اخبار استارتاپیاخبار سلامت

مخالفت وزیر بهداشت با خرید و فروش آنلاین داروها

لیمو HR

با وجود تلاش های انجام شده برای خرید و فروش آنلاین داروها، وزیر بهداشت تنها داروخانه ها را به عنوان مرجع خرید و فروش دارو می شناسد.

به گزارش اکوموتیو به نقل از خبرگزاری مهر، وزیر بهداشت در مصاحبه ای با این خبرگزاری از مخالفت خود با فروش آنلاین دارو گفت. با وجود تلاش های معاونت علمی که به مصوبه ای در هیئت وزیران ختم شد، قرار بود که این وزارت خانه در مدت ۲ ماهه، دستورالعملی در این خصوص تدوین کند. موضوعی که از سوی این وزارت به انجام نرسید.

در ادامه معاونت حقوقی ریاست جمهوری با درخواست ستاد اقتصاد دیجیتالی معاونت علمی وارد این موضوع شد، که نهایتا به مصوبه ای در تیرماه ۱۴۰۲ انجامید. با این حال، همچنان سازمان غذا و دارو که زیر مجموعه ی وزارت بهداشت است، هیچ دستورالعملی در خصوص خرید و فروش آنلاین داروها تهیه نکرده است.
کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی نیز در نامه ای در آبان ماه سال جاری از عدم تدوین دستورالعمل در این حوزه انتقاد کرده و به وزیر بهداشت اخطار داده که در صورت اتمام مهلت چهارماهه نامه و مشخص نشدن تکلیف این موضوع، ضمنات اجرایی کمیسیون اصل نود مجلس فعال خواهد شد.

نظر وزیر بهداشت در خصوص خرید و فروش آنلاین داروها

دکتر بهرام عین اللهی وزیر بهداشت در خصوص خرید و فروش آنلاین داروها با خبرگذاری مهر گفت:«[ما در] وزارت بهداشت در زمینه خرید و فروش داروها، یک داروخانه را مسئول می دانیم. داروخانه می تواند هم به شکل مجازی و هم به شکل حضوری داروهای خود را به افرادی که نسخه دارند، تحویل دهد. ما غیر از داروخانه کسی را مجاز نمی دانیم.»

دکتر عین اللهی در خصوص نکات ایمنی در تحویل دارو ادامه داد:« در داروخانه پزشک داروساز حضور دارد و [مسئولیت] تجویز دارو، تداخل دارو و خطرات مربوط به دارو را قبول می کند»

وی در مورد راهکار مجاز خرید و فروش آنلاین داروها از نظر این وزارتخانه افزود:« یک زمانی ممکن است فردی بیماری سختی داشته باشد و نتواند حضوری به داروخانه مراجعه کند اما می تواند هماهنگ کند از داروخانه نزدیک محل زندگی خود دارو را با پیک دارو تحویل بگیرد.»

دکتر بهرام عین اللهی در نهایت نسبت به این موضوع تاکید کرد:« خارج از این موضوع را وزارت بهداشت نمی پذیرد.»

نوآوری در حوزه زنجیره تامین دارو

با وجود مخالفت وزارت بهداشت در مورد خرید و فروش آنلاین داروها، استارتاپ ها و شرکت های نوآور متعددی در حوزه ی زنجیره تامین دارو ها وارد شده اند. لیستی از این استارتاپ ها در اکوموتیو وجود دارد. در صورتی که کسب و کار نوآوری در حوزه زنجیره تامین دارو دارید، می توانید آن را به ما معرفی کنید تا به این لیست ها اضافه کنیم.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *