صنایع خلاق و فرهنگیمقالات صنایع خلاق و فرهنگی

خانه خلاق ؛ کمک به تسهیل و تسریع ایده و طرح های خلاقانه

قسمت دوم انواع خدمات و ویژگی های خانه های خلاق

لیمو HR

خانه های خلاق و نوآوری با تسهیل سازی و سرعت بخشیدن به ایده و طرح های خلاقانه منجر به توسعه کسب و کار های خلاق و تجاری سازی محصولاتشان می شوند. در واقع می توان گفت این خانه ها به تدریج ایده های خلاقانه را به بلوغ می رسانند و از داشته های فرهنگی و هنری موجود در کشور بهره می برند، به گونه ای که با جذب جمعیت بالایی به سمت خود، فرصت های مطلوبی را برای جامعه خلاق محقق می کنند.

خانه خلاق ؛ حمایت از ایده تا محصول شرکت های خلاق

خانه های خلاق چه خدماتی را ارائه می دهند؟

به طور کلی خانه های خلاق مزایای زیر را برای شرکت های خلاق ایجاد می کنند:

  • ارائه پشتیبانی از طریق عرضه خدمات و یا امکانات به ایده ­ها، پروژه­ ها، سازمان ­ها و مشاغل میزبان، از جمله، رویدادها، آموزش مهارت، ایجاد ظرفیت و فرصت ­های جهانی، ارائه پشتیبانی به صورت بلند مدت و یا کوتاه مدت می ­تواند انجام شود.
  • هموار کردن مراحل همکاری و شبکه­ سازی در میان جامعه حرفه ­ای خود.
  • ایجاد دسترسی به مراکز تحقیق و توسعه، موسسات، صنایع خلاق و غیر خلاق.
  • برقراری ارتباط و تعامل با مخاطبان گسترده ­تر، تدوین یک استراتژی فعال ارتباطی.
  • دفاع و تجلیل از استعدادهای نوظهور، کشف مرزهای عمل امروزی و پذیرش ریسک ­های ناشی از نوآوری.

بنابراین اغلب خانه های خلاق شیوه و اهداف مشترکی دارند که برای جامعه خلاق و رشد این صنعت ثروت آفرین ارائه می دهند. به همین جهت دیدگاه ما نسبت به آنها نباید تنها به صورت مکانی فیزیکی محدود شود، چراکه رهبری اصولی برای حفظ خانه های خلاق از اهمیت بالایی برخوردار است. در کنار موارد اشاره شده، با توجه به تنوع پذیری خانه های خلاق با چندین نمونه از کاربرد های آنها در زمینه های مختلف آشنا می شویم:

انواع کاربرد خانه خلاق

  • کارآفرینان می ­توانند از خانه خلاق به عنوان محیط کاری خود استفاده ­کنند.
  • خانه خلاق خود می ­تواند مکانی به عنوان فروشگاه صنایع خلاق هنری باشد.
  • خانه خلاق خود می ­تواند به عنوان شتابدهنده و پشتیبان از کسب و کارهای نوپا به فعالیت بپردازد و برای تجارت بین­ المللی از برندها حمایت کند.
  • افراد می­ توانند به عنوان گردشگر از خانه ­های خلاق بازدید کنند.
  • افراد می­ توانند به عنوان “عضو” از مزایای باشگاه خانه خلاق استفاده کنند.

منظور از باشگاه خانه خلاق چیست و چه ارتباطی با خانه خلاق دارد؟

باشگاه خانه خلاق واسطه ای میان مردم و خانه خلاق است، در حقیقت هدف از ایجاد باشگاه خانه خلاق، آشنایی با حوزه هایی نظیر، هنر، فرهنگ، محیط زیست، گردشگری و پشتیبانی از هنر و هنرمند با بهره گیری بهینه و پایدار از منابع است. این باشگاه از کارشناسان، پژوهشگران و هنرمندان عضو می ­پذیرد و با گرفتن حق عضویت، خدماتی مانند، ارائه سالن های جلسه، ارائه سالن ­هایی برای برگزاری نمایشگاه، ارائه تخفیف­ هایی برای اعضا جهت خرید محصولات خانه­ های خلاق و … پیشنهاد می­ دهد. این باشگاه می ­تواند بخش های متفاوتی را در راستای تعریف و اجرای پروژه­ های مشارکتی به فعالیت های اصلی خود اضافه کند. همچنین مهم ترین مسائل باشگاه خانه خلاق شامل همکاری، تبادل افکار و تجربیات میان متخصصان حوزه هنر، فرهنگ و جامعه محلی است.

خدمات باشگاه خانه خلاق

  • سخنرانی و حضور اساتید مطرح در زمینه های مختلف هنر و کارشناسان و پژوهشگران بخش خصوصی و دولتی
  • نمایش فیلم­ ها و مستند­هایی درباره هنر، فرهنگ، خلاقیت و بهره برداری پایدار از محیط زیست
  • برگزاری مسابقه و نمایشگاه عکس، نقاشی، مجسمه ­سازی، صنایع دستی و انواع مختلف زمینه های هنری
  • برگزاری نشست های اختصاصی
  • معرفی هنرمندان جوان فعال
  • عکاسی، ساخت مستند و پژوهش با موضوع تنوع فرهنگی، هنر و خلاقیت در سراسر کشور

خانه حلاق

مزایای خانه های خلاق برای هنرمندان و افراد خلاق

در اغلب جوامع کوچک و محلی، افراد از هنر و استعداد های خود آگاهی ندارند، بر همین اساس خانه­ های خلاق به شناسایی و بالفعل کردن این استعداد ها می پردازند. به عبارت دیگر، با استفاده از ابزارهایی نظیر، بهبود، آموزش و تجاری­ سازی به ظرفیت های موجود هویت می بخشد و این منجر به توسعه شرایط اقتصادی جامعه بومی می شود. به عنوان مثال، نقاشی ویژه روستا یا منطقه ای که با صنایع دستی آنها ترکیب می­ شود، این پتانسیل را دارد که با استفاده از خانه خلاق محصولی منحصر به فرد را به تولید برساند و به گونه ای ارزش آفرینی کند.

از سوی دیگر افراد خلاق و هنرمند ناشناخته در بعضی مناطق که امکان حضور در عرصه ­های ملی و بین المللی را ندارند، خانه­ های خلاق می توانند از طریق ارائه آموزش، مشاوره و انواع تسهیلات مسیر رشد این افراد را هموارتر کنند.

اگرچه دبیرخانه مرکزی توسعه خانه­ های خلاق ایران نیز برای پشتیبانی از کسب و کارهای خلاق، گسترش فرهنگ، هنر بومی و توسعه اقتصاد منطقه، خدمات مختلفی از جمله، دانش تا تسهیل گری روش­ های دریافت کمک ­های مالی را ارائه می­ دهد. برای کسب و کارهای مرتبط با خانه­ های خلاق تسهیلات عبارتند از، آموزش راه ­های نوین تولید و بسته­ بندی در قالب کارگاه های آموزشی، استاندارد سازی برای تولیدات بومی، آموزش نحوه ادغام خلاقانه زمینه ­های مختلف هنر و صنایع دستی به طوری که مناسب عرضه در بازارهای ملی و بین­ المللی باشند، تسهیل سازی کارگاه­ های آموزشی و راهنمایی افراد جهت نحوه دریافت تسهیلات مالی مانند، وام­ هایی با بهره­ های کم هستند.

نحوه ارائه محصولات و خلاقیت های هنرمندان در خانه های خلاق چگونه است؟

به منظور توزیع محصولات تهیه شده توسط تیم­ های خانه ­های خلاق، معرفی این محصولات به عموم مردم و گسترش فروش لازم است، فروشگاه ­ها و بازارچه ­هایی برای صنایع دستی تولیدی در نظر گرفته شود. این فروشگاه ­ها در اشکال مختلف همچون، فروشگاه­ زنجیره ­ای، فروشگاه­ سوغات و یادگاری، غرفه­ موقت در جشنواره­ ها و یا مسیرهای گردشگری، فروشگاه آنلاین و … ایجاد می ­شوند. در این بازارچه­ ها و فروشگاه ­ها کاربران علاوه بر خرید، تجربه ­ای متفاوت به عنوان مقصدی برای گردشگری نیز کسب می­کنند، چراکه با فرهنگ، جغرافیا و خلق و خوی بومیان صنایع دستی مربوطه آشنا می ­شوند. همچنین دفتر تبلیغات و برندینگ، به امور تبلیغات و معرفی محصولات به اغلب افراد کمک می­ کند.

تاکنون سعی کردیم توضیحات جامعی را از نحوه عملکرد، خدمات و کاربردهای خانه های خلاق ارائه کنیم، جدای از تاثیر این خانه ها بر کسب و کارهای خلاقانه، بهره برداری موثر این خانه ها از ظرفیت های فرهنگی ناشناخته و به دنبال آن کمک به توسعه جوامع مستعد و خلاقانه در رسیدن به اهداف آنها بسیار تاثیرگذار است. در پایان در خصوص برخی از چشم اندازهای آینده خانه های خلاق توضیح داده ایم:

چشم انداز خانه های خلاق

  • توسعه ارتباطات با دوام و موثر با جامعه (شبکه سازی): ایجاد درک، اعتماد و حمایت از طریق توسعه ارتباطات با جامعه و شبکه ‌سازی. برای شکل دهی و تقویت خانه خلاق، به گونه ای که خانه های خلاق توسط شبکه پرورش پیدا کند و این خانه ها متعلق به افراد شبکه باشد، ضروری است که اعتماد ایجاد شود و با انواع مختلف تاثیرگذاران (اینفلوئنسر) و اسپانسرها ارتباط برقرار شود. این روابط برای کلیه مراحل توسعه خانه خلاق مهم هستند، از جمله، حفظ خانه های خلاق، الهام از ایده ها و ایجاد فرصت هایی برای شبکه خانه های خلاق.
  • شناسایی ظرفیت ­ها و فرصت ­های موجود: لازم است ظرفیت­ های فرهنگی، هنری و صنایع دستی شناسایی شوند و از آنها به عنوان فرصت­های خلاقانه بهره بگیریم.
  • ایجاد پلتفرم ­های مجازی قوی: برای ماندگاری، توسعه و استحکام شبکه افراد خانه­ های خلاق، توسعه ابعاد اقتصادی و هویت فرهنگی، لازم است که پلتفرم ­های مجازی ایجاد شوند.
  • ارزیابی کردن و بهبود دادن: برای بهبود مستمر، پیشرفت و توسعه لازم است که علل شکست و موفقیت در امور مختلف در خانه ­های خلاق بررسی شوند و آنها را به صورت درس آموخته­ و تجارب منتشر کرد، بلکه سایر خانه­ های خلاق از آن تجارب برای بهبود فرآیندهای خود استفاده کنند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *