رباتیک

ربات ها در خدمت انسان ها

با 6 نمونه از ربات هایی آشنا می شوید که برای خدمت به انسان طراحی شده اند.

لیمو HR

پارو یک ربات درمانی به شکل بچه فوک قطبی است که به شکلی طراحی شده تا بسیار زیبا باشد و علاوه بر آرام بخش بودن، احساسات را برانگیزد. در مطالعه ای که در سال ۲۰۱۳ انجام شد، اثرات استفاده از این ربات بر ساکنان یک خانه سالمندان در نیوزیلند مورد بررسی قرار گرفت. این آزمایش در طول یک بازه دوازده هفته ای، در هر هفته دو نوبت و به صورت جلسات یک ساعته انجام شد. پس از انجام آزمایش افرادی که در آن شرکت کرده بودند با یک گروه کنترل که ربات Paro را در اختیار نداشتند، مقایسه شدند. نتیجه آزمایش این بود که کاربران پارو احساس تنهایی کمتری داشتند و در سوی دیگر، گروه کنترل که پارو نداشتند، احساس تنهایی بیشتر می کردند. افرادی که پارو به آن ها عرضه شده بود وقت بیشتری را برای بازی با پارو نسبت به حیوان خانگی شان صرف می کردند. می توانید اثری که پارو بر افراد گذاشته را اثر فوک بگذرید چرا که پارو یک فوک رباتیک پشمالو است.

پارو یک فوک رباتیک پشمالو است
پارو یک فوک رباتیک پشمالو است

پارو توسط موسسه تحقیقات سیستم های هوشمند (Intelligent Systems Research Institute) و برای کمک به افرادی که از زوال عقل رنج می برند، طراحی شده است. پارو یک ربات درمانی مجهز به دوربین، میکروفون و سایر حسگرهایی است که به محرک های خارجی واکنش نشان می دهند. این ربات در هر جایی مورد استفاده قرار گرفته، از بیمارستان های نظامی گرفته تا اقامتگاه های خصوصی، مورد استقبال قرار گرفته است.

اکنون که شش سال از مطالعه پارو در نیوزیلند گذشته است، ربات های کمکی به طور قابل توجهی پیشرفته تر شده اند. برخی از خلاقه ترین آن ها را در ادامه بررسی می کنیم:

ربات های همدم و همراه 

برای احساس تنهایی لازم نیست در خانه سالمندان زندگی کنید. طبق مطالعه ای که Cigna در سال ۲۰۱۸ انجام داده است، تقریاب ۵۰ درصد از آمریکایی ها “گاهی” یا “همیشه” احساس تنهایی می کنند. از ۲۰ هزار نفری که در این مطالعه شرایطشان بررسی شده، جوانان بین ۱۸ تا ۲۲ سال بیشتر احساس تنهایی می کردند.

ربات های همراه که برای پر کردن لحظات تنهایی طراحی شده اند، نسبت به حیوانات خانگی مزیت های مهمی دارند چنانکه لازم نیست به آن ها غذا بدهید و یا آن ها را تمیز کنید. این روزها برخی شرکت ها ربات های نوآورانه ای می سازند که از امکاناتی نظیر تشخیص چهره، اتصال WiFi و دستیار مجازی برخوردار هستند.

ربات های همدم و همراه

GROOVE X

مکان: توکیو، ژاپن

این شرکت ربات خود را با ترکیب واژه های عشق (Love) و ربات (Robot) نامگذاری کرده است. Lovot ربات همدمی است که حدود ۱۷ اینچ قد دارد، روی چرخ های جمع شوند می چرخد و می تواند لباس های پشمی مختلف بپوشد. بهتر اینکه از امکاناتی نظیر دوربین، حسگرهای مجاورت، میکروفون، بلوتوث، وای فای، مغز کامپیوتری دوگانه بهره می برد که سبب می شود ربات بتواند حس یک شخصیت را منتقل کند.

ربات Lovot برای اولین بار در نمایشگاه CES 2019 به نمایش گذاشته شد و Groove x برنامه هایی برای عرضه آن تا پایان سال ۲۰۲۱ دارد. فروش Lovot به صورت جفتی خواهد بود که هزینه اولیه ای معادل ۵۲۰۵ دلار دارد و ماهانه نیز کاربر باید ۱۶۰ دلار برای استفاده بپردازد.

ربات ها در پزشکی 

پیشتر با پارو آشنا شدیم که به بیماران زوال عقل کمک می کند. انواع دیگری از ربات ها نیز در حوزه سلامت فعال هستند و فعالیت هایی نظیر انجام عمل جراحی و ضدعفونی محیط بیمارستان را انجام می دهند. یکی از ربات های فعال در حوزه پزشکی، پریا است که بیشتر با آن آشنا می شویم.

ربات ها در پزشکی

STANLEY BLACK AND DECKE

مکان: نیو بریتین، کانکتیکات

ربات پریا توسط Stanley Black & Decker ساخته شده است. حوزه اصلی فعالیت این شرکت تولید دریل و اره های برقی است. پریا نمی تواند به ساخت خانه درختی کمک کند اما خدمتی به همان اندازه ستودنی انجام می دهد. پریا به بزرگسالان مسن برای مصرف داروهایشان کمک می کند. پریا می تواند تا ۲۸ دوز دارو را نگهداری کرده و هر وقت که زمان مصرف دارو فرا برسد، این موضوع را یادآوری کند. این ربات می‌تواند برای تماس ویدیویی دو طرفه استفاده شود تا کاربران بتوانند با مراقبان یا اعضای خانواده تماس بگیرند.

STANLEY BLACK AND DECKE

ربات های خرده فروشی

در حالی که برخی ربات ها برای استفاده در خانه های مردم طراحی شده اند، برخی دیگر با فعالیت در محیط شهری سازگار هستند. احتملا در آینده ای نه چندان دور، ربات ها حضور ویژه ای در مغازه ها و فروشگاه ها خواهند داشت و بخشی از وظایف خرده فروشی را بر عهده خواهند گرفت.

ربات های خرده فروشی

SOFTBANK ROBOTICS AMERICA

مکان: سانفرانسیسکو، کالیفرنیا

ربات Pepper که محصول بخش روباتیک سافت‌بانک است، برای بخش تعامل خرده فروشی با مشتریان طراحی شده است. پاسخ دادن به سوالات در یک مرکز خرید و یا فعالین به عنوان منشی فروشگاه از توانمندی های این ربات است. پپر از پردازش زبان و هوش مصنوعی برای تعامل با مردم استفاده می کند.

در نمایشگاه CES 2019 قابلیت تشخیص چهره پپر به نمایش گذاشته شد، چنانک همی تواند مشتریان را شناسایی کند و سفارشاتی را که به صورت آنلاین ثبت کرده اند، به ایشان تحویل دهد. پپر قادر است با هوشمندی به مشتریان پیشنهاداتی برای تکمیل سبد خریدشان بدهد و بدین صورت میزان فروش را افزایش دهد.

ربات های نظامی

همه ربات ها چهره های زیبا و شخصیت های شایان ستایش ندارند. برخی از آن‌ها صرفاً برای انجام کار در شرایط سخت مانند میدان جنگ، ساخته شده اند. جان باست، افسر اطلاعاتی بازنشسته بریتانیا فکر می کند که تا سال ۲۰۲۵، تعداد ربات های ارتش آمریکا از سربازانش بیشتر خواهد شد. با توجه به نقش هایی که ربات ها در میدان جنگ ایفا می کنند، تعداد ربات های بیشتر می تواند به معنای تلفات نیروی انسانی کمتر باشد.

روبات های نظامی

BOSTON DYNAMICS

مکان: والتهام، ماساچوست

اولین ربات بوستون داینامیکس یک باربر چهارپا به نام BigDog بود. این پروژه توسط آژانس پروژه های تحقیقات پیشرفته دفاعی آمریکا (DARPA) تامین مالی شده و برای حمل بارهای سنگین روی انواع زمین ها طراحی شده است. بوستون داینامیکس که سافت بانک مالک آن است، تعداد محدودی ربات دیگر از جمله ربات انسان نمای Atlas را در دست توسعه دارد.

ربات های تحویل دهنده 

در حال حاضر دریافت بسته ها ظرف چند روز و یا حتی چند ساعت امکان پذیر است اما اگر میزان تقاضا با افزایش چشمگیری مواجه شد، ناوگان فعلی توان ارسال به موقع را نخواهد داشت. به نظر می رسد استفاده از ربات ها برای این مسئله رایح شود. آمازون که یکی از پیشروها در موضوع ارسال است، استفاده از پهپادها برای تحویل بسته ها در بازه زمانی کمتر از ۳۰ دقیقه را در دستور کار قرار داده است. شرکت های دیگر نظیر Uber نیز استفاده از پهپادها برای ارسال غذا را در پیش گرفته اند.

ربات های تحویل دهنده

KIWI CAMPUS

مکان: برکلی، کالیفرنیا

Kiwi ناوگانی از ربات های تحویل غذا را با هدف هزینه کمتر و کارآمدی فرآیند تحویل به کار گرفته است. نحوه کار به این صورت است که یک ربات در فروشگاه سفارشی را از آشپز تحویل می گیرد و آن را با سه چرخه خودران تحویل می دهد. سه چرخه نیز غذا را به مشتریان می رساند.

KIWI CAMPUS
KIWI CAMPUS

ربات های غذایی 

ربات علاوه بر تحویل غذا، می توانند در تهیه آن نیز مشارکت داشته باشند. البته سال هاست که اتوماسیون کارهای آشپزخانه با اشکال ساده از ربات ها عملیاتی شده اما در آینده مشارکت ربات ها در سطح متفاوتی تعریف خواهد شد. سرآشپزهای رباتی می توانند به به طور مستمر به تهیه غدا بپردازند و ضمن کاهش قیمت غذا برای مصرف آن، آن را به صورت شخصی سازی شده و طبق علایق مشتری تهیه کنند. این یک شرایط برد – برد برای صنعت غذا و مصرف کنندگان است.

ربات های غذایی

MISO ROBOTICS

مکان : پاسادنا ، کالیفرنیا

Flippy ربات آشپزی است که توسط Miso طراحی شده و به تهیه برگر و سرخ کردنی می پردازد. فیلیپی که به عنوان یک دستیار آشپزخانه قابل اعتماد طراحی شده است، دوربینی دارد که به کمک هوش مصنوعی و دید رایانه ای، به طور مداوم دمای غذا را بررسی می کند و آماده شدن آن را تشخیص می دهد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
منبع
Robots for hire: 6 ways robots serve their human masters
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *