اکوسیستم

بانک سیلیکون ولی تعطیل شد

بزرگترین بانک حامی استارتاپ‌ها با ریزش 15میلیارد دلاری ارزش خود مواجه شده است

لیمو HR

به گزارش تجارت‌نیوز، بانک سیلیکون ولی (SVB) در روز چهارشنبه اعلام کرد که ۲۱ میلیارد دلار اوراق بهادار را با ضرر ۱.۸ میلیارد دلاری به همراه برنامه فروش ۲.۲۵ میلیارد دلار سهام جدید فروخته است. بانک سیلیکون ولی برای شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر و استارتاپ‌ها نقش مهمی دارد. «SVB» یا «Silicon Valley Bank» درواقع یک بانک وام‌دهنده‌ به فعالان حوزه استارتاپی و تکنولوژی است که دپارتمان حفاظت مالی و نوآوری ایالت کالیفرنیا به‌عنوان یک رگولاتور این بانک را تعطیل کرده و به شرکت بیمه سپرده فدرال FCID تحویل داده است. شرکت بیمه فدرال نیز در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که همه سپرده‌گذاران بیمه‌شده حداکثر تا روز دوشنبه، ۱۳ مارس ۲۰۲۳ به سپرده‌های بیمه‌شده خود دسترسی کامل خواهند داشت.

بزرگ‌ترین بحران اقتصادی بعد از ۲۰۰۸

تعطیلی SVB تبعات زیادی به دنبال دارد. پس از این اتفاق، بسیاری از مشتریان (استارتاپ‌ها و سرمایه‌گذاران) به‌سرعت پول خود را از بانک بیرون کشیده و به جای دیگری منتقل کردند. به‌علاوه، «Jeremy Allaire» مدیر شرکت «Circle» سرمایه‌گذاری ۳.۳ میلیارد دلاری در این بانک داشته و این سرمایه‌گذاری با پشتوانه استیبل کوین USDC بوده است که با بسته شدن SVB، این استیبل کوین هم به اصطلاح دیپگ Depeg یا دچار افت ارزش خواهد شد.

این بانک برترین موسسه مالی برای استارتاپ‌های فناوری مستقر در سلیکون ولی طی ۴۰ سال گذشته بوده است. می‌توان گفت سقوط این بانک بزرگ‌ترین بحران اقتصادی از سال ۲۰۰۸ تاکنون به‌شمار می‌رود. بسیاری از سرمایه‌گذاران و مشتریان این اتفاق را با Lehman Brothers مقایسه کرده‌اند که در سال ۲۰۰۸ اعلام ورشکستگی کرد و همین موجب شد تا بحران‌های مالی به صورت پی در پی ایجاد شوند.

دلیل تعطیلی SVB چه بود؟

دلیل این شکست بزرگ در حوزه مالی و بانکی برمی‌گردد به این مسئله که سهام این بانک در معاملات قبل بازار، ۶۶ درصد افت کرد. این افت تاریخی موجب شد تا نهاد رگولاتور سریعا به این ماجرا ورود کند. اما آیا ماجرایی شبیه به آنچه الان اتفاق افتاده، قبلا هم رخ داده است؟ برخی ریزش ارزش سهام SVB را چیزی شبیه افت ارزش Lehman می‌دانند که در تاریخ ۱۵ سپتامبر سال ۲۰۰۸ فرم اعلام ورشکستگی را پر کرد.

به گفته یکی از مشتریان، بانک سلیکون ولی اعلام کرده که همه‌چیز خوب است و این ترس مشتریان را به خاطر ازدست رفتن سرمایه آنها بیشتر می‌کند چراکه در طول تاریخ همواره چنین اتفاقاتی تکرار شده است. با این حال بانک سیلیکون ولی تا اواخر عصر پنج‌شنبه تلاش کرد تا جو ناآرامی را که ایجاد شده بود، فروبنشاند. بانک در ایمیلی به یکی از مشتریان اعلام کرده بود که خبرهایی که پیرامون سقوط بانک سیلیکون ولی منتشر شده بیشتر جنبه شایعه داشته و آنها در تلاش هستند تا با اقداماتی استراتژیک همه چیز را حل و فصل کنند.

براساس گزارش‌های وال‌استریت ژورنال، بانکداران گلدمن ساکس که روز پنج‌شنبه ۹۵ دلار را برای فروش سهام خود ترتیب داده بودند، به دلیل کاهش قیمت سهام بانک سیلیکون ولی، پول‌های خود را از این بانک خارج کردند. برخی دیگر از شرکت‌هایی که در روز پنج‌شنبه سعی داشتند پول خود را از این بانک بیرون بکشند، اعلام کردند که در انتقال پول با مشکل مواجه‌اند. ضمن اینکه همواره این نگرانی وجود دارد که این اتفاق می‌تواند بر نظر استارتاپ‌های فناوری که هنوز پول خود را در بانک نگذاشته‌اند، تاثیر بگذارد.

چندین سرمایه‌گذار خطرپذیر پس از این اتفاق به‌سرعت به شرکت‌های پرتفوی خود اعلام کردند که پول‌شان را از بانک سیلیکون ولی به بانک‌های دیگر از جمله مریل لینچ، فرست ریپابلیک و جی پی مورگان منتقل کنند تا بتوانند در هفته آینده به موقع حقوق کارمندان خود را پرداخت کنند.

فروپاشی سرمایه‌گذار نیمی از استارتاپ‌های آمریکایی

بانک سیلیکون ولی در پایان سال گذشته میلادی با ۲۰۹میلیارد دلار دارایی در لیست ۲۰ بانک برتر تجاری آمریکا قرار گرفت. براساس آنچه در وبسایت این بانک آمده است، SVB سرمایه‌گذار بیش از نیمی از استارتاپ‌های سیلیکون ولی است.

این بانک که در سال ۱۹۸۳ تاسیس شد، بیش از ۲۰ سال است که بانک سیلیکون ولی به‌عنوان بازوی سرمایه‌گذاری در کنار بیش از ۲۵۰۰ صندوق‌ و بنگاه‌ سرمایه‌گذار خطرپذیر در دره سیلیکون حضور دارد. شرکت‌های سرمایه‌گذاری مشهوری چون سکویا، کلیندر پرکینز، ریبیت کپیتال، اکسل، گری‌لوک، اسپارک کپیتال و… از این جمله‌ هستند. 

شکست بانک سیلیکون ولی می‌تواند یک نسل کامل از استارت‌آپ‌ها را از بین ببرد. همچنین این شکست انفجارگونه پیامدهایی ناگواری در پی خواهد داشت. پیامدهایی از این دست که صدها استارت‌آپ فناوری را مجبور به اخراج یا تعطیلی کامل خواهد کرد. مسئله مهم این است که هنوز مشخص نیست که چه مقدار از پول سپرده‌گذاران بازگردانده خواهد شد.

رگولاتورها اکنون سپرده‌های نگهداری‌شده در بانک را به یک وام‌دهنده جدید منتقل کرده‌اند. مشتریانی که تا ۲۵۰۰۰۰ دلار سپرده دارند یعنی حداکثر سقف بیمه سپرده استاندارد FDIC، از روز دوشنبه می‌توانند به وجوه خود دسترسی داشته باشند. به کسانی که بیش از ۲۵۰۰۰۰ دلار سپرده دارند، گفته شده که فعلا با مسئولان مربوطه در تماس باشند.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۱]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *