سلامتکسب و کارهای سلامتمعرفی استارتاپ

نورونیو ، استارتاپی در حوزه سلامت شناختی

گفتگو با تیم نورونیو که درحوزه سلامت شناختی فعالیت می کنند.

لیمو HR

سن جمعیت ایران رو به افزایش است. و این عبارت حقیقتی است انکارناپذیر. که تا سال ۱۴۳۰ به تغییر ساختار سن جمعیت و افزایش آن در کشور خواهیم رسید. با افزایش سن، نیازهای جدیدی پدید می آید و حفظ سلامت جز نکات حائز اهمیت میشود. یکی از موارد مهمی که در سلامت افراد تاثیرگذار است، سلامت شناختی یا پیشگیری از بیماری های شناختی است. اکوموتیو با تیم فعالی که در این حوزه فعالیت می کند، گفتگویی داشته است . با ما همراه باشید.

لطفا خود را معرفی کنید :

  1. بنده مریم محمدی فارغ التحصیل مقطع کارشناسی ارشد در رشته MBA هستم. در تجربیات گذشته در حوزه مدیریت استراتژیک و مدیریت عملکرد، سالها با شرکت های بزرگ و کوچک کار کردم. در حال حاضر نیز در حوزه سلامت شناختی در شرکت نورونیو به عنوان مدیرعامل فعالیت دارم.
  2. بنده سید محمدمهدی رییس زاده دانشجوی رشته داروسازی هستم و مدتی عضو تیم المپیاد کارآفرینی حوزه سلامت دانشگاه بودم. هم اکنون در بخش مارکتینگ شرکت نورونیو فعالیت دارم.
  3. بنده علی گنجی زاده، فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی تهران و پزشک عمومی هستم. در بازه ای از زمان هم بنیان گذار مدلین و نایب رئیس اوسن بودم. در حال حاضر نیز به عنوان مدیر محصول شرکت نورونیو مشغول هستم.

نورونیو چه می کند؟

نورونیو در زمینه سلامت شناختی و بخش های پیشگیری، ارزیابی، غربالگری و توانبخشی شناختی فعالیت دارد؛ ما به طور کل در زمینه سلامت دیجیتال فعالیت داریم اما در حال حاضر موضوع اصلی ما سلامت شناختی است. نورونیو به افراد بالای سنین ۴۵ سال که نگران سلامتی خود هستند، تست ها و سرویس هایی ارائه می دهد تا بتوانند از سلامت شناختی خود  باخبر شده و از آن مراقبت کنند و برای ارتقای سلامت آنها خدمات توانبخشی شناختی ارائه می دهد.

خدمات سلامت شناختی در بازار و به صورت آفلاین چطور ارائه می شوند؟

غالب سرویس های سلامت دیجیتال در حال حاضر در حوزه های عمومی مانند مشاوره آنلاین، نوبت دهی و ..فعالیت می کنند و چندان تخصصی به یک موضوع خاص نپرداختند. از طرف دیگر افراد و کلینیک های حوزه سلامت شناختی غالبا به شیوه سنتی در مطب فعالیت دارند و بیماران نیز معمولا زمانی که به این مشکلات دچار شوند سراغ کلینیک و پزشک می روند. ما سعی داریم تا از تکنولوژی مثل هوش مصنوعی،پردازش ابری و واقعیت مجازی (VR)و.. استفاده کنیم و درحوزه سلامت دیجیتال و به طور تخصصی در بخش سلامت شناختی فعالیت کنیم تا افراد قبل از بیماری، به نورونیو مراجعه کنند. درواقع در زمینه  مراقبت از سلامت (Healthcare) فعال هستیم و بیشتر از درمان بیماری، پیشگیری می کنیم.

آیا تمامی خدمات را به صورت دیجیتال ارائه می دهید؟  

بله، غالب خدمات را به صورت دیجیتال ارائه می دهیم. ما بسترها و پلتفرم هایی داریم که در آنجا افراد تست های خودارزیابی را انجام می دهند. کاربران می توانند تست های هوشمند یکپارچه شناختی را نیز بعد از نوبت گرفتن به صورت آنلاین انجام دهند. در این تست از هوش مصنوعی برای تهیه پروفایل شناختی استفاده می شود و با روش های بازی سازی انجام تست ها برای افراد جذاب تر می شود همچنین پلتفرمی برای ارتباط کاربران با پزشک نیز وجود دارد. پروفایل شناختی هر فرد به صورت الکترونیکی برایش ارسال می شود داده های بیماران در پرونده سلامت ایشان نگهداری می شود و افراد می توانند با انجام مجدد ارزیابی ها در بازه های زمانی یک ماهه یا یک ساله از سلامت شناختی خود مراقبت کنند و و روند پیشرفت یا تغییرات خود را مشاهده کنند.

ایده نورونیو از کجا شکل گرفت؟

شرکت نورونیو در ابتدا در شتابدهنده همتک مستقر بود، این شتابدهنده، یک شتابدهنده در حوزه هوش مصنوعی است. آقای دکتر خلیق رضوی، مدیر عامل شتابدهنده همتک از گذشته، فعالیت هایی را در حوزه سلامت شناختی انجام داده بودند. با توجه به نیازی که در جامعه رصد شد و متوجه شدیم که جمعیت به سمت سالمندی حرکت میکند، تصمیم گرفتیم این تیم را با تمرکز بر سلامت شناختی، به عنوان زیر مجموعه ای ازشتابدهنده همتک تشکیل دهیم. این استارتاپ با هدف ایجاد سرویس هایی در راستای مراقبت و توانبخشی سلامت شناختی جامعه به وجود آمد.

تیم نورونیو مشتریان خود را از کجا پیدا می کند و در راستای بازاریابی چه کرده است؟

هدف نورونیو این است که خدمات سلامت شناختی را به دست افرادی که علاقه مند هستند برساند. یکی از اصلی ترین اهداف نورونیو  تاثیرگذاری در جامعه و ایجاد ارزش برای تک تک افراد است. ما از طرق مختلف دنبال بهترین روش های اثرگذاری و آشنایی افراد با خدمات نورونیو هستیم .

بازاریابی دیجیتال  به ما کمک می کند تا درک بهتری از مشتریانمان داشته باشیم و به آن ها نزدیک ترشویم  وشناخت بیشتری داشته باشیم و نیاز های آن ها را درک کنیم و بتوانیم پیام خود را به آن ها برسانیم تا افراد اهمیت پیشگیری شناختی را درک کنند و به سلامت خود اهمیت دهند.

 همچنین روش های بازاریابی با شرکت ها و  سازمان ها را نیز آغاز کرده ایم . شرکت های پیشرو، برای ارتقا برند کارفرمایی خود و اهمیتی که به سلامت همه جانبه سرمایه انسانی خود، به ویژه سلامت شناختی می دهند، علاقه مند به استفاده از خدمات شناختی  هستند تا بتوانند تاثیر خدمات را  بر بهبود زندگی افراد مشاهده کنند.

. همچنین مذاکراتی را باسازمان های بزرگ مانند صندوق بازنشستگی کشور و ‫.. آغاز کردیم تا بتوانیم  به واسطه این سازمان ها با افراد بیشتری مرتبط شویم و  خدمات خود را به آنها ارایه دهیم.

در مباحث شناختی شعار “پیشگیری بهتر از درمان است” چقدر اهمیت دارد و افراد تا چند درصد می توانند از بروز بیماری جلوگیری کنند؟

یکی از مهمترین گام ها در درمان بیماری ها، آگاهی از بیماری می باشد. متاسفانه در حوزه علوم شناختی مخصوصا بیماری آلزایمر، زمانی علائم خود را نشان میدهند که دیگر امکان درمان وجود ندارد. در واقع کار از کار میگذرد. اما پزشکان اعتقاد دارند که علایم اولیه ۱۰ تا ۱۵ سال قبل ایجاد می شود ولی کسی به آن ها توجه نمیکند.  پس در بیماری های شناختی، مخصوصا آلزایمر بسیار مهم است که پیشگیری انجام گردد چون امکان درمان وجود ندارد. با سبک زندگی سالم و انجام فعالیت های پیشگیرانه می توان شروع این بیماری را به تاخیر انداخت
بعد از تشخیص آلزایمر، میتوان با انجام دادن برخی فعالیت ها، انجام ندادن برخی فعالیت های دیگر و انجام برنامه های توانبخشی ذهنی، این بیماری را به تعویق انداخت. مثلا کسی که ممکن است در سن ۵۵ یا ۶۰ سالگی مبتلا به بیماری آلزایمر شود، میتواند با پیشگیری زمان وقوع، بیماری خود را به ۷۰ یا ۸۰ سالگی منتقل کند. این موضوع میتواند از بسیاری از هزینه های مالی، عاطفی و مراقبتی خانواده ها و جامعه جلوگیری کند.

به طور کلی متخصصان معتقدند، اقدامات پیشگیرانه برای دوری از ابتلا به آلزایمر را همه افراد از سنین پایین و قبل از دوران سالمندی باید آغاز کنند. اصلاح شیوه زندگی شامل تغذیه سالم، ورزش منظم، تقویت حافظه، یادگیری و شناخت، انجام فعالیت های اجتماعی مورد علاقه و رضایتبخش و مراقبت از سلامت روانی و اجتماعی از افراد در برابر آلزایمر به میزان بسیار موثری محافظت می کند.

اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از اُفت شناخت این افراد و کارکرد بهینه سیستم عصبی آنان با کمک فناوری‌های روز هوش مصنوعی در حوزه سلامت، می تواند به سلامتی شناختی این افراد و کنترل بیماری ها کمک شایانی کند.

چه برنامه ای در راستای توسعه کسب و کار خود دارید؟  

در حال حاضر تمرکز غالب مجموعه های سلامت در جامعه بر افزایش سن جمعیت است. چرا که  تنها ۱۰ درصد جمعیت شامل افراد بالای ۶۰ سال هستند. اما این آمار در ده سال آینده به ۲۰ الی ۲۵ درصد افزایش پیدا خواهند کرد؛ لذا در آینده افرادی در این سنین خواهیم داشت که باید نیازهای آنها رفع شود. مثلا، یکی از اصلی ترین نیاز این افراد نیازهای حوزه شناختی است. پزشکان معمولا چند نوع آزمایش خون و .. از این افراد می گیرند ولی مراقبت های شناختی انجام نمی دهند. با توجه به این که ما قصد داریم وارد حوزه شناختی شویم و جمعیت نیز رو به افزایش است و نیازهای جمعیت نیز رو به افزایش خواهد شد، در حال حاضر سعی کردیم تا سهم بازار بیشتری بگیریم. در این مسیر با افراد تاثیر گذار  نیز همکار هایی خواهیم داشت تا در آینده نزدیک و با افزایش سن جمعیت، به عنوان بازیگر اصلی در این حوزه فعال باشیم.

مسائل شناختی چه اندازه مهم است؟     

در ده سال آینده حدود ۲۵ درصد جمعیت در بازه میانسالی و سالمندی قرار می گیرد؛ تخمین زده شده که در سنین میانسالی از هر ۴ فرد بالای ۵۰ سال، یک نفر به یک نوعی از دمانس مبتلا می شود؛ بار این نوع بیماری از دیابت، فشار خون و خیلی از بیماری ها بیشتر است. در حال حاضر ما سعی داریم در کنار بقیه اجزای اکوسیستم درمانی، مراقبتی و پیشگیری قرار بگیریم و بتوانیم روی بالا بردن ذخیره شناختی افراد کار کنیم تا افراد بیشتری بتوانند دوران میانسالی و پیری با کیفیتی را بگذرانند.

چه مجموعه هایی تا به حال از شما حمایت کردند؟

از آنجایی که ما در شتابدهنده همتک مستقر بودیم، شرکت مادر این شتابدهنده به نام “شرکت خوشه” یکی از اصلی ترین سرمایه گذاران ما بود. در این مسیر هم بنیانگذارانی مانند دکتر خلیق رضوی، دکتر جلالی که در حوزه بیزینس و علوم شناختی به ما مشاوره هایی دادند و در کنار این عزیزان، چند تن از پزشکان نورولوژیست و پزشکان علوم شناختی نیز از ما حمایت های علمی کردند.

چه برنامه ای برای جذب سرمایه دارید؟

بازار سلامت در جهان و در ایران رو به افزایش است و بسیاری از سرمایه گذاری ها در دنیا و داخل ایران علاقه مند به سرمایه گذاری در زمینه سلامت دیجیتال هستند. ما در حال حاضر در حال مذاکره با چند سرمایه گذار هستیم و می خواهیم بهترین تصمیم را با توجه به سبد سرمایه گذاری و چشم انداز ایشان داشته باشیم.

خدمات توانبخشی نورونیو شامل چه سرویس هایی است؟ و آیا تست های نورونیو دارای تاییدیه هستند؟

تست های ما مجوز اتحادیه اروپا را دارد و حتی در اروپا مورد استفاده قرار می گیرند.

یکی از موضوعاتی که نورونیو در آن کار می کند “توانبخشی” است. زمانی که ما متوجه این شویم که شخصی اختلالات شناختی دارد، به این شخص با استفاده از مداخلات دارویی و یا غیر داوریی کمک می کنیم تا حال بهتری داشته باشد. انواع اختلالات شناختی شامل ام اس، پارکینسون، آلزایمر، افسردگی و .. می شود. ما برای افرادی که به صورت اختصاصی آلزایمر و ام اس دارند، برنامه های بلندمدت توانبخشی با کمک ستاد علوم شناختی داریم و در حال حاضر در حوزه توانبخشی بخش هایی مانند کاردرمانی در منزل، اصلاح تغذیه، مربی شخصی، بازی های VR راه اندازی کردیم و برای بهبود آلزایمر و بیماران ام اس از ۲ بازی VR استفاده می کنیم که این بازی ها از طراحی های خودمان است. بنابراین علاوه بر غربالگری شناسایی بیماری ها بر توانبخشی نیز تمرکز داریم. اگر فردی در شرایط خوبی باشد میتواند با انجام این فعالیت ها از بیماری پیشگیری کند و ذخیره شناختی خود را بالا ببرد.

چه اهداف جذابی، لطفا از چشم انداز نورونیو بگویید:

چشم انداز ما این است که خدمات سلامت را با کیفیت و مقرون به صرفه در دسترس همگان قرار دهیم. به دلیل اینکه ما معتقدیم می توان با پیشگیری به موقع می توان ابتلا به بیماری های شناختی مثل آلزایمر و… را به تعویق انداخت، تلاش می کنیم تا خدمات خود را در کشور به صورت همگانی ارائه دهیم.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۴ Average: ۴.۸]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *