مدیریت فردیمقالات کارآفرینی

۶ کاری که هرگز نباید در یک مصاحبه شغلی انجام دهید

لیمو HR

با شروع سال جدید، افراد بسیاری به فکر تغییر محل کار خود می افتند. برای ورود به یک شرکت بهتر و موفقیت در یک مصاحبه شغلی باید مهارتهای متعددی را بدانید تا شغل بهتری بدست بیاورید. به همین دلیل مقاله ی زیر را از بیزنس اینسایدر ترجمه کرده ایم. با ما همراه باشید:

۶ کاری که هرگز نباید در یک مصاحبه شغلی انجام دهید

مصاحبه کنندگان مشاغل به هزار و یک دلیل کارجویان را رد می کنند. در این مقاله شش مصاحبه کننده معمول ترین اشتباهات کارجویان را توضیح می دهند:

فقط به دستاوردهایتان نپردازید!

طبق گفته های مایا والد، مدیر استخدام در یک استارتاپ حوزه فناوری، کارجویانی که در یک مصاحبه شغلی دستاوردهای خود را بدون توضیح تاثیرات آن دستاوردها و ارتباط آن ها با نقش ایشان در کارشان فهرست می کنند، برای شرکت ها جذاب نیستند.

به جای فهرست کردن دستاوردها، نقش ها و پروژه ها، بهتر است بر روی دانش شخصی و انگیزه انجام کارها تمرکز شود. خانم والد معتقد است که این نوع توضیح دادن دید واضح تری نسب تبه عملکرد و توانایی های فرد می دهد.

از دید خانم والد، بهترین کارجویان در یک مصاحبه شغلی با استفاده از شاخص ها عملکرد خودشان را در کار توضیح می دهند.

کل زندگی شخصی خود را روی دایره نریزید.

مَت اپرامولا، کارمند منابع انسانی گوگل از تجربه ی استخدام فردی گفت که در یک مصاحبه شغلی، از ترسش برای پرداخت کرایه خانه اش می گفت. از دید آقای اپرامولا، کارجویان باید صرفا در مورد موقعیت شغلی مد نظر صحبت کنند.

آقای اپرامولا می گوید که استخدام کنندگان و مصاحبه کنندگان به طور خاص آموزش دیده اند تا از گفتگو پیرامون مسائل خانوادگی یا مالی کارجویان سوالی نپرسند. از سوی دیگر اگر استخدام کنندگان بدانند که شما گزینه ی دیگری ندارید، احتمالا حقوق و ارزش شما را کمتر کنند.

آقای اپرامولا پیشنهاد می کند که کارجویان پاسخ های کوتاه و متمرکز بدهند تا از دادن هر گونه اطلاعات بیش از حد از زندگی شخصی و مالی خودداری کنند.

راجع به فناوری ها یا محصولاتی که می توانید استفاده کنید، فخر نفروشید!

کارتر دی لئو، مسئول استخدام اسبق گوگل از تله ی معمولی در کارجویان پرده بر می دارد. آقای دی لئو می گوید که کارجویان بعضا در یک مصاحبه شغلی در مورد یک محصول یا فناوری خاص که برای حل مسئله استفاده می کنند، فخر می فروشند، شرکت ها هم هیچ وقت به دنبال یک فناوری خاص نیستند.

طبق گفته دی لئو، استخدام کنندگان در گوگل به دنبال افرادی با توانایی گسترده و عمومی هستن. پرسش های آن ها بیشتر به دنبال حل مسائل چند لایه است. کارجویان برجسته توانسته بودند عمق دانش و فهمشان از فرایند های سطح بالا با تمرکز بر یک بخش از پاسخ نشان دهند.

از دید دی لئو، هیچ کس در تمام زمینه ها متخصص نیست و برای حل یک مسئله، بیش از یک راه حل وجود دارد.

از کارفرمای پیشین خود بد نگویید.

در یک مصاحبه شغلی، هیچ وقت راجع به کارفرمای خود بد نگویید. بانی دیلبر، استخدام کننده ای با بیش از ۹ سال تجربه، تجربه های خود راجع به بد گویی از کارفرما می گوید:

بد گویی از کارفرمای پیشین این حس را به استخدام کننده می دهد که خود شما هم مشکلاتی در محل کار قبلی خود داشته اید، وگرنه از کارفرمای قبلی بدگویی نمی کردید.

به جای بد گویی، می توانید از چنین جمله هایی استفاده کنید:

  • محل کار قبلی خیلی خوب بود. اما من چالش های بیشتری می خواستم.
  • چیزهایی که در این کار به دنبالشان بودم، آنقدر که انتظار داشتم جذاب نبودند. من چیزهایی را دوست دارم که با علایقم همخوان تر باشند.

تمرکز بر نکات مثبت می تواند از دادن حس منفی یا بزرگ کردن پرچم های قرمز در کارفرماها جلوگیری کند.

در یک مصاحبه شغلی ویژه باشید

سوالات کلی نپرسید

گریس ویلیامز، مشاور و معاون منابع انسانی مایکروسافت معتقد است که پرسیدن سوالات کلی در یک مصاحبه شغلی اطلاعات مفیدی به شما نخواهد داد. به جای آن باید سوالات و مصداق های خاص و نظرات شخصی خود افراد را پرسید.

از دید آقای ویلیامز اگر واقعا به دنبال شناخت یک شرکت هستند، در مصاحبه ورق را برگردانید و به همان اندازه که از شما سوال دقیق می پرسند، شما هم سوال دقیق بپرسید.

برای مثال، به جای پرسیدن اینکه رئیس این واحد چگونه است، باید بپرسید «آخرین باری که یک اشتباه خیلی بزرگ انجام شد، واکنش رئیس چگونه بود؟» این دسته از سوالات دید خیلی بهتری به شما خواهد داد.

به جای پرسیدن اینکه فرهنگ کاری شرکت چگونه است، باید بپرسید:« در مقایسه با همه ی شرکتها و جاهایی که کار کردید، این شرکت چگونه است؟» این سوال به مصاحبه کننده امکان نشان دادن نکات مثبت و منفی شرکت را می دهد.

در یک مصاحبه شغلی صرفا به سوال های از قبل آماده شده خودتان اکتفا نکنید.

نولان چِرچ، مصاحبه کننده سابق در گوگل، از تجربه منفی کارجویانی می گوید که صرفا به یک لیست از قبل آماده شده – و معمولا آنلاین – اکتفا می کنند. اما کارجویان برتر معمولا زمان کافی برای بررسی شرکت می گذارند و نشان می دهند که راجع به شرکت تحقیق کرده اند.

از دید آقای چرچ، بهترین کارجویان کسانی هستند که سایت شرکت را با دقت بررسی کرده اند و حتی مصاحبه هایی که با بنیان گذار شرکت شده را نیز مطالعه کرده و از نکات آن در مصاحبه شغلی استفاده می کنند.

در یک مصاحبه شغلی برای دور دش (یک شرکت ارسال غذا)یکی از کارجویان به چندین رستوران که از خدمات دور دش استفاده نمی کردند مراجعه کرده بود تا دلیل آن را متوجه شود. نهایتا آن کارجو تا روز بعد استخدام شده بود.

آقای چرچ واقعیت بازار کار را به سادگی تشریح می کند: واقعیت دنیا این است که شما در یک بازار به شدت رقابتی باید خودتان را به فروش برسانید. به همین خاطر هم باید از همه متمایز باشید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۲ Average: ۴.۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *