اینوتکس 2022

بررسی الزامات رونق اقتصاد صنایع خلاق فرهنگی در اینوتکس ۲۰۲۲

لیمو HR

در نشست پنل اقتصاد خلاق از سلسله رویدادهای پاویون خانه خلاق و نوآوری قوه مقننه، موضوعات در سه محور لزوم تدوین استراتژی هماهنگ کننده در حوزه اقتصاد فرهنگ خلاق به معنای تدوین استراتژی توسعه صنایع خلاق و همچنین لزوم بازنگری در جایگاه و نقش دولت در حوزه اقتصاد صنایع خلاق طرح شد. محور سوم صحبت ها هم به ضرورت تولید دانش اقتصاد فرهنگ خلاق اختصاص پیدا کرد.

به گزارش ستاد خبری نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۲، در حاشیه برگزاری یازدهمین نمایشگاه نوآوری و فناوری اینوتکس ۲۰۲۲، پنل اقتصاد خلاق با حضور کمیل قیدرلو معاون مطالعات پژوهش های فرهنگی و اجتماعی مرکز پژوهش های مجلس و حامد تاملی مدیرخانه خلاق دانا دل در محل غرفه خانه خلاقه قوه مقننه در نمایشگاه اینوتکس برگزار شد.

قیدرلو در این نشست سه طرح سه سوال و چالش اصلی در حوزه صنایع خلاق پرداخت و گفت: وقتی در مورد صنایع خلاق فرهنگی صحبت می کنیم در ابتدا باید مشخص کنیم که این امر مسله کشور ما هست یا تنها یک ایده کپی شده از جوامع دیگر است.

وی افزود: مرکز پژوهش ها در این زمینه در حال تامل است که ایده چه ارتباط و پیوندی با بافت فرهنگی،اجتماعی و حکمرانی کشور دارد. این استاد دانشگاه تصریح کرد: نکته دوم در مورد صنایع خلق منطق اقتصادی این ایده است. آیا تقاضایی برای آن وجود دارد که ما مبتنی بر این تقاضا طراحی انجام دهیم یا خیر. تقاضای این صنایع در نهادهای دولتی است یا بازار عرفی این سوال مهمی است که باید پاسخ داده شود.

وی در توضیح اهمیت مشخص کردن بازار برای رونق صنایع خلاق فرهنگی بیان داشت: تولیدات فرهنگی عمدتا تولیدات گرانقیمتی هستند با توجه به‌ اوضاع اقتصادی کشور برنامه ما در این زمینه چیست آیا به فکر تسخیر بازارهای جهانی همانند برخی دیگر از کشور ها هستیم.

وی افزود: نکته سوم اینکه طرفیت رشد این حوزه در نطام حکمرانی ما وجود دارد یا خیر. مداخلات دولتی فساد نشه و شکست دولت را فراهم نکنیم. به جای اینکه مردم استفاده کنند نزدیکان استفاده میکنن. این امر معاون مرکز پژوهش های مجلس با تاکید بر این نکته که در زمینه مداخله دولت باید احتیاط لازم را انجام دهیم ادامه داد: لگر این توجهات نشود منجر به فساد و آسیب می شود.

در این نشست دیگر مهمانان حاضر بر ضرورت تدوبن استراتژی مشخص توسعه صنایع خلاق فرهنگی تاکید کردند. لزوم برند سازی در این حوزه،نقش تحریم ها در آسیب دیدن صنایع خلاق، تاکید بر فعال تر شدن شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان قرارگاه فرهنگی کشور و مشخص شدن نقش حاکمیت در این حوزه مورد توجه و تاکید قرار گرفت.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *