رپرتاژ

کسب‌وکارهای میلیاردی در ایران | با ۴ کسب و کار ایرانی موفق آشنا شوید

لیمو HR

تصور شما از راه اندازی کسب و کار چیست؟ شروعی طوفانی پشت میز یک شرکت با تجهیزات درجه یک و کارکنان متعهد؟

به جرأت می‌توانیم به شما بگوییم از هر ده کسب و کار بزرگی که در ایران و در جهان می‌بینید، ۸ تای آنها کارشان را با امکاناتی بسیار ساده شروع کرده اند. فرمول موفقیت بزرگترین کسب و کار‌ها، تلاش و کوشش خستگی ناپذیر و خلاقیت به همراه سرمایه گذاری عاقلانه بوده است. مغزهای متفکر پشت هریک از کسب و کارهای عظیمی که امروز از خدماتشان بهره می‌بریم و از موفقیت آنها در حیرت می‌مانیم، هریک با هدف به تحقق رساندن رویاها خود را وقف کار کرده اند.

اما پیش از هر چیز، بیایید ببینیم که یک کسب و کار چطور باید در ایران پا بگیرد و قدم در مسیر موفقیت بگذارد.

۴ کسب و کار مبتکر و نوآورانه در ایران

در ادامه، نگاهی به داستان برخی از موفق‌ترین کسب و کارها در ایران خواهیم داشت. کسب و کار‌هایی که با هنرمندی و استادی تمام، نه تنها بر مشکلات مسیر پیروز شده اند بلکه داستان آن تصویر زیبا را نیز به حقیقت تبدیل کرده اند.

۱. دیجی کالا؛ از انبار خانگی تا سرویس‌دهی در سراسر کشور

اگر ده سال پیش از جمله افرادی بودید که قصد خرید وسایل الکترونیک از فروشگاه‌های آنلاین را داشتند، به طور حتم با پلتفرم اولیه دیجی کالا آشنا هستید. در ابتدای کار، دیجی کالا به عنوان یک کسب و کار نه چندان بزرگ شناخته می‌شد و مشتریانی که قصد مقایسه و بررسی مشخصات فنی کالاهای دیجیتال را داشتند، به سراغ این پلتفرم می‌رفتند. به علاوه دیجی کالا دستی در آنالیز تخصصی انواع لوازم الکترونیکی اعم از تلفن همراه و لپ تاپ نیز داشت.

اما علاوه بر کالاهای دیجیتال، تقاضای فراوانی برای خرید آنلاین سایر بخش‌ها به وجود آمد؛ جای یک خرده فروشی اینترنتی در ایران خالی بود که مانند آمازون، امکان خرید انواع اقلام فرهنگی، بهداشتی، ابزارآلات و صدها کالای دیگر را فراهم کند. با معرفی تکنولوژی‌های جدید، افزایش اعتماد مخاطبان به فروشگاه‌های ایکامرس، غلبه بر رقبا و افزایش تنوع اقلام، دیجی کالا به عنوان بزرگترین فروشگاه اینترنتی شهرت خوبی بهم زد.

حرکات خلاقانه دیگری مانند راه‌اندازی دیجی‌پی، اسپانسری سرویس‌های مختلف مانند فیدیبو و ارائه پلتفرم واسطه برای فروش محصولات تأمین کنندگان از سراسر کشور، رشد روزافزون و باورنکردنی برای دیجی کالا به همراه داشت. امروزه خیلی راحت می‌شود دیجیکالا را مشابه ایرانی آمازون دانست.

۲. سرویس اسنپ، نسخه ایرانی Uber

امکان ندارد نام اسنپ به گوش شما نرسیده باشد یا از خدمات آن بهره نبرده باشید. حدود یک دهه پیش، نام تاکسی اینترنتی برای مردم ایران ایده غریبی بود. با وجود تحریم‌ها، شرکت با سابقه اوبر جایی برای فعالیت در ایران نداشت. برای رفع نیازهای روزمره حمل و نقل، استارت‌آپی به نام «اسنپ» وارد میدان شد. شرکت بین المللی راکت اینترنت که برای راه اندازی استارت‌آپ‌های مختلف در خاورمیانه حمایت نشان می‌داد، یکی از نهادهایی بود که تأثیر بسزایی در راه‌اندازی اسنپ داشت.

اما کاربران ایرانی که آشنایی با سرویس تاکسی آنلاین نداشتند به سختی می‌توانستند به این پلتفرم اعتماد کنند و از تاکسی اینترنتی برای حمل و نقل بهره ببرند. حتی شایعات زیادی بر سر زبان‌ها افتاد و بسیاری به مخالفت با این استارت‌آپ برخاستند.

با این اوصاف، اسنپ عقب ننشست. ارائه سریع و آسان خدمات، ایجاد یک فرصت شغلی عالی برای رانندگان و بازاریابی حرفه‌ای در عرصه‌ای کم رقیب، تأثیر مهمی در موفقیت اسنپ به عنوان یکی از کسب وکارهای ایرانی داشت. به تدریج کاربران از وجود یک اپلیکیشن موبایلی سبک با محیط کاربری سرراست و استفاده آسان، استقبال فراوانی به عمل آوردند.

گسترش خدمات متنوعی از جمله فروشگاه اسنپ با امکان خرید قسطی، اسنپ فود و رزرو آنلاین بلیط و اقامتگاه، کسب و کاری که زمانی یک استارت‌آپ ساده به حساب می‌آمد را تبدیل به یکی از غول‌های میلیاردی ایران نمودند. همین الان که این متن را می‌خوانید، بیش از ۱۱ میلیون راننده مشغول کسب درآمد از پلتفرم اسنپ هستند.

۳. اپ استور ایرانی؛ از کف بازار تا کافه بازار

در اوایل دهه ۹۰، تعداد افرادی که گوشی اندروید به دست داشتند با روند آهسته و پیوسته‌ای رو به افزایش می‌رفت. طبعاً برای بهره برداری تمام و کمال از امکانات گوشی هوشمند، هرکسی تمایل فراوان به استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف داشت. اما از سویی جستجو و دانلود اپلیکیشن‌های گوناگون از گوگل پلی، به دلایل مختلف (از آپدیت نبودن گوگل پلی سرویس تا مشکلات بن آی‌پی ایران توسط گوگل، کش و صد مسئله دیگر) برای درصد زیادی از افراد دشوار بود. از سوی دیگر توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های ایرانی به پلتفرمی برای معرفی، انتشار و فروش برنامه‌های خود و توزیع نسخه‌های فارسی اپ‌های ضروری احتیاج داشتند.

در راستای پاسخگویی به این نیاز، تیمی از دانشجویان دانشگاه شریف، ساخت یک پلتفرم فروشگاهی برای عرضه اپ‌های اندرویدی را کلید زدند. در نهایت وب سایت و اپلیکیشن کافه بازار در بهمن سال ۱۳۸۹ راه اندازی شد و در اختیار عموم قرار گرفت. امروزه چیزی حدود ۱۵۰ هزار اپلیکیشن در کلاس‌های مختلف در این پلتفرم مفید ارائه شده اند. در سال ۱۴۰۱، رکورد تعداد نصب کافه بازار بر روی دیوایس‌های اندرویدی از ۵۰ میلیون نصب فعال گذشت.

درحال حاضر تیم موفق کافه بازار با بیش از ۲۰۰ نفر نیروی فعال، در دفتر شرکت کافه بازار در سعادت آباد تهران مشغول به کار هستند. ارزش کلی این اپلیکیشن به تنهایی، بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار تخمین زده می‌شود.

۴. خانومی؛ فروشگاه آنلاین لوازم آرایشی بهداشتی

اولین فروشگاه تخصصی آرایشی و بهداشتی ایران در سال ۱۳۹۳ با یک رویا آغاز شد؛ رویایی برای خلق تجربه‌ای لذت‌بخش از خرید آنلاین محصولات آرایشی و بهداشتی برای زنان ایرانی.

خانومی در طول مسیر خود با چالش‌های متعددی روبرو بود. از جمله این چالش‌ها می‌توان به عدم اعتماد به خرید آنلاین محصولات آرایشی و بهداشتی، نبود زیرساخت‌های مناسب برای تجارت الکترونیک، رقابت با فروشگاه‌های سنتی و نیاز به سرمایه اولیه کافی برای راه‌اندازی استارت آپ اشاره کرد. دغدغه تیم جوان و خلاق پشت ایده کار، این بود که با اتکا به دانش و تجربه خود رویای خانومی را به واقعیت تبدیل کنند.

در این مسیر، گروه سرمایه‌گذاری دونگی به عنوان حامی رویاها، به کمک خانومی آمد. دونگی با ارائه پلتفرم کرادفاندینگ (سرمایه‌گذاری جمعی) به خانومی این امکان را داد تا از مردم برای تامین مالی ایده خود کمک بگیرد. اعتماد مردم به ایده خانومی، کلید موفقیت این فرایند بود. با استقبالی که از این ایده شد، خانومی توانست سرمایه لازم برای شروع کار خود را جذب نماید. این کسب و کار تازه‌کار ایرانی با اتکا به سرمایه جمع‌آوری شده، فعالیت خود را آغاز کرد و در مدت کوتاهی به عنوان فروشگاهی با خدمات جذاب و متنوع، بین بانوان به محبوبیتی بی‌سابقه دست یافت.

جذب سرمایه جمعی، اولین گام در مسیر موفقیت کسب‌وکارهای ایرانی

راه اندازی کسب‌وکار بدون شک ایده جذابی است، اما واضح است که بدون سرمایه گذاری مناسب و کافی، شانس توسعه و موفقیت در دنیای تجارت چندان بالا نخواهد بود. ایده‌های نوآورانه با خلاقیت و تلاش بی‌وقفه، بدون پشتوانه مالی قدرتمند به ثمر نخواهند رسید. جذب سرمایه کافی، اولین گام در مسیر بلندپروازی و تحقق اهداف هر کسب‌وکار ایرانی خواهد بود.

در دنیای امروز، روش‌های نوینی برای تامین مالی و جذب سرمایه پدید آمده‌اند.کرادفاندینگ یا سرمایه‌گذاری جمعی، یکی از بهترین و کارآمدترین آن‌هاست. کرادفاندینگ به صاحبان ایده و کسب‌وکارهای نوپا این امکان را می‌دهد تا از طریق پلتفرم‌های آنلاین، ایده خود را به مردم معرفی کنند و از آن‌ها برای تامین سرمایه پروژه خود درخواست همکاری نمایند. البته این یک معامله دوسر برد خواهد بود. پس از بازگشت سرمایه و شروع جذب سود در استارت‌آپ، سود به علاوه اصل سرمایه به سرمایه گذاران اولیه پرداخت خواهد شد.

حمایت از کسب‌وکارهای نوپا و ایده‌های خلاق، نقشی کلیدی در توسعه اقتصادی هر کشوری ایفا می‌کند. کرادفاندینگ با فراهم آوری بستری مناسب برای جذب سرمایه، به رونق و پویایی اقتصاد ایران کمک خواهد کرد. تیم دونگی با علم به این نکته، به عنوان یکی از بزرگترین پلتفرم‌های کرادفاندینگ (سرمایه گذاری جمعی) در ایران، بستری نوین برای حمایت از ایده‌ها و کسب‌وکارهای خلاق ایرانی فراهم آورده است.

دونگی در طول فعالیت خود، حامی بسیاری از ایده‌ها و کسب‌وکارهای خلاق بوده است. بسیاری از کسب‌وکارهای موفق ایرانی مانند شیپور و خانومی، با کمک دونگی به موفقیت رسیده‌اند. ارائه مشاوره تخصصی، استراتژی‌های بهینه جهت مطرح سازی ایده اولیه در قالب طرحی متقاعد کننده در اختیار سرمایه گذاران را به صاحبان ایده و استارت‌آپ می‌گذارد.

کلام آخر

راه اندازی کسب و کار در ایران با وجود چالش‌ها و موانع موجود، رویای محالی نیست. خلاقیت، تلاش و پشتکار در کنار استفاده از استراتژی مناسب و ابزارهای نوین، می‌تواند دروازه‌های موفقیت را به روی هر ایده و کارآفرینی بگشاید. شناخت دقیق بازار، نیازهای مشتریان، رقبای موجود و انتخاب روش‌های مناسب برای جذب سرمایه و بازاریابی، از جمله عوامل مهم در این زمینه هستند.

در دنیای امروز، روش‌های نوینی برای تامین مالی و جذب سرمایه پدید آمده‌اند که کرادفاندینگ یا سرمایه‌گذاری جمعی، یکی از بهترین و کارآمدترین آن‌هاست. کمبود سرمایه، یکی از بزرگترین چالش‌های پیش روی کارآفرینان ایرانی محسوب می‌شود. دریافت وام از بانک‌ها با شرایط دشوار و بروکراسی پیچیده، و همچنین عدم تمایل سرمایه‌گذاران به ریسک‌پذیری، موانعی در مسیر جذب سرمایه هستند.

اما نباید این موانع را به مثابه بن بست پنداشت. همیشه راه‌های جدیدی برای غلبه بر چالش‌ها وجود دارند، خرجش اندکی کاوش و تحقیق است و اراده فولادین. یکی از رایج‌ترین روش‌های جذب سرمایه که امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده، کرادفاندینگ یا سرمایه‌گذاری جمعی است. می‌شود این استراتژی را مصداق عینی «قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود» درنظر گرفت.

دونگی به عنوان یک پلتفرم بزرگ و اختصاصی کرادفاندینگ در ایران، با ارائه خدمات متنوع و تخصصی، در تمام مراحل ایده‌پردازی، اجرا و توسعه کسب‌وکارتان همراه شما خواهد بود. این تیم کاربلد و باتجربه، با فراهم کردن بستری امن و شفاف امکان جذب منابع مالی مورد نیاز از سوی سرمایه گذاران داوطلب را برای شما فراهم خواهد نمود.

تاکنون، بسیاری از کسب‌وکارهای نوپا و خلاق ایرانی با کمک دونگی به موفقیت رسیده‌اند. دیجیکالا، کافه بازار، شیپور، و خانومی، تنها چند نمونه از این کسب‌وکارها هستند. اگر شما هم ایده‌ای خلاق دارید و به دنبال راهی برای تحقق آن هستید، دونگی می‌تواند حامی شما باشد. شاید در طی پنج یا ده سال آینده، نام برند شما نیز در میان برترین کسب و کارهای میلیاردی ایران بدرخشد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *