابل، فروش NFT می‌تواند بسیار سودآور باشد. بسته به عوامل گوناگون، کارت‌ها می‌توانند از ۱۹ دلار تا ۱۷,۰۰۰ دلار قیمت داشته باشند.

ایلوویوم

ایلوویوم (Illuvium) از معروف‌ترین بازی‌های NFT جهان باز یا open-world ماجراجویی است. این بازی دارای تم بین کهکشانی است و وقایع هیجان‌انگیز بین سیاره‌ای آن، بسیاری از علاقه‌مندان به بازی‌های کریپتویی را به سوی خود جذب کرده است.

یکی از راه‌های کسب درآمد در بازی ایلوویوم، انجام چالش‌های درون بازی و دریافت جایزه‌های مربوط به آن‌هاست. این روش، راه سرگرم‌کننده‌ای برای کسب درآمد است اما سود چندانی نصیب بازیکن نخواهد کرد.

راه دیگری که برای افزایش سود وجود دارد، استیک ILV (توکن ایلوویوم که از نوع ERC20 است) توسط بازیکنان بازی است. میزان پاداشی که بابت استیک ILV دریافت می‌کنید، به مدت زمان استیک، مقدار ILV و جو غالب بر بازار بستگی دارد.

چگونه بازی‌های قابل اعتماد را تشخیص دهیم؟

بازی های بلاکچین، حوزه کاملا جدیدی محسوب می‌شوند. بنابراین میان آن‌ها پروژه‌های بدی پیدا می‌شوند که قصد دارند از کاربران دزدی یا کلاهبرداری کنند و حتما پیش از سرمایه‌گذاری در هر یک از آن‌ها، باید اعتبار آن پروژه را به‌خوبی بررسی کرد.

اولین چیزی که باید به آن دقت کنید، توکنومیکس (Tokenomics) یا همان ابعاد اقتصادی توکن مورد نظر است. منظور از توکنومیکس، میزان کل عرضه آن توکن، چرخه انتشار، انگیزه‌های نگه داشتن یا استیک کردن، سایر کاربردهای توکن و… است.

برای مثال، اگر توکنی دارای عرضه نامحدود باشد، اتفاق چندان مثبتی محسوب نمی‌شود. علاوه بر این، استیک کردن و نگه داشتن توکن باید برای کاربران سود و جایزه‌ای در بر داشته باشد تا آن‌ها را به سرمایه‌گذاری روی آن توکن جذب کند.

با این حال، هیچ‌گونه قانون و روش مشخصی برای قضاوت درباره آینده یک بازی وجود ندارد. اما دست‌کم مراقب باشید که از ابتدا مبلغ زیادی را روی آن بازی سرمایه‌گذاری نکنید. به عبارت دیگر، تا حدی روی یک بازی سرمایه‌گذاری کنید که توان باختن آن را داشته باشید.

از آنجا که کریپتو یکی از ریسکی‌ترین سرمایه‌گذاری‌های عصر ما محسوب می‌شود، لازم است که پیش از سرمایه‌گذاری مبالغ بالا روی بازی های بلاکچین، به‌خوبی درباره آن‌ها تحقیق کرده باشید.

در ادامه، به معرفی چند مورد از بهترین و محبوب‌ترین بازی های کریپتویی می‌پردازیم تا با آن‌ها بیشتر آشنا شوید.

کلام آخر

در این مطلب تنها به چند مورد از بهترین بازی های بلاکچینی برای کسب درآمد اشاره شد. بازی‌های بسیار زیاد دیگری هم وجود دارند که ممکن است توجه شما را بیشتر جلب کنند یا قابلیت‌های جذاب‌تری ارائه کنند که با سلیقه‌تان سازگارتر باشد. با کمی جستجو می‌توانید به تعداد بسیار زیادی از این بازی‌ها دسترسی داشته باشید و از کسب درآمد از این بازی‌ها لذت ببرید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *