ایده های استارتاپیمقالات بازاریابی و تبلیغات

بازاریابی فصلی چیست؟

راهنمایی کامل برای استفاده از بازاریابی فصلی

لیمو HR

با نزدیک شدن به آخرین روزهای سال، بسیاری از بازاریابان متوجه تغییر در ذهنیت مشتریان می شوند؛ ذهنیت هایی مثل گذراندن وقت با خانواده، شب های آرام و … در نتیجه بسیاری از برندها پیام و محتوای خود را طوری تغییر می دهند که با این ذهنیت های جدید هماهنگی داشته باشد. این تغییر را به عنوان بازاریابی فصلی می‌شناسند. البته حتی اگر یک شرکت تغییری در پیام و محتوای خود ایجاد نکند، باز هم می تواند از مزایای روزهای آخر سال بهره کافی ببرد.

در این مقاله نگاه دقیق‌تری به بازاریابی فصلی می‌اندازیم و سعی می‌کنیم راهنمای جامعی را ترسیم کنیم تا بتوانید از این ایام که سالی یک بار می‌رسند استفاده کنید.

بازاریابی فصلی چیست؟ آیا برای همه قابل استفاده است؟

بازاریابی فصلی کاملا شبیه چیزی است که از نامش مشخص است: برندها در طول سال استراتژی‌های بازاریابی‌ای را در پی می‌گیرند که بتوانند از میزان علاقه‌ای که به خرید در روزهای تعطیل به وجود می‌آید استفاده ببرند. رفتار مصرف‌کنندگان در طول سال به دلیل رویدادهای مختلف تغییر می‌کند. به همین دلیل یکی از فاکتورهای ماندن در رقابت، ایجاد تغییر در استراتژی‌های بازاریابی است.

اکثر افراد وقتی درباره بازاریابی فصلی می‌شنوند به جمعه سیاه یا دوشنبه مجازی فکر می‌کنند؛ معمولا افرادی که کسب و کارشان به خرده فروشی مربوط نیست از خودشان می‌پرسند که آیا بازاریابی فصلی به من ارتباطی دارد یا نه؟! پاسخ کوتاه «بله» است. به این دلیل که تنها چیزی که نیاز دارید یک تقویم است که با استفاده از آن بتوانید روزهای مهم و تعطیل را پیدا کنید و به فراخور آن، محتوا تولید کنید. نیازی نیست حتما در حوزه تجارت الکترونیک باشید تا بتوانید از مزایای بازاریابی فصلی بهره‌مند شوید.

برای مثال، Spotify که یک سرویس موسیقی آنلاین است را در نظر بگیرید. آن‌ها برای این که یک سال دیگر را با شنوندگانش جشن بگیرند، کمپین «یک سال در موسیقی» را راه‌اندازی کردند که طی آن مخاطبان می‌توانستند قطعه‌هایی که در طول سال بیشترین میزان پخش را داشتند بر اساس ژانر مورد علاقه‌شان گوش دهند. این کمپین بر اساس یک ایده ساده که به پایان سال ارتباط داشت ساخته شده بود.

هر شرکتی می‌تواند با استفاده از روان‌شناسی ایام تعطیل در مصرف‌کنندگانش از مزیت‌هایی برخوردار شود. اما نکته این‌جاست که یک کمپین بازاریابی فصلی فراتر از تنها فروش است. در ادامه به نکاتی که برای ارائه یک محتوای فصلی خوب نیاز دارید می‌پردازیم.

زمان‌بندی همه چیز است

بازاریابان نزدیک به ۶۰۰ میلیارد دلار در سال گذشته برای تبلیغات هزینه کرده‌اند. پس مشخص است که موفقیت در فضای کاری امروز به این بستگی دارد که محتوای تولید شده را در چه سطحی و در چه جایی در جلوی چشمان مخاطب قرار می‌دهید. بخش سخت این فرآیند پیش‌بینی زمان و مکان صحیح تبلیغ کردن است. خوشبختانه بازاریابی فصلی در ازای زمان، پاسخ مشخصی در این مورد به ما می‌دهد.

راه‌های بهره بردن از از بازاریابی فصلی چیست؟

  • زود شروع کنید: یک راه ساده برای بزرگ جلوه کردن در فضای کسب و کارها، اولین نفر بودن است. راه‌اندازی یک کمپین بازاریابی فصلی قبل از این که رقبا آن را شروع کنند، یکی از راه‌های تضمین رسیدن پیام به مخاطب هدف است.
  • محتوای خود را تبلیغ کنید: با وجود این که ایام مهم و تعطیلات معمولا یک روز طول می‌کشند اما شما کارهای زیادی می‌توانید انجام دهید. از مزیت ماه‌ها، هفته‌ها و روزهای قبل از تعطیلات استفاده کنید تا مطمئن شوید محتوا به مخاطب مورد نظر می‌رسد.
  • ثبات داشته باشید: فرقی نمی‌کند محتوای شما تازه است و یا از قبل وجود داشته، اگر مخاطب انتظار دارد که یک محتوای فصلی به او ارائه دهید، حتما آن را به دست مخاطب برسانید.

بازاریابی فصلی

نیازی نیست همه چیز را از اول شروع کنید

یکی از بهترین بخش‌های بازاریابی فصلی قابلیت استفاده از ایده‌هایی است که در سال‌های قبل از آن استفاده کرده‌اید. تا زمانی که بتوانید محتوا را به خوبی به دست افراد برسانید، می‌توانید از ایده‌های قبلی استفاده کنید. یکی از بهترین مثال‌های این مورد، تبلیغات «We Wish You A Merry Christmas» شرکت Hershey است. این برند این تبلیغ تلویزیونی را از سال ۱۹۸۹ هر ساله پخش کرده است. این رقم آمار بیشترین سال متوالی پخش یک تبلیغ در یک شرکت است. این نمونه استفاده مجدد از محتوا در بهترین حالت خود است.

همچنین نیازی نیست یک محتوای تکراری را هر ساله عینا تکرار کنید. در زیر به نکاتی اشاره می‌کنیم که می‌توانید محتوای قدیمی را در بهترین حالت استفاده کنید:

با استفاده از جمع‌آوری، محتوای قدیمی را زنده کنید: لیست‌ها در تولید تراکنش بالا در افراد بسیار قابل اتکا هستند. یک تحقیق از Fractl نشان داده است که این محتواها می‌توانند تا ۲۱۰۰۰ اشتراک‌گذاری در ماه داشته باشند. پس با استفاده از محتواهای قدیمی لیستی در فرمت «۱۰ مورد از بهترین …» ایجاد کنید.

فرمت ظاهری محتوا را تغییر دهید: قبلا یک اسلاید داشته‌اید که به خوبی عمل کرده است؟ آن اسلاید را در قالب یک اینفورگرافیک ارائه دهید! یا شاید یک اینفوگرافیک داشته‌اید که خیلی خوب عمل کرده است؟ آن را به شکل یک eBook در بیاورید. ایده را حفظ کنید و ظاهر را تغییر دهید.

پادکست تولید کنید: نزدیک به ۲۰% از افراد بالغ در ایالات متحده آمریکا حداقل یک بار در ماه به پادکست گوش می‌دهند. پس اگر یک مقاله بلاگ داشته‌اید که سال گذشته به خوبی عمل کرده است، آن را به شکل یک پادکست تولید کنید و به گوش مخاطب برسانید.

محتوا را از طریق اینفلوئنسرها به اشتراک بگذارید: رساندن یک محتوا که عملکرد خوبی داشته است به دست یک فرد دیگر (خارج از سازمان)، می‌تواند تراکنش اجتماعی و بازخوردهای جدیدی ایجاد کند.

یکی دیگر از راه‌های آسان برای ورود به ایام تعطیلات، تغییر دادن لوگو است. برای مثال گوگل هر ساله این کار را برای لوگوی خود انجام می‌دهد. این شرکت در رویدادهای مهم و مختلف تقریبا ۲۰۰۰ بار لوگوی خود را تغییر داده است. نیازی نیست مثل گوگل عمل کنید و تعداد تغییرات را بالا ببرید ولی اعمال چند تغییر کوچک می‌تواند به شما در بهره بردن از مزیت‌های بازاریابی فصلی کمک کند.

روزهای مهمی که قابلیت سرچ را تحت تأثیر قرار می‌دهند به خاطر بسپارید

با وجود این که بسیاری از استراتژی‌های SEO بر روی آورده‌های بلندمدت تمرکز دارند اما باید بدانیم که مصرف‌کنندگان در زمان اجرای کمپین‌های بازاریابی فصلی، شیوه تعامل با موتورهای جستجو را نیز تغییر می‌دهند. برای مثال کلمه کلیدی Black Friday deals در نزدیکی نوامبر اوج می‌گیرد و کلمه کلیدی frieworks در نزدیکی جولای اوج می‌گیرد. تیم‌های بازاریابی می‌توانند با استفاده از این کلمات کلیدی زمان‌بندی درستی انجام دهند و در فصول مختلف SEO را بهبود ببخشند.

بیایید با مثال «holiday shopping» پیش برویم. ممکن است این یک عبارت خارجی باشد ولی می‌توانید با استفاده ابزارهای مختلف از کلمات کلیدی دیگری استفاده کنید. این کار میتواند مخاطب را با کلمات کلیدی جدید آشنا کند و در عین حال به شما هم در جذب کاربر کمک کند. به چند کلمه کلیدی مرتبط در زیر دقت کنید:

کلمه کلیدی مرتبط با holiday shopping

اگر یک سایت تجارت الکترونیک دارید، استفاده از کلمه کلیدی online holiday shopping می‌تواند خیلی بهتر شما را به مخاطب هدف برساند. شاید کسب و کار شما یک پلتفرم آنلاین جمع‌آوری نظرات است. در این صورت می‌توانید با استفاده از عبارت کلیدی holiday survey یا حتی Online holiday shopping survy results برای پیدا کردن مخاطبانی که به دنبال درک بهتر عادات مشتریان در این ایام هستند استفاده کنید.

یکی دیگر از جاهایی که می‌توانید کلمات کلیدی را پیدا کنید Google Trends است. این ابزار همچنین می‌تواند به شما کمک کند تا زمان بهتری برای اجرای کمپین خود پیدا کنید. بیایید مجددا از مثال holiday shopping استفاده کنیم. در زیر یک آمار ۹۰ روزه را مشاهده می‌کنید :

نتایج گوگل ترندز برای کلمه holiday shopping

آیا متوجه چیز جالبی شده‌اید؟ جهش قابل مشاهده‌‌ای در کلمه کلیدی holiday shopping در اواخر آگوست رخ داده است. شاید کمی زود باشد اما این آمار چیزی است که می‌توان از آن برای زمان‌بندی استفاده کرد.

فراتر از کانال‌های بازاریابی سنتی نگاه کنید

در کنار هدف‌یابی محتوا و به روز کردن کلمات کلیدی، باید در زمان تبلیغ کردن محتوای فصلی خلاق باشید.

شبکه اجتماعی یک راه عالی برای دستیابی و تعامل با کاربر است؛ خصوصا اگر از قدرت هشتگ‌ها آگاه باشید. هشتگ شرکت استارباکس #redcupcontest یک مثال خوب برای این مورد است. این شرکت قهوه‌سازی یک سنت در روزهای مهم و تعطیل با لیوان‌های قرمز راه‌اندازی کرده است و در سال ۲۰۱۵ هشتگ #redcupcontest را در اینستاگرام فعال کرد. استارباکس مشتریان خود را تشویق می‌کند که طراحی خودشان بر روی لیوان را با استفاده از هشتگ مورد نظر به دست آنها برسانند. آن‌ها با استفاده از این هشتگ موفق شدند ۴۰۰۰۰ مورد موفق دریافت کنند. اما ارزش این کمپین به همین جا ختم نمی‌شود: لیوانی‌هایی که در کمپین سال جدید استفاده شدند دقیقا از طرح‌های سال گذشته به دست آمده بودند.

یک دلیل دیگر برای ارزش‌مند بودن این کمپین؟ این کمپین بر روی یک برنامه موبایل اجرا شده است. بیش از ۵۵% از جستجوها در ایام تعطیل و روزهای مهم از طریق تلفن هوشمند و تبلت انجام گرفته‌اند. پس حرکت هوشمندانه‌ای است اگر صفحات سایت را بر اساس موبایل بهینه کنیم. برای گرفتن بهترین نتایج مطمئن شوید که سایتتان در هر شرایط و از طریق هر دستگاهی پاسخگو است. همچنین سعی کنید المان‌هایی که در سایت استفاده می‌شوند، با صفحات موبایل غریبه نباشند.

نکته نهایی؛ محتوای فصلی باید جزوی از برنامه بازاریابی سالانه باشد

بازاریابی فصلی بیشتر از این است که فقط چند پست جشنواره‌ای در شبکه اجتماعی منتشر کنید. موثرترین استراتژی در این حوزه درک این موضوع است که مصرف‌کننده برای برندهایی که از روش‌های معنادار به آن‌ها دسترسی پیدا می‌کند ارزش بیشتری قائل است. نکته استفاده از بازاریابی پیدا کردن یک ترکیب صحیح از محتوا و زمان‌بندی است.

نگران نباشید اگر نتوانستید چیز مناسبی قبل از پایان سال درست کنید. زیبایی بازاریابی فصلی این است که در طول سال نیز موقعیت‌های مختلف زیادی وجود دارد که بتوانید از آن‌ها استفاده کنید. تمام نکاتی که در این مطلب ذکر شد قابل استفاده برای تک تک کمپین‌های مرتبط با این موقعیت‌ها هستند. بهترین محتواهای فصلی آن‌هایی هستند که جزوی از برنامه بازاریابی سالانه باشند. پس بهتر است برای پیشرو بودن به گذشته و آینده دقیق نگاه کنید. تولید صحیح محتوا رمز موفقیت در بازاریابی فصلی است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۲ Average: ۵]
منبع
searchenginejournal
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

۲ دیدگاه

  1. بازار کتاب هم تقویم فصلی داره که ما از اون استفاده میکنیم همه شغل ها این تقویم رو داره .تشکر از مقاله ای که ارائه کردید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *