اخبار استارتاپی

استفاده از ارزهای مجازی می‌تواند برخی تحریم‌ها را دور بزند

وزیر ارتباطات کشور در نشست خبری بیست و چهارمین نمایشگاه الکامپ، درباره‌ی ارزهای مجازی و فواید آن گفت.

لیمو HR

محمدجواد آذری جهرمی، درباره‌ی فایده‌ی ارزهای ملی مجازی و نوع کمک آن‌ها به اقتصاد کشور گفت: این ارزها شاید بتواند معاملات خرد را در تحریم‌ها دور بزند و اگر قانونی باشد بهتر می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

وزیر ارتباطات کشورمان در ادامه‌ی صحبت‌های خود درباره‌ی فناوری بلاک‌چین بیش‌تر توضیح داد و گفت: «بلاک‌چین یا زنجیره‌ی بلوکی در نظام بانکی دو کاربرد دارد. یک کاربرد آن به‌منظور استفاده از سیستم پیام‌رسانی، جایگزین سیستم‌هایی است که امروز داریم. تمام این سیاست‌ها پیرامون حوزه‌ی بلاک‌چین چه به‌عنوان پیام‌رسان چه به‌عنوان معاملات خرده‌کلان مربوط به بانک مرکزی است و فعلا سیاست این مجموعه به رسمیت نشناختن بیت‌کوین و سایر ارزهای مجازی است. این ممنوعیت به دادستانی هم ابلاغ‌شده و طبعا قوه‌ی قضائیه هم دستور فیلترینگ سایت‌های فعال در این حوزه را صادر کرده است.»

او در مورد دور زدن تحریم‌ها توسط ارزهای مجازی هم توضیحات بیش‌تری ارائه داد: «رایج شدن ارزهای دیجیتال خارجی در ایران اگر قانونی باشد شاید بتواند تحریم‌ها را در برخی موارد دور بزند و مثمر ثمر واقع گردد. سیاست‌گذاری این حوزه به وزارت‌خانه‌ی ما دخلی ندارد ولی نظر شخصی من این است که می‌توان از این ارزها استفاده‌های مفیدی داشت. البته ادعای دور زدن تحریم‌ها جای مطالعه دارد و لزوما هم اثبات‌ شده نیست.»

جهرمی در خصوص ارز ملی مجازی که شایعاتی مبنی بر رونمایی از پروتکل اولیه‌ی آن در الکامپ امسال به گوش می‌رسید نیز اظهار بی‌اطلاعی کرد و گفت: خود من هم در حد خبر شنیدم که شرکت خدمات انفورماتیک اعلام کرده قصد رونمایی از اولین ارز دیجیتال بر پایه‌ی ریال را دارد که نویدبخش اخبار خوبی است. کاری که ما در وزارت‌خانه‌، پیرامون ارزهای مجازی انجام می‌دهیم اما شکل و هویت دیگری دارد.

جهرمی در ادامه افزود که وزارت ارتباطات بر مطالعه و تحقیق و البته به‌کارگیری تکنولوژی بلاک‌چین کار می‌کند: «ما در وزارت ارتباطات تیم‌های پژوهشی درباره‌ی این حوزه داریم که در حال حاضر روی توسعه‌ی بلاک‌چین فعالیت می‌کنند و در حال فراهم کردن این بستر هستند تا بقیه‌ی شرکت‌های دانش‌بنیان و سازمان‌ها بتوانند از آن استفاده کنند.»

جهرمی تاکید دارد که ارز ملی مجازی در صورتی می‌تواند راهگشای برخی مشکلات باشد که در مجامع بین‌المللی هم مورد مقبولیت واقع گردد و اگر فقط در داخل کشور مورداستفاده قرار بگیرد فایده‌ای نخواهد داشت.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که ارزهای مجازی قوی چون الکترونیوم باوجود پشتوانه‌ی محکم و زیرساخت‌های کافی نزدیک به یک سال طول کشید تا توسط اکسچنرهای بین‌المللی موردقبول واقع گردد. به نظر می‌رسد راه ارز ملی مجازی فراتر از این صحبت‌هاست و باید برای توسعه و بین‌المللی شدن آن نیز چاره‌ای اندیشید.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۰ Average: ۰]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *