مقالات بازاریابی و تبلیغات

روانشناسی رنگ ها در تبلیغات

استفاده هوشمندانه از ترکیب رنگ ها برای جلب توجه مشتریان

لیمو HR

رنگ‌ها بیشتر از آنچه فکرش را می‌کنید روی ناخودآگاه‌مان اثر می‌گذارند و به نیازهایمان جهت می‌دهند. به همین دلیل بسیاری از کسب و کارها و شرکت‌ها تبلیغاتی در اجرای کمپین‌ها به روانشناسی رنگ‌ها و استفاده جهت‌دار از آن‌ها گوشه چشمی دارند.

ما در این مقاله از اکوموتیو تصمیم گرفته‌ایم تا شما را با تاثیر روانشناسی رنگ‌ها در تبلیغات آشنا کنیم. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

روانشناسی رنگ چیست و چطور در بازاریابی و فروش به ما کمک می‌کند؟

روانشناسی رنگ‌ها در ساده‌ترین تعریف شاخه‌ای از علم روانشناسی است که به درک تاثیر رنگ‌ها بر رفتار، تمایلات و احساسات انسان می‌پردازد. از نظر روانشناسان، رنگ‌ها می‌توانند در ذهن تداعی‌کننده مسائل مختلفی باشند که بر خلق و خو و تصمیم‌گیری تاثیر می‌گذارند.

نکته جالب این که رنگ‌ها می‌توانند بسته به ترجیحات و فرهنگ شخصی افراد، تاثیر متفاوتی بر آن‌ها داشته باشند.

متخصصین بازاریابی با درک این تاثیر، تلاش کرده‌اند تا تمایلات خریداران و مشتریان برندها را با کمک رنگ‌ها جهت دهند و با استفاده از این عنصر روانی روی میزان موفقیت در فروش تاثیر بگذارند.

واقعیت این است که رنگ اولین عنصری است که می‌تواند روی برداشت مخاطب از برند تاثیر بگذارد. مصرف‌کنندگان احساسات خاصی نسبت به رنگ‌ها دارند (مثلا بسیاری فکر می‌کنند مشکی رنگی شیک است و نمایی لوکس به محصولات می‌دهد.) و همین احساسات روی تمایل آن‌ها و برداشتشان از برند تاثیر قابل توجهی خواهد داشت.

روانشناسی رنگ ها در برندها

آمار زیر که از وبسایت هاب‌اسپات منتشر شده است، کمک می‌کند تا تاثیر رنگ بر نحوه تصمیم‌گیری مصرف‌کنندگان و ارزیابی آن‌ها از برند را بهتر درک کنید:

  • برداشت اولیه مخاطبین از برند تا ۹۰ درصد به رنگ بستگی دارد.
  • رنگ‌ها می‌توانند آگاهی و شناخت نسبت به برند را تا ۸۰ درصد افزایش دهند.
  • ۹۳ درصد مصرف‌کنندگان تنها بر اساس درک بصری از محصولات، تصمیمات خرید خود را اتخاذ می‌کنند.

طبیعتا هر رنگ روی افراد تاثیر منحصربه‌فردی می‌گذارد و آشنایی با این تاثیرات به شما کمک می‌کند تا در جلب توجه مخاطبین خود موفق‌تر باشید. ما در ادامه تاثیر چند رنگ پرکاربرد بر ناخودآگاه کاربران را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

 

تاثیر رنگ‌ها بر مخاطب در بازاریابی

 

۱. آبی

نگاه کلی به آبی در روانشناسی رنگ‌ها

نماد مثبت: اعتماد، وفاداری، منطق

نماد منفی: بی‌احساس بودن، بی‌اشتهایی

شخصیت: قابل اطمینان، محترم، اجتماعی

مثال استفاده از رنگ آبی در لوگو: BlueCross

روانشناسی رنگ آبی

از آبی در روانشناسی رنگ به عنوان نمادی از اعتماد، وفاداری، قابلیت اطمینان، منطق، آرامش و امنیت یاد می‌شود. همچنین آبی در افراد احساساتی مانند منطق، بی‌احساس بودن، رسمیت و غیردوستانه بودن و همچنین بی‌اشتهایی را منتقل می‌کند.

به همین دلیل بسیاری از کارشناسان تغذیه توصیه می‌کنند که برای کاهش وزن از ظرف‌هایی با رنگ آبی استفاده کنید تا اشتهایتان کمتر تحریک شود.

آبی شخصیتی وفادار، محترم و اجتماعی دارد و از رنگ‌های محبوب در جهان است. بر اساس آمار ۵۷ درصد مردان و ۳۵ درصد زنان آبی را رنگ مورد علاقه خود انتخاب می‌کنند و بالطبع برندها هم تلاش زیادی کرده‌اند تا این رنگ را در لوگو و سایر اجزا برند خود داشته باشند.

بر همین اساس، ۳۳درصد برندهای برتر از رنگ آبی در لوگوی خود استفاده کرده‌اند. رنگ آبی باعث ایجاد احساس امنیت، قدرت، خرد و اعتماد می‌شود.

به همین دلیل شرکت‌های فعال در عرصه شبکه‌های اجتماعی مانند فیس‌بوک که با حجم عظیمی از داده‌های خصوصی کاربران سروکار دارند، از رنگ آبی کمک گرفته‌اند تا احساس امنیت را به کاربران القا کنند و قابل اعتماد به نظر برسند.

البته در نظر داشته باشید که آبی می‌تواند احساسات منفی هم منتقل کند. مواد خوراکی آبی در طبیعت انگشت‌شمار است و این رنگ باعث سرکوب اشتها می‌شود. همچنین همان طور که اشاره کردیم، رنگ آبی می‌تواند احساسات غیردوستانه منتقل کند، به همین دلیل کسب و کارهایی که در حوزه محصولات غذایی فعال هستند، ترجیحا نباید از رنگ آبی کمک بگیرند.

 

۲. بنفش

نگاه کلی به بنفش در روانشناسی رنگ‌ها

نماد مثبت: حکمت، ثروت، تجمل

نماد منفی: افراط، سرکوب، انحطاط

شخصیت: باوقار، فهمیده و حساس

مثال استفاده از رنگ بنفش در لوگو: Hallmark

روانشناسی رنگ بنفش

بنفش به لحاظ روانشناسی نماد حکمت، ثروت، معنویت، تخیل و پیچیدگی محسوب می‌شود. این رنگ بازتاب‌دهنده معانی منفی مانند سرکوب، انحطاط، بدخلقی هم هست.

شخصیت رنگ بنفش حساس، باوقار و فهمیده معرفی می‌شود. این رنگ برتری را نشان می‌دهد و دلیل آن هم به تاریخ برمی‌گردد: تهیه رنگ بنفش که رنگی کمیاب بود، کار ساده‌ای نبود و به همین دلیل صرفا اشراف و مقامات از آن استفاده می‌کردند.

در امپراتوری روم، مقامات عالی از لباس بنفش استفاده می‌کردند که بسیار گران‌قیمت و لوکس محسوب می‌شد و بیشتر از طلا قیمت داشت. جالب است بدانید که ملکه الیزابت اول قانونی وضع کرده بود که بر اساس آن افرادی غیر از خاندان سلطنتی حق استفاده از رنگ بنفش نداشتند.

این گذشته باعث شده است که بنفش حسی از اشرافیت، عقلانیت و پیچیدگی القا کند. به همین دلیل اگر صاحب برندی لوکس هستید می‌توانید از بنفش برای نشان دادن خدمات یا محصول برتر استفاده کنید.

البته هنگام استفاده از رنگ بنفش باید در نظر داشته باشید که افراط در استفاده از این رنگ می‌تواند احساسات منفی هم به همراه داشته باشد.

بنفش بیشتر به عنوان رنگی زنانه شناخته می‌شود. بنابراین کسب و کارهایی که محصولات مخصوص بانوان تولید می‌کنند، می‌تواند از این رنگ برای القا حس زنانگی و تمایز محصولات کمک بگیرند.

 

۳. نارنجی

نگاه کلی به نارنجی در روانشناسی رنگ‌ها

نماد مثبت: شجاعت، اعتمادبه‌نفس، خلاقیت، دوستی

نماد منفی: بی‌ثباتی، محرومیت، سرخوردگی

شخصیت: ماجراجو

مثال استفاده از رنگ نارنجی در لوگو: Nickeldeon

روانشناسی رنگ نارنجی

نارنجی در روانشناسی رنگ‌ها حس شجاعت، اعتماد به‌نفس، گرما، خلاقیت، دوستی و انرژی را منتقل می‌کند. در مقابل می‌تواند منتقل‌کننده احساسات منفی محرومیت، سرخوردگی، ناپختگی، نادانی و سستی باشد. شخصیت نارنجی در حالت کلی ماجراجو، رقابتی و سیری‌ناپذیر است.

ماهیت سرگرم‌کننده رنگ نارنجی برای کسب و کارهای جسور و غیرشرکتی مناسب می‌باشد. البته در نظر داشته باشید که استفاده بیش از اندازه آن ممکن است برعکس باعث انتقال حس سستی و غیرقابل اعتماد بودن شود. اما استفاده متعادل از این رنگ برای کسب و کارهایی که ماهیت سرگرمی دارند یا جوان هستند، مناسب خواهد بود.

 

۴. قرمز

نگاه کلی به قرمز در روانشناسی رنگ‌ها

نماد مثبت: اشتیاق، قدرت، هیجان و بی‌پروایی

نماد منفی: هشدار، خشم، سرکشی و درد

شخصیت: جسور، ماجراجو و پر انرژی

مثال استفاده از رنگ قرمز در لوگو: Coca Cola

روانشناسی رنگ قرمز

رنگ قرمز در روانشناسی رنگ‌ها نشان‌دهنده قدرت، اشتیاق، انرژی بالا، شجاعت و هیجان است. همچنین می‌تواند تداعی‌کننده احساساتی مانند هشدار خطر، خشم، درد و سرکشی و پرخاش باشد.

قرمز شخصیتی جسور و بی‌پروا دارد که می‌خواهد ماجراجویی کند.

بسیاری از کارشناسان رنگ به خاطر طبیعت رنگ قرمز از آن برای جلب توجه کاربران استفاده می‌کنند. همچنین استفاده در CTA یکی از متداول‌ترین کاربردهای رنگ قرمز در بازاریابی محسوب می‌شود.

این رنگ می‌تواند خریداران را به واکنش تحریک کند و همچنین باعث تاثیرات فیزیکی خاصی مانند ایجاد حس گرسنگی و تحریک اشتها خواهد شد. پس بی‌راه نیست اگر بگوییم لوگوی برندهای خوراکی و رستوران‌ها با ترکیب رنگ قرمز می‌تواند موفق‌تر عمل کند.

البته در نظر داشته باشید که استفاده بیش‌ از اندازه از رنگ قرمز منجر به القای احساسات منفی مانند خشم خواهد شد و می‌تواند باعث تحریک هیجانات مشتریان شود. به همین دلیل است که چراغ هشدار خودروهای پلیس به رنگ قرمز است. پس در استفاده از این رنگ زیاده‌روی نکنید.

 

۵. سبز

نگاه کلی به سبز در روانشناسی رنگ‌ها

نماد مثبت: امید، سلامتی، سرزندگی، شکوفایی و رشد

نماد منفی: حسادت، بی‌حوصلگی و ناتوانی

شخصیت: رقابتی، ماجراجو و سرزنده

مثال استفاده از رنگ سبز در لوگو: Whole Foods Market

روانشناسی رنگ سبز

رنگ سبز در روانشناسی بیش از هر چیزی احساس سلامتی، امید، طراوات، طبیعت، رشد و شکوفایی را به مخاطب القا می‌کند. از طرفی می‌تواند القاکننده حس بی‌حوصلگی، رکود، حسادت و ناتوانی هم باشد.

شخصیت رنگ سبز، رقابتی، ماجراجو و سرزنده است که به کم راضی نخواهد شد.

بدون اغراق، سلامتی و زندگی از مهم‌ترین احساساتی هستند که می‌توانند از سبز منتقل شوند. رنگ طبیعت، احساس امید را در مخاطبان زنده می‌کند و تولیدکنندگان محصولات مربوط به سلامتی و سبک زندگی سالم می‌توانند برای اثربخشی بیشتر اقدامات تبلیغاتی خود، از این رنگ کمک بگیرند.

 

۶. زرد

نگاه کلی به زرد در روانشناسی رنگ‌ها

نماد مثبت: خوش‌بینی، شادی، نوآوری، برون‌گرایی، خرد ورزی، گرما

نماد منفی: ترس، بی‌منطقی، بزدلی، احتیاط، اضطراب و ناامیدی

شخصیت: استراتژیک، مستقل و تکانشی

مثال استفاده از رنگ زرد در لوگو: McDonalds

روانشناسی رنگ زرد

رنگ زرد یکی دیگر از رنگ‌های محبوب میان کاربران است که در روانشناسی رنگ‌ها می‌تواند منتقل‌کننده احساسات مثبتی مانند خوش‌بینی، شادی، گرما، نوآوری، عقل و برون‌گرایی باشد. از احساسات منفی که رنگ زرد منتقل‌کننده آن‌ها است هم می‌توان به احتیاط، اضطراب، ترس، ناامیدی، نداشتن منطق و بزدلی اشاره کرد.

شخصیت رنگ زرد به صورت کلی مستقل، استراتژیک و تکانشی است. این رنگ جوانی و شادی را نشان می‌دهد و افراد با دیدن آن به یاد گل، چهره‌های خندان و اسباب‌بازی‌های کودکی می‌افتند.

برندها از این رنگ برای القای حس خوش‌بینی، خلاقیت و گرما کمک می‌گیرند. همان طور که در همه رنگ‌ها نشان دادیم، استفاده بیش از اندازه از هر رنگی می‌تواند احساسات منفی آن را به مخاطب منتقل کند.

پس در نظر داشته باشید که استفاده بیش از اندازه از رنگ زرد ممکن است احساساتی مانند ترس، نداشتن منطق و اضطراب را تقویت کند.

ترکیب زرد و قرمز می‌تواند موجب تقویت اشتهای بینندگان شود و تداعی‌کننده جوانی و شادی باشد.

 

۷. مشکی

نگاه کلی به مشکی در روانشناسی رنگ‌ها

نماد مثبت: پیچیدگی، امنیت، قدرت، اقتدار، ظرافت و شیک بودن

نماد منفی: سردی، تهدید، ظلم، ماتم

شخصیت: قاطع، مطمئن و جدی

مثال استفاده از رنگ مشکی در لوگو: Channel

روانشناسی رنگ مشکی

مشکی یکی دیگر از رنگ‌های محبوب و پر استفاده در جهان است که به صورت وسیع توسط برندها مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیاه در روانشناسی رنگ‌ها احساساتی مانند پیچیدگی، امنیت، قدرت، ظرافت و اقتدار را القا می‌کند و احساساتی منفی مانند سردی، تهدیدآمیز بودن، ظلم، سنگینی، بدی و ماتم را به مخاطبین القا خواهند کرد.

مشکی شخصیتی قاطع، مطمئن و جدی دارد. این رنگ کاربرد زیادی دارد. برندهای لوکس از این رنگ استفاده می‌کنند تا سایت و لوگوی خود را شیک و زیبا نشان دهند.

به طور متوسط از هر ده شرکت، ۳ مورد از رنگ مشکی در لوگوی خود استفاده می‌کنند. البته مراقب باشید که در کمپین‌های خود زیاد از مشکی استفاده نکنید تا احساسات منفی به مخاطب القا نشود.

همچنین توصیه می‌کنیم که در صنایع مربوط به پزشکی و بهداشت به هیچ‌وجه از رنگ مشکی استفاده نکنید چون بار منفی زیادی دارد.

 

۸. سفید

نگاه کلی به سفید در روانشناسی رنگ‌ها

نماد مثبت: پاکی، پاکدامنی، بی‌گناهی، صلح، تمیزی

نماد منفی: خالی بودن، محتاط بودن، دوری

شخصیت: جدی

مثال استفاده از رنگ سفید در لوگو: Adidas

روانشناسی رنگ سفید

رنگ سفید در روانشناسی القاکننده احساساتی مانند پاکدامنی، بی‌گناهی و پاکیزه بودن است. این رنگ چندان احساسات منفی القا نمی‌کند اما استفاده بیش از حد آن می‌تواند حس خالی بودن، سردی و یا دور بودن را برساند.

این رنگ مانند مشکی شخصیتی جدی، قاطع و مطمئن دارد و احساسی مدرن را به مخاطب القا می‌کند. استفاده از سفید در زمینه رنگی، جلب توجه می‌کند و بسیاری از برندهای مطرح جهان از این تکنیک برای القای نوآوری کمک گرفته‌اند. اپل و تسلا دو نمونه از این موارد هستند.

 

۹. صورتی

نگاه کلی به صورتی در روانشناسی رنگ‌ها

نماد مثبت: شور، تخیل، دلسوزی، نوآوری

نماد منفی: دمدمی مزاجی، بدخلقی و افراط

شخصیت: معنوی، مبتکر و کاربردی

مثال استفاده رنگ صورتی در لوگو: T-Mobile

روانشناسی رنگ صورتی

صورتی در روانشناسی رنگ‌ها شخصیتی تخیلی، پرشور، دلسوز، نوآور و دمدمی دارد. این رنگ بازتاب‌‌دهنده احساسات منفی مانند انحطاط، افراط و بدخلقی است. صورتی شخصیتی معنوی، مبتکر و پرکاربرد دارد و یکی از محبوب‌ترین رنگ‌ها برای نشان دادن زنانگی محسوب می‌شود.

اگر در هویت برندتان به دنبال القای احساساتی مانند جوانی، متمایز بودن و نوآوری هستید، می‌توانید از این رنگ کمک بگیرید. البته استفاده بیش از اندازه از این رنگ می‌تواند برای مشتریان چشم‌آزار باشد.

برای مثال مشتریان پس از چند دقیقه گذراندن وقت در فروشگاه‌های برند ویکتوریا سیکرت، احساس بدی از آن همه رنگ صورتی روی در و دیوار پیدا می‌کنند.

 

و در آخر

رنگ‌ها می‌توانند تاثیر شگفت‌انگیزی روی مخاطبان داشته باشند. به همین دلیل استفاده هوشمندانه از آن‌ها می‌تواند شما را سریع‌تر از آنچه فکر می‌کنید به نتیجه برساند.

ما در این مقاله تلاش کردیم تاثیر رنگ‌های پراستفاده در صنعت بازاریابی را با شما به اشتراک بگذاریم. تجربه شما از استفاده از این رنگ‌ها چیست؟ آیا فکر می‌کنید این رنگ‌ها همان تاثیری که پیش‌بینی شده‌ است را بر مخاطب می‌گذارند؟ نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۳ Average: ۳.۳]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *