اخبار استارتاپی

خداحافظی شکوهمند با مدرک مایکروسافت MCSE

لیمو HR

رویداد آنلاین «خداحافظی شکوهمند با MCSE» روز پنجشنبه، ۲۸ اردیبهشت ماه به میزبانی ابرکلاس و با حضور مهرداد توکلی (بنیانگذار و مدیرعامل ابرکلاس)، حمید اسدی و حمید علیزاده، (مشاور و مدرسین حوزه فناوری اطلاعات) برگزار شد.

به گزارش ایران دکونومی، و به نقل از ابرکلاس، مدرک MCSE، مدرک سطح تخصصی (Expert-Level) مایکروسافت است که بر خلاف مدرک MCSA که نیاز به گذراندن سه سری آزمون دارد، اخذ این مدرک تنها نیازمند کسب موفقیت در یک آزمون می‌باشد. MCSE سطح بالاتری از دانش و تخصص را نسبت به مدرک سطح دستیاری MCSA ارائه می‌نماید. مطالب بسیار مشکل‌تر و عمیق‌تر از MCSA بوده و شایستگی لازم برای اخذ نقش‌های مدیریتی مانند مدیر IT یا نقش‌های ارشد فنی محصولات مایکروسافت را فراهم می‌نماید.سطح تخصصی (Expert-Level) مایکروسافت

نگاهی به تاریخچه مایکروسافت

در ابتدای این رویداد، مهرداد توکلی، تاریخچه‌ای از مایکروسافت بیان کرد. به گفته وی، مایکروسافت (Microsoft) (گرفته‌شده از Microcomputer Software)، یک شرکت فناوری است که در سال ۲۰۱۶، رتبه نخست در فهرست بزرگ‌ترین شرکت‌های نرم‌افزاری بود و به انتشار کتاب، تولید محصولات چندرسانه‌ای و ارائه خدمات پست الکترونیکی نیز می‌پردازد.

از شاخص‌ترین محصولات نرم‌افزاری این شرکت می‌توان به سیستم عامل ویندوز، نرم‌افزارهای آفیس، سرویس‌های مختلف ایکس باکس که شامل بازی، ویدیو و موسیقی می‌شود، موتور جستجوی بینگ و سرویس ابری «مایکروسافت آژور» (Microsft Azure) می‌شود. از شاخص‌ترین وسایل اکوسیستم سخت‌افزاری این شرکت هم می‌توان به کنسول بازی ایکس باکس و لپ‌تاپ‌ها و تبلت‌های کانورتبل سرفیس و گجت واقعیت مجازی هولولنز اشاره کرد.

طبق آخرین آمار اعلام‌شده در سال میلادی گذشته مایکروسافت ۱۸۱ هزار کارمند دارد و درآمد آن در سال ۲۰۲۱، ۵۱.۷ میلیارد دلار بوده که سود خالص آن ۱۸.۸ میلیارد دلار بوده است (سود ناخالص این شرکت ۲۲.۲ میلیارد دلار). ارزش این شرکت در سال ۲۰۲۲، مبلغ ۱۹۴۸.۶۶ میلیارد دلار اعلام شده و طبق فهرست Fortune ۵۰۰، این شرکت در ۲۰۲۱ پانزدهمین شرکت ارزشمند دنیا بوده است. (ابرکلاس)

 

چرا باید با MCSE خداحافظی کرد؟

در ۲۰۲۱/۰۱/۳۱ معادل با ۱۳۹۹/۱۱/۱۲ مایکروسافت مدرک MCSE را منقضی اعلام کرد. حمید اسدی، دلیل این اتفاق را در دو مورد عنوان کرد. وی توضیح داد: اولین دلیل این است که با اضافه شدن مباحث جدید، این دوره روز به روز گسترده‌تر می‌شد و این گستردگی باعث این شد که تغییرات زیادی در این مباحث به وجود آید. دومین دلیل این بود که زیرساخت‌های مایکروسافت در دنیا تغییر کرد و کلود مورد استفاده قرار گرفت. همین نیازمند تغییرات بود.

حمید علیزاده ادامه داد: در طول مسیر که اطلاعات متخصصین کامل‌تر شد و در سال ۲۰۰۸ نیز با انفجار تغییرات در تکنولوژی‌ها، سرویس‌های مختلفی اضافه شد، به نحوی که متخصصین ‌UI و توسعه دهندگان نیز از این تغییرات جا ماندند، آن‌ها مجبور شدند به محیط‌های پاورشیل و CMD دستورات خود را وارد کنند. بعد از اینکه افراد هم به محیط‌های کلود (ابری) مهاجرت کردند، دوره‌های مایکروسافت تخصصی‌تر شد. من فکر می‌کنم هدف اصلی آنها این بود که من دانشجو، صرفاً چیزی را آموزش ببینم که با آن بتوانم تخصصی وارد بازار کار شوم.

 

مایکروسافت چه مدرکی را جایگزین اعلام کرد؟

همانگونه که قبلاً اشاره شد مایکروسافت از زمان ارائه Windows Server ۲۰۰۰ در حوزه آموزش به‌صورت حرفه‌ای وارد عمل شد و استانداردهایی برای آموزش محصولاتش تهیه کرد. اما به دلیل افزایش سرویس‌ها، امکانات و به‌وجود آمدن زیرساخت‌های محاسبات ابری (Cloud Computing) و سرویس‌های ابری، همچنین افزایش خدماتی که در این‌گونه بسترها مانند Azure(مایکروسافت)، AWS(آمازون) فراهم شده است از سال گذشته یعنی ۲۰۲۲ یک تغیر بنیادی در ارائه مدارک خود ایجاد نموده است. در تازه‌ترین آپدیت (آگوست ۲۰۲۲) یعنی مرداد ۱۴۰۱ آموزش‌ها را در ۵ گروه اصلی که همگی بر پایه Windows Azure (یک سیستم عامل Cloud محور در فضای ابری آژور مایکروسافت) هستند دسته‌بندی کرده است که عبارتند از:

  • Microsoft Azure Certifications
  • Microsoft ۳۶۵ Certifications
  • Dynamics ۳۶۵ Certifications
  • Power Platform Certifications
  • Security, Compliance, And Identify Certifications

کدام دوره و مدرک مناسب است؟

حمید علیزاده، دانشجویان را به سه دسته تقسیم بندی کرد:

۱.افرادی که قصد دارند صرفاً در ایران کار کنند.

۲.افرادی که قصد مهاجرت شغلی دارند.

۳.افرادی که در ایران زندگی می‌کنند، اما قصد ریموت کار کردن با کشورهای دیگر را دارند.

وی دوره‌های مناسب را برای هر کدام از این گروه‌ها به صورت جداگانه تشریح کرد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *