فناوری حقوقی

آینده فناوری حقوقی

یکی از دلایل اهمیت پرداختن به فناوری حقوقی این است که فناوری، راهی برای پاسخ‌گویی به خواسته‌های مشتری و دفع رقابت است. دلیل دوم این است که فناوری به بهبود کارایی عملیاتی کمک می‌کند. سوم اینکه فناوری در کمک به رهبران در ایجاد فرهنگی که بهترین استعدادها را جذب می‌کند، نقش دارد. در نهایت، شرکت‌های حقوقی باید به این موضوع اهمیت دهند؛ زیرا آینده فناوری، مزیتی راهبردی را به ارمغان می‌آورد.

امروزه برخی شرکت‌ها به دنبال راه‌هایی برای استفاده از فناوری به منظور عرضه خدماتی بهتر به مشتریان به روش‌های جدید و خلاقانه می‌روند و این همان آینده فناوری حقوقی است.

فناوری حقوقی

آینده فناوری حقوقی

فناوری به تغییر آینده بخش حقوقی ادامه خواهد داد؛ اما خود فناوری هم تغییر کرده و به سرعت تطبیق، توسعه و بهبود می‌یابد. شرکت‌های حقوقی موفق آینده از فناوری جدید استقبال می‌کنند. آن‌ها پذیرای جدیدترین شکل‌های هوش مصنوعی (AI)، رباتیک، یادگیری ماشینی، واقعیت مجازی (VR)، کلان‌داده و بسیاری از موارد دیگر هستند.

شرکت‌های حقوقی موفق برای پیشرفت هر چه بیشتر، آینده را در آغوش گرفته و از فناوری جدید استقبال می‌کنند. در این مقاله، برخی از راه‌های اصلی که ممکن است سبب تغییر فناوری حقوقی شود را بررسی می‌کنیم.

شرکت‌های حقوقی

تجربه مشتری در کانون توجه قرار خواهد گرفت

شرکت‌های حقوقی آینده بر تجربه مشتری تمرکز خواهند کرد. آمازون و سایر برندهای تجارت الکترونیک پیشرو، در حال تغییر انتظارات در سر تا سر اقتصاد هستند و کاربران، انتظار پاسخ‌های فوری، به‌روزرسانی‌های منظم و شفافیت کامل را دارند. بخش حقوقی در این زمینه عقب مانده است؛ اما رقابت، شرکت‌ها را مجبور می‌کند تا تجربه مشتری را بهبود بخشند.

انتظارات مشتری به این معنی است که شرکت‌های حقوقی باید فوریت‌ها را بپذیرند. فناوری به شرکت‌ها امکان خودکارسازی خدمات مشتری با پاسخ‌گویی فوری از طریق ربات های چت و هوش مصنوعی را می‌دهد. کانون‌های مشتری، به‌روزرسانی‌های فوری را برای مشتریان مهیا کرده و سیستم‌های مدیریت طرح مبتنی بر ابر، اعلان‌های به‌موقع و ثابتی را صادر کرده و برای مشتریان شفافیت کامل را فراهم می‌نماید.

شرکت‌های حقوقی مجازی افزایش می‌یابند

شرکت‌های حقوقی مجازی افزایش می‌یابند

بر اساس پیش‌بینی‌های اخیر، احتمالاً یک‌سوم وکلای بریتانیا تا سال ۲۰۲۶ به‌عنوان مشاور در شرکت‌های حقوقیِ مجازی کار خواهند کرد و به آن‌ها پلتفرم مرکزی، نام تجاری و زیرساخت‌های مدیریتی و فناوری اطلاعات معمول ارائه می­شود وکلا خوداشتغال بوده، استقلال بیشتری خواهند داشت و می­توانند تا ۷۰ درصد صورت‌حساب‌ها را نگه دارند.

این شیوه برای وکلا به‌معنای بازار کاری قراردادی و موقت نیست؛ بلکه به‌معنای روند کاری مداوم و منعطف است. همه‌گیری کرونا سرعت‌بخش اصلی این تغییر در بخش حقوقی بوده و موجب پایان یافتن بحث‌هایی شده است که درباره امکان کار از راه دور وجود داشت. هر مسئله دیگری که برای بحث باقی مانده، مانند این واقعیت که وکلا می­توانند با موفقیت از خانه کار کنند، حداقل تا حدودی، حل‌وفصل شده است.

بنابراین شرکت‌های حقوقیِ مجازی ممکن است در این حرفه، آینده‌دار باشند؛ زیرا وکلا استقلال و انعطاف‌پذیری بیشتر را که احتمالا با ثبات و دقت کمتر همراه است، ترجیح می­دهند؛ البته این موضوع بستگی به هر شرکت دارد. فناوری هم نقشی اساسی ایفا خواهد کرد. شرکت‌های مجازی، ناگزیر فناوری‌محور شده و از بسیاری از گزینه‌های بالا برای بهبود تجربه مشتری و امکان تعامل یکپارچه استفاده می‌کنند.

شرکت‌ها با آغوش باز از خودکارسازی استقبال می‌کنند

شرکت‌ها با آغوش باز از خودکارسازی استقبال می‌کنند

فناوری قانونی آینده یا lawtech هرچه بیشتر خودکار شده و کارهای تکراری و خسته‌کننده را آسان می‌کند. شاید واضح‌ترین گزینه برای خودکارسازی، تهیه و مرور اسناد قانونی باشد. شرکت‌های آینده، اعم از کوچک و بزرگ، احتمالا آن بخش از زندگی کاری را کاملا خودکار خواهند کرد. در واقع، بسیاری از شرکت‌ها از قبل این راه را در پیش گرفته اند. مانند استفاده از برخی ابزارها، مانند وب‌سایت‌ها، نرم‌افزارها و … به‌منظور خودکارسازی اسناد. این ابزار به وکلا اجازه می‌دهد که بندهای قانونی را بیابند، اشتباهات را به حداقل برسانند، اطمینان حاصل کنند که کار برای مشتری آماده است، استنادها را تایید کنند و … . این ابزار طوری طراحی شده تا همه چیز را تا حد امکان ساده کند و این کار متعاقبا زمان را برای وکلا جهت رسیدگی به کارهای پیچیده‌تر آزاد می‌گذارد.

فناوری پیشرفته با هزینه کم همراه خواهد بود

فناوری پیشرفته با هزینه کم همراه خواهد بود

هوش مصنوعی، واقعیت مجازی، یادگیری ماشین، داده‌های کلان و فناوری‌های پیشرفته می‌توانند پیچیده و گیج‌کننده و شاید دلهره‌آور به‌نظر برسند؛ اما همان‌طور که بسیاری از بخش‌های دیگر قبلا آموخته‌اند، فناوری پیشرفته لزوما پیچیده، ترسناک یا هزینه‌بر نیست. نوآوری در فناوری حقوقی در آینده احتمالا به بسیاری از گزینه‌های به‌اصطلاح پیشرفته بستگی داشته و شرکت‌ها، در هر اندازه‌ای که باشند، باید سعی کنند از بقیه پیشی بگیرند.

هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی احتمالا نقش مهمی در آینده ایفا خواهند کرد و شرکت‌های بیشتری برای بهبود خدمات مشتری به ربات چت روی می آورند. به‌طور مشابه، ابزارهایی که بر حجم زیادی از داده‌ها متکی هستند، مانند Context Expert Analytics، روزبه‌روز از اهمیت بیشتری برخوردار شده و امکان پشتیبانی از تحلیل‌ها و پژوهش‌ها و همچنین ارائه نشانه‌های واضحی از الگوها و روندهای آینده را به شرکت‌ها می دهند.

واقعیت مجازی نیز اهمیت بیشتری یافته و امکانات بی شماری را برای کاربرد به همراه خواهد داشت. به‌عنوان مثال، وکلا می‌توانند از واقعیت مجازی در پرونده‌های واقعی استفاده کرده و تجارب همه جانبه‌ای از صحنه‌های جرم یا تصادفات برای کمک به شاهدان، قضات و دیگران برای درک بهتر وضعیت فراهم کنند.

یکی دیگر از کاربردهای احتمالی واقعیت مجازی، آموزش است. دانش‌آموزان آینده می‌توانند در یک دادگاه سه بعدی شرکت کرده و از روی بازآفرینی سناریوهای زندگی واقعی که بینش ارزشمندی را درباره حرفه حقوقی در اختیار قرار می‌دهد، درس‌هایی بیاموزند. یادگیری همه‌جانبه قبلا در بخش‌های دیگری مانند پزشکی به‌کار رفته و طبق مطالعات دانشگاهی، مزایای آموزشی بسیاری را به همراه دارد.

وکلا مهارت‌های مربوط به آینده را خواهند آموخت

وکلا مهارت‌های مربوط به آینده را خواهند آموخت

بنابراین، در حال حاضر تعداد کمی از وکلا به مهارت‌های فنی پیچیده نیاز دارند؛ اما در آینده تقریبا همه­ شان به آموزش فنی پایه نیاز خواهند داشت.

این مسئله، به‌ویژه در مورد مهارت‌های ارتباطی صادق است. فناوری جدید با ارائه وب‌سایت‌های تعاملی، کانون مشتری، سیستم‌های مدیریتِ طرح و امکانات دیگر، به ارتباطی سریع و موثر کمک می‌کند. وکلا باید بدانند که چگونه از این فناوری استفاده کنند، وگرنه ممکن است با کاهش رضایت مشتری مواجه شوند. فناوری حقوقی به سرعت در حال تغییر است و بهترین توصیه برای وکلا این است که به‌روز باشند، چشم‌انداز فناوری را زیر نظر داشته و تا جایی که امکان دارد مهارت‌های خود را ارتقا دهند.

نیمی از تیم حقوقی وکیل نخواهند بود

در این نظم جدید، ترکیب تیم‌های حقوقی هم همراه با این تجارت تغییر می‌کند. همراه با بهبود و استانداردسازی فرایندها، کمک فناوری به تامین خدمات حقوقی با ارائه راهبردهای جدید، و افزایش تقاضا برای انجام کارهای بیشتر با امکانات کمتر، سلسله مراتب عملکرد قانونی سنتی احتمالا ساختاری چابک‌تر و مقرون به صرفه‌تر به خود می‌گیرد.

استفاده از راهکارهای خودکار، ربات های چت و سایر اشکال خدمات حقوقی افزایش یافته و این خدمات در کنار حمایت وکلا، به نیروی کار چند رشته‌ای با مجموعه‌های مهارتی متفاوت نیاز دارند. در واقع، نسبت کار حقوقی که حقوقدانان، تحلیلگران داده، کارشناسان عملیاتی و سایر متخصصان در عملیات حقوقی انجام می‌دهند، ممکن است به حدی برسد که متخصصان حقوقی تقریبا به اقلیت تبدیل شوند.

خواندن داده‌ها به اندازه شرایط قانونی مهم خواهد بود

خواندن داده‌ها به اندازه شرایط قانونی مهم خواهد بود

شرایط قرارداد، ارزشی که از آن بدست می آید را تعیین می‌کند. وقتی پای این شرایط به میان می‌آید، درک نحوه عملکرد آن‌ها در واقعیت مهم است؛ مثلا این که آیا ارزش به‌دست آمده مطابق انتظار است؟ آیا شرایطی باید اضافه یا اصلاح شوند؟ یا این که آیا رابطه‌ای باید خاتمه یابد یا خیر؟

کسب‌وکارها روزبه‌روز اتکای بیشتری به تیم حقوقی خود برای کمک به شناسایی فرصت‌هایی جهت افزایش درآمد و کاهش هزینه و خطر پیدا می کنند. سیستم ­های مدیریت چرخه عمر مشتری می‌توانند شفافیت و داده‌هایی را که کسب‌وکارها برای اطلاع از عملکرد قراردادهایشان به آن‌ها نیاز دارند، در اختیارشان قرار دهند. به‌عنوان مثال، واحدهای تجاری ممکن است در زمان سررسید قراردادها هشداری دریافت کنند تا بتوانند از این فرصت برای پایان دادن به قراردادهایی با عملکرد ضعیف استفاده کرده یا درباره شرایط بهتر مذاکره کنند.

با گذشت زمان، مجموعه داده‌های حقوقی غنی‌تر شده و تیم‌های حقوقی توانایی بیشتری در تحلیل آن داده‌ها برای دستیابی به بینشی راهبردی خواهند یافت. به عنوان مثال، وقتی پردازش و مذاکره کلیه قراردادهای خرید، فروش و سایر قراردادها بر روی پلتفرمی باشد، امکان استخراج داده‌ها برای مشاهدۀ نتایج معمول شرایط استاندارد و انحرافات فراهم شده که این امر، تیم‌های حقوقی را قادر می‌سازد تا فرصت‌هایی را برای بهبود قراردادهای آینده شناسایی کنند.

فرایندهای انعقاد قرارداد

فرایندهای انعقاد قرارداد کاملا آنلاین شده و زمان تکمیل معاملات کاهش می‌یابد

روند مذاکره قرارداد می‌تواند به پلتفرم‌های فناوری منتقل شود که ارتباطات سریع‌تر، همکاری بهتر و دسترسی به داده‌های بازار را به‌صورت آنی ممکن می‌سازد و نه فرایندهای الکترونیکی‌ که در واقع همان فرایندهای دستی، مانند خط قرمز کشیدن و ایمیل را تقلید می‌کنند.

در عوض، پلتفرم‌های آنلاین تیم‌های حقوقی را قادر می سازند تا این فرایند را در سراسر سازمان با شیوه‌های یکسان برای طراحی قرارداد، تاییدیه‌های داخلی و امضا و بایگانی قراردادها، استاندارد کنند. یکپارچه‌سازی با سایر سیستم‌های اطلاعاتی می‌تواند باعث تضمین وجود داده‌های مرتبط برای تقویت مواضع مذاکره شود.

استاندارد کردن فرایندهای ایجاد قرارداد نیز با اطمینان از این که تیم حقوقی و واحدهای تجاری از الگوهای به روزی استفاده می‌کنند که توانایی کنترل انحراف از عبارات استاندارد، نقاط تعدیل خودکار و کنترل نسخه قوی را دارند، به کاهش خطر کمک می‌کند. خودکارسازی و استانداردسازی این فرایندها همچنین زمینه را برای نظارت دقیق‌تر بر ارزش حاصل از قرارداد در طول عمر آن فراهم می‌کند که به پیش‌بینی بعدی ما ختم می‌شود.

انعقاد قرارداد آنلاین

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *