اکوسیستم

چرا باید به جیتکس ۲۰۲۰ رفت؟

بزرگترین و معتبرترین نمایشگاه فناوری اطلاعات در منطقه خاورمیانه

لیمو HR

اواسط مهر ۹۸ جیتکس ۲۰۱۹ برگزار شد. چند سالی است که در کنار جیتکس رویداد موازی به نام GITEX Future Stars برگزار می شود که هر سال با رشد قابل توجهی بزرگتر از سال قبل شده است. حضور در این رویداد به عنوان سرمایه گذار و آنچه در آن چند روز مشاهده کردم، تجربه کردم و آموختم، بهانه ای است برای نوشتن هفت نکته!

۱. تجربه یک فضای کاملا بین المللی!

جیتکس ۲۰۱۹ رویدادی بود که بیش از ۱۰۰ هزار نفر از ۱۴۰ کشور دنیا شرکت کردند. بخش استارتاپی نیز فضایی بود که بیش از ۷۵۰ استارتاپ از ۷۵ کشور دنیا در ۱۹ بخش مختلف شرکت کردند. همینطور ۴۰۰ سرمایه گذار و شتابدهنده حضور داشتند. همه این اعداد موید آن است که تنها قدم زدن و مشاهده چنین فضایی آموزنده است. افکار، ایده ها، نحوه تعاملات، نحوه چیدمان غرفه ها و جلسات، نحوه ارائه محصولات و خدمات و … و براساس ادعای برگزارکنندگان، سال های بعد این رویداد پرشورتر و پرتعدادتر از گذشته نیز خواهد بود.

۲. زبان نباید مانع تعاملاتمان باشد!

یکی از تیم‌هایی که در آنجا به دنبال جذب سرمایه بود، یک تیم روسی بود که در لندن مستقر بودند و در هنگ کنگ نیز فعالیت داشتند. نکته جالب این بود که پسری که به عنوان هم بنیان گذار ارائه می‌کرد زبان انگلیسی‌اش خیلی خوب نبود و از یک جای صحبت که احساس کرد سختش است رو به همراهش کرد و به روسی به او توضیح می‌داد و همراهش همزمان به انگلیسی برای ما ترجمه می‌کرد! آنچه که برایش مهم بود رساندن پیامش بود و زبان را مانعی برای آن نمی‌دانست.

۳. رویکرد چند کشوری و چارچوب ذهنی بزرگ!

اغلب تیم‌هایی که در آن چند روز خود را معرفی می‌کردند، یا در حال حاضر در بیش از یک کشور مشغول به فعالیت بودند یا می‌خواستند بزودی فعالیت خود را در کشورهای دیگر نیز توسعه دهند. احساس می‌کردم ذهنیت جاری و غالب آن است که نباید مرزی برای فعالیت‌های خود قائل باشیم. برای مثال یک تیم آفریقایی بود که مطالعات اولیه کار خود را در آمریکا شروع کرده بود اما پیاده سازی را از یکی از شهرهای نیجریه آغاز کرده بود و می‌خواست بزودی به کشورهای دیگر نیز ورود کند. آنچه مشاهده کردم، بین المللی کار کردن روندی عادی و معمول بود.

۴. سرمایه گذار به دنبال کسب و کار خوب است!

اینکه فکر کنیم چون از کشور خاصی رفته ایم و یا الان در شرایط تحریم قرار داریم و یا مواردی از این دست موجب می‌شود کسی با ما صحبت نکند، اینطور نیست. چنین مواردی در اشتیاق سرمایه گذاران برای آشنایی و بحث و گفتگو تاثیر چندانی ندارد. صحبت با سرمایه گذاران دیگر و یا تجربه چند تیم ایرانی که به دنبال جذب سرمایه بودند، موید آن است که چنین مواردی مانعی برای تعاملاتمان نیست. اینکه در نهایت منجر به سرمایه گذاری بشود یا خیر، ممکن در حال حاضر احتمال زیادی نداشته باشد اما فرصت تجربه مذاکره سرمایه گذاری در سطح جهانی، فرصتی است آموزنده و ارزشمند. سرمایه گذاران در وهله اول به دنبال آشنایی و دیدن کسب و کارهای خوب هستند فارغ از موانعی که ممکن است در ادامه تعامل باشد.

جیتکس ، بزرگترین و معتبرترین نمایشگاه فناوری اطلاعات در منطقه خاورمیانه

۵. ارزیابی تجربیات و آموخته‌های بومی خودمان!

فضای جیتکس فیوچر استارز اینگونه است که می توان براحتی با افراد مختلف از حوزه های مختلف و تجربیات مختلف گفتگو کرد. می توان نظر افراد را در مورد فعالیت ها یا حوزه های مختلف پرسید. می توان به زبان ساده مشاوره رایگان گرفت و آنچه مشاهده کردم این بود که افراد زیادی تمایل به اشتراک گذاشتن تجربیات و آموخته هایشان دارند. فضایی که می‌توانیم خیلی از آموخته هایمان را با نگاه‌های دیگر مقایسه و تحلیل کنیم.

۶. بهینه سازی منابع یادگیری!

فضای کشور ما به گونه ای بوده است که بواسطه تعاملات نسبتا محدود بین المللی اگر فردی از خارج از کشور بیاید و صحبت کند، بسیار بسیار بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد. اینکه حرف‌هایش معتبر است یا خیر یا آموخته‌هایش را از چه منبعی بدست آورده است می‌تواند محل بحث باشد. اما این رویداد چند روزه به شما این امکان را می‌دهد تا خودتان افراد متخصص از شرکت‌های معتبر دنیا را که در همین حوزه‌های استارتاپی فعالیت دارند ببینید و گپ و گفت داشته باشید.

۷. نزدیکی جغرافیایی!

جیتکس و بخش استارتاپی آن بزرگترین و نزدیک‌ترین رویداد از این جنس به کشور ما است. جیتکس در دبی برگزار می‌شود و طبیعتا همین موضوع امکان حضور ایرانیان را تسهیل می‌نماید. شرکت در رویدادهای مشابه و در این سطح از مشارکت بین المللی، هزینه ای بسیار بسیار بیشتر دارد.

قطعا جیتکس فیوچر استارز بهترین رویداد حوزه استارتاپی دنیا نیست اما یکی از جدی ترین رویدادهای منطقه خاورمیانه است و شرکت و یا مشارکت در چنین رویدادهایی دستاوردهای بزرگی برای رشد اکوسیستم استارتاپی و یا کارآفرینی کشورمان دارد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۵ Average: ۴.۶]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *