رپرتاژ

استارت‌ آپ‌ های حوزه هتلداری در ایران

لیمو HR

هتلداری از جمله حوزه‌های تجارت در زمینه صنعت گردشگری است که یکی از سودآورترین بخش‌های این حوزه نیز به‌شمار می‌رود. در واقع صنعت هتلداری نه تنها هتل‌ها، بلکه شامل همه مکان‌هایی که اقامت شبانه دارند می‌شود. هدف اصلی این صنعت اقامت و اسکان مسافران و گردشگران است اما معمولا هتل‌ها طیف وسیعی از مهارت‌ها و مدیریت‌ها را نیز در برمی‌گیرد.

خوشبختانه در سال‌های اخیر شاهد ارائه ایده و برنامه‌هایی در بخش‌های مختلف هتلداری مانند: رزرو هتل، اجاره سوئیت و هتل آپارتمان، سامانه هوشمند اجاره محل اقامت و پلتفرم مقایسه و اجاره آنلاین ویلا بودیم. این استارت‌آپ‌ها اجازه تجربه بهتر و امکان انتخاب متفاوت و بیشتری را به گردشگران و مخاطبان ارائه می‌دهد.

استارتاپ هتلداری ایران

چنانچه بسیاری از آن‌ها تنها برای معرفی و ارائه اقامتگاه‌های مختلف به مخاطبان سفر و گردشگری ایجاد شدند. با توجه به این ایده‌ها و طرح‌های نوآورانه در صنعت گردشگری و هتلداری از سوی استارت‌آپ‌ها، قطعا توسعه بیشتر و ایجاد امکانات و خدمات بهتری را در هتلداری کشور شاهد خواهیم بود.

در این مطلب ما به این بخش از استارت‌آپ حوزه هتلداری می‌پردازیم که هر فعالیت نوپایی در این زمینه یک کسب و کار استارت‌آپ گونه است. با توجه به اینکه صنعت گردشگری و توریسم ظرفیت بسیار بالایی برای ارتقا و ایجاد راه‌های بهتر و نوین‌تر دارد همواره مورد توجه کارآفرینان و ایده‌پردازان قرار گرفته است.

به‌طور مثال درست است که ساخت و احداث هتل به شکل عام و معمول در جهان استارت‌آپ محسوب نمی‌شود اما ساخت اولین هتل پنج ستاره و بین‌المللی ایران با نام هتل هیلتون «هتل استقلال تهران» و پس از آن هتل هایت «هتل آزادی تهران» در صنعت و پیشرفت تکنولوژی و گردشگری کشور قدم بسیار بزرگ و موثری همچنان محسوب می‌شود.

هتل استقلال تهران

هتل استقلال نماد ترقی و پیشرفت جامعه ایرانی در زمان خود بود و در پس آن امکان‌ بسیار زیادی برای ایجاد شغل و مسئولیت‌های جدید ایجاد می‌شد. احداث و ساخت هتل با استانداردهای بین‌المللی یک گام بزرگ در جهت ارتقا و توسعه صنعت هتلداری در درجه اول و گردشگری در درجه دوم بود. ساخت و راه‌اندازی این هتل به‌اندازه‌ای مهم بود که دولت وقت در دهه ۴۰ خورشیدی اقدام به انتشار تمبری با تصویر هتل هیلتون کرد.

با گذر زمان و ساخت هتل‌های گوناگون با امکانات و خدمات مدرن و به‌روز، تنها ساخت هتل یک تحول بزرگ و اساسی در مبحث استارت‌آپ به‌شمار نمی‌رفت که بر این اساس فعالان این حوزه در صدد ایجاد راه‌های جدیدتری برای سفر و صنعت گردشگری شدند.

ایجاد هتل بوتیک‌ها، هاستل‌ها، اقامتگاه‌های بوم‌گردی و سنتی همه تلاشی برای ایجاد فضایی جدیدتر با امکانات و خدمات متفاوت‌تر بود. صنعت گردشگری در بخش اقامت همواره بسیار خلاق و نوگرا بوده است. فعالان این بخش با در نظر گرفتن سبک‌های مختلف سفر اقدام به ایجاد مکان‌های نو و متفاوت کردند به‌طور مثال ایجاد سایت کوچسرفینگ برای آن دسته از افرادی که به‌صورت کوله‌گردی سفر می‌کردند یک جهش بسیار بزرگ و موثر بود یا ایجاد هاستل‌ها و فضای اقامت مشترک در بهبود کیفیت سفر جوانان و بک‌پکرها یک اقدام بسیار جدید و عالی محسوب می‌شود.

پذیرش در هتل

همانطور که در بالا نیز به آن اشاره کردیم صنعت گردشگری و توریسم ظرفیت بسیار بالا و بازار وسیعی را در حوزه کارآفرینی و استارت‌آپ‌های گوناگون دارد که با یک ایده خوب می‌توان تحول عظیم و گسترده‌ای در ان ایجاد کرد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *