بلاک چینمقالات تحلیلی بلاک چین

امید محیط‌بانان به بلاک چین برای مبارزه با جنگل‌زدایی

جنگل‌زدایی، باعث تسریع ۱۵٪ بیشتر انتشار گازهای گلخانه‌ای در هر سال می‌شود و این موضوع باعث گرمایش جهانی و تهدید آینده‌‌ی سیاره‌ی ما است. اما همانطور که CleanTechnica گزارش می‌دهد، بزودی بلاک چین ممکن است نقشی در کاهش اثرات مضر آن داشته باشد. بخش اعظم جنگل‌زدایی کنونی در نواحی استوایی انجام می‌شود که محل زندگی تنوع زیستی و جوامع بومی است.

در پاسخ به این جنگل‌زدایی عظیم، کاستاریکا و گواتمالا در سال ۲۰۰۵ برای اولین بار مفهوم کاهش جنگل‌زدایی و تخریب جنگل‌ها را که به عنوان REDD شناخته می‌شود، ارائه دادند؛ با این امید که یک تلاش بین‌المللی بتواند تغیری در روند آن ایجاد کند.

در نهایت این مفهوم گسترش یافت و شامل استراتژی‌های پایدارتر شد؛ (به عنوان مثال افزایش ذخایر کربن جنگل) که باعث تغییر نام به REDD+  گردید.

کاهش انتشار گازهای گلخانه‌‌ای ناشی از جنگل‌زدایی یک سیاست بی‌معناست؛ تحت REDD+، آلوده‌کننده‌ها برای جبران انتشار گازهای گلخانه‌‌ای برای کاهش جنگل‌‌زدایی هزینه می‌کنند و جوامع جنگلی نیز به این صورت فرصت توسعه پیدا خواهند کرد.  در این رابطه، CleanTechnica از مطالعه‌ای استناد می‌کند که کاهش جنگل‌زدایی به نصف مقدار کنونی، دارای مزایایی به ارزش ۳.۷ تریلیون دلار است که تنها با هزینه حدودی ۲۰ میلیارد دلار در سال قابل دستیابی است.

اما مانند بسیاری از ابتکارات زیست محیطی، REDD به دلایل متعددی کار راحتی برای انجام دادن نیست؛ به عنوان مثال مقصران به جای توقف جنگل‌زدایی، مکان دیگری را انتخاب می‌کنند.

بلاک چین

«بلاک چین به عنوان یک راه‌حل غیر‌دولتی در نظر گرفته می‌شود که می‌تواند یک تکان ناگهانی و تلنگر بزرگ به REDD+  بدهد.»

در حالی که رویکرد از بالا به پایین برای طرز اداره‌ی تغییرات آب‌و‌هوا یک روش استاندارد است، ماهیت کند حرکت این طرح‌ها، سرعت را قربانی کاغذبازی می‌‌کند، در حالی که مسائل مربوط به اقدامات زیست محیطی پایدار، با توجه به آنچه در خطر است، بسیار فوری هستند. بلاک چین به عنوان یک راه‌حل غیر‌دولتی در نظر گرفته می‌شود که می‌تواند یک تکان ناگهانی و تلنگر بزرگ به REDD+  بدهد.

CleanTechnica،REDD+  را به عنوان «تطابق کامل برای فناوری»  معرفی می‌کند.

بلاکچین

یک سیستم یک به یک مبتنی بر بلاکچین می‌تواند قیمت کربن را برای هر خریدی که شخص انجام می‌دهد ردیابی کند و سپس می‌تواند با پروژه‌هایREDD+  جبران کند. قیمت‌ها همچنین در بلاک چین ثبت خواهند شد. نتیجه چه خواهد بود؟ تشریفات سازمان‌های غیردولتی کمتر و مزایای بیشتر برای مالکان جنگل با حذف واسطه‌ها.

بلاک چین برای مبارزه با جنگل‌زدایی

اما خروجی نشان می‌دهد که بلاک چین همچنان بخشی از یک مشکل بزرگ‌تر و پیچیده‌تر است؛ به عنوان مثال، در حالی که بلاک چین می‌تواند توافق‌نامه‌های حقوق زمین را تسهیل کند، دولت‌ها ابتدا باید حقوق بومی را در اولویت قرار دهند. علاوه بر این، بلاک چین نمی‌تواند از جنگل‌زدایی غیرقانونی جلوگیری کند، که اینگونه سرمایه گذاری های کربن قبلی را خنثی می‌کند.

و آخرین مورد این است که بلاک چین به ‌طور شناخته شده ای، انرژی‌بر است، زیرا بیت کوین به تنهایی مسئول مصرف انرژی بیشتری نسبت به کشور یونان در سال جاری خواهد بود. با این حال،REDD+  به دنبال ایده‌های جدید است و بلاک چین رویکردی است که ارزش خوش‌بینی را دارد.

مبارزه با جنگل‌زدایی

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۲ Average: ۵]
منبع
Environmentalists eye blockchain to combat deforestation
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *