مصاحبه های بازاریابی و تبلیغاتمصاحبه های هوش مصنوعی

آرمو: معرفی محصول با کمک واقعیت افزوده

مصاحبه با آرزو زمانی، مدیرعامل و هم بنیان گذار آرمو

لیمو HR

مصاحبه به آرزو زمانی، مدیرعامل و هم بنیان گذار استارتاپ آرمو

هوش مصنوعی و واقعیت افزوده و مجازی از فناوری های نوینی هستند که اندک اندک جای خود را در بازار معرفی محصولات و تبلیغات باز می کنند. تا چندی پیش، ایجاد مدل های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده نیاز به صرف زمان بسیاری از سوی متخصصان مدل سازی و استفغاده از نرم افزارهای تخصصی مرتبط داشت. اما با گسترش هوش مصنوعی و بهبود مدل های هوش مصنوعی، این فرایند خودکار شده و به سادگی توسط کسانی که دانش اندکی در مدل سازی رایانه ای دارند نیز قابل استفاده است.

آرمو با ترکیب این حوزه ها، امکان مدل سازی از محصولات را بسیار ساده کرده است. آرزو زمانی، دکتری مدیریت تکنولوژی که بنیانگذار و مدیرعامل این استارتاپ است، پس از جستجو در ترندهای تکنولوژی دنیا، در شهریور ۱۴۰۰ تصمیم گرفت تا آرمو را که در حوزه واقعیت افزوده (AR) است، تاسیس کند.

ایده آرمو از کجا به ذهنتان رسید؟

پس از وقوع پاندمی کرونا، به همان میزان که خریدهای اینترنتی و کسب و کارهای آنلاین رشد زیادی پیدا می کرد، مشکلات مربوط به خریداران آنلاین هم افزایش می یافت. در این میان، یکی از تکنولوژی هایی که می توانست به کمک فروشندگان و خریداران بیاید و شرکت های بزرگ تکنولوژی دنیا هم سرمایه گذاری های زیادی بر روی آن کرده بودند، واقعیت افزوده یا AR بود. از همین رو، تصمیم گرفتیم آرمو را ایجاد کنیم تا کسب و کارهای مختلف بتوانند بدون نیاز به کدنویسی، به ساده ترین شکل و با هزینه ای مناسب، بر اساس نیاز خود از یکی از جدیدترین تکنولوژی های دنیا استفاده کنند.

نمایش عینک بر روی چهره با پلتفرم آرمو
نمایش عینک بر روی چهره با پلتفرم آرمو

چطور حمایت جذب کردید؟

تقریبا یک سال بعد از شروع فعالیت آرمو، در دیجی نکست پذیرش شدیم و توانستیم در مرحله pre-seed جذب سرمایه داشته باشیم. حضور در دیجی نکست با وجود منتورهای متخصص و مجرب آن، برای ما اتفاقات بسیار خوبی را رقم زد.

چطور تیم خود را ساختید؟

راستش تیم من از درون خانه مان ساخته شد. من، برادرم را در کنار خود داشتم که فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی نرم افزار است و در زمینه برنامه نویسی تخصص دارد. هسته اولیه تیم، من و آرش بودیم و در ادامه هم دوستان دیگرمان در زمینه برنامه نویسی، پروداکت، مارکتینگ و فروش به تیم ما ملحق شدند و هر کدام به نوبه خود، یکی از بخش های اصلی را در ساختار آرمو ایجاد کردند.

معرفی و نمایش کلاه با پلتفرم آرمو
معرفی و مقایسه پوشاک با استفاده از پلتفرم ارمو

تیم شما چه تخصص هایی در بر دارد؟

تقریبا تمام تخصص های مورد نیاز در تیم ما وجود دارد: متخصص هوش مصنوعی، توسعه دهنده front-end، توسعه دهنده back-end، طراح محصول، توسعه دهنده کسب و کار، متخصص مارکتینگ و فروش.

چه رقبایی برای شما در بازار ایران و جهان وجود دارد؟

با توجه به ترند شدن تکنولوژی AR در دو سال اخیر، در داخل ایران شرکت ها و تیم های مختلفی هستند که در این حوزه فعالیت دارند، اما عمدتا به صورت پروژه ای عمل می کنند و محصولی مانند آرمو که به صورت تکرارپذیر و در مقیاس بزرگ بتوان آن را ارائه نمود، وجود ندارد. در خارج از ایران، شرکت هایی مانند Zappar در اروپا و Capasity در آمریکا به خوبی در این حوزه فعالیت می کنند.

به چه زیرساخت هایی نیاز دارید که در ایران امکان استفاده ندارید؟

متاسفانه تقریبا تمام زیرساخت های مورد نیاز ما برای توسعه محصول یا تحریم یا فیلتر شده است و تیم فنی ما همواره مجبور به استفاده از روش هایی برای دور زدن این تحریم ها و فیلترینگ است.

مدل درآمدی آرمو چگونه است؟

مدل درآمدی آرمو در ابتدا به صورت Pay Per Use (پرداخت به ازای تعداد دفعات استفاده) بود، اما پس از ارزیابی مارکت و دریافت فیدبک، به مدل اشتراکی (Subscription) تغییر پیدا کرد.

برنامه بازاریابی شما چیست؟

در اصل ما سعی داریم تکنولوژی واقعیت افزوده و مزیت های استفاده از آن را به افراد و کسب و کارها معرفی کنیم. برای این کار به برگزاری ایونت ها، حضور در نمایشگاه ها، تولید محتوای تخصصی و فعالیت در شبکه های اجتماعی اقدام می کنیم.

وقتی افراد درک کنند که چگونه با استفاده از این تکنولوژی نوین، می توانند کسب وکار خود را متحول سازند و تجربه های بهتری در خرید و همچنین در زندگی روزمره خود داشته باشند، در این صورت، ما در آرمو آماده ارائه خدمات به آنها خواهیم بود.

چطور به بازار ورود کردید؟

ورود ما به بازار، از سگمنت فرش شروع شد. ما با شرکت در نمایشگاه های تخصصی این حوزه و همچنین، فعالیت در شبکه های اجتماعی اینستاگرام و لینکدین، شروع به ارتباط گرفتن و مذاکره با فعالان صنعت فرش کردیم و توانستیم اولین پذیرندگان خود را در این صنعت پیدا کنیم.

نمایش یک فرش در یک محیط واقعی با آرمو
نمایش یک فرش در یک محیط واقعی با آرمو

در مسیر کارآفرینی با چه چالش هایی رو به رو هستید؟

از جمله چالش های این مسیر، موضوع عدم قطعیت است که خوب برای همه استارتاپ¬ها وجود دارد، اما فعالیت در ایران، به خصوص در حوزه های High-tech، این عدم قطعیت ها را ۱۰ برابر می کند.

از بدترین موضوعاتی که با آن مواجه هستیم، عدم پایداری اینترنت، تحریم هایی که همه روزه بیشتر و بیشتر می شود، عدم امکان فعالیت در خارج از مرزهای ایران مادامی که در ایران فعالیت داریم، و همچنین، چالش مهمی که برای تمام کسب وکارهای فعلی در ایران وجود دارد و آن هم، پیدا کردن نیروی متخصص است.

از چالش های خاص خودمان در آرمو هم این است که اکثر مخاطبان هدف، شناختی از تکنولوژی ما و درکی از مزایای آن ندارند و ما اغلب برای معرفی استارتاپ خود مجبور هستیم از پایه، به آموزش واقعیت افزوده و مفاهیم آن بپردازیم که البته این موضوع، علیرغم این که برای ما چالش محسوب می شود، اما جذابیت خاص خودش را نیز دارد.

سخن پایانی:

با وجود تمام چالش های مسیر، ما همچنان امیدواریم و فعلا ادامه می دهیم تا بتوانیم به اهدافمان در آرمو برسیم.

از رسانه خوب اکوموتیو هم تشکر می کنم که با معرفی و پوشش اخبار استارتاپی، پشتیبان استارتاپ ها است و به شناخته شدن بیشتر آنها کمک می کند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱۹ Average: ۴.۶]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *