اکوسیستم

اولین حضور گسترده دیجی کالا در الکامپ

لیمو HR

دیجی کالا نامی شناخته شده در فضای کارآفرینی و استارتاپی کشور است و نیازی به معرفی ندارد. اما در نمایشگاه الکامپ امسال شاهد بودیم که گروه دیجی کالا اعضای دیگری دارد که در حال گسترش فعالیت های خود هستند. فعالیت هایی که به یک مارکت پلیس خلاصه نمی شود. به همین بهانه با امیر حسن موسوی مدیر روابط عمومی دیجی کالا، در فضای نمایشگاه الکامپ مصاحبه کوتاهی انجام دادیم.

دیجی کالا در نمایشگاه الکامپ امسال حضور گسترده ای داشته است. دلیل این مساله چیست؟ این حضور چه ارتباطی با مسئولیت اجتماعی دیجی کالا دارد؟

در رابطه با حضورمان در نمایشگاه باید بگویم که اولین بار است که ما در نمایشگاه الکامپ حاضر شده ایم. هم چنین این اولین بار است که با تمامی اعضای گروه شرکت کرده ایم. این اولین بار است که تمامی اعضای گروه دیجی کالا در یک رویداد شرکت می‌کنند. از گروه دیجی کالا، فیدیبو که در زمینه کتاب الکترونیک فعال است و دیجی پی که در صنعت پرداخت کار می‌کند در این رویداد حضور دارند. دیجی کالا نکست که بازوی نوآوری و سرمایه گذاری دیجی کالا است و کارش ارتباط با استارتاپ ها، پژوهشگاه ها و دانشگاه ها است، نیز حضور دارد. دیجی کالا نکست در حوزه های لبه تکنولوژی که نیاز امروز دیجی کالا نیستند اما نیاز فردایش خواهند بود فعالیت می‌کند و امسال بر روی هوش مصنوعی تمرکز کرده است. هم چنین دیجی استایل که از بخش های قدیمی دیجی کالا است و در حوزه مد و پوشاک فعالیت می‌کند و دیجی کالا فرش که فعال در زمینه محصولات سوپرمارکتی است هم در کنار هسته اصلی دیجی کالا در نمایشگاه حاضر شده اند. «دیجی کالا، خانه ۳۰ هزار کسب و کار ایرانی» ، شعار این مجموعه در این نمایشگاه است.

در واقع بازدید کننده ای که به غرفه ی دیجی کالا وارد می شود تجربه ای از کلیه سرویس هایی که گروه دیجی کالا ارائه می‌دهد خواهد داشت. ما این تجربه را در جاهای دیگر نمی‌توانستیم ارائه کنیم. هر کدام از بخش‌ها می‌توانند در نمایشگاه‌های تخصصی خودشان شرکت کنند اما تنها جایی که می‌توانستیم همه اعضای گروه را زیر یک سقف جمع کنیم تا تجربه‌ای یکپارچه و منسجم را به کاربران دیجی کالا دهیم، نمایشگاه الکامپ بود.

یکی از مهم‌ترین وظایف روابط عمومی دیجی کالا ارتباط مستقیم با کاربران و مشتریان دیجی کالا است و این جا هم فرصتی است تا بدون واسطه صحبت‌ها، پیشنهادات و انتقادات مخاطبان دیجی کالا را بشنویم.

ما با تمام قوا در این نمایشگاه شرکت کرده ایم. اکثر مدیران ارشد دیجی کالا در نمایشگاه حضور دارند. هم چنین بخش نیروی انسانی دیجی کالا با برنامه های مختلفی از جمله ۱۷ کارگاه حضور یافته است و مخاطب هدفش دانشجویان، استارتاپ های نوپا و افرادی است که به دنبال تعیین مسیر زندگی شغلی خود هستند. این کارگاه‌ها با حضور مدیران ارشد دیجی کالا در حوزه‌های مختلفی مانند محصول، فناوری، روابط عمومی، بازاریابی، هوش تجاری و حوزه‌های دیگر از امروز شروع شد. این کارگاه‌ها کلاس آموزشی نیست که تنها در آن صحبت شود بلکه قرار است یک تجربه واقعی منتقل شود و ما این اقدامات را مسئولیت اجتماعی خودمان می‌دانیم. دیجی کالا یکی از وظایفش را انتقال دانش و تجربه به استارتاپ های جوان تر و کارآفرینان می‌داند. این کار بخش‌های مختلفی دارد. یکی از این بخش‌ها رسالتی است که مارکت پلیس دارد و در حال حاضر با ۳۰ هزار کسب و کار ایرانی شراکت تجاری دارد که از بزرگ‌ترین برندها تا کارگاه‌هایی در روستاهای دورافتاده کشور که صنایع دستی تولید می‌کنند را شامل می‌شود. این موارد بدون واسطه از طریق مارکت پلیس دیجی کالا به مصرف کننده نهایی دسترسی دارند و شریک دیجی کالا محسوب می‌شوند.

هدف دیجی کالا اثربخش کردن اقتصاد کشور است. یعنی حذف واسطه ها و ارتباط مستقیم مصرف کننده نهایی با فروشنده. ما این را مسئولیت اجتماعی خود می‌دانیم که در سطح کلان اقتصاد کشور را اثربخش تر و بهره ورتر کنیم.

ما در نمایشگاه الکامپ شاهد حضور استارتاپ های رشد یافته ای مانند فیدیبو هستیم.اما این سوال وجود دارد که آیا در گروه دیجی کالا در حال حاضر استارتاپ های در حال رشد دیگری نیز وجود دارند که هنوز زمان معرفی آن ها نرسیده باشد؟

نام تمام استارتاپ هایی که در گروه دیجی کالا هستند شنیده اید. تنها شاید نام آژانس های تبلیغاتی Final Target و ادرو که در حوزه بازاریابی آنلاین فعال هستند را نشنیده باشید که اخیرا به ما اضافه شده اند و البته استارتاپ نیستند.

دیجی کالا شتاب دهنده نیست که در مراحل ابتدایی به سراغ استارتاپ ها برود. گروه دیجی کالا یک سری نیازهایی دارد و به دنبال شریک تجاری است. مثلا دیجی کالا فرش قبلا روکولند نام داشت. روکولند یک استارتاپ به بار نشسته بود که مشتریان و زیر ساخت قوی و تجربه خودش را داشت.

دیجی کالا علاقه داشت که در این حوزه وارد شود و به سراغ سرمایه گذاری روی این استارتاپ رفت که در این حوزه موفق بوده و بازار خودش را دارد، تا آن را اسکیل کند.

یعنی در واقع دیجی کالا در نقش یک سرمایه گذار عمل می‌کند؟

دیجی کالا در مراحل جلوتر استارتاپ ها در نقش سرمایه گذار وارد می‌شود. در مراحل بذری دیجی کالا نکست است که به سراغ استارتاپ های خیلی کوچک می رود. آن هم نه هر استارتاپی. فرق آن با شتاب دهنده این است که شتاب دهنده ها در حوزه های مختلف سرمایه گذاری می‌کنند اما دیجی کالا نکست ماموریتش پاسخ دادن به نیازهای دیجی کالاست. یکی از مهم ترین این نیازها در حال حاضر در حوزه هوش مصنوعی می‌باشد. دیجی کالا در زمینه‌های مختلفی مانند لجستیک، قیمت گذاری، رباتیک، موتورهای جستجو، کلان داده و حوزه‌های مختلف دیگر به هوش مصنوعی نیاز دارد و به دنبال استارتاپ ها و گروه‌هایی است که بر روی هوش مصنوعی کار می‌کنند. همین حالا در کارخانه نوآوری بوتکمپی با موضوع هوش مصنوعی در حال برگزاری است که استعدادها و استارتاپ های این حوزه را شناسایی می‌کنند. فرقش با شتاب دهنده در این است که ما میزبان گروه‌هایی هستیم که مرتبط با نیازهای ما هستند. نیاز از این سمت تعریف می‌شود و بعد جستجو می‌شود که ببینیم چه گروه هایی برای آن جوابی دارند.

اولین حضور گسترده دیجی کالا در الکامپ

دیجی کالا و شرکت‌های زیرمجموعه‌اش تا چه اندازه موفق بوده‌اند در زمینه کارآفرینی موثر باشند؟ آماری در این حوزه دارید؟

بله. الان حدودا ۳۳۰۰ نفر کارمند مستقیم در خود دیجی کالا فعالیت دارند. دستکم ۱۰۰ هزار نفر هم به صورت غیر مستقیم مشغول به کار هستند. از آن جا که ۳۰ هزار کسب و کار مرتبط وجود دارند که اگر به طور متوسط در هر یک ۳ نفر مشغول به کار باشند، به رقم ۱۰۰ هزار نفر خواهیم رسید. حدس می زنیم که حداقل ۱۰۰ هزار شغل غیر مستقیم توسط دیجی کالا ایجاد شده است.

نکته دیگری دارید که بخواهید ذکر کنید؟

امیدوارم موفق باشید و فعالیت رسانه ای فوق العاده ای در الکامپ امسال داشته باشید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *