اخبار استارتاپیاخبار اطلاعات و ارتباطاتاخبار بازاریابی و تبلیغاتاخبار نساجی و پوشاک

چگونه فروشگاه تیک تاک به ارزان فروشی جدید مورد علاقه اینترنت تبدیل شد؟

لیمو HR

مقاله ی زیر گزارش تحقیقی فوربز از فروشگاه تیک تاک و رشد آن به عنوان یک فروشگاه کالاهای ارزان برای جامعه ی هدف خود است.

ابعاد تجاری فروشگاه تیک تاک

شش ماه پس از راه اندازی، فروشگاه تیک تاک بیش از ۱ میلیارد دلار فروخته است. برخی از محصولات با کیفیت مشکوک و برخی از محصولات هم از ابتدا تقلبی بوده اند.

چندی پیش، خانمی به نام “توکیو” به صورت زنده در تیک تاک ظاهر شد و در مقابل دهان بزرگی که در نظر هندسه‌ی بدنی درست بود و برای بیش از ۱۰۰ تماشاچی واقعی، ایستاد. او  در مورد محصول در دستش اظهار کرد:«کمک به سلامت لثه، کمک به نفس تازه‌تر! این محصول می‌تواند لبخند شما را با دو و نیم سایه روشن و سفید کند!»

او در حال تبلیغ یک محصول جایگزین دهانشویه به قیمت ۷.۴۹ دلار به نام “Pulling Oil” بود که در حال حاضر محبوب‌ترین محصول فروشی در فروشگاه تیک تاک است. بر اساس گزارش تیک تاک، این محصول که توسط شرکتی به نام GuruNanda  تولید شده و توسط کارفرمای او عرضه می‌شود، بیش از ۱.۵ میلیون عدد از طریق بخش تجارت الکترونیک تیک تاک به فروش رسانده است. این محصول از زمان راه‌اندازی فروشگاه تیک تاک در ایالات متحده در سپتامبر ۲۰۲۳، بیش از ۱۱ میلیون دلار فروش داشته است. هر بار که یک مشتری سفارش جدیدی از این محصول می‌دهد، توکیو یک زنگ نقره‌ای به صدا در می‌آورد.

به گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا، استفاده از Pulling Oil که کاربران مطابق با دستورالعمل می‌خواهند دو بار در روز به مدت دو تا ۱۰ دقیقه دور دهان خود بچرخانند، هیچ مزیت پزشکی اثبات شده‌ای ندارد. وب‌سایت GuruNanda به صراحت اشاره می‌کند که این محصول نمی‌تواند حفره‌ها را از بین ببرد یا بیماری پریودنتال را معکوس کند، ولی اینفلوئنسرهایی که آن را به بازار عرضه می‌کنند اغلب چنین ادعایی دارند.

تولید کننده نام تجاری محصول قیمت کالا تعداد واحدهای فروخته شده حجم فروش
GuruNanda Pulling Oil $۷.۵۰ ۱.۵۹M $۱۱.۹۲M
Mila Mi Amor ۱۵ Day Cleanse $۱۶ ۸۲۰K $۱۳.۱M
Canvas Beauty Brand Body Glaze $۱۲.۵۰ ۵۶۸K $۷.۱M
Halara High Waisted Plicated Side Pocket Pants $۱۷.۹۶ ۳۳۰K $۵.۹M
Lenovo Thinkplus X15 Headphones $۲۵.۹۹ ۲۵۲K $۶.۵M
Tarte Best-sellers Trending Trio $۳۹ ۱۵۲K $۵.۹M
Microingredients Multi Collagen Peptide Powder $۲۸.۹۵ ۱۷۸K $۵.۱M

تیک تاک از پاسخ دادن به سؤالات فوربس درباره اثربخشی محصول GuruNanda و سایر سؤالات امتناع کرد.

ارزان فروشی تیک تاک

در شش ماه اول فعالیت  فروشگاه تیک تاک، پلتفرم جدید خرده‌فروشی آنلاین پر از محصولات ارزان و در بعضی موارد بی‌ارزش بود که احتمالاً در فروشگاه‌های ارزان فروشی (Dollar store) بیشتر مشاهده می‌شوند تا فروشگاه خرده‌فروشی. به عنوان مثال، یک خوشبوکننده هوای خودرو با عطر «آرایشگاه» و «غلات میوه‌ای» با قیمت ۵.۳۵ دلار بیش از ۷۲۹،۰۰۰ عدد فروخته شده است. یک «تخم مرغ اژدهای سه بعدی شگفت‌انگیز» با قیمت ۱۸ دلار بیش از ۱۵۰،۰۰۰ عدد فروخته شده است.

آقای پونییت داندا، مدیرعامل گورو ناندا می گوید:

«اگر دلیل و فرمول دقیق [ساخت ویدئوها] را می دانستم، هر روز از زندگی ام [این ویدئوها] را می ساختم.»

بر اساس آمار فروش ارائه شده از سوی شرکت تحلیلی YipItData، فروشگاه تیک تاک در حال حاضر به درآمد سالیانه پیش بینی شده حدود ۴ میلیارد دلار نزدیک شده است. به این ترتیب فروشگاه تیک تاک، با  Abercrombie & Fitch که در سال گذشته ۴.۲۸ میلیارد دلار درآمد داشت، برابری خواهد کرد.

محصولات موفق در فروشگاه تیک تاک اغلب مربوط به پوشاک، زیبایی و سلامتی هستند. به عنوان مثال، بطری ۲۵ دلاری شامل ۶۰ کپسول «Multi Mineral Sea Moss» بیش از ۲۰۵،۰۰۰ بار فروخته شده است. همچنین، یک برس موی با قیمت ۱۴ دلار به فروش ۸۵۳،۰۰۰ عددی رسیده است. مهمترین نکته این است که این محصولات ارزان هستند. دو برادر در بروکلین با فروش صابون خانگی زردچوبه لیمو (۴.۵۰ دلار به علاوه هزینه حمل و نقل) در پنج ماه بیش از یک میلیون دلار درآمد کسب کردند. Rusty Fields 25 ساله به فوربس گفت: «ما از ساعت ۴ صبح تا نیمه شب کار می‌کنیم. »

حتی بنیان‌گذار GuruNanda، سازنده Pulling Oil، مطمئن نیست که چرا با محصولی که سال‌هاست در داروخانه‌های معمولی عرضه می‌شود، در تیک تاک چنین موفقیت چشمگیری داشته است. پونیت ناندا که اخیراً به عنوان سخنگوی فروشگاه تیک تاک انتخاب شده است، به فوربس گفت:« اگر دلیل و فرمول دقیق را می‌دانستم، هر روز این ویدئوها را می‌ساختم.»

رشد ویروسی محتوا در خود برنامه، جزء ویژگی‌های تیک تاک است، اما فروشگاه تیک تاک تشویق کننده برای سازندگان دیگر نیز بوده که با استفاده از محصولات موفق، از جذابیت آنها بهره ببرند و در ازای هر فروش پورسانت دریافت کنند. این اقدام نیز به تقویت ویروسی شدن کمک می‌کند. در یک خبرنامه‌ی اخیر، دن فرومر، تحلیلگر خرده‌فروشی و ناشر The New Consumer، نوشت:« این یک نمونه ی دموکراتیک‌تر و بسیار آشفته‌تر از فروشگاه QVC است.»

برای برخی از مصرف‌کنندگان، این محبوبیت به معنای کیفیت محصول است. دیلون لاتام، یک  تیک تاکر ۱۹ ساله از ویرجینیا، به فوربس گفت:«[GuruNanda] یکی از محصولات پرفروش در فروشگاه TikTok بود، بنابراین من تصور می‌کردم که محصول خوبی است.» او اظهار کرد که از تبلیغ محصولات GuruNanda بیش از ۳,۰۰۰ دلار کمیسیون کسب کرده است.

اما ناهماهنگی باعث شده تا این پلتفرم برای شرکت‌های بزرگ‌تر جذاب‌تر نباشد. Juozas Kaziukėnas مدیر عامل Marketplace Pulse، یک شرکت تجزیه و تحلیل تجارت الکترونیک مستقل، به فوربس گفت:« این بی نظمی برای برندهای معمول وحشتناک است چرا که هیچ یک از این موفقیت ها قابل تکرار نیستند. موفقیت این محصولات مانند تکرار محتوای تولید شده توسط کاربر است، هیچ فرمولی وجود ندارد، اما وقتی [محصول و محتوا] کار می‌کند، به زیبایی کار می‌کند.»

دن فرومر از شرکت New Consumer می گوید:

شرکت‌های چینی دیگر فقط کالاهای ارزان‌قیمت ما را تولید نمی‌کنند. آنها به سرعت و به طور موثر در پشته بالا می روند تا تاجر شوند.Top of Form

محصولات تقلبی، عمده ترین محصولات فروشگاه تیک تاک

وضعیت بدتر این است که تعداد خیلی زیادی محصول تقلبی وجود دارد. می‌توانید یک اپل واچ تقلبی را با قیمت تنها ۶ دلار بخرید و بیش از ۲۵۳،۰۰۰ فروخته شده! یا مجموعه‌ای از هدفون بی‌سیم Lenovo Thinkplus X15 با قیمت ۲۳ دلار بخرید و بیش از ۲۳۳،۰۰۰ عدد از آن فروخته شده. محصولی که لنوو در ایالات متحده نمی‌فروشد. وندی فانگ، سخنگوی لنوو، از طریق ایمیل به فوربس گفت:« این محصولات می تواند یک محصول بازار خاکستری بوده یا حتی جعلی باشد، اما ما نمی‌توانیم تنها از روی تصویر/لینک تشخیص دهیم.» اپل به درخواست فوربس برای اظهار نظر پاسخ نداد

لورا پرز، سخنگوی تیک تاک، در ایمیلی به فوربس گفت که این شرکت «به طور مستمر قوانین سختگیرانه علیه محصولات تقلبی را اجرا می‌کند، سرمایه‌گذاری زیادی برای شناسایی و گزارش دهی می‌کند و یک مرکز حفاظت مالکیت معنوی برای برندها فراهم می‌کند.»

جاسمین انبرگ، تحلیلگر eMarketer، به فوربس گفت:« شرکت‌های بزرگتر به دلیل خطرات مرتبط با پلتفرم و ترس از محصولات تقلبی و جعلی، نسبت به فروشگاه تیک تاک محتاطتر بوده‌اند. و برخی از برندهای آمریکایی برای به دست آوردن جذابیت در این بازار تلاش کرده‌اند. به عنوان مثال، پایه دوبل لباس استی لادر (۴۹ دلار)، به سختی بیش از ۱۰۰ دستگاه فروخته شده است.»

اگر تیک تاک واقعا بخواهد به دنبال رقابت با غول واقعی خرده‌فروشی آنلاین، یعنی آمازون، باشد، چنین شکست هایی می تواند برای تیک تاک دردسر درست کند طبق گزارش بلومبرگ، هدف تیک تاک رسیدن به فروش ۱۷.۵ میلیارد دلاری در ایالات متحده در سال ۲۰۲۴ است. اما در حال حاضر، به نظر می‌رسد که بیشتر بر روی همان بازاری متمرکز شده است که دو رقیب دیگر تجارت الکترونیک مستقر در چین، یعنی Shein و Temu، در آن فعال هستند و با فروش لباس‌های ارزان‌قیمت، لوازم خانه و سایر اقلام ارزان‌قیمت بسیار سریع رشد کرده‌اند.

فرومر در همان خبرنامه نوشت:«Temu در حال حاضر به اندازه Shein در سال گذشته است، و فروشگاه تیک تاک در حال حاضر به اندازه Temu یک سال پیش است.» شرکت‌های چینی دیگر فقط کالاهای ارزان‌قیمت را تولید نمی‌کنند. آنها به سرعت و به طور موثر در بازار رقابت بالا می‌روند تا تاجران اصلی شوند.

فروشگاه تیک تاک

کند شدن رشد تیک تاک و مشکلات تولید دائمی محتوا در تیک تاک

با این حال، برخی از رشد اولیه فروشگاه تیک تاک شروع به کند شدن کرده است. بر اساس YipItData، درآمد فروشگاه تیک تاک از ۲۶۱ میلیون دلار در اکتبر ۲۰۲۳ به ۳۴۹ میلیون دلار در دسامبر ۲۰۲۳ رسیده است، آخرین ماهی که داده‌های آن در دسترس است. اما بین ژانویه و فوریه ۲۰۲۴، فروش فروشگاه تیک تاک ثابت بود.

چالش دیگر برای رشد تیک تاک افزایش هزینه برای فروشندگان است. در اول آوریل، تیک تاک کمیسیون خود را از ۲ به ۶ درصد افزایش داد و برای ۱ ژوئیه برنامه‌ریزی شده است تا ۸ درصد افزایش یابد.

حتی برای بزرگترین داستان موفقیت خود، فروشگاه TikTok با سردردهایی همراه بوده است.

ناندا اعلام کرد که پخش زنده به دلیل هزینه‌های بالای ساخت یک مجموعه، زیان آور بوده است. به علاوه، او اظهار کرد که ساعت‌ها صحبت بی‌وقفه جلوی دوربین اینفلوئنسرها را به شدت خسته می کند.

او در مصاحبه با فوربس در ماه گذشته اظهار کرد:« آنها از انجام این کار راضی نیستند. ما سه نفر را در پنج روز گذشته جابجا کردیم.»

اما رئیس GuruNanda اعتقاد دارد که اگر می‌خواهد چرخه ویروسی تیک تاک را ادامه دهد و محصول خود را از جعل‌کنندگان و فروشنده های جعلی خود دور نگه دارد، چاره‌ای ندارد. او گفت: «فریبکاران زیادی محتوای زنده منتشر می کنند.»

او توضیح داد: «آنچه متقلبین ادعا می‌کردند این بود که این محصول واقعی است و محصول فیک را با آن مرتبط می‌کردند. ما دائما محتوای زنده پخش می کنیم تا به جای اینکه کسی محصول تقلبی ما را بفروشد، ما خودمان صاحب فضا باشیم.»

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *