اکوسیستمکارآفرینی اجتماعیمصاحبه های کارآفرینی اجتماعی

مرکز نوآوری مانا ، اولین مرکز نوآوری بانوان در کشور

معرفی فعالیت ها، خدمات و اهداف و چشم اندازهای مرکز نوآوری مانا

ورود به حوزه استارتاپ ها بخش جذاب و جدیدی در مراکز نوآوری است. مرکز نوآوری مانا به دلیل نیاز بانوان به محلی امن برای انجام فعالیت های اجتماعی در کنار فعالیت های خانوادگی راه اندازی شده است. در این مرکز بنیانگذاران خانم فرصت خلق ایده و پرورش آن تا رسیدن به کسب و کاری پایدار را به دست می آورند.

مرکز نوآوری بانوان به لحاظ زیر ساختی با سایر مراکز تفاوت دارد، در این مرکز جدای از فضای کار اجرایی، فضای کار مادر و نوزاد و فضای نگهداری کودک نیز تعبیه شده است و سعی شده فضایی مهیا شود تا هیچ بانوی خلاقی به دلیل عدم وجود فضای مناسب از اکوسیستم نوآوری دور نماند.

افزایش تعامل و همکاری بانوان در فعالیت های کارآفرینی و استارت آپی و استانداردسازی فضای مورد نیاز مادران در محیط های کار اشتراکی، مراکز نوآوری، شتاب دهنده ها و شرکت های دانش بنیان از اهداف دیگر راه اندازی این مرکز است.

داستان مرکز نوآوری مانا

هسته اصلی مانا سه سال پیش با جمعی از فارغ التحصیلان دختر دانشگاه صنعتی شریف شکل گرفت. هسته ای که با فکر ایجاد محیط کاری متناسب با نیازهای بانوان شروع شد، محیطی که سبک تازه ای از زندگی را برای بانوان ارائه بدهد و با کاهش مزاحمت‌های میان کار و سایر ابعاد زندگی باعث رشد و پویایی بیشتر این بخش از جامعه شود.

ما با تحقیق و بررسی نیازهای موجود در بازار، مدل‌های طراحی شده مشابه در دنیا و توانایی و ظرفیت‌های خود تیم به مدل ایجاد یک مرکز نوآوری با تمرکز بر روی زنان نوآور و خلاق رسیدیم. از جمله نیازهای شناسایی شده برای این مرکز نوآوری فراهم سازی زیرساخت فیزیکی و فرهنگی برای حضور مادارن نوآور در مرکز نوآوری مانا بود.

طرح «شادمانا» طرح نوآورانه مانا برای محیط کاری مادران است که بعد از بررسی‌های متعدد با ایجاد فضایی دوستدار کودک به مادران نوآور و خلاق امکان نقش آفرینی اجتماعی متناسب با شرایط خانوادگی خود را ارائه می‌دهد.

مانا با تمرکز بر جامعه زنان خلاق و نوآور برای ایجاد فضایی تازه در اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی کشور تلاش می‌کند و می‌خواهد با شبکه سازی میان بانوان به فعالیت و نقش آفرینی هرچه بیشتر این بخش از اکوسیستم کمک کند.

فعالیت‌های مرکز نوآوری مانا از ابتدا تاکنون

مانا در ابتدا با برگزاری یک رویداد کارآفرینی دانش آموزی شروع به فعالیت کرد و موفقیتش در برگزاری این رویداد انگیزه ای برای برگزاری رویدادی بزرگ با نام «گوآپ» در دانشگاه شریف شد. رویدادی که با استقبال بیش از حد انتظار مانایی ها روبرو شد و بازخورد مناسبی از دختران دانشجوی علاقه مند به حوزه‌های کارآفرینی و کسب و کار به دست آورد.

همین استقبال خوب زمینه ای شد برای جلب اعتماد سرمایه گذاران بزرگ کشور و نتیجه آن جذب و سرمایه گذاری بر روی ۴ تیم استارتاپی به عنوان اولین دوره جذب مانا شد. پس از آن نیز مانا با برگزاری رویداد «چاره بازار» برای جذب استارتاپ های حوزه بازاریابی گام برداشت.

بعد از بررسی خروجی‌های دو رویداد گذشته مانا اقدام به برگزاری رویداد جدیدی با نام «نهال» کرد، در این رویداد هدف اصلی جذب افراد صاحب ایده برای پرورش ایده های کسب و کار خود و رسیدن به نمونه اولیه قابل ارائه به بازار بود، خروجی‌های این رویداد اولین دوره پرورش ایده و پیش شتابدهی مانا را تشکیل دادند و با دوره‌های آموزشی مرتبط در حال پیش برد اهداف خود برای رسیدن به نمونه اولیه قابل ارائه به بازار هستند.

به طور خلاصه می‌توان گفت که مانا تاکنون بر روی ۶ تیم استارتاپی در بخش شتابدهی سرمایه گذاری کرده و از ۶ تیم در بخش پرورش ایده و پیش شتابدهی حمایت کرده است.

امروز مانا با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری و موسسه دانش بنیان برکت و با همکاری ریاست محترم دانشگاه علم و صنعت ایران برای ارائه بهتر خدمات به جامعه هدف خود با افتتاح ساختمان جدید مرکز نوآوری مانا در دانشگاه علم و صنعت ایران، شروع تازه ای را رقم زده است و با ظرفیتی بیشتر از پیش به فعالیت‌های خود در حوزه نوآوری و کارآفرینی خواهد پرداخت.

مرکز نوآوری مانا

خدمات ارائه شده در مرکز نوآوری مانا

از جمله خدمات ارائه شده در مرکز نوآوری مانا می‌توان به برگزاری رویدادها و کارگاه‌ها، برگزاری دوره‌های پرورش ایده و پیش شتابدهی، سرمایه گذاری بر روی کسب و کار های نو، اختصاص فضای کار اشتراکی، فضای کار اختصاصی، فضای کار پژوهشی و فضای کار اشتراکی شادمانا (مخصوص مادران) و مهد کودک شادمانا اشاره کرد.

تیم‌های حاضر در مانا از خدمات فیزیکی و غیرفیزیکی مانا به صورت مشترک استفاده می‌کنند. این خدمات شامل چندین اتاق جلسه، اتاق مشاوره، اینترنت و سایر خدمات متداول در مراکز نوآوری است، که در مکان آرام و جذاب مانا امکان ایده پردازی و خلاقیت بیشتر را برای افراد و تیم‌های نوآور فراهم می‌کند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *