اخبار استارتاپی

برگزاری استارتاپ شو و ایده بازار حوزه زیست شناسی

همزمان با برگزاری چهارمین دوره کنفرانس زیست‌شناسی سامانه‌های ایران در اسفند ماه امسال، استارتاپ‌ شو و ایده‌بازار این حوزه به منظور نزدیکتر کردن صنعت با بازار برپا خواهد شد.

لیمو HR

سیدصفا علی فاطمی، عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری و دبیر علمی چهارمین کنفرانس زیست شناسی سامانه های ایران گفت: این کنفرانس هر دو سال یک بار برگزار می شود و چهارمین دوره آن در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری برگزار می شود.

وی زمان برگزاری این کنفرانس‌ها را روزهای ۶ و ۷ اسفندماه امسال دانست و خاطر نشان کرد: برگزاری نشست هم اندیشی در خصوص “نقشه راه زیست شناسی” سامانه از جمله برنامه های جانبی این کنفرانس علمی است.

فاطمی، برگزاری کارگاه‌های تخصصی با حضور اساتید مجرب، استارتاپ شو و ایده بازار در حوزه زیست شناسی سامانه‌ها و بخش دانش آموزی را از دیگر برنامه‌های این کنفرانس ذکر کرد.

دبیر اجرایی این کنفرانس، “مدل‌سازی ریاضی شبکه‌های بیوشیمیایی، واکاوی داده‌های امیکس و ادغام داده‌ها”، “استفاده از رویکرد سامانه‌ها و بررسی بر همکنش های اجرا زیستی”، “مهندسی متابولیک، ویرایش ژنوم، زیست شناسی مصنوعی و طراحی مدارهای زیستی”، “مدل‌سازی چند مقیاسه و بررسی بر همکنش‌های بین سلولی” و “کاربر زیست‌شناسی سامانه‌ها در صنعت،‌ کشاورزی و پزشکی” را از محورهای این کنفرانس ذکر کرد.

فاطمی، زیست شناسی سامانه‌ها را یکی از ۳ حوزه برتر در دانش های پیشرفته و چندوجهی و از تلفیق علوم پیشرفته‌ای چون نانو و بیو تکنولوژی توصیف کرد و ادامه داد: مطالعات در این حوزه با مشارکت محققانی از همه گروه‌های زیست‌شناسی، مهندسان برق، مهندسان کامپیوتر و صنایع صورت می‌گیرد و با تلفیق دانش این متخصصان، به سامانه‌های زیست شناسی دست می‌یابیم.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در خصوص رویکردهای این علم توضیح داد: در گذشته بخشی از موجود زنده مطالعه می‌شد و بر اساس اطلاعاتی که به دست می‌آمد، فرآیندی پیشنهاد می‌شد؛ ولی در این حوزه به پدیده‌های زیستی چون انسان،‌ گیاه، دام و سلول میکروبی نگاه جامع‌نگر وجود دارد و با مطالعه کل موجودیت آن موجود زنده، ارگان مورد نظر را کنترل‌پذیر ‌کنیم.

این محقق، دستاوردهای این مطالعات جامع‌نگر را در حوزه‌های تشخیص و درمان‌ بیماری، پزشکی شخصی، طراحی دارو، کنترل میکروارگانیزم های با کاربرد در صنعت و کشاورزی و دام و طیور ذکر کرد و ادامه داد: در این حوزه رفتارهای موجودات زنده به گونه‌ای شناسایی می‌شود که رفتارهای آنها در قالب مدل‌های ریاضی مدل‌سازی شود. در این صورت است که می‌توان میکروارگانیزم ها را کنترل کرد.

عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری به بیان وضعیت ایران در حوزه زیست‌شناسی سامانه‌ها پرداخت و اظهار کرد: خوشبختانه مطالعات خوبی در کشور شروع شده است؛ ولی واقعیت آن است که در این حوزه در ابتدای راه هستیم و باید تلاش بیشتری در این زمینه صورت گیرد.

وی اضافه کرد: طی سال‌های اخیر تحقیقات در دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی مختلف از جمله پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک شروع شده است و پروژه‌هایی در حوزه‌های پزشکی، صنعت و محیط زیست اجرایی شده است؛ ولی واقعیت آن است که دنیا با سرعت بسیار زیادی به پیش می‌رود و ما با حجم زیادی از داده مواجه هستیم که باید این داده‌ها را پردازش کنیم؛ از این رو در کشور لازم است پر تلاش در این حوزه حرکت کنیم.

فاطمی از راه‌اندازی انجمنی با عنوان ” زیست‌شناسی سامانه‌ها” خبر داد و یادآور شد: این انجمن عضوگیری کرده و محققان از سراسر کشور در این انجمن عضو هستند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
ایسنا
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *