متفرقه

ساختار و کارکردهای میکروفن های داینامیک و کاندنسر چه تفاوتی باهم دارند؟

لیمو HR

برای تولید صدایی که قصد دارید با آن مخاطبان خود را جذب کنید، بسیار مهم است که میکروفنی که استفاده می کنید صدای را به دقت ضبط کند.

میکروفون ها را می توان به دو دسته اصلی تقسیم بندی کرد، میکروفون های کاندنسر و میکروفون های داینامیک . میکروفن های کاندنسرو داینامیک تفاوت های مشخصی با هم دارند، بنابراین در این مقاله به توضیح تفاوت های این دو میکروفن می پردازیم.

دیافراگم چیست؟

قبل از اینکه در مورد نحوه عملکرد میکروفن های داینامیک   و کارهایی که انجام می دهند صحبت کنیم، باید یکی از مهم ترین قسمت های هر میکروفون را توضیح دهیم. دیافراگم اساساً بلندگوهای کوچکی هستند که از یک صفحه نازک معمولاً از پلاستیک، یک آهنربا و یک سیم پیچ که رسانای الکتریکی است تشکیل شده است. انرژی صوتی باعث ارتعاش دیافراگم می شود که به نوبه خود ولتاژ ایجاد می کند.

دیافراگم کوچک

میکروفون‌های دیافراگمی کوچک (ممکن است اصطلاح میکروفون‌های مدادی را نیز بشنوید) در گرفتن فرکانس‌های بالاتر عالی هستند و به دلیل اندازه و وزن در حفظ یک الگوی قطبی ثابت بسیار خوب هستند. به همین دلیل است که شما معمولاً از  اینها را به عنوان میکروفون اتاق، روی درام، پیانو یا گیتار آکوستیک  استفاده  می کنید.

دیافراگم بزرگ

میکروفون‌های دیافراگمی بزرگ دارای الگوی قطبی بزرگ‌تر و ثابت‌تر هستند و همچنین از  حساسیت بالاتری برخوردارند که صدای بزرگ‌تری ارائه می‌دهند.  از این میکروفون‌ها معمولاً وقتی  که در حال ضبط آواز، درام‌های باس یا گاهی اوقات اتاق زنده برای دریافت لحن قدیمی‌تر استفاده می شود.

میکروفون داینامیک و  کاندنسر

همه میکروفون ها یکسان عمل می کنند.اگر هم سولی در مورد این موضوع دارید که تفاوتی میان میکروفن بی سیم و سیم دار وجود دارد باید گفت که این موضوع تفاوتی در سیم دارن بودن   آنها ایجاد نمی کند و کارکرد ها تقریبا یکسان هستند. میکروفن ها امواج صوتی را به ولتاژ تبدیل می کنند و سپس به یک پری امپ ارسال می شود. با این حال، نحوه تبدیل این انرژی کاملاً متفاوت است. میکروفون های داینامیک از الکترومغناطیس استفاده می کنند و  کاندنسر ها از ظرفیت متغیر استفاده می کنند.

میکروفن

میکروفون های داینامیک

میکروفون های داینامیک  امواج صوتی را با استفاده از آهنربا به ولتاژ تبدیل می کنند.  این مدل میکروفن ها اساسا به صورت یک بلندگو برعکس کار می کنند. در یک بلندگو، الکتریسیته دیافراگم را به ارتعاش در می آورد که باعث ایجاد امواج صوتی می شود. از سوی دیگر، میکروفون‌های داینامیک از امواج صوتی استفاده می‌کنند که دیافراگم را لرزانده و الکتریسیته ایجاد می‌کند. سپس این الکتریسیته با استفاده از ترانسفورماتور افزایش می یابد و به خروجی میکروفون فرستاده می شود و صدا ایجاد می کند.

میکروفون های  کاندنسر

میکروفون های کاندنسر بر اساس اصل ظرفیت متغیر کار می کنند. به عبارت ساده، آنها به عنوان یک باتری کار می کنند. امواج صوتی دیافراگم را با یک صفحه مغناطیسی که پشت آن قرار دارد به ارتعاش در می آورند. هنگامی که این اتفاق می افتد، افزایش ولتاژ ایجاد می شودکه از طریق منبع تغذیه فانتوم (+۴۸ ولت) ارسال می شود تا آن را افزایش دهد و سپس به خروجی میکروفون شما ارسال می شود. بدون این منبع تغذیه فانتوم، سیگنال کمی خواهید داشت زیرا ولتاژ افزایش نمی یابد. برخی از کاندنسرها همچنین می توانند دارای فیلتر بالا گذر داخلی، پدهای داخلی و سوئیچ برای تغییر الگوی قطبی باشند.

کاربرد از میکروفون  داینامیک

میکروفون‌های داینامیک به دلیل حساسیت کم و آستانه بهره بالاتر می‌توانند سیگنال‌های زیادی را بدون آسیب دریافت کنند، بنابراین در بسیاری از موقعیت‌های زنده شاهد استفاده از آن‌ها خواهید بود. آنها همچنین میکروفون های استودیویی بسیار خوبی برای درام، سازهای برنجی،  و تقریباً هر چیزی که به معنای واقعی  بلند است مناسب هستند. در اینجا چند نمونه از مواردی که معمولاً برای آنها استفاده می شود آورده شده است:

امپلی فایرهای گیتار

آوازهای بلند

طبل و تام تله

صفحه کلی

استفاده از میکروفون کاندنسر

در حالی که میکروفون‌ها را می‌توان به جای یکدیگر استفاده کرد، میکروفون‌های کاندنسرعموماً به سیگنال حساس‌تر هستند، اگر سیگنال شما خیلی داغ باشد، می‌توانید اعوجاج زیادی داشته باشید. گاهی اوقات می‌توان از آنها در موقعیت‌های زنده استفاده کرد، اما معمولاً در استودیوهایی با لحن  بم تر و طبیعی‌تر  استفاده می‌شوند.

در اینجا رایج ترین کاربردهای  کاندنسرآورده شده است:

آواز

درام باس

گیتار آکوستیک

محیط (اتاق)

پیانو

میکروفن

سوء تفاهم های رایج در مورد  کاندنسرو میکروفون های داینامیک

شکننده بودن میکروفن های کاندنسر

 بسیاری از میکروفون‌ها طراحی ظریفی دارند که آنها را برای استفاده در استودیوها مناسب می‌کند. این برای میکروفون‌های کاندنسرو داینامیک صدق می‌کند،

بلند بودن صدای میکروفن های کاندنسر

هیچ میکروفونی بلندتر از دیگری نیست، چه یک میکروفون کاندنسریا یک میکروفون داینامیک. آنچه مهم است انتخاب واحدی با حساسیتی است که بر اساس کاربرد آن مورد نیاز است.

تفاوت های اصلی کاندنسر و داینامیک

در حالی که هر دو میکروفون امواج صوتی را به ولتاژ تبدیل می کنند و سپس آنها را به یک پری امپ می فرستند، تفاوت در نحوه تبدیل این انرژی است. میکروفون های داینامیک از الکترومغناطیس برای تبدیل امواج صوتی به ولتاژ استفاده می کنند. میکروفون داینامیک از امواج صوتی استفاده می کنند که دیافراگم را به لرزه در می آورد و الکتریسیته ایجاد می کند  و سپس با استفاده از ترانسفورماتور این الکتریسیته افزایش می یابد و به خروجی میکروفون فرستاده می شود و صدا ایجاد می کند. میکروفون  کاندنسربه عنوان باتری کار می کنند. امواج صوتی دیافراگم را با یک صفحه مغناطیسی که در پشت آن قرار دارد می لرزاند و ولتاژ را تقویت می کند که از طریق منبع تغذیه فانتوم (+۴۸ ولت) ارسال می شود تا آن را افزایش داده و به میکروفون ارسال کند.

 میکروفون های داینامیک  اغلب برای سناریوهایی مانند اجرای زنده که در آن منبع صدای بلند وجود دارد استفاده می شود.  همچنین برای آوازهای بلند و زنده، ساز ، کیبورد، درام و آمپلی فایرهای گیتار مناسب ترین  گزینه هستند.میکروفون‌های کاندنسربرای برنامه‌های استودیویی ترجیح داده می‌شوند تا صدایی بزرگ‌تر و طبیعی به دست آورند. برخی از نمونه‌هایی که معمولاً برای آن استفاده می‌شوند شامل گیتار آکوستیک، درام باس، پیانو و آواز است.

میکروفون های داینامیک  از دیافراگم، سیم پیچ صوتی و آهنربا برای انتخاب امواج صوتی و تبدیل آنها به سیگنال الکتریکی استفاده می کنند. میکروفون‌های کاندنسر از یک دیافراگم با شارژ الکتریکی استفاده می‌کنند که هنگام ارتعاش، سیگنال الکتریکی متناسب با صدا تولید می‌شود.

میکروفن

نتیجه گیری

در حالی که میکروفن ها را می توان به جای یکدیگر استفاده کرد، دانستن اینکه چه زمانی باید از یک میکروفون  به جای دیگر میکروفون  دیگر استفاده کنید بسیار خوب است. برای تعیین اینکه بهترین میکروفون بین میکروفون کاندنسر و داینامیک کدام است ، موارد فوق و محل قرارگیری میکروفون، نوع اتاق یا مکانی که میکروفون را در آن قرار می‌دهید و ابزارهایی را که می‌زنید در نظر بگیرید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *