مقالات کارآفرینی

۱۰ پلتفرم برتر کراودفاندینگ در اروپا

معرفی پلتفرم های سرمایه گذاری برتر جمعی یا همان کراودفاندینگ سرمایه محور در اروپا

لیمو HR

سطح آگاهی از کراودفاندینگ در سال‌های گذشته در جهان افزایش یافته است. هر دو نوع پلتفرم‌های کراودفاندینگ (جایزه‌محور و سرمایه‌محور) در حال حاضر در جهان در سطح خوبی استفاده می‌شوند. با توجه به میزان رشد پروژه‌های بانک مرکزی جهانی پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۲۰ الی ۲۰۲۵ استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذاران بسیار زیادی برای جمع‌آوری سرمایه از کراودفاندینگ استفاده کنند. با توجه به این موضوع سرمایه‌گذاری دیگر یک امر خاص و صرفا منحصر به افراد ثروتمند و یا شرکت‌های سرمایه‌گذاری نخواهد بود و هر کسی می‌تواند آن را انجام دهد. در این مقاله به ۱۰ پلتفرم سرمایه گذاری برتر کراودفاندینگ سرمایه‌محور در اروپا اشاره می‌کنیم.

Seedrs , UK

شرکت Seedrs فعال‌ترین سرمایه‌گذار شرکت‌های خصوصی در بریتانیا و همچنین رهبر پلتفرم‌های کراودفاندینگ سرمایه‌محور است. این پلتفرم به افراد اجازه می‌دهد به میل خود در کسب و کار های در حال رشد مختلف در بریتانیا و اروپا سرمایه‌گذاری کنند. این پلتفرم در طرف مقابل برای کسب و کارها موقعیتی را فراهم می‌کند که بتوانند در مراحل ابتدایی کار خود سرمایه مورد نیاز برای شروع را جذب کنند. این پلتفرم ۶ سال پیش راه‌اندازی شده و تا کنون توانسته ۳۹۵ میلیون دلار برای ۵۸۵ شرکت در بریتانیا و اروپا سرمایه جذب کند. این شرکت در لندن، لیسبون، برلین، آمستردام و نیویورک دفتر دارد و کارآفرینان می‌توانند به راحتی به مشاوران آن‌ها مراجعه کنند. بازار دوم شرکت Seedrs برای سرمایه‌گذاران بسیار مناسب است. این بازار به این صورت کار می‌کند که سرمایه‌گذار می‌تواند سهام شرکت‌هایی که Seedrs سرمایه‌گذار آن‌ها است را خریداری کند و یا آن سهم‌ها را به فروش برساند.

Crowdcube , UK

شرکت Crowdcube یکی از اولین پلتفرم‌های کراودفاندینگ سرمایه‌محور است که برای کارآفرینان و شرکت‌های کوچک امکان جذب سرمایه در حوزه‌های طراحی و هنر، الکترونیک مشتری، فیلم و تلویزیون و کسب و کارهای حرفه‌ای با استفاده از قرض، وام و یا سرمایه‌گذاری مستقیم را فراهم می‌کند. این پلتفرم که در سال ۲۰۱۰ شروع به فعالیت کرده است سرمایه‌گذاری را برای همه افراد فراهم کرده و هرروزه هر کسی می‌تواند در کنار افراد حرفه‌ای به سرمایه‌گذاری بپردازد. در ابتدای سال ۲۰۱۱ در حدود ۳۵۸ میلیون دلار سرمایه از طریق ۴۵۰۹۹۰ عضو ثبت نام کرده در این پلتفرم جمع‌آوری شده بود. در فوریه سال ۲۰۱۴ این شرکت یک پلتفرم زیر مجموعه با نام Crowdcube Venture راه‌اندازی کرد که طی آن سرمایه‌گذاران می‌توانند با همکاری یک مدیر حرفه‌ای سرمایه‌ای که وارد استارتاپ‌ها کرده‌اند را مدیریت کنند و بر آن نظرات داشته باشند.

FundedByMe , Sweden

شرکت FundedByMe در سال ۲۰۱۱ راه‌اندازی شده است و جزو اولین پلتفرم‌های کراودفاندینگ در دنیا است که هم جایزه‌محور و هم سرمایه‌محور محسوب می‌شود؛ البته سیستم جایزه‌محور بودن در سطح جهان و سیستم سرمایه‌محور بودن فقط در اروپا قابل اجرا است. به علاوه این پلتفرم دو مدل مالی دیگر نیز تحت عناوین شراکت بی‌صدا و وام ارائه می‌دهد. در طول سالیانی که این پلتفرم فعالیت کرده است، بیش از ۴۶۳ شرکت از ۲۵ کشور مختلف موفق شده‌اند نزدیک به ۳۹ میلیون یورو سرمایه از طریق FundedByMe جذب کنند. شبکه اعضای این پلتفرم رشد خیلی چشمگیری داشته است و امروزه تقریبا ۹۳ هزار عضو از ۱۹۷ کشور مختلف در آن حضور دارند. تمرکز اصلی این پلتفرم بر روی بازار بین‌المللی است و قصد دارد تا از این روش با مبادلات برون مرزی هم به کارآفرین و هم به سرمایه‌گذار منفعت برساند. شرکت FundedByMe امروزه در ۶ کشور مختلف دفتر دارد و آماده است تا با راه‌اندازی دو دفتر جدید در مکزیک و دوبی، فعالیت خود را در سطح جهانی گسترش دهد.

Companisto , Germany

شرکت Companisto یک پلتفرم کراودفاندینگ سرمایه‌محور است که در شبکه خود چندین سرمایه‌گذار انجل، متخصص مالی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری دارد. نقطه تفاوت این شرکت که در سال ۲۰۱۲ تأسیس شده است در روش‌های مختلف پرداخت است؛ از پرداخت مستقیم از کارت اعتباری گرفته تا انتقال پول بین بانکی. این شرکت با این روش‌های پرداخت سرمایه‌گذاران را قادر می‌سازد تا بدون توجه به مکانی که در آن حضور دارند بتوانند سرمایه‌گذاری خود را انجام دهند. محدودیت سرمایه‌گذاری در این پلتفرم برای سرمایه‌گذاران از ۵ یورو شروع می‌شود و تا ۵۰۰ هزار یورو می‌تواند ادامه داشته باشد و هیچ محدودیتی برای استارتاپ‌هایی که قصد جذب سرمایه دارند نیز وجود ندارد. یکی از پروژه‌های این پلتفرم برای ساخت یک هتل لوکس در آلمان موفق شد حدود ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار یورو سرمایه جذب کند. این پروژه یکی از موفق‌ترین پروژه‌های کراودفاندینگ در اروپا است. با وجود بیش از ۷۰ هزار عضو از بیش از ۹۲ کشور و مجموع مبلغ سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیون یورو، این شرکت جزو رهبران بازار کراودفاندینگ در اروپا است و ۲۱% از بازار را در اختیار دارد.

Invesdor , Finland

Invesdor یک شرکت فنلاندی است که در سال ۲۰۱۲ راه‌اندازی شده است. این شرکت سرمایه‌گذار را به شرکتی که در خواست سرمایه دارد متصل می‌کند. نکته این شرکت این است که قابلیت رصد و بررسی کمپین کراودفاندینگ به طور کلی برای شرکت وجود دارد و شرکت می‌تواند مشخص کند چه کسانی توانایی سرمایه‌گذاری داشته باشند و حتی تا چه میزان از مشخصات شرکت آگاهی پیدا کنند. جذب سرمایه شامل سه مرحله می‌باشد که طی آن استارتاپ‌ها می‌توانند پیچ خود را پیش از برگزاری زنده آن به همکاران Invesdor ارائه کنند و مشکلات را مشخص کنند. نقطه قوت و مزیت رقابتی این شرکت زنجیره خدمات و پشتیبانی آن‌ها محسوب می‌شود. خدمات عالی این شرکت نظیر خدمات قانونی، خدمات مالی و برندسازی به همراه تعهد نسبت به شرکت‌هایی که در Invesdor ثبت نام کرده‌اند توانسته این شرکت را به یکی از برترین پلتفرم‌های کراودفاندینگ سرمایه‌محور حوزه اسکاندیناوی تبدیل کند. Invesdor توانسته در ۱۰۲ دور موفق ۳۸ میلیون یورو سرمایه برای بیش از ۲۱۳ شرکت جذب کند.

Seedmatch , Germany

شرکت Seedmatch رهبر پلتفرم‌های کراودفاندینگ سرمایه‌محور برای استارتاپ‌ها در آلمان به شمار می‌رود. این پلتفرم که در سال ۲۰۰۹ در درسدن راه‌اندازی شده است رابطی بین سرمایه‌گذار و استارتاپ محسوب می‌شود و به سرمایه‌گذار اجازه می‌دهد تا سهم‌هایی از مبلغ ۲۵۰ یورو به بالا را خریداری کند. البته برای ورود استارتاپ‌ها به این شرکت استانداردهای زیادی وجود دارد اما در ازای آن Seedmatch تعداد خوبی سرمایه‌گذار که در تمامی مراحل همراه استارتاپ هستند را برای آن‌ها فراهم می‌کند. شرکت Seedmatch تمرز اصلی خود را بر روی شرکت‌های نوآوری و قابل رشد قرار داده است. این شرکت تا به امروز موفق شده در حدود ۳۳ میلیون دلار در ۱۰۲ پروژه مختلف سرمایه جذب کند و می‌توان گفت در حدود ۹۵% موفقیت داشته است. شرکت Seedmach به تنهایی ۳۰% از بازار آلمان را در اختیار دارد.

Funderbeam , Estonia

شرکت Funderbeam خودش را به عنوان بازار خرید و فروش استارتاپ‌ها معرفی می‌کند. این شرکت اطلاعات جهانی را جمع‌آوری می‌کند و با استفاده از تکنولوژی بلاک‌چین میزان نقدینگی مورد نیاز برای استارتاپ‌ها را به اطلاع سرمایه‌گذار می‌رساند. هدف این شرکت که در سال ۲۰۱۳ افتتاح شده است این است که بتواند یک بازار تبادل سریع برای استارتاپ‌ها راه‌اندازی کند. این شرکت تمامی مراحل سرمایه‌گذاری را از ابتدا تا انتها پوشش می‌دهد. شرکت Funderbeam با استفاده از تکنولوژی پیشرفته بلاک‌چین سرمایه‌گذاری را در حالت توکن‌ها انجام می‌دهد. هر توکن نشان‌دهنده میزان سهم و حق سرمایه‌گذار در آن استارتاپ است. این شرکت در حال حاضر در مرکز مالی لندن دفتر دارد و توانسته حضور خود در بازار اروپا را تثبیت کند. مرحله بعدی گسترش فعالیت این شرکت در آسیا و ژاپن است.

MyMicroInvest , Belgium

شرکت MyMicroInvest در سال ۲۰۱۱ به عنوان یک پلتفرم سرمایه‌گذاری که با استفاده از روش‌های کراودفاندینگ همه افراد را قادر می‌ساخت تا بتوانند در استارتاپ‌ها و شرکت‌های کوچک اروپایی سرمایه‌گذاری کنند تأسیس شده است. این شرکت یک روش سرمایه‌گذاری تلفیقی ایجاد کرده است که در یک سمت سرمایه‌گذاری حرفه‌ای است و در سمت دیگر از طریق کراودفاندینگ سرمایه جذب می‎‌شود. این مدل فرد معمولی (سرمایه‌گذاری غیرحرفه‌ای) را در کنار سرمایه‌گذار حرفه‌ای قرار می‌دهد و شرایطی فراهم می‌کند که هر سرمایه‌گذار بتواند پورتفوی خود را متنوع کند. این پلتفرم بیش از ۳۵هزار عضو دارد و از زمان شروع به فعالیت توانسته ۳۱.۵ میلیون یورو سرمایه جذب کند. این شرکت همچنین اولین پلتفرمی است که شرایط را برای شرکت‌های کوچک فراهم کرده تا به صورت عمومی بتوانند به ذخایر مالی بلژیک دسترسی داشته باشند.

WiSEED , France

شرکت WiSEED با استفاده از هوش بیش از ۷۰ هزار سرمایه‌گذاری که در شبکه خود دارد موقعیت‌های سرمایه‌گذاری نوآورانه ایجاد می‌کند. این شرکت در سال ۲۰۰۸ به عنوان اولین پلتفرم کراودفاندینگ سرمایه‌محور شروع به کار کرده است و به همه افراد این اجازه را می‌دهد که در بخش‌های بیوتکنولوژی، انرژی‌های پاک، صنعت دیجیتال و املاک سرمایه‌گذاری کنند. از زمان شروع به کار این شرکت تا امروز، شبکه افراد فعال توانسته‌اند با پشتیبانی از ۱۲۰ پروژه تقریبا ۵۵ میلیون یورو سرمایه‌گذاری کنند.

Startupxplore , Spain

این شرکت در سال ۲۰۱۴ و در اسپانیا شروع به کار کرده است و بزرگترین جامعه سرمایه‌گذاران و استارتاپ‌ها را در اسپانیا در اختیار دارد. هدف اصلی این شرکت این است که به سرمایه‌گذران بی‌تجربه خارجی کمک کند تا در کنار سرمایه‌گذاران برتر اسپانیا در استارتاپ‌های اسپانیایی سرمایه‌گذاری کنند و پورتوفوی متنوعی داشته باشند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۳ Average: ۴.۷]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *