اخبار استارتاپیاخبار اطلاعات و ارتباطاتاخبار هوش مصنوعی

دهقانی در تلکام ۲۰۲۳: سهم اقتصاد دیجیتال ۳۰ میلیارد دلار از کل اقتصاد کشور است.

در سنخرانی دهقانی در افتتاحیه تلکام عنوان شد: اقتصاد دیجیتال 6 درصد از کل اقتصاد ایران است.

لیمو HR

طبق گفته های روح الله دهقانی سهم اقتصاد دیجیتال دیجیتال ایران ۶ % از کل اقتصاد کشور است که رقمی حدود ۳۰ میلیارد دلار می شود. وی معتقد است که اقتصاد دیجیتال می تواند سهمی معادل ۱۵۰ میلیارد دلار از بازار جهانی اقتصاد دیجیتال را از آن خود کند.

روح الله دهقانی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه تلکام ۲۰۲۳ به نسبت ۱۵ درصدی سهم اقتصاد دیجیتال در جهان اشاره کرد و گفت:« سهم اقتصاد دیجیتال از اقتصاد ملی ما، چیزی حدود شش درصد است. یعنی در مقایسه با متوسط جهانی بخش عمده‌ای از ظرفیت‌های توسعه اقتصاد دیجیتال در کشورمان شکوفا نشده و اقتصاد دیجیتال ایران که اکنون حدود ۳۰ میلیارد دلار از تولید ناخالص داخلی را به خود اختصاص داده می تواند دست کم به حدود دو و نیم برابر میزان فعلی یعنی چیزی حدود ۷۵ میلیارد دلار برسد.»

با توجه به جمعیت ایران، امکان رسیدن سهم اقتصاد دیجیتال به ۱۵۰ میلیارد دلار وجود دارد.

دهقانی در مورد سهم اقتصاد دیجیتال در ایران افزود: «با توجه به سهم یک درصدی ایران از جمعیت جهان، ظرفیت رشد اقتصاد دیجیتال ایران تا پنج برابر میزان فعلی یعنی تا ۱۵۰میلیارد دلار وجود دارد.»

دهقانی اقتصاد دیجیتال را یکی از حوزه های پیشران اقتصاد کشور اعلام کرد و در مورد نقاط قوت اقتصاد دیجیتال گفت:« یکی از ویژگی‌های اقتصاد دیجیتال این است که از بنیان و پایه مبتنی بر فناوری شکل گرفته است و مانند برخی از دیگر حوزه‌ها، مشکلات و موانع رسوخ فناوری به این حوزه وجود ندارد.»

او اقتصاد دیجیتال را دارای دو جزء مهم نیروی انسانی و زیرساخت دانست و ادامه داد:« به همان اندازه که زیرساخت‌ها اهمیت دارد نیروی انسانی نیز یک‌ وزنه هم تراز و حایز اهمیت بالا است. خوشبختانه نیروی انسانی کم هزینه توانمند و در دسترس داریم.»

وی تلاش سایر کشورها برای جذب نیروی انسانی را نیز نکته ی مهمی دانست. از دید او، لازم است برای جلوگیری از فرار مغزها هوشمندانه تر عمل شود.

دهقانی در مورد نقش مردم و تلاش دولت برای درگیر کردن مردم در اقتصاد دیجیتال گفت:« کار هوشمندانه دولت این بود که با توسعه زیرساخت‌ها و کاهش نقش دولت در تصدی گری امور و با انتخاب مسیر صحیح، مردم را در توسعه بخش عمده‌ای از این اقتصاد، نقش آفرین کرد. این اقتصاد دارای یک پایگاه مردمی جدی و قوی است و حس علاقمندی که مردم به این حوزه دارند را می‌توان در استقبال بالای مردم نسبت به سهام شرکت‌های دانش‌بنیان مشاهده کرد.»

وی نهایتا به تلاش های معاونت علمی و ستاد های مختلف آن از جمله ستاد اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی اشاره کرد. گفتنی است این دوره از نمایشگاه تلکام تا ۵ام دی ماه سال جاری در حمل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران دایر خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *