لیمو HR
اسلایدچندرسانه ای

انواع مدل های کسب و کار – همتا به همتا

همتا به همتا؛ ارائه‌ی بستری برای مبادلات بین اشخاص خصوصی

الگوی همتا به همتا در اوایل دهه‌ی ۱۹۹۰ آغاز شد و استفاده از این الگو به علت استفاده از اینترنت رشد چشمگیری پیدا کرد. ebay به عنوان یکی از پیشگامان از این مدل استفاده کرد و امکان مزایده‌ی کالاها برای مردم ۳۰ کشور را فراهم کرد و بیش از ۱۲ میلیون مزایده در سراسر جهان را کنترل کرد.

مزایای مدل همتا به همتا

  • بهره‌مندی مشتریان از محصولات خصوصی شبیه به حالت تجاری
  • جذابیت جنبه‌های اجتماعی این مدل برای مشتریان
  • افزایش جذابیت شبکه با افزایش تعداد کاربران

این الگو دارای بیش‌ترین اثرگذاری در اجتماعات آنلاین می‌باشد و موفقیت شرکت به حفظ اطمینان مبادلات وابسته است.

نمونه شرکت‌های استفاده‌ کننده از الگوی همتا به همتا

craigslist وب‌سایت ارائه‌دهنده‌ی تبلیغات طبقه‌بندی شده برای کالاها، خدمات، استخدام و … است؛ این شرکت انحصار رسانه‌های چاپی در این حوزه را از طریق ایجاد فهرست‌بندی رایگان برای کاربران شکست و ماهانه بیش از ۶۰ میلیون مورد طبقه‌بندی شده و ۵۰ میلیارد بازدید از صفحات سایت اتفاق می‌افتد و هم‌چنین مطالبه‌ی حق‌الزحمه بابت فهرست‌های مشخصی مانند مشاغل و پیشنهادهای ارائه شده برای آپارتمان‌ها و معافیت سایر فهرست‌ها از پرداخت هزینه صورت می‌گیرد.

zopa ارائه‌دهنده‌ی خدمات مبادلات مالی در  یک شبکه‌ی آنلاین است که امکان قرض پول به صورت مستقیم از بانک‌ها و موسسات مالی و هم‌چنین مبادلات مالی و تامین امنیت آن را تسهیل کرده است و به صورت یک واسطه بین وام‌دهندگان و وام‌گیرندگان با شرایطی بهتر از بانک‌ها و موسسات مالی عمل می‌کند. این شرکت از طریق گرفتن حق‌الزحمه از دو طرف درگیر در مبادله‌ی موفق کسب درآمد می‌کند.

RelayRides شرکت به اشتراک گذاری خودرو است که ماشین را توسط مالکان خودروهای شخصی به شهروندان کرایه می‌دهد. در این شرکت خودروها به تراشه و سیستم‌های امنیتی و ثبت در سیستم رزرو شرکت مجهز هستند. اعتبار شرکت از سمت جنرال موتورز تامین می‌شود؛ این شرکت پس از دو سال، نیم میلیون عضو جذب کرد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *