ابزارهای مدیریتی

معرفی ابزار شکافت ستاره یا star bursting

با ابزارهای افزایش خلاقیت بیشتر آشنا شوید.

ابزار شکافت ستاره یک نوع طوفان فکری است که در آن تمرکز به جای یافتن پاسخ سوالات بر تولید سوالات است. این ابزار را می توان با تکرار لایه های بیشتری از سوال در مورد پاسخ به جای مجموعه اولیه از سوالات، مورد استفاده قرار داد. هنگامی که یک همکار یک محصول یا ایده جدید را پیشنهاد می دهد و شما سعی در درک نحوه کار آن دارید، پاسخ معمول این است که شخص دیگری را با سوالاتی از قبیل اینکه چه ویژگی هایی دارد؟ چقدر هزینه دارد؟ کجا ما آن را به بازار عرضه کنیم؟ چه کسی آن را خریداری می کند؟ و… بمباران کنید.

سوالاتی مانند این‌ها یک روش ارزشمند برای فهمیدن یک ایده جدید و به چالش کشیدن آن است تا اطمینان حاصل شود که تمام جنبه‌های مربوط به آن قبل از هر کاری بر روی اجرا مورد توجه قرار گرفته است. برای به دست آوردن بیشترین نتیجه از این روش، مهم است که سوالات با یک روش سیستماتیک و جامع پرسیده شوند.

به همین دلیل است که هر زمانی که یک ایده جدید را کشف می‌کنید، از یک تمرین پرسش و پاسخ جامع و منظم استفاده کنید. ابزار شکافت ستاره یک راه مفید برای انجام این کار است.

خلاقیت

خلاقیت از ویژگی‌‌ها و قابلیت‌های انسان است که نقش مهمی در زندگی وی دارد. این ویژگی باعث پیشرفت انسان در تمامی عرصه‌ها می‌شود و به‌عبارتی می‌تواند کیفیت زندگی او را تعیین کند، از این رو اهمیت بسیاری دارد.

تلاش برای انجام متفاوت کارها و به‌ کار گرفتن خلاقیت باعث می‌شود تا عملکرد بهتری داشته باشید. حتی تحقیقات نشان می‌دهد، کارمندانی که خلاقیت بیشتری در انجام وظایف خود به‌کار می‌گیرند، مشارکت بهتر و یاری‌ رسانی بیشتری در پیش برد امور دارند. این خلاقیت با انجام کارهای جانبی در کنار شغل و وظیفه‌‌ اصلی تقویت می‌شود.

سوالات باز – بسته

سوال پرسیدن یک راه مفید برای درک یک ایده جدید است. هدف شکافت ستاره این است که تمام تیم در کار شرکت کنند. همه به چالش کشیده شده اند تا ایده‌های خود را بیابند و سوال درست را به روش دقیق پیدا کنند. شش سوال باز – بسته، یک ابزار مفید برای این کار عبارتند از: چرا، چه چیزی، چه زمانی، چگونه، چه کسی و کجا.

تولید سوالات فوق العاده برای درک یک ایده، مفهوم، محصول، مشکل یا فرایند (کار) بسیار مهم است. از آن جا که شرکت کنندگان در مسئله درگیر می‌شوند، در نهایت امر به نتایج وفادار خواهند بود و با تغییرات همراه خواهند بود. هر شرکت‌کننده قادر به پذیرش چالش‌ها و ارائه ایده‌ها و راه حل های خلاقانه می‌باشد.

برای بهینه سازی روند، بهتر است که یک رئیس یا تسهیل کننده ای را که نشست شکافت ستاره را هدایت می‌کند، اختصاص دهید. او نیاز به اطمینان دارد که یک جریان سیستماتیک از سوالات در یک نظم خاص وجود دارد و سوالات مربوط به موضوع مورد بحث است.

نحوه استفاده از ابزار شکافت ستاره

نحوه استفاده از ابزار شکافت ستاره

روش شکافت ستاره در تیم‌هایی که با حداقل سه نفر کار می‌کنند به بهترین صورت کار می‌کند. این یک روش ساده اما موثر است که باعث می‌شود اعضای تیم در مورد یک محصول جدید، مشکل یا تصمیم دشوار فکر کنند. با این وجود، توصیه می‌شود یک تسهیل کننده را تعیین کنید.

بهترین روش برای دیدن قدرت این روش ساده اما موثر آن است که به محصول، چالش یا مسئله برای کار کردن فکر کنید و این مراحل را دنبال کنید:

تکنیک افزایش خلاقیت

۱. کشیدن ستاره

کاربرگ مربوط به این ابزار را دانلود کنید و آن را چاپ کنید، یک ستاره بزرگ شش نقطه ای را در وسط قرار دهید و ایده، محصول یا چالش را در مرکز دایره بنویسید.

۲. گروه های پرسش

کلمات “چه کسی”، “چه چیزی”، “چرا”، “کجا”، “چه زمانی” و “چگونه” را در نوک هر نقطه ستاره بنویسید.

۳. پرسیدن سوالات

سوالاتی در مورد ایده یا محصول با هر یک از این کلمات شروع کنید. سوالات از ستاره مرکزی بیرون می‌آیند. سعی نکنید به هر یک از سوالات پاسخ دهید. در عوض، تمرکز خود را بر روی فکر کردن به طرح سوالات در حدی که می‌توانید بگذارید.

۴. پاسخ دادن به سوالات

در طول این مرحله نهایی، شرکت کنندگان در شکافت ستاره با هم به سوالات پاسخ خواهند داد. به این ترتیب، آن‌ها به دیدگاهی برای ایده جدید کمک می‌کنند. برای بسیاری از سوالات و پاسخ‌ها، پرسش‌های جدید می‌توانند پرسیده شوند. با جمع آوری پاسخ‌ها و فیلتر کردن بهترین‌ها، شما یک ایده واضح دریافت خواهید کرد که به شما کمک می‌کند تا یک راه حل خوب و مشترک به دست آورید.

بسته به محدوده تمرین، ممکن است بخواهید جلسات بیشتری را برای بررسی و پاسخ به این سوالات اولیه در نظر بگیرید.

کاربرگ مربوط به این ابزار از طریق لینک زیر قابل دریافت می‌باشد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۲ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *