بلاک چینمقالات تحلیلی بلاک چین

چگونه در بلاک‌چین کیف پول بسازیم؟

لیمو HR

بازار ارزهای دیجیتال در چند سال اخیر رشد قابل توجهی داشته است. با وجود ارزش بالای بسیاری از دارایی‌های دیجیتال، نیاز به ذخیره امن آنها از همیشه بیشتر است. کیف پول ارز دیجیتال یک راه امن است که کاربران می‌توانند از آن برای ذخیره دارایی‌ها و سرمایه‌های دیجیتال خود استفاده کنند. از یک کیف پول مناسب می‌توان برای ارسال و دریافت راحت پول استفاده کرد و کنترل کاملی بر روی دارایی‌های ارز دیجیتال داشت. در ادامه به بررسی مفهوم کیف پول ارز دیجیتال، انواع آن و روش ساخت آن در بلاک‌چین می‌پردازیم.

برخلاف یک کیف پول معمولی که می‌تواند پول نقد را در خود جای دهد، کیف پول‌های ارز دیجیتال از نظر فنی رمز ارزهای شما را ذخیره نمی‌کنند. در یک کیف پول ارز دیجیتال دارایی‌های شما روی بلاک‌چین قرار دارد و تنها با استفاده از کلید خصوصی می‌توانید به آن‌ها دسترسی داشته باشید. کیف پول‌های ارز دیجیتال انواع مختلفی دارند. از کیف پول‌ها سخت‌افزاری مانند لجر (Ledger) که شبیه یک USB است، گرفته تا برنامه‌های نرم‌افزاری و کیف پول‌های کاغذی همگی برای ذخیره، ارسال و دریافت ساده دارایی‌ها طراحی شده‌اند.

کیف پول بلاک‌چین

کیف پول بلاک‌چین چیست؟

کیف پول بلاک‌چین، یک کیف پول دیجیتال است که به کاربران امکان ذخیره و بررسی بیت‌کوین، اتر و سایر ارزهای دیجیتال را می‌دهد. کیف پول بلاک‌چین همچنین می‌تواند به خدمات کیف پول ارائه شده توسط شرکت بلاک‌چین (Blockchain)، یک شرکت نرم‌افزاری که توسط پیتر اسمیت (Peter Smith) و نیکلاس کری (Nicolas Cary) تأسیس شده است، اشاره کند. کیف پول بلاک‌چین علاوه بر امکان انتقال ارزهای دیجیتال، امکان تبدیل مجدد این ارزها به ارز فیات را نیز فراهم می‌کند.

کیف پول‌های الکترونیکی گزینه مناسبی برای ذخیره ارزهای دیجیتال و سایر دارایی‌های دیجیتال است. با استفاده از کیف پول بلاک‌چین، کاربران می‌توانند موجودی ارزهای دیجیتال را مدیریت کنند. ایجاد یک کیف پول الکترونیکی با بلاک‌چین والت رایگان است و فرایند راه‌اندازی حساب به صورت آنلاین انجام می‌شود. هر کاربر برای مدیریت حساب خود نیاز به یک آدرس ایمیل و رمز عبور دارد، در ادامه سیستم یک ایمیل خودکار ارسال کرده و از کاربر درخواست می‌کند تا حساب خود را تأیید کند.

انواع کیف پول ارز دیجیتال

به صورت کلی، یک کیف پول ترکیبی از آدرس عمومی و کلید خصوصی است. کیف پول‌های دیجیتال از برنامه‌های کاربردی ساده تا سخت‌افزارهای پیچیده‌تر را شامل می‌شود. این کیف پول‌ها را می‌توان بر اساس روش و مکان ذخیره‌سازی در بخش‌های زیر دسته‌بندی کرد:

کیف پول‌‌ سرد و گرم

۱.     کیف پول‌‌ سرد و گرم

اتصال به اینترنت را در کیف پول‌ بلاک‌چین با اصطلاح گرم یا سرد بودن تعریف می‌کنند. کیف پول‌های گرم به اینترنت متصل هستند و استفاده از آنها برای کاربران تازه‌کار بسیار ساده‌تر است. البته لازم به ذکر است که اتصال به اینترنت باعث شده که این کیف پول از امنیت پایین‌تری برخوردار باشد. از سوی دیگر، کیف پول‌های سرد دارایی‌های دیجیتال را به صورت آفلاین ذخیره می‌کنند و نیازی به اتصال به اینترنت نیست. عدم اتصال به اینترنت در کیف پول‌های سرد باعث شده تا از امنیت بیشتری برخوردار باشند.

کیف پول‌های گرم بیشتر برای تراکنش‌های روزانه استفاده می‌شوند؛ این در حالی است که کاربرد اصلی کیف پول‌های سرد بیشتر برای نگهداری طولانی مدت دارایی‌هاست. راه‌اندازی و استفاده از کیف پول‌های گرم نیز آسان‌تر است و وجوه با سرعت بیشتری در دسترس کاربران قرار می‌گیرد.

۲.     کیف پول‌ سخت‌افزاری

کیف پول‌های سخت‌افزاری دستگاه‌های سخت‌افزاری هستند که به صورت جداگانه آدرس‌ها و کلیدهای عمومی را مدیریت می‌کنند. این دستگاه‌ها شبیه یک USB هستند. کیف پول‌ سخت‌افزاری بدون باتری است و می‌تواند به رایانه شخصی متصل شود و به سادگی با استفاده از برنامه‌های دسکتاپ می‌توان به آن دسترسی داشت. این کیف پول‌ها از نسخه‌های نرم‌افزاری که اغلب به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار می‌گیرد، هزینه بیشتری دارد. کیف پول‌های سخت‌افزاری از کیف‌ پول‌های گرم ایمن‌تر هستند و استفاده از آنها از کیف‌ پول کاغذی ساده‌تر است. هنگامی که مقدار دارایی زیاد باشد استفاده از این کیف‌ پول‌ها برای کاربران تازه‌کار کمی مشکل است.

کیف پول کاغذی

۳.     کیف پول کاغذی

این کیف پول یک نسخه چاپی از یک QR کد است. در برخی از این کیف پول‌ها امکان دانلود کد برای تولید آدرس جدید به صورت آفلاین فراهم شده است. با وجود این که این کیف پول‌ها قابل هک کردن نیستند؛ اما تعداد زیادی از آنها معیوب هستند. یکی از مشکلات این کیف پول‌ها نبود امکان ارسال وجوه جزئی است. قبل از به وجود آمدن کیف ‌پول‌های سخت‌افزاری، بسیاری از کیف پول کاغذی برای ذخیره سرد دارایی‌های خود استفاده می‌کردند.

۴.     کیف پول دسکتاپ

این کیف پول‌ها به صورت نسخه‌های قابل نصب برای سیستم ‌‌عامل‌های متفاوت ارائه می‌شود. برای استفاده از آن­ها به آنتی‌ویروس نیاز است؛ زیرا به‌عنوان یک سیستم متصل به اینترنت ممکن است مشکلات امنیتی داشته باشد. بسیاری معتقدند که به جای نگهداری ارزهای دیجیتال در صرافی‌ها بهتر است از این روش استفاده کرد. این کیف پول‌ها یک راه امن برای ذخیره ارزهای دیجیتال و بهترین روش برای ذخیره‌سازی سرد هستند. استفاده از کیف پول دسکتاپ آسان است، حریم خصوصی و هویت شخص حفظ می‌شود و نیازی به تأیید شخص ثالث ندارد.

کیف پول موبایل

۵.     کیف پول موبایل

کیف پول موبایل در واقع همان کیف پول دسکتاپ است که برای تلفن همراه طراحی شده است. استفاده از این کیف پول بسیاری ساده است؛ زیرا از کدهای QR برای انجام تراکنش‌های خود استفاده می‌کند. همچنین استفاده از آنها برای عملیات روزانه و مبالغ کم مناسب است؛ البته به خاطر داشته باشید که امکان هک این کیف پول‎ها وجود دارد.

۶.     کیف پول تحت وب

همان‌طور که از نام آن پیداست، این کیف پول‌ها توسط مرورگرهای اینترنتی قابل دسترسی هستند. این کیف پول‌ها پایین‌ترین امنیت را در بین سایر کیف پول‌ها دارند. کیف پول‌های تحت وب تنها برای نگهداری مبالغ بسیار کم و تراکنش‌های سریع مناسب هستند.

ساخت کیف پول در بلاک‌چین

ساخت کیف پول در بلاک‌چین

ایجاد کیف پول الکترونیکی با استفاده از بلاک‌چین والت (Blockchain Wallet) رایگان است و فرایند راه‌اندازی حساب به صورت آنلاین انجام می‌شود. برای انجام این فرایند، کاربران باید برای مدیریت حساب خود یک ایمیل و رمز عبور ارائه دهند. در ادامه، سیستم یک ایمیل خودکار به کاربر ارسال می‌کند و کاربر با استفاده از آن درخواست، حساب را تأیید می‌کند.

هنگامی که کیف پول ایجاد شد، یک شناسه کیف پول به کاربر ارائه می‌شود. این شناسه منحصر به فرد مشابه شماره حساب بانکی است. دارندگان کیف پول می‌توانند با ورود به وب‌سایت Blockchain یا با دانلود و دسترسی به یک برنامه تلفن همراه به کیف پول الکترونیکی خود دسترسی داشته باشند. رابط کیف پول بلاک‌چین موجودی کیف را به کاربر نشان می‌دهد. کاربران همچنین می‌توانند به نمودارهای قیمت دسترسی داشته باشند و ارزش وجوه را به ارز فیات انتخابی خود مشاهده کنند.

روش کار کیف پول بلاک‌چین

روش کار کیف پول بلاک‌چین

هر کاربر می‌تواند درخواستی برای ارز دیجیتال مد نظر خود به شخص دیگری ارسال کند. پس از ارسال درخواست سیستم یک آدرس منحصر به فرد ایجاد می‌کند. آدرس مربوطه می‌تواند برای شخص ثالث ارسال شود یا به طور خلاصه به کد QR تبدیل شود. یک کد QR عملکردی شبیه بارکد دارد که اطلاعات مالی را ذخیره می‌کند و می‌تواند توسط یک دستگاه دیجیتال خوانده شود.

لازم به ذکر است که کیف ‌پول‌هایی که با بلاک‌چین والت ساخته می‌شوند تنها از تعداد محدودی ارز دیجیتال پشتیبانی می‌کنند: بیت‌کوین (Bitcoin)، اتریوم (Ethereum)، تتر (Tether)، بیت‌کوین کش (Bitcoin Cash)، استلار (Stellar Lumens)، یو‌اس‌دی دیجیتال (USD Digital) و Wrapped-DGLD.

کاربران همچنین می‌توانند از طریق گزینه «Buy Crypto» موجود در کیف پول بلاک‌چین، ارز دیجیتال مورد نظر خود را خریداری کرده یا بفروشند. راه‌های متفاوتی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال وجود دارد؛ کاربر می‌تواند وجه را از بانک منتقل کند، از کارت اعتباری یا نقدی استفاده کند یا با استفاده از ارزهای دیجیتال دیگر خرید و فروش انجام دهد.

امنیت کیف پول بلاک‌چین

امنیت کیف پول بلاک‌چین

امنیت کیف پول یک نکته مهم برای کاربران است؛ زیرا اگر حسابی در معرض خطر باشد، ممکن است کاربر دارایی‌های خود را از دست بدهد. در نتیجه باید از امنیت کیف پول خود مطمئن باشید. کیف پول ساخته شده در بلاک‌چین دارای چندین سطح امنیتی برای محافظت از وجوه کاربر در برابر هر مهاجم احتمالی است.

۱.     رمز عبور

مانند سایر خدمات دیجیتال، حساب‌های کیف پول بلاک‌چین نیز برای محافظت از کاربران به رمز عبور نیاز دارند. با این حال، شرکت Blockchain  رمزهای عبور کاربران را ذخیره نمی‌کند. در نتیجه اگر کاربری کیف پول بلاک‌چین بسازد، در صورت گم‌کردن رمزهای عبور خود، نمی‌تواند رمز عبور را بازیابی کند. لازم به ذکر است که این اقدام امنیتی، در واقع از دزدیده شدن دارایی‌ها توسط افراد داخل شرکت جلوگیری می‌کند.

۲.     عبارت بازیابی(Mnemonic Phrase)

اگر کاربری رمز عبور خود را فراموش یا گم کند، حساب فقط با استفاده از عبارت بازیابی (Mnemonic Phrase) است. عبارت بازیابی یک رشته تصادفی از کلمات انگلیسی است که عملکردی مشابه رمز عبور دارد. اگر کاربر دسترسی به تلفن یا دستگاه خود را از دست بدهد، می‌تواند از این عبارت برای بازیابی کیف پول و دارایی‌های دیجیتال خود استفاده کند. این عبارات نیز توسط شرکت ذخیره نمی‌شود؛ بلکه از یک استاندارد صنعتی پیروی می‌کنند. این استاندارد باعث شده تا در صورتی که شرکت دچار مشکل شد، کیف پول همچنان قابل بازیابی باشد.

کارمزد کیف پول بلاک‌چین

کارمزد کیف پول بلاک‌چین

یکی از موارد مهم در انتخاب کیف پول، کارمزد آن است. کیف پول بلاک‌چین از فرایندی استفاده می‌کند که آن را کارمزد پویا یا متغیر می‌نامند. این کارمزد به ازای هر تراکنش دریافتی و بر اساس عوامل مختلف تغییر می‌کند و مقدار ثابتی ندارد. اندازه تراکنش و شرایط شبکه هنگام انجام تراکنش، دو عامل مهم در تعیین مقدار کارمزد است.

کیف پول بلاک‌چین یک کارمزد اولویتی ارائه می‌دهد که معمولاً قادر به پردازش تراکنش‌ها در عرض یک ساعت است. البته یک کارمزد معمولی نیز وجود دارد که ارزان‌تر است؛ اما در این شرایط پردازش تراکنش ممکن است بیش از یک ساعت طول بکشد. البته شایان ذکر است که اگر مشتری کارمزد را خیلی کم تعیین کند، انتقال یا معامله ممکن است به تأخیر افتاده یا به صورت کلی رد شود.

بلاک‌چین

آیا استفاده از کیف پول بلاک‌چین ایده خوبی است؟

همان‌طور که در مقاله مشاهده کردید، کیف پول ارز دیجیتال انواع مختلفی دارد. تمام تراکنش‌هایی که با رمز ارزها انجام می‌شود به کیف پول ارز دیجیتال نیاز دارند. کیف پول ارز دیجیتال در ذخیره، ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال به کاربران کمک کرده و امنیت دارایی‌های آنها را تضمین می‌کند. کیف پول بلاک‌چین کارمزدهای متغیری دارد که بر اساس عواملی مانند اندازه تراکنش متفاوت است.

به طور کلی، کیف پول بلاک‌چین یک کیف پول دیجیتالی است که به کاربران امکان ذخیره، مدیریت و معامله ارزهای دیجیتال را می‌دهد. کیف پول بلاک‌چین نیز نام یک سرویس کیف پول خاص است که توسط شرکت بلاک‌چین (Blockchain) ارائه می‌شود.کیف پول بلاک‌چین والت ویژگی‌های امنیتی زیادی برای جلوگیری از سرقت دارایی‌های کاربر ارائه می‌دهد. تمامی این موارد باعث شده تا گزینه مناسبی برای نگهداری ارزهای دیجیتال باشد. البته لازم به ذکر است که با وجود تمامی موارد گفته شده، کیف پول‌های سخت‌افزاری گزینه‌های بهتر و امن‌تری برای نگهداری دارایی‌های دیجیتال است.

کیف پول

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۲ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *