لیمو HR
اسلایدچندرسانه ای

انواع مدل های کسب و کار – هرچقدر می‌خواهید پرداخت کنید

هر چقدر که برای شما می‌ارزد، پرداخت کنید!

” هرچقدر می‌خواهید پرداخت کنید ” واگذاری مبلغ پرداختی برای یک محصول یا خدمت به اختیار مشتری می‌باشد. این مدل دارای سابقه‌ی بلند مدت است که صورت ساده‌ی آن در پرداخت پول به نوازندگان دوره‌گرد و گارسون‌ها است. استفاده از این مدل توسط رستوران “جهانی که همه در آن می‌خورند” در شهر سالت‌لیک در سال ۲۰۰۳ آغاز شد که در آن با روش‌هایی غیر از پرداخت عادی مانند شستن ظرف‌ها، انجام کار باغبانی و … امکان تسویه‌ی مبلغ غذا وجود داشت؛ به کمک این روش امکان ارائه‌ی غذای مناسب به نیازمندان فراهم شد.

این مدل برای بازارهای رقابتی و دارای شرایطی مانند شرایط زیر مناسب است:

  • محصولاتی با هزینه‌ی حاشیه‌ای پایین
  • رابطه‌ی قوی بین گروه‌های رقیب
  • بستری از مشتریان بی غرض و منصف

این مدل علاوه بر B2C در بازارهای B2B هم کاربرد دارد و هم‌چنین برای درصد خاصی از محصولات یا خدمات و نه تمام آن استفاده می‌شود.

دستیابی به یک وجهه‌ی مثبت، امکان کنترل هزینه‌ها برای مشتریان و افزایش مشتری از جمله مزایای این مدل کسب و کار است. در این مدل کسب و کار امکان ارائه‌ی یک کف قیمت یا قیمت اولیه به منظور راهنمایی خریدار وجود دارد و هم‌چنین برخلاف تصور درصد سواستفاده‌ی بسیار پایین در این مدل اتفاق می‌افتد.

RADIOHEAD گروه انگلیسی مشهور در موسیقی راک است که از این الگو در عرضه‌ی آلبوم “در رنگین کمان” در سال ۲۰۰۷ به صورت دادن حق انتخاب به کاربر برای میزان پرداخت در ازای دانلود این آلبوم استفاده کرد و در نتیجه تعداد دانلودها بیش از مجموع تمام آلبوم‌های قبلی بود و همین باعث افزایش چشمگیر محبوبیت گروه رادیوهد شد.

NOISETRADE یک سرویس آنلاین ارائه‌ی موسیقی و کتاب بر مبنای این مدل است که امکان آپلود رایگان آهنگ برای هنرمندان گمنام و امکان دانلود آهنگ‌ها برای کاربران با پرداخت هزینه‌ی دلخواه را فراهم ساخته است. NOISETRADE از هنرمندان از طریق لینک‌های رسانه‌های اجتماعی حمایت می‌کند؛ درآمد شرکت از طریق تبلیغات و کمیسیون‌های دریافتی از پرداختی‌های انجام شده تامین می‌شود.

Humble Bundle وب‌سایت ارائه‌دهنده‌ی محتواهایی مانند بازی‌های ویدئویی، کتاب‌های الکترونیکی و موسیقی است که در آن قیمت توسط مشتری تعیین می‌شود و مشوق‌هایی مثل در اختیاردادن محتوا به صورت اشانتیون برای افرادی که بیش از متوسط پرداخت می‌کنند، ارائه می‌دهد و بخشی از فروش را به سازمان‌های غیرانتفاعی اهدا می‌کند. این وب‌سایت با استفاده از این مدل درآمدی بیش از ۳۳ میلیون دلاری در ۳ سال اخیر کسب کرده است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید ؟
[Total: ۱ Average: ۵]
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. سلام
    بسیار از مطالب خوبتان متشکرم . من بدنبال مطالعه و راه اندازی یک استارت آپ خوب هستم که بتونم بخشی از مشکلات مردم کشورم رو در این وضعیت اقتصادی سخت حل کنم .از مطالب مفید شما هم خیلی ایده میگیرم و استفاده میکنم . براتون دعا میکنم موفق باشید
    با سپاس
    مصطفی فردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *