داستان شکستمعرفی استارتاپ

سکوت موسیقی!

شکست گوورا در تقابل با تعارض داخلی و مشکلات حقوقی

لیمو HR

در فضای استارتاپی عادت بر این است که از موفقیت‌ها بگوییم تا امیدمان به آینده را زنده نگه‌داریم اما اشتباه بزرگی است که شکست گذشتگان را به فراموشی بسپاریم و از تجارب گذشتگان بهره‌مند نشویم. برای این منظور تیم اکوموتیو اقدام به جمع‌آوری تجربیات مجموعه‌ای از استارتاپ‌های ناموفق کرده است تا شاید مرور سرگذشت ناکام ایشان زمینه‌ای باشد برای موفقیت  استارتاپ‌های نوپای جامعه استارتاپی ایران. این مجموعه به مرور و در قالب بخش داستان شکست منتشر و در اختیار مخاطبین قرار خواهد گرفت. سومین قسمت از این مجموعه که به داستان شکست استارتاپ Guvera می‌پردازد را با هم مرور می‌کنیم.

Guvera داستان شکست

شرکت گوورا به عنوان سرویس آنلاین پخش موسیقی و سرگرمی در سال ۲۰۰۸ به ثبت رسید. سرمایه‌ی این شرکت در ابتدا از جانب سرمایه‌گذاری خصوصی اِما در خارج از استرالیا تأمین شد. گوورا حدود ۵۰ میلیون دلار از سرمایه‌گذاران کوچک‌تر رده‌بالا دریافت کرد که عمدتاً متشکل از شرکت‌های حسابداری و دیگر کسب‌وکارهای خدمات مالی بودند. نسخه‌ی بتای آن در فوریه‌ی ۲۰۱۰ در استرالیا، و مارس همان سال در آمریکا، شروع به کار کرد. درواقع گوورا در ابتدا در قالب نسخه بتا و فقط ازطریق دعوتنامه برای گروه منتخبی از کاربران منتشر شد.

اوت ۲۰۱۱، گوورا، فیل کوارتارارو را به‌ عنوان مدیر جهانی موسیقی خود منصوب کرد و در سپتامبر همان سال، به دفتر جدیدی در گلدکوست استرالیا نقل مکان کرد. مارس ۲۰۱۲، با ایجاد پلت‌فرم موبایل این شرکت، و دسامبر ۲۰۱۲ با انتشار اپلیکیشن های موبایل برای آی.‌او.اس و اندروید در استرالیا همراه بود. سپس اپلیکیشن آی‌پد در اوت ۲۰۱۳ منتشر شد. در مارس ۲۰۱۴ گوورا توافقنامه‌ای با لنوو امضا کرد تا شریک جهانی موسیقی آن شود؛ یعنی سرویس پخش موسیقی گوورو بر روی دستگاه‌های تلفن همراه‌ لنوو از قبل نصب شدند.

گوورا در سال ۲۰۱۵، Blinkbox Music را طی توافقنامه‌ای از Tesco خرید. در سال ۲۰۱۵ جایزه‌ی طلایی را در رقابت طراحی اپلیکیشن آسیا از آن خود کرد.

در اکتبر ۲۰۱۵ کارمندان سابق Blinkbox Music یک پرونده‌ی ۱۰ میلیون پوندی علیه گوورا تشکیل دادند.

این شرکت در می ۲۰۱۶، در جوایز طراحی اپلیکیشن جهانی، طلای بین‌المللی را برد. در ژوئن ۲۰۱۶ گوورا از فهرست بازار سهام بلوکه شد.

گوورا فعالیت در پنج بازار را آغاز نمود: استرالیا، هند، اندونزی، عربستان سعودی، و امارات متحده‌ی عربی. در جولای ۲۰۱۶، دارن هرفت از سمت مدیرعاملی این شرکت برکنار و کلائس لوبرگ از مؤسسان شرکت جایگزین وی شد.

در ۲۷ جولای ۲۰۱۶، شرکت تمام فعالیت‌های خود را در بازار اصلی‌اش یعنی استرالیا متوقف ساخت و  تأکید نمود که قصد دارد تمام تلاش‌های خود بر کشورهای کلیدی درحال‌ظهور مثل هند و اندونزی متمرکز کند. ۲۷ ژوئن ۲۰۱۷ اعلام شد که تحقیقات دادگاه فدرال درمورد گوورا آغاز شده است.

این استارتاپ که در سال ۲۰۰۸ تأسیس شده بود، پیش از اینکه ۱۰۰ میلیون دلار عرضه‌ی عمومی اولیه‌اش توسط اوراق بهادار استرالیا بلوکه شود، ۱۸۵ میلیون دلار افزایش سرمایه داشت.

دفترچه سهام عرضه‌ی عمومی اولیه‌ی گوورا بسیار مورد انتقاد قرار گرفت و این شرکت پس از دریافت ۴۵ اصلاحیه از جانب کمیسیون اوراق بهادار و سرمایه­ گذاری استرالیا، مجبور به ارائه ­ی نسخه­ ای جدید شد. در سال مالی ۲۰۱۶ گوورا با فقط ۱.۲ میلیون دلار درآمد، ۸۱ میلیون دلار از دست داد.

در می ۲۰۱۷ گوورا تمامی فعالیت‌های خود در بازارهای آسیایی باقیمانده را متوقف ساخت.

در روزهای آینده داستان‌های بیشتری از شکست استارتاپ‌ها را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت. شکست‌هایی که نگاه درست به آن‌ها می‌تواند زمینه موفقیت ما را فراهم کند!

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *