اخبار استارتاپی

گردش ۳ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دانش بنیان

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از گردش سه هزار میلیارد تومانی شرکت‌های دانش بنیان در حوزه سلامت خبر داد.

لیمو HR

رضا ملک‌زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در نوزدهمین جشنواره پژوهشی ابوریحان که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با بیان اینکه ما در بین کشورهای اسلامی در سال ۲۰۱۷ بالاترین رتبه در تولید علم را کسب کرده‌ ایم، گفت: در سال ۲۰۱۸ اقداماتمان را بیشتر کردیم و در سطح جهان از نظر تولید علم در ۲۰ کشور برتر دنیا جایگاه پانزدهم را کسب کردیم.

وی ادامه داد: ما از بسیاری از کشورهای منطقه مانند روسیه جلوتر هستیم و رتبه نخست منطقه در تولید علم را داریم، بر اساس رتبه بندی تایمز ۲۹ دانشگاه ایران در بین دانشگاه‌های برتر دنیا قرار دارند.

ملک‌زاده با اشاره به بودجه پژوهشی اندک در کشور گفت: قرار بود سه درصد درآمد ناخالص ملی را صرف پژوهش و توسعه علم کنیم اما در نهایت ۰.۳ درصد این بودجه به دست محققان رسید و محققان کشور هستند که توانستند ایران را به این سطح موفقیت از نظر تولید علم برسانند و محققان برجسته ایرانی ۳ برابر ترکیه هستند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: در مقالات پراستناد رشد خوبی در سطح کشور داشتیم و ۱۰ سال زودتر از سند چشم انداز ملی به رتبه اول تولید علم در منطقه رسیده‌ ایم.

وضعیت امید به زندگی در ایران

وی اظهار کرد: هزار و ۱۰۰ شرکت دانش بنیان در حوزه سلامت با گردش ۳ هزار میلیارد تومانی در این بخش علوم پزشکی تهران و شهید بهشتی به ترتیب در رتبه یک و دو فناوری در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی قرار دارند و انتظار داریم دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از نظر کیفی رشد داشته باشد.

ملک‌زاده با بیان اینکه امید به زندگی در ایران بر اساس آخرین گزارش جهانی رشد داشته است، گفت: امید به زندگی خانم‌ها ۸۰ و آقایان به مرز ۷۶ سال رسیده که فراتر از حد انتظار ما بوده است.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت افزود: شاهد کاهش مرگ و میر کودکان زیر یک و پنج سال بودیم و وضعیت سلامت در ایران از کشورهای منطقه و متوسط جهانی بالاتر رفته است.

وی با بیان اینکه باید به بیماری‌های غیرواگیر در کشور بیشتر توجه کنیم، گفت:‌ ۳۸۰ هزار مرگ داشتیم که ۳۱۳ هزار مورد آن مربوط به بیماری‌های غیرواگیر بودند و حدود ۴۷ درصد مرگ‌های ما زودرس و زیر ۷۰ سال و ۲۲ درصد مرگ‌های کشور غیرزودرس و زیر ۵۰ سال هستند.

باید به سمت سلامت دیجیتال برویم

ملک‌زاده گفت: آماده‌ایم از محققان برای کارهای پژوهشی در زمینه پیشگیری‌ از بیماری‌های غیرواگیر حمایت کنیم و باید به جای ساخت بیمارستان بودجه‌ها را به سمت پیشگیری سوق دهیم، نیمی از ایرانیان بالای ۵۰ سال فشار خون دارند و زمانی مراجعه می‌کنند که به نارسایی کلیه مبتلا شدند.

وی تصریح کرد: ‌درخواست ما از پژوهشگران این است که طرحی پژوهشی در پیشگیری از بیمای‌های غیرواگیر و عوامل خطر آن چون فشار خون به ما ارائه دهند و ما از این طرح‌ها حمایت می‌کنیم.

ملک‌زاده با تأکید بر اینکه باید به سمت سلامت دیجیتال برویم، گفت:‌ با درصد نفوذی که تلفن همراه در ایران دارد می‌توانیم به کمک نرم افزارهای تلفن همراه در پیشگیری از مرگ و میر عملیات خوبی داشته باشیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه ژن تراپی یکی از علوم جدید محسوب می‌شود که باید به سمت آن برویم، گفت: باید پژوهشگران به سمت ژن تراپی بروند و می‌توانیم به دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی کمک کنیم که مرکز ژن درمانی راه اندازی کنند.

وی یادآوری کرد: اولین مرکز جامع ژن درمانی ایران در بیمارستان شریعتی به کمک خیرین ساخته خواهد شد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *