اکوسیستم

توسعه استارت آپ در حوزه آب و انرژی سخته ولی غیر ممکن نیست!

لیمو HR

انتهای سال ۹۷ با جذب حمایت مالی در بستر پژوهشکده علوم و فناوری انرژی شریف کار شتابدهی را شروع کردیم. تجربه کار شتاب‏دهی در حوزه‏های سخت‏افزاری و آنهم حوزه‏های مثل آب، انرژی و محیط‏زیست بسیار کم بود، بنابراین ماهم با سعی و خطا شروع کردیم. اکوسیستم پویای آنروزها پر بود از رویدادهای مختلف حوزه فناوری اطلاعات و استارت‏آپ‏های نرم افزاری و اپلیکیشن‏های خدماتی روزهای طلایی خودشان را سپری می‏کردند. بنابراین ابتدای سال ۹۸ با برگزاری رویداد تخصصی در حوزه آب، انرژی و محیط زیست بصورت رسمی کارمون رو آغاز کردیم.

برگزاری رویداد تخصصی دو روزه تجربه خوبی برای شروع بود، حدود ۵۰ طرح در رویداد شرکت کردند. پس از غربالگری توسط داوران، ۲۴ طرح واحد رقابت از دیدگاه حاضران رویداد شدند و در نهایت ۱۲ تیم به عنوان برگزیده وارد فرایند پیش شتاب‏دهی دهی و درنهایت منجر به ۸ قرارداد شتاب‏دهی شد. اما سختی کار تازه از اینجا شروع شد.

تحریم‏های آمریکا شدت گرفته بود و اثر خود را در بازار نشان می‏داد و قیمت‏ها تا انتهای سال ۹۸ مدام در حال افزایش بودند. تیم‏ها، تخمینی که از قیمت نمونه‏سازی دستگاه‏ها، سنسورها و دیگر لوازم داشتند را مدام عوض می‏کردند و بعضی از لوازم نایاب شده بودند. حتی یکی از تیم‏ها که ساخت نمونه اولیه را در بودجه قراردادی خود ناممکن می‏دانست در زمستان ۹۸ اعلام شکست و به اصطلاح fail نمود.

بعد از اتفاقات پاییز ۹۸ و در ادامه آن شروع کرونا، روحیه تیم‏ها به شدت تحت تاثیر قرار گرفت و رها کردن کار و یا مهاجرت اعضا تیم‏ها شروع شد. در همان زمستان یک تیم دیگر کار را رها کرد و عملاً fail شد. اما در کنار این اتفاقات ۲ تیم موفق به جذب سرمایه شدند و ۲ تیم نیز با قدرت زیاد به کار خودشون ادامه دادند که منجر به فروش محصول شد. در سال ۹۹ به توسعه ۶ تیم جدید پرداختیم که پس از چند ماه ۲ تیم دیگر شکست خوردند. خلاصه اینکه ۱۰ تیم زنده ماند و در سال ۱۴۰۰ به توسعه تیم نپرداختیم و بر روی تیم‏های موجود کار کردیم. نقشه تیم‏های شکل‏گرفته، در حال شکل‏گیری و برنامه کوتاه مدت شتاب‏دهنده در شکل زیر ارائه شده است:

اگزرژی، تجلی هوشمندانه انرژی

اگزرژی، تجلی هوشمندانه انرژی

در سال ۱۴۰۰ تیم‏ شتاب‏دهنده تصمیم گرفت که به صورت ماهیت کاملاً خصوصی تغییر شکل دهد و مبتنی بر منابع داخلی به توسعه و تقویت طرح‏های خود بپردازد. عنوان اگزرژی (به عنوان بخش مفید انرژی) را با توجه به ماهیت پیچیده توسعه کسب و کار در حوزه انرژی و نیازمندی به توسعه طرح‏های هوشمندانه انتخاب نمود. ارتباط و یکپارچگی رویکرد سخت افزاری حوزه انرژی با رویکرد نرم افزاری و داده محور، مبنای طراحی لوگوی این شتاب‏دهنده شد.

اولین و مهمترین زمینه تخصصی که شتاب دهنده روی آن متمرکز بوده است پیک سایی انرژی بوده است. بخش ساختمان به عنوان یکی از بزرگترین مصرف کنندگان انرژی کشور از جمله بازار هدف اولیه و تمرکز این شتاب دهنده بوده است. استفاده از سیستم های ترکیبی (هایبریدی)، ذخیره سازی انرژی و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر با قیمت رقابتی و متناسب با شرایط واقعی مصرف کنندگان ایرانی رویکرد این شتاب دهنده است.

هوشمندسازی با کمک اینترنت اشیاء و تحلیل داده یکی از ابزارهای اساسی در راستای افزایش رفاه و انقلاب دیجیتال سازی دنیا بوده است که در عین حال کمک شایانی به مدیریت بهره وری آب و انرژی می‏کند. بنابراین شتاب‏دهنده دومین زمینه تخصصی خود را توسعه کاربرد اینترنت اشیاء و تحلیل داده انتخاب نموده است. در ادامه به بررسی برخی تجارب شتاب‏دهنده و شیوه مواجهه با چالشهای توسعه کسب و کار این حوزه می‏پردازیم.

خیلی از دوستانی که برای توسعه کسب و کار در حوزه‏های آب، انرژی و محیط زیست به شتاب‏دهنده اگزرژی مراجعه می‏کنند، اولین سوالی که می‏پرسند این است که ” آیا توسعه کسب و کار استارت‏آپی با وجود یارانه‏های آب و انرژی، تحریم‏های بین المللی و ساختار دولتی این صنایع امکان پذیر است؟”

اما پاسخ این است که، توسعه استارت آپ در حوزه آب و انرژی سخته ولی غیر ممکن نیست! توسعه کسب و کار در حوزه آب و انرژی باید کاملاً مبتنی بر چالش‏ها و بحران‏های موجود کشور و یا نیاز بازار و صنایع مرتبط باشد. اما مسیر بسی سخت و پیچیده بوده و دارای عدم قطعیت‏های زیادی است. بنابراین باشگاه کارافرینی مومنتوم رو طراحی کردیم که در ادامه به داستان مومنتوم می‏پردازیم.

اگر در مسیر کارآفرینی قدم گذاشتی چه خوبه که یکی کنارت باشه. وقتی می خوای سفرتو شروع کنی اما نمیدونی مسیر چجوریه و با چه مشکلاتی روبرو هستی، همه چی برات پیچیده میشه و شجاعت ادامه دادن راه را از دست میدی. همیشه داشتن یک همراه خوب همه چی رو برات هموارتر می کنه. باشگاه کارآفرینی مومنتوم با هدف آموزش مسیر کارآفرینی برای افراد دارای ایده و با انگیزه اما کم تجربه تشکیل شده.

باشگاه کارآفرینی مومنتوم حرکت کارآفرینانه تو

باشگاه کارآفرینی مومنتوم با طراحی سفرهای کارآفرینی سعی در تسهیل مسیر کارآفرینی داره. در حقیقت سفر کارآفرینی از آموزش‌های تخصصی کسب و کاریه شکل گرفته که همراه با یک منتور با تجربه به کارآفرینان کمک می‌کنه، یعنی مومنتوم بین دو فاکتور دانش و تجربه که همون ویدئو های آموزشی و منتورینگ هست هم‌بستگی ایجاد کرده! برای بهره‏مندی از امکانات مومنتوم فقط داشتن انگیزه و انرژی کافیه، نه سن و سال مهمه و نه مدرک تحصیلی و نه شهر محل زندگی.

سفر کارآفرینی مانند همه سفرها مسیریه که از مجموعه قدم‏های افراد شکل می‌گیره، در هر قدم آموزش های تخصصی و مرتبط به کسب و کار، نقشه راه مسیر هستن. در تمام این مسیر منتورها و اساتید با تجربه تیم مومنتوم برای ادامه راه در کنار مخاطبان و کارآفرینان قدم بر میدارن و آنها را به صورت آنلاین همراهی می کنن.

مومنتوم با آموزش‏های حوزه کسب و کار، انرژی در ساختمان، حمل و نقل برقی، هوش مصنوعی (به زودی) و نمونه سازی سریع (به زودی) شروع کرده و در آینده آموزشهای خودشو با اینترنت اشیاء، رباتیک، مواد پیشرفته تکمیل می‏کنه. مومنتوم در این سفرهای کارآفرینی و کسب و کاری با ویدئو‌های تخصصی قدم به قدم همراه شماست و سعی داره در این مسیر، مشکلات، خطرها و شکست ها را به حداقل برسونه.

مومنتوم

یک از مشکلات کسب و کارهای فناورانه نوپا و استارت‏آپی، بحث توسعه بازار است که نه استارت‏آپ پول کافی برای برون سپاری به یک شرکت حرفه‏ای رو داراست و نه نیروهای داخلی استارت آپ زمان و تخصص کافی رو برای این موضوع دارند. در نهایت نتیجه کار به صورت قابل قبول در نخواهد آمد. بنابراین در حال شکل‏دهی پلتفرم اینوکالا را برای ارائه خدمات توسعه بازار هستیم.

اینوکالا، فروشگاه محصولات نوآورانه و فناورانه حوزه انرژی، آب و محیط‏زیست

اینوکالا در واقع یک فروشگاه محصولات نوآورانه و فناورانه است که به صورت تخصصی به تولید محتوا متنی و تصویری، نقد و بررسی تخصصی، تضمین کیفیت و اصالت و خدمات پس از فروش توسط استارت‏آپ‏ها خواهد پرداخت. در واقع اینوکالا به عنوان واسط و معتمد، باعث ایجاد اعتماد به کسب و کارهای نوپا و تضمین کیفیت و رضایت طرفین خواهد شد.

در انتها از کلیه افراد دارای ایده و انگیزه برای توسعه کسب و کار و نیز علاقه‏مندان به همکاری در زمینه توسعه پلتفرم‏های شتاب‏دهنده صمیمانه دعوت می‏نماییم که با حضور در خانواده اگزرژی ما را همراهی نمایند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *