سلامتکسب و کارهای سلامتمعرفی استارتاپ

یک زن، تقویم قاعدگی و بارداری هفته به هفته

گفتگو با علیرضا رفعتی، هم بنیانگذار یک زن

لیمو HR

صحبت از بهداشت و سلامت بانوان در بیشتر مواقع با چالش های گوناگونی روبرو ست. اگر چه در سال های اخیر، مسائل زنان جدیت بیشتری پیدا کرده اند. فارغ از بحث های جنسیتی سلامت زنان بر جامعه نیز تاثیرگذار می باشد. مسائلی نظیر، بهداشت قاعدگی، ناباروری، اقدام به بارداری، بارداری، زایمان، پس از زایمان و … از اهمیت ویژه ای برخوردارند.

امروزه بانوان راحت تر از مشکلات خود سخن به میان آورده اند، همچنین اطلاع رسانی نسبت به گذشته در زمینه بهداشت و سلامت فردی زنان بیشتر شده است. در این میان استارتاپ هایی جسورانه در جهت آگاه سازی گام برداشته اند. استارتاپ “یک زن” نیز به راهکار هایی در ارتباط با حوزه زنان پرداخته است.

یک زن در سه زمینه متفاوت ارائه دهنده خدماتی در جهت رفع دغدغه بانوان است. همچنین با اختصاص دادن فضایی به متخصصین و ایجاد تالار گفتگو به سوالات و صحبت های کمتر مطرح شده پرداخته است. گفتگوی اکوموتیو را با علیرضا رفعتی، هم بنیانگذار یک زن دنبال کنید:

لطفا به معرفی خود بپردازید و از پیشینه کاریتان بگویید.

من علیرضا رفعتی هستم متولد سال ۱۳۶۴، فارغ التحصیل مقطع کارشناسی در رشته مهندسی کامپیوتر گرایش سخت افزار می باشم. عمدتا تجارب کاری خود را در زمینه بازرگانی گذرانده ام. پس از آن به همراه یکی از دوستان قدیمی ام شرکتی را در زمینه طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ راه اندازی کرده ایم.

در این شرکت ما کار هایی در حیطه هاستینگ، طراحی سایت و دیجیتال مارکتینگ انجام داده ایم. حدود سه تا چهار سال در آن شرکت مشغول به فعالیت بوده ایم. پس از مدتی، تصمیم گرفته ایم که پروژه مورد علاقه خودمان را آغاز کنیم. اکنون سه سال می باشد که در پروژه یک زن، به فعالیت پرداخته ایم.

علیرضا رفعتی، هم بنیانگذار یک زن

اپلیکیشن یک زن ارائه دهنده چه خدماتی می باشد؟

یک زن اپلیکیشنی در زمینه سلامت و بهداشت بانوان می باشد و خدماتی را که مستلزم چکاب و رصد برای بانوان است، در طی زمان های مختلف به آن ها ارائه می دهد. اپلیکیشن در سه گروه، پیگیری سیکل و دوره های قاعدگی، بارداری و شیردهی مادران فعالیت می کند.

علاوه بر آن بانوان یک زن امکان گفتگو و نظر خواهی را در تالار گفتگوی اپلیکیشن دارند و از آن طریق می توانند در ارتباط با مسائلی که با آن روبرو می شوند از نظرات یکدیگر مطلع شوند.

از سوی دیگر ابزار هایی برای رصد سلامتی ایجاد کرده ایم، همچنین بخش تماس با متخصص را فراهم کرده ایم که متشکل از: متخصص زنان، مامایی، اطفال و پزشک عمومی می باشند. در کنار همه آن موارد به تولید محتوا در بخش ویدیو و پادکست نیز می پردازیم.

ایده شکل گیری اپلیکیشن یک زن از کجا آغاز شد؟

ایده شکل گیری آن از زمانی شروع شد که همسرم باردار بوده اند و ما تصمیم گرفته ایم که به کیش سفر کنیم. به دنبال آن در گیت پرواز متوجه شده ایم که به منظور پرواز های هوایی، همراه داشتن نامه پزشک الزامیست. از طرفی ما اطلاعات و تجربه ای در این زمینه نداشتیم.

پس از آن سفر در طی انجام بررسی هایی با دوستانمان، دریافتیم که حوزه سلامت بانوان با  کمبود آگاهی بسیاری مواجه است. به همان خاطر احساس کردیم که اپلیکیشن یک زن، باید به صورت جامع به نیاز قشر های متفاوتی پاسخ دهد.

یک زن در جهت رفع چه مشکلاتی متولد شد؟

یک زن به راهکار هایی در راستای بهداشت و سلامت بانوان پرداخته است. پیش از آن صحبت از مسائل این چنینی کمتر بوده است، به دلایلی اعم از، مسائل فرهنگی و عدم مطرح کردن مشکلات از جانب بانوان به خاطر تابو هایی که وجود داشته است. از طرفی امکان پیگیری سلامت به شکل پیوسته و در دسترس بودن جزئیات آن در قالب پرونده سلامت به این صورت وجود نداشته است.

همان طور که مطرح کرده اید، صحبت از این گونه مسائل در بیشتر مواقع به نوعی هنجارشکنی به حساب می آید، هنگام شروع این مسیر با چه سختی هایی روبرو بوده اید؟

چالش های ما تنها مختص به شروع مسیر نبوده است، بلکه همچنان در موارد مختلف درگیر آن هستیم. اما در آغاز تنها سه پروژه بوده اند که بر روی موضوعات مشابه یک زن کار کرده بودند و شرایط دشوار تر بوده است، زیرا در آن زمان ما از مسائلی سخن به میان آوردیم که به دلیل خط قرمز ها به آن رسیدگی نشده بود.

مقصود ما نیز فقط موارد مرتبط با بانوان نبود، ما اگر به سلامت بانوان رسیدگی و توجه داشته باشیم، بر سلامت همسرشان و فرزندی که متولد می شود نیز تاثیرگذار خواهد بود. از سوی دیگر عدم دانش در زمینه های مختلف موجب اتفاقات ناگواری شده است.

در حال حاضر استارتاپ های فعال در حوزه زنان افزایش پیدا کرده اند و مسیر برای ادامه هموار تر شده است. همچنین به کمک آن ها بانوان آسان تر مشکلات خود را در میان می گذراند. یک زن نیز تا به امروز با استقبال خوبی مواجه شده است، به همان جهت توانسته است موفق عمل کند.

اپلیکیشن یک زن

با چه افرادی همکاری دارید؟

تیم یک زن متشکل از بخش های متفاوتی می باشد، از جمله، آقای مهران اصغری، آقای مهرداد اصغری و خود بنده که از هم بنیانگذاران یک زن هستیم. همچنین در سایر قسمت ها، تیم تولید محتوا به ارائه محتوای متنی، ویدیویی و پادکست در اپلیکیشن یک زن و اینستاگرام می پردازد. تیم محصول که عمدتا به صورت متمرکز بر اپلیکیشن فعال می باشند، شکل گرفته از: طراح، بک اند و فرانت اند است و در نهایت تیم بازاریابی نیز معرفی اپلیکیشن یک زن را به کاربران به عهده دارد.

تیم متخصصین یک زن شامل چه تخصص هایی می باشد؟

در حال حاضر تیم متخصصین ما دربردارنده: متخصصین زنان، مامایی، اطفال، پزشک داخلی، تغذیه و در آینده بخش روانشناسی را نیز اضافه خواهیم کرد. در این میان متخصصین زنان و مامایی نقش اصلی را با توجه به ساختار اپلیکیشن و نیاز های کاربران ایفا می کند.

تیم مجموعه یک زن

متخصصین یک زن در چه زمینه هایی ارائه دهنده خدمات برای بانوان می باشند؟

متخصصین یک زن از طریق تماس تلفنی و گفتگو به صورت چت، پاسخگوی سوالات کاربران می باشند. از طرفی آنان در امر تولید محتوا در قالب ویدیو و پادکست با ما همکاری می کنند که در اپلیکیشن و سایت یک زن در دسترس کاربران می باشد.

یک زن در حیطه آگاهی رسانی و ارائه مطالب روز از چه قابلیت هایی در تیم خود بهره می گیرد؟

تیم ما از مقالات و وب سایت های تایید شده و فعال در حوزه زنان به عنوان منابع اطلاعاتی خود بهره می گیرد. از سوی دیگر ارتباطات یک زن با متخصصین زنان، زایمان و مامایی به صورت مداوم در راستای نشر مقالات معتبر حفظ می شود.

با توجه به ارتباطات پیوسته یک زن با متخصصین، تیم شما در زمینه بررسی پزشکی و قابل استناد بودن محتوایش چه اقداماتی را انجام می دهد؟

روندی که در راستای تولید محتوا طی می کنیم، عمدتا بدین نحو می باشد که اگر بخواهیم از مقاله ای در سایت های معتبر استفاده کنیم، اول افرادی که وظیفه تولید محتوا را به عهده دارند به ترجمه مقالات منابع تاییده شده می پردازند.

پس از آن متخصصین زنان و مامایی مقاله را از نظر علمی بررسی می کنند و تاییدیه های علمی آن را اجرا می کنند، در پایان ما نیز به بازبینی نهایی مقاله پرداخته و آن را منتشر می کنیم.

علت تمایل ویژه تیم شما به تولید محتوا ویدیویی از طریق متخصصین حوزه زنان چه می باشد؟

ما تلاش کرده ایم که در همه زمینه های محتوا فعالیت داشته باشیم. محتوا ویدیویی از آن جهت پر بازدیدتر می باشد که کاربر می تواند متخصص را مشاهده کند، بنابراین به همان میزان هم ارتباط بهتری برقرار می کند. از طرفی قادر است در اپلیکیشن به گفتگو با آن متخصص بپردازد، در نتیجه محتوا ویدیویی بیشتر مورد رضایت کاربران واقع شده است.

مزایا عضویت در اپلیکیشن یک زن چه می باشد؟

کاربرانی که در اپلیکیشن یک زن اشتراک تهیه می کنند، امکان دسترسی به تمام ابزار های موجود را دارند، همچنین قادر به بازدید از پادکست و ویدیو ها می باشند. پادکست های ما از محتوای متنوعی برخوردارند، به عنوان نمونه، در پادکست ها ۴۰ هفته بارداری را به شکل داستانی تعریف کرده ایم، برنامه دیگر ما انتشار پادکست هایی در زمینه بیماری های مختلف می باشد.

سایر ابزار های اپلیکیشن شامل ویدیو هایی می شود که به صورت کلاس های آموزشی در اختیار کاربران قرار گرفته است. در کنار موارد اشاره شده، مشترکین می توانند پکیج خرید سوالات خود را از متخصص، همراه با تخفیف تهیه بفرمایند.

آیا خدمات آن را می توان جایگزینی برای مراجعه به پزشک دانست؟

خیر، قطعا یک زن و دیگر اپلیکیشن های پزشکی نمی توانند جایگزین مراجعه به پزشک شوند. بسیاری از متخصصین ما هنگام ارائه مشاوره به کاربران، مراجعه حضوری به پزشک را نیز پیشنهاد می دهند.

در حال حاضر ما در پی آن هستیم که اطلاعاتی را از شرایط ماهانه بانوان جمع آوری کنیم که کاربر بتواند از آن در روند مراجعه حضوری به پزشک استفاده کند، بدین منظور پیش از مراجعه می توانند از راهنمایی و مشورت با متخصصین یک زن بهره مند شوند.

یک زن در چه ابعادی چه ابزار هایی را ارائه می دهد؟

همان طور که پیشتر نیز اشاره کرده ام، ابزار و آزمون های مورد استفاده در اپلیکیشن در سه مورد متفاوت است، از جمله: قاعدگی، بارداری و شیردهی. به طور مثال، ابزار قاعدگی دربردارنده ابزار تخمک گذاری است و بانوان به واسطه آن می توانند در جهت بارداری یا جلوگیری از آن اقدام کنند.

از جهت دیگر در زمان بارداری، می توانند وضعیت وزن خود را رصد کرده و متوجه افزایش و کاهش وزن خود شوند. در زمینه شیردهی نیز ابزار هایی نظیر، افزایش میزان شیر مادر و واکسیناسیون نوزاد برای کاربران فراهم می باشد.

در کنار آن ها، آزمون هایی را در جهت پیش بینی وضعیت بانوان در اختیارشان قرار داده ایم، به عنوان نمونه، مسمومیت بارداری که براساس سوال و جواب هایی در طی آزمون، پیش بینی می شود که کاربر دچار مسمومیت بارداری شده است یا خیر.

اکنون که موضوع آزمون ها را مطرح کرده اید، نتایج آزمون های سنجش سلامت در اپلیکیشن یک زن تا چه میزان اعتبار سنجی شده است؟

ما صرفا اطلاعات از پیش بررسی و تایید شده را با توجه به داده های کاربران پیش بینی می کنیم، اما عوامل بسیاری بر نتایج آزمون تاثیر گذارند، از جمله: تغذیه، شرایط روحی و جسمی. به همان خاطر الزاما نتایج آزمون و ابزار های موجود در اپلیکیشن صد در صد صحیح و قطعی نمی باشند.

علت توجه ویژه یک زن به لایو های اینستاگرام و گفتگو با متخصصین حوزه زنان چه می باشد؟

ما از معدود استارتاپ هایی بودیم که اولین سری لایو های اینستاگرامی را راه اندازی کرده ایم. لایو اینستاگرام فضایی را ایجاد می کند که کاربران در طول مدت لایو با متخصص در تماس باشند. از طرفی سوالاتی که در لایو پاسخ داده می شود در بیشتر مواقع دغدغه افراد دیگر نیز می باشد، به همان جهت دنبال کردن لایو ها برای کاربران جذاب بوده است.

هنگامی که لایو های اینستاگرام به صورت منظم و در طی برنامه ریزی اجرا شود، باعث ارتقا سطح آگاهی دنبال کنندگان در موضوعات مختلف می شود. ما همواره کوشیده ایم تا با متخصص های مختلف در ارتباط با انواع موضوعات لایو هایی را برگزار کنیم.

یک زن

تعامل کاربران در بخش گفتگو بر اساس علاقه چگونه بوده است؟

ما بخش بندی های مختلفی را در تالار گفتگو ایجاد کرده ایم، بر همان اساس سرویسی فراهم شده است تا به واسطه آن کاربران طبق علایقه خود به صحبت با هم بپردازند.

در نسخه های بعدی اپلیکیشن به دنبال آن هستیم که اگر کاربری در یکی از حالت های بارداری و… که در اپلیکیشن است قرار دارد، بخش های نامربوط به شرایط خود را مشاهده نکند و اپلیکیشن به شکل دقیق تری به شرح موارد مربوط به وضعیت کاربر بپردازد، در نتیجه دسترسی بهتری به بخش ها داشته باشد.

یک زن شامل چه تعداد کاربر فعال می باشد؟

ما بیش از ۴۰۰ هزار نصب داشته ایم که آن نصب ها در مجموع نصب های کافه بازار و گوگل پلی می باشد.

حضور در این فضای رقابتی چه دستاوردی را برایتان به دنبال داشته است؟

مزیت فضای رقابتی بدین نحو است که ما را وادار به ارائه خدمات بهتری می کند و آن موجب بهبود سیستم می شود، در نتیجه سطح رضایت کاربران افزایش پیدا می کند. اگر این فضای رقابتی ایجاد نشده بود، شاید آنقدر تلاشی در جهت بررسی مشکلات و رشد خود انجام نمی دادیم، از طرفی منجر می شود که بهترین خدمات را با سرعت و کیفیت بالا فراهم سازیم.

چه برنامه ای در جهت گسترش خدمات خود در پس ذهن دارید؟

برنامه ای که یک زن در نظر دارد، آن است که امکاناتی را به اپلیکیشن بیفزاید که عمدتا در جهت بهبود خدمات، دسترسی پذیری و خشنودی هر چه بهتر کاربران از آن باشد.

وضعیت این روزهای یک زن چگونه است؟

در حال حاضر با توجه به شرایط حاکم بر کشور در حال پیمودن مسیر دشواری هستیم و با مسائلی نظیر، پاندمی کرونا، دورکاری و هماهنگی های آن درگیر می باشیم. امیدوارم هر چه زودتر شرایط بهتر شود تا بتوانیم در مسیر هموارتری به فعالیت بپردازیم.

استارتاپ یک زن

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۴ Average: ۴]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *