اخبار استارتاپیاخبار سرمایه گذاری خطرپذیرکارآفرینی و استارتاپ

شرط فروش سهام استارتاپ ها، سرمایه گذاری در اقتصاد دیجیتال است

لیمو HR

به گزارش اکوموتیو، روح الله دهقانی، معاون علمی ریاست جمهوری از شروط معاونت علمی برای فروش سهام استارتاپ ها پرده برداشت.

در نشست سالانه معاونت علمیف وی به فروش سهام استارتاپ ها به شرکت های بزرگ – از جمله تپسی و گلرنگ – اشاره کرد و بر مخالفت معاونت علمی بر این فروش تاکید کرد. هرچند اصرار مالکان این استارتاپ ها از جمله تپسی این روند را تسهیل کرده است.

دهقانی در ادامه تنها شرط معاونت علمی در فروش سهام این شرکت ها را، تعهد اخلاقی مالکان آن مبنی بر سرمایه گذاری مجدد این پول در اقتصاد دیجیتال اعلام کرد.

شرط جدی معاونت علمی برای فروش سهام استارتاپ ها، یک تعهد اخلاقی است

وی در ادامه به برخی از اخبار و گفته های مقطعی مبنی بر فروش استارتاپ ها اشاره کرد و گفت:« متاسفانه وقتی یک عده‌ای در زمان‌های بدی حرف‌هایی می‌زنند، من کاملاً به اکوسیستم و رسانه‌ها حق می‌دهم که احساس کنند، نکند این اتفاق [فروش سهام] ارتباطی با حرفی که گفته شده دارد.»

وی در ادامه به فروش تپسی اشاره کرد و از تلاش آقای منشی پور بر فروش آن گفت:«در جریان خرید شرکت تپسی توسط گلرنگ، آقای منشی‌پور [مدیرعامل وقت و مالک بخشی از سهام تپسی] آمد پیش من و خواهش کرد که کمک کنیم این کار انجام شود. چرا؟ تحلیل ایشان این بود که من اگر بخواهم رشد کنم و کارهای جدید انجام بدهم نیاز به ابزارهایی دارم که الان گلرنگ آنها را خریده است. اگر اینها کنار هم قرار بگیرند یک غول جدید اقتصاد دیجیتالی شکل می‌گیرد. با مخالفت معاونت علمی در ابتدا و شرط گذاشتن، در نهایت توافق انجام شد.»

گفتنی است گلرنگ همزمان با تپسی، با افود، الوپیک و شب، به اکوسیستم استارتاپی ورود کرده بود.

دهقانی به اخبار مرتبط با فروش سهام استارتاپ دیجی کالا هم اشاره کرد و گفت:«از خودشان سئوال کنید که آیا کسی به شما گفته است که این کار را انجام بدهید؟ تنها شرطی که ما گذاشته‌ایم این است که تعهد اخلاقی بدهید دریافت مالی که بابت فروش بخشی از سهام دارید را باز در اکوسیستم نوظهور مثل هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری کنید.»

وی نهایتا فروش سهام شرکت ها و استارتاپ ها را نشان بلوغ زیست بوم کسب و کار ایران دانست و گفت:«وقتی در دنیا اعلام می‌شود که فلان شرکت را نوکیا یا متا خریده، هیچ‌کس نمی‌گوید چرا خرید. این علامت بلوغ است که اکوسیستم دارد به فضایی می‌رسد که سرمایه‌داران یا بزرگان مرتبط با اقتصاد این حوزه، وارد می‌شوند.»

فیروز آبادی در ادامه به سرمایه گذاری ۱۵ هزار میلیارد تومانی در پروژه های پیشران و اشتغال آفرین و ایجاد اپراتور و صندوق هوش مصنوعی با سرمایه ۱۰ هزار میلیارد تومانی خبر داد. وی همچنین بر خرید چند صد GPU تا پایان سال تاکید کرد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *